Одеська опера, випробування Вагнером | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Одеська опера, випробування Вагнером
Одеська опера, випробування Вагнером
"Без Вагнера" тієї чи іншої країни на оперній карті світу просто не існує
8 жовтня 2017, неділя
Поширити у Facebook

Утретє в нашій Південній Пальмірі пройшов фестиваль "Оксамитовий сезон в Одеській опері". Одна з особливостей фестивалю — повний зал на всіх виставах. Включаючи навіть непрості для масового слухача програму-відкриття з українською музикою та сучасний за музикою і хореографією балет Юлії Гомельської "Долі" у постановці Сергія Кона, єдиний за багато років проект, створений на замовлення українського театру.



Одеська опера пропонує аудиторії не тільки незвичний для українських оперних театрів репертуар, але й нові формати спектаклю.

Так, у репертуарі з'явилися "Сільська честь" П'єтро Масканьї і "Паяци" Руджеро Леонкавалло в semi-staged вирішенні, що традиційно ставляться в один вечір. Тобто без масштабних декорацій, але з оркестром на сцені і відеопроекціями на великих екранах (режисер — Оксана Тараненко, відео — Сергій Круценко).

З огляду на стан оперної режисури в Україні, відмова від псевдоісторичних постановок або, ще гірше, вітчизняного розуміння "авангардного" оперного спектаклю й звернення до формату semi-staged видається досить перспективною альтернативою "класичним" постановкам (хоча, звичайно, semi-staged передбачає як мінімум не менше таланту й смаку, ніж робота над "великими" спектаклями).

До того ж такі сценічні рішення могли б дати змогу українським театрам експериментувати й пропонувати глядачам більше творів у репертуарі, витрачаючи при цьому менше коштів на виробництво.



Подією нинішнього фестивалю "Оксамитовий сезон в Одеській опері" стало концертне виконання ключових фрагментів "Тангейзера" Ріхарда Вагнера. Відсутність вагнерівських музичних драм у репертуарі українських оперних театрів залишається болісною темою культурної реальності.

У сезоні 2012—2013 ситуацію взялася виправити донецька Донбас-Опера, поставивши "Летючого голландця" з міжнародною командою — іміджевий і в цьому сенсі досить вдалий проект компанії СКМ.

Але далі трапилася війна, дорогі декорації загинули під обстрілом. І Україна знову залишилася без Вагнера.

Протягом багатьох років представники українських театрів повторюють: "Вагнера в Україні виконати неможливо, у нас нікому все це співати/грати/диригувати", "У нас немає таких бюджетів", "Українській публіці ця музика не потрібна".

Так, Вагнер — це справді складно. Але "без Вагнера" тієї чи іншої країни на оперній карті світу просто не існує.

Наприклад, у країнах, що сусідять з Україною, Вагнер не звучить тільки в Молдові. У Білорусі (Мінськ, Великий театр) іде "Летючий голландець". У Польщі, Румунії, Угорщині, Росії можна послухати основні музичні драми цього композитора.

Із західними театрами однозначно: без Вагнера (і Ріхарда Штрауса теж) театр не може належати до "А" класу. Та й театри нижчі за рангом намагаються включати вагнерівські постановки, нехай і без суперкастингів, у свій репертуар.

Одесі пощастило з обдарованими музикантами, які розуміють, чому культурному місту так потрібен Вагнер. В Одеській філармонії ця музика давно звучить як у виконанні Національного одеського філармонічного оркестру під управлінням його художнього керівника, відомого американського диригента Хобарта Ерла, так і в концертних програмах камерного оркестру Одеської філармонії під управлінням неймовірно тонкого музиканта Ігоря Шаврука, який також диригує, зокрема й вагнерівськими програмами, в оперному театрі.

В Одеській опері ґрунт для виконання й сприйняття вагнерівської музики почали готувати 2012-го, коли під управлінням головного диригента театру Олександру Самоїле з великим успіхом відбувся концерт із фрагментів опер "Трістан та Ізольда", "Летючий голландець", "Тангейзер", "Нюрнберзькі майстерзингери".

Вагнерівські концерти проходили в Одеському театрі й у наступні роки, даючи можливість публіці "звикнути" до цієї музики, а місцевим співакам — випробувати свої сили в цьому надскладному репертуарі.

Так у трупі Одеської опери виявилися вагнерівські голоси, серед яких на окрему увагу заслуговують меццо-сопрано Тетяна Спаська, тенор Валерій Регрут і сопрано Наталія Павленко, одна з провідних одеських "покровительок" музики Вагнера з боку співаків.

Ще одним "вагнерівським провідником" в Одеській опері став тенор Олександр Шульц, що цілком логічно: з його тембром і технікою гріх не співати німецький репертуар, це справжній вагнерівський співак.

У 2014 р. одеська трупа поповнилася талантом — баритоном Гаррі Гукасяном. І театр отримав ансамбль вокалістів, здатних упоратися з великим вагнерівським полотном.

Фестивальний "Тангейзер" довів: в Україні є вагнерівські співаки. І Олександр Шульц (Тангейзер), і Гаррі Гукасян (Вольфрам) продемонстрували не тільки напрочуд гарний і підхожий для німецького репертуару тембр, але й майстерне володіння вагнерівською манерою. Чудово влилася в партію Венери й Тетяна Спаська, а Наталія Павленко презентувала добротну інтерпретацію партії Єлизавети.

На гарному європейському рівні звучав хор, що стало результатом роботи хормейстера Леоніда Бутенка.

Ставлення диригента Олександру Самоїле до партитури особливо добре помітне на репетиціях. Лейтмотив його спілкування й з оркестром, і зі співаками — це Вагнер, а не італійська або будь-яка інша опера.

Дихання, темпи, атака, артикуляція — у всьому має відчуватися задум байройтського майстра. І оркестру це вдалося. Наступним кроком, який дозволить Одеській опері заявити про себе в музичному світі як про серйозний європейський театр, має стати вже повноцінна постановка "Тангейзера". Ще 2013-го Олександру Самоїле перервав овації після вагнерівської програми й запитав глядачів: "Скажіть, Одесі потрібен Вагнер?". Зал однозначно відповів: "Так!".


Автор: Анна Ставиченко
Концертна організація: Одеський Національний академічний театр опери та балету
Конкурс (фестиваль): Фестиваль мистецтв "Оксамитовий сезон в Одеській опері"
Джерело: Dt.ua



Інші:

Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
“Лісова пісня” у Будапешті
Урочисте відкриття Конкурсу імені Сліпака пройшло у Львівській філармонії
13 грудня у знаменитому залі Берлінській філармонії відбувся концерт Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії під назвою «Sound of Ukraine»
Концерт ентузіастів
Культурна дипломатія вищого гатунку
Харківський кросовер-оркестр PRIME ORCHESTRA гастролює містами Туреччини
«Пиши листи до Миколая!»
У Рівненській обласній філармонії звучали різдвяні пісні
«Сарсуела. На хвилях іспанської пристрасті»
Відважний проєкт
У Львівській філармонії з успіхом пройшла прем’єра опери польського композитора
У Києві відбулася прем’єра опери “Родинний альбом” Єжи Корновіча (Польща), а 10 грудня її почують у Львові
Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві
      © 2008-2024 Music-review Ukraine