Партеси в Органному – феномен українського бароко | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Партеси в Органному – феномен українського бароко
Львівський муніципальний хор
Партеси в Органному – феномен українського бароко
Феномен українського бароко звучатиме наживо в Органному залі
27 вересня, п'ятниця
Поширити у Facebook

29 вересня у Львівському органному залі відбудеться особливий концерт, який має відвідати кожен, хто прагне розкрити для себе українську культуру – Партеси. Хор “Гомін.

У виконанні Львівського муніципального хору “Гомін” під дириґуванням Вадима Яценка звучатимуть партесні концерти – перлина українського бароко.

Історія виникнення

Партесний спів – феномен української музики. Він виник на перетині західної та східної культур. До нього в церковній традиції на теренах України панувала монодія – ведення співу в один голос. У XVI столітті відчутним став вплив західних тенденцій, де використовували поєднання хорових творів на кілька голосів з інструментальним супроводом, найчастіше органа.

У той час у православній традиції сталася революція – утворився жанр партесного концерту. Поєднавши поліфонію з традиціями народного хорового співу, творці перших партесних концертів здійснили квантовий стрибок для церковної музики й всієї культури загалом. Дослідники погоджуються, що аналогу давнього українського партесного співу не існує.

Партесний спів виник і розвинувся у добу українського бароко, з кінця XVI до першої половини XVIII століття. Назва “партеси” походить від латинського слова “partes” — “голоси”. Партесний спів — це різновид багатоголосного хорового виконання а capella (тобто без супроводу музичних інструментів) з великою кількістю окремих партій (голосів).

Таких партій могло бути 4, 8, 12, 16 і значно більше. Партесний концерт як жанр за класифікацією головної дослідниці в цій сфері, професорки Ніни Герасимової-Персидської, нараховує не менше 8 голосів. Твори, що мають меншу кількість голосів, належать до партесних мотетів. У той час виконавцями партесів могли бути лише чоловіки і хлопчики. Партії кожного виконавця були записані окремо – в книжечках-поголосниках.

Епоха бароко – це поєднання протилежностей: релігійного і світського, трагічного і просвітленого. Українське бароко подарувала музиці нові якості – вона отримала більше емоційної виразності. Партесним концертам притаманна динаміка, контраст, багатство образів, що чинило більший вплив на слухача. Це не порівняти з одноманітною монодією.

Унікальність партесних концертів та їхні творці

Головними музичними центрами доби українського бароко були братства та великі монастирі у Львові та Києві. Першу згадку про партеси знаходимо в історії Львівського ставропігійського братства у 1590-х роках. Тексти для творів партесного стилю запозичувалися з літургії, всенічної та інших служб, але пізніше стали зʼявлятися і світські партеси.

Серед найвидатніших авторів партесних концертів, яких ми знаємо сьогодні, є Микола Дилецький, Герман Левицький, Симеон Пекалицький, Іван Колядчин, Іван Домарицький та низка анонімних авторів. Власне, твори Дилецького та Левицького складуть основу концерту хору “Гомін” 29 вересня у Львівському органному залі.

Події в Органному

Партесний спів вимагає неабиякої віртуозності від виконавців: вести і втримувати свою партію (часто один голос припадає лише на одного співака, що значно посилює його індивідуальну відповідальність у творі), а також взаємодіяти в ансамблі з іншими співаками. Ще однією складністю для сучасних виконавців є модальна система на противагу 7-ступеневій мажорно-мінорній системі, якою ми послуговуємося сьогодні.

Партесні концерти також відомі своїми віртуозними пасажами, що притаманні віртуозній інструментальній музиці. У дириґентському плані партеси є також непростими, адже їх партитура виглядає майже як симфонічна.

Краса партесного співу і сьогодні не залишає байдужими нікого. Величність, монументальність, яскрава й різноманітна звукова колористика, урочистість поєднана з драматизмом справляють неабияке враження на слухача. На концерті 29 вересня ми зможемо на повну насолодитися красою партесного співу в особливій акустиці Львівського органного залу. Не проґавте рідкісної нагоди почути цю неповторну феєрію звуку у живому виконанні хору "Гомін" під дириґуванням Вадима Яценка.

Квитки на подію “Партеси. Хор “Гомін” можна придбати у касі Органного залу або онлайн.

Напередодні концерту, 28 вересня о 17:00, у Музично-меморіальному музеї імені Соломії Крушельницької відбудеться лекція відомої львівської музикознавиці Наталії Сиротинської. Вона розкриє особливості розвитку жанру партесів, його історичний контекст та роль у формуванні української музичної традиції. Лекція буде цікава не лише фахівцям, але й широкій аудиторії, яка прагне глибше зануритися в історію класичної музики та її національні особливості.

Наталія Сиротинська – докторка мистецтвознавства, професорка кафедри музикознавства та хорового мистецтва Львівського національного університету імені Івана Франка, завідувачка Лабораторії музично-медієвістичних досліджень Львівського університету. Авторка понад 150 наукових статей, редакторка-упорядниця наукових часописів. Членкиня Наукового товариства імені Шевченка.





Колективи: Львівський муніципальний хор "Гомін"
Концертна організація: Львівський будинок органної і камерної музики
Концертний зал: Концертний зал Львівського будинку органної і камерної музики



Інші:

Які є герої нашого часу?
МОЦАРТ у VR-ШОЛОМІ і РОЯЛЬ в КОЛОНАХ
Опера, балет і літературні читання: яким буде Український культурний фестиваль у Нью-Йорку
У Володимирі відбувся концерт камерного оркестру, присвячений Дню захисників та захисниць України
Концерт польської музики у Києві під керівництвом маестро Романа Реваковича
Муніципальний Галицький камерний оркестр відкриває концертний сезон "Осінньою класикою"
У Луцьку відкрили ХХІ музичний фестиваль "Стравінський та Україна"
Микола Точицький вручив орден княгині Ольги ІІІ ступеня Кері-Лінн Вілсон
На Хмельниччині відбудеться фестиваль "ORG MUSIC FEST"
Одеська філармонія розпочинає новий концертний сезон
87-й концертний сезон у Сумській обласній філармонії відкрили оперою
У жовтні в Музично-меморіальному музеї Соломії Крушельницької відбудеться 19 різноманітних подій:
В Києві триває Міжнародний фестиваль «Київ Музик Фест»
Жовтень у Національній опері України
Віртуальний музей Харківського національного академічного театру опери та балету ім. М.В. Лисенка
Чим порадує Національна філармонія меломанів у жовтні
Сьогодні Міжнародний День музики
Насичений жовтень у Львівському органному залі: події, що обовʼязково варто відвідати
Валентин Сильвестров - іменнник
ПРЕМ’ЄРА «НА ТРЬОХ»
У Львові відкрили модульну виставку, присвячену Соломії Крушельницькій
Повстанські пісні та проза Івана Багряного
Презентація винилового диска ANIMA у Львівській філармонії
Партеси в Органному – феномен українського бароко
У Музеї Ханенків стартує новий музичний сезон
“КИЇВ МУЗИК ФЕСТ” подарує меломанам 51 прем’єру!
Ювілярка Гізела Ципола
XIV Львівський міжнародний органний фестиваль стартує 3 жовтня
“Легенди Голлівуду”
Напередодні початку кінотеатрального прокату фільму «Назавжди-Назавжди» його автори представлять проєкт майбутнього фільму за мотивами роману Івана Багряного «Тигролови»
26 вересня на сцені філармонії «Комахи, птахи та інші тварини»
У Кpoпивницькoму напередoдні, 23 вересня, відбулoся відкриття 54-гo фестивалю театpальнoгo мистецтва "Веpесневі самoцвіти"
Рівненська обласна філармонія відкриває новий сезон
У Львові пройде 35-й театральний фестиваль «Золотий Лев – 2024»
СТЕЖКАМИ ДОВБУША
У Німеччині знайшли раніше невідому п’єсу Моцарта
Столичний комунальний заклад "Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва" було перейменовано 19 вересня, на пленарному засіданні Київміськради
"Учити і творити": відтепер композитор Іван Небесний навчатиме студентів у Тернополі
У Сумській філармонії провели першу відкриту репетицію опери, яка відкриватиме концертний сезон
ВЕЛИКИЙ КОНЦЕРТ З ПОЗИТИВОМ
      © 2008-2024 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
55.jpg