Стаття |
|
|
|
|
Учені: Джазові піаністи швидше класичних адаптуються до раптової зміни строю під час гри
20 січня 2018, субота
Поширити у Facebook
Джазові піаністи швидше класичних адаптують свої рухи при раптовій зміні строю під час гри, повідомляється в статті, опублікованій в журналі NeuroImage. Це з'ясували європейські вчені, які порівняли активність головного мозку та час реакції музикантів, які повторюють невеликі музичні уривки, повідомляє видання «N+1».
Навички гри на музичних інструментах вимагають не тільки гарного слуху, але й високої сенсомоторної пластичності: музикант повинен прораховувати всі свої рухи наперед. Така пластичність характеризується розумінням як самих моторних рухів (наприклад, переміщення пальців грифом), так і тим, як саме їх потрібно виконувати (наприклад, як потрібно затискати струну, щоб отримати певний звук).
Зрозуміло, гра на різних музичних інструментах вимагає як різної підготовки, так і різної сенсомоторної пластичності. Вчені з Інституту людської когнітології та науки про мозок Товариства Макса Планка під керівництвом Даніели Саммлер вирішили перевірити, як точні моторні навички варіюються на нейробіологічному рівні серед піаністів, що грають класичну та джазову музику.
У дослідженні взяли участь 30 професійних музикантів (15 джазових і 15 класичних піаністів). Учасникам показували відео з рукою музиканта, що виконував музичні уривки різної довжини на MIDI-клавіатурі. Уривки могли варіюватися в плані музичного строю (наприклад, раптовим переходом з мінору в мажор), так і в плані рухів рук піаніста (стандартних або нестандартних – незручне розташування пальців на клавішах). Від музикантів, які брали участь у дослідженні, було потрібно повторити ці рухи на такій самій клавіатурі (звук при цьому був вимкнений), а активність їхнього головного мозку записували за допомогою електроенцефалографії (ЕЕГ). Вчені у такий спосіб спостерігали за тим, як музиканти з двох різних груп реагують на подібні невідповідності – як поведінково, так і фізіологічно (за допомогою вимірювання одного з різновидів викликаних потенціалів – негативності неузгодженості)
Аналіз часу реакції при повторенні рухів показав, що джазові піаністи набагато швидше (p <0,001) за класичних музикантів реагують на зміну строю, тобто ефективніше адаптують свої рухи при грі. Аналіз помилок при виконанні завдання показав, що класичні піаністи краще повторюють показані їм рухи – дослідники відзначають, що причиною цього є більше фокусування на розташуванні рук при класичній музичній освіті.
Дані ЕЕГ показали, що негативність неузгодженості при повторенні невідповідних за строєм фрагментів спостерігалася раніше у джазових музикантів (у вікні від 370 до 500 мілісекунд), ніж у класичних (через 500 мілісекунд після пред'явлення стимулу).
Таким чином, поведінкові дані та дані ЕЕГ показують, що піаністи, які грають у різних стилях, дійсно відрізняються – і не тільки манерою гри, але й тим, як плануються їхні дії
Джерело: Tvi.ua
|