Зоряна Кушплер: українська зірка на віденській сцені | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Зоряна Кушплер: українська зірка на віденській сцені
Зоряна Кушплер: українська зірка на віденській сцені
16 серпня 2016, вівторок
Поширити у Facebook

На початку вересня в австрійському місті Грац у великому гала-концерті зустрінуться всесвітньо відомий тенор Хосе Каррерас і українська співачка Зоряна Кушплер. Вона — володарка прекрасного мецо-сопрано, солістка Віденської опери, на сцені якої працює вже десять років.

До весни цього року Зоряна ніколи не виступала на вітчизняних сценах. Ї дебюти на теренах України стартували у квітні в Києві.

Зоряна Кушплер

На початку вересня в австрійському місті Грац у великому гала-концерті зустрінуться всесвітньо відомий тенор Хосе Каррерас і українська співачка Зоряна Кушплер.

Вона — володарка прекрасного мецо-сопрано, солістка Віденської опери, на сцені якої працює вже десять років.

До весни цього року Зоряна ніколи не виступала на вітчизняних сценах. Ї дебюти на теренах України стартували у квітні в Києві.

— Пані Зоряно, ви — донька уславленого українського оперного співака. Прихильники опери дуже шкодують за Ігорем Федоровичем Кушплером, який передчасно загинув чотири роки тому в автокатастрофі... Які батькові настанови допомагають вам у роботі?

— Тата завжди пам'ятаю. Він зі мною і на сцені, і поза нею. Повсякчас думаю — що тато сказав би з того чи іншого приводу, як зреагував, яку дав би пораду… І так буде все життя.

— Можливо, хочете продовжити викладацьку династію, мати учнів у Відні?

— Мені від батька дісталася схильність до викладацької роботи, яку дуже люблю. Приватно маю студентів. А незабаром, з 16 по 26 серпня, даватиму майстер-класи у Wiener Musikseminar (Міжнародні музичні семінари у Відні. — О.К.). Думаю, у перспективі викладацька робота стане однією з форм моєї самореалізації.

— У Віденській опері в різний час виступали славетні українки. А наскільки цей театр ваш?

— Можна сказати, що я виросла у Львівському театрі, але ніколи в ньому не співала. Тільки раз — на випускному іспиті в оперній студії. А от у Віденській опері відпрацювала вже десять років, зіграла на її сцені понад 400 вистав.

— Ви вчилися після Львова у Гамбурзі. З великою прихильністю ставлюся до режисерських пошуків у тамтешніх постановках класичних партитур. Розкажіть про ваше ставлення до сучасної режисури.

— Воно дуже позитивне. Опера має розвиватися, і одна зі стежин її розвитку — саме режисура. Є вистави, вирішені дуже цікаво. Деколи співакам буває важко впоратися з режисерськими завданнями. Мені, на щастя, переступати через себе, поки що не доводилося, тому не знаю, як вчинила б у подібній ситуації. Але я за сучасність, експерименти. Опера нині має виживати, бо цей традиційний жанр дуже "перебивають" мюзикли, рок-опери, поп-музика. Опера — то живий звук без підсилень. А публіка так налаштована й навикла до підсилювачів, що перестає реагувати на природні тендітні звучання. І якщо молодь прийде слухати класичну виставу, де все — костюми, рухи — залишається на рівні 50—60-х років минулого століття, то ми її не приохотимо.

— З ким із знаних оперних режисерів ви співпрацювали у Відні й на інших сценах?

— Отто Шенк, Петер Конвічний, Лев Додін, Юрген Флімм. До Відня часто запрошують відомих режисерів.

— Скільки прем'єр ставить театр протягом сезону? В яких останніх прем'єрах ви співаєте?

— Щороку у Staatsoper Wien обов'язково показують п'ять оперних прем'єр (дві для дітей) і кілька балетів. Серед репертуарних вистав, у яких я беру участь, назву "Силу долі" (партія Преціозілли), "Пікову даму" (Поліна і Миловзор), "Євгенія Онєгіна" (Ольга), "Мадам Баттерфляй" (Сузукі), "Бал-маскарад" (Ульріка), "Набукко" (Фенена), "Нюрнберзькі мейстерзінгери" (Магдалена), "Летюча миша" (принц Орловський) та багато інших. Мій репертуар налічує понад 50 оперних партій.

— На які сцени світу й України ви виходили?

— Карнегі-хол (Нью-Йорк), Альберт-хол (Лондон), Прага, Мадрид, Кельн, Париж, Грац, Берн, Шанхай, Сеул, Тайвань, Сінгапур, Токіо, Йокогама. В Україні у квітні цього року заспівала Кармен на запрошення Національної опери. Після чого мені зателефонували з Одеси, де я також виступила.

— Оперний світ на пострадянських теренах — це часто жорстка конкуренція, коли на роль призначено по чотири солісти, які чекають свого шансу вийти на сцену. Артисти залежать і від тих, хто їх запрошує або ні на закордонні гастролі. Як із цим у Європі?

— Я не думаю про конкуренцію. Просто самовдосконалююся, займаюся своїм голосом і, виходячи на сцену, думаю про роль і належний рівень виконання. До того ж у Віденській опері йде п'ятдесят чотири найменування вистав за сезон. Тому всім штатним співакам роботи вистачає аж за край! Не заспівав однієї ролі — співатимеш іншу.

— Хто з колег "найзручніший" вам, приємний, з ким комфортно на сцені?

— Мені поталанило працювати поряд з найбільшими сучасними оперними зірками. Моїми партнерами на сцені є такі видатні співаки як Ролландо Вілласон, Агнес Бальца, Томас Хемпсон, Самуел Ремі, Анна Нетребко, Едіта Груберова, Рамон Варгас, Роберто Аланія, Хосе Кура, Пласідо Домінго, Пйотр Бечала та інші. Це чудові професіонали і люди, які завжди підкажуть, дадуть пораду, поспілкуються, підтримають. Багато хто з них дає консультації своїм молодим колегам безплатно. Мені навіть важко когось виділити. Ну, наприклад, кілька разів виступала з Пласідо Домінго. Ми з ним "на ти", він завжди запитує мене про маленького сина. Співала також під орудою Сейдзі Озави, Рене Якобса, Крістофа Ешенбаха, сіра Невіла Меррінера, Франца Вельсер-Места, Зубіна Мети, Крістіана Тілеманна та інших знаних маестро.

Зоряна КушплерЗоряна

— Ваша сестра Олена живе в Німеччині, вона — відома в Європі піаністка. Чи часто виступаєте разом? Що виконуєте, у вас великий камерний репертуар?

— Кілька днів тому ми мали з нею сольний концерт на музичному фестивалі у Stadttheater Gmunden (Гмунден — курортне місто в Австрії. — О.К.). Виконували твори Сергія Рахманінова, Ріхарда Вагнера, іспанських композиторів Енріке Гранадоса і Хоакіна Родріго. На превеликий жаль, через те що в мене велика завантаженість у театрі, а Оленка грає у фортепіанному тріо й квартеті, має багато концертів, ми нечасто з нею виступаємо разом. Хоча родинна близькість (сестри Кушплер — близнючки. — О.К.) робить наші виступи визначними для нас, ми дуже відчуваємо одна одну. Вона в музиці "дихає" разом зі мною, і це надзвичайно комфортно. Маємо шалене задоволення від співпраці. Готуємося до запису вже третього компакт-диску, так що наша співпраця, попри велику зайнятість, усе ж таки плідна.

— Як складається ваш робочий день, устигаєте спілкуватися з маленьким синочком, чоловіком?

— Звичайно, хочеться, як кажуть, не збавляти обертів на роботі й одночасно приділяти достатньо уваги синові й чоловіку, а це непросто. Тому перший рік, коли вийшла на сцену після народження дитини, був для мене не з легких. Зараз синочку вже півтора року. А поновила роботу, коли йому не було й восьми місяців. Я дуже щаслива, що маю дитину, що переживаю емоції, яких до того навіть не уявляла.

— Розкажіть цікаві епізоди з вашого творчого життя.

— Це, наприклад, коли тобі телефонують о дванадцятій дня і кажуть, що ввечері ти маєш співати Кармен або в опері "Набукко". Або о шістнадцятій — мовляв, увечері співаєш "Весілля Фігаро" Моцарта. Адреналін зашкалює, але я страшенно люблю "заскакувати" у вистави. Не повірите — минулого року мені о третій дня подзвонили, кажуть, що захворіла співачка, яка мала брати участь у концерті до сорокаріччя творчої діяльності Хосе Каррераса. Треба було виконувати з ним дует, якого я на той момент не знала. Я попросила переслати ноти, і за кілька хвилин отримала їх електронною поштою. Подивилася, знайшла твір на YouTubе, послухала запис. Мотив виявився дуже легким, а французьку мову я знаю так, що співаю без помилок. Тільки поцікавилася, чи можна буде виконувати по нотах, і… о п'ятій уже стояла на репетиції.

Каррерас був мені дуже вдячний. Ми виступили дуетом, я заспівала ще дві арії, і все вийшло прекрасно. І от тепер маестро запросив мене співати 10 вересня у великому гала-концерті у Граці. На сцені будемо тільки ми й оркестр. Для оперного виконавця має значення впевненість у своїх силах, мобільність. Має бути ґрунтовна освіта, швидка читка з аркуша, знання мов і, звичайно, кураж. Коли випадає такий шанс, не можеш ним не скористатися. Я сказала: "Маестро, для вас я заспівала б іще й Царицю Ночі!" (сміється, бо партія з опери Моцарта "Чарівна флейта" створена для зовсім іншого за діапазоном і тембром голосу. — О.К.). З Лучано Паваротті мені вже не довелося працювати, але шансом заспівати з Домінго й Каррерасом скористалася із вдячністю.

Зоряна Кушплер

— Скажіть кілька слів про вашу маму, вона продовжує викладати?

— Мама — мій життєвий орієнтир. Це дуже мудра й розумна жінка. У Львові працює в музичній академії, багато років була деканом вокального й диригентського факультетів. Торік склала ці обов'язки, бо хоче більше уваги приділяти родині. Незабаром ми разом з нею, синочком і чоловіком поїдемо відпочивати. Народження мого хлопчика — величезний дар для нашої сім'ї, він дуже схожий на батька. І ми вдячні за нього Богові.

Із досьє

Зоряна Кушплер народилася у Львові в сім'ї уславленого баритона, соліста Львівської опери, професора народного артиста України Ігоря Кушплера. 1993 року вступила до Львівської національної музичної академії ім. М.Лисенка на вокальний факультет (клас свого батька). З 1998-го продовжувала навчання в Музичній академії Гамбурга (клас професора Юдіт Бекманн). У 2000 -му здобула І Премію на конкурсі Баварського радіо і телебачення (АРД) у Мюнхені. Відтоді почалася її інтернаціональна кар'єра. На фірмі грамзапису Capriccio й Wienerstaatsoper live вийшло три диски співачки з творами Дмитра Шостаковича в супроводі Петерсен Квартету, спільний диск з сестрою Оленою Кушплер, опера "Фауст" Шарля Гуно та трилогія "Перстень нібелунга" Ріхарда Вагнера. Має численні записи на радіо й телебаченні Європи, Азії, Америки.


Автор: Ольга Кизлова
Джерело: gazeta.dt.ua



Інші:

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Згадуємо Миколу Колессу
      © 2008-2024 Music-review Ukraine