Іван Козловський: сталінські премії, школа в Мар’янівці і колядки в Кремлі | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Іван Козловський: сталінські премії, школа в Мар’янівці і колядки в Кремлі
Іван Козловський: сталінські премії, школа в Мар’янівці і колядки в Кремлі
У Києві тривають дні Івана Козловського
3 квітня 2017, понеділок
Поширити у Facebook

Про заходи, присвячені відомому співакові і меценатові розповість Тетяна Зозуля, керівниця проектів мистецько-концертного Центру Івана Козловського.



Василь Шандро: Які заходи відбувалися протягом цього тижня?

Тетяна Зозуля: Цей тиждень ми проводимо вже вчетверте. Тобто це четвертий сезон мистецько-концертного Центру Івана Козловського. Щоразу в нас є якась одна тема, що об’єднує всі заходи. Цього разу у нас була тема «Голос в ім’я миру заради майбутніх поколінь». Тобто ми об’єднали те, що знали про Козловського. Це дуже цікаво, тому що Козловський співав на Потсдамській конференції, Козловський виконував роль Лоенгріна і був ініціатором цієї постановки, попри те, що там був і Вагнер, і релігійна тематика, Козловський був запрошений до Віденської опери, де він співав партію Рудольфа в «Богемі». Раніше нам було відомо зовсім інше — що він невиїзний. А тут ми знайшли фото, де він на могилі Бетховена у Відні. Тобто це був світовий співак. Він співав навіть на Шрі-Ланці. Гастролі на Шрі-Ланці організував йому його друг, Громов. Коли питають, що це за чудовий капелюшок, який носив Іван Семенович в останні роки життя, то це пілотка, яка приносить довголіття. А подарував її йому Джавахарлал Неру. І не факт, що це не так. Бо прожив Іван Семенович 93 роки.

Ми проводили дуже багато цікавих заходів. Перший захід — музично-літературний вечір «Уж вечір…» Співала солістка Національної опери Тетяна Анісімова. Грали чудові музиканти Національної опери, виступали солісти Оперети — Юрій Гадзецький, Наталія Кухар.

Наступний захід збігся з ювілеєм Миколи Лисенка. Це було 22 березня. Тому ми провели захід «Молитва за Україну». Туди запросили дівчат з хору «Думка», які співали веснянки Лисенка. Наприкінці вечора ми всі разом співали «Молитву за Україну».

Василь Шандро: Лисенко якимось чином був пов’язаний з Козловським?

Тетяна Зозуля: Так. Вони навіть бачилися одного разу. Маленький Іван Семенович гуляв у монастирі в Києві. Назустріч вийшла поважна людина, якій сподобалося, як співали хлопці. Це був Микола Лисенко. Вони поговорили і Козловський пам’ятав про це все своє життя. Крім того, Козловський співав безліч творів Лисенка.

23 березня ми провели свій перший театральний капусник, в якому грали як заслужені артисти, так і студенти. Загальна тема театрального капусника — «директор театру». Проблема керівників театрів зараз є дуже нагальною. Ми грали Моцарта, якого переклали на українську. Виявилося, що це дуже сучасний сюжет.

24 березня, у сам день народження Івана Семеновича, ми проводили гала-концерт за участі київських солістів музичних театрів. У нас вперше співав народний артист Молдавії Валерій Кожокару. Також ми запросили Глухівський хор.

Все це можна подивитися онлайн. Ми робили скайп-концерти.

Насправді, Козловський мріяв тільки про одне — побудувати у рідній Мар’янівці музичну школу. Він це зробив за власні гонорари. І зараз Мар’янівська школа до нас приїде.

25 і 26 березня ми показували дитячі вистави.

28 березня ми відкрили меморіальну дошку на території Михайлівського золотоверхого монастиря, де Козловський з 7 до 17 років співав у хорі.

Скульптор — Іван Мельничук.

Мар’янівська школа за роки свого існування дала 300 професійних музикантів. Тобто це фактично мала народна консерваторія. Іван Семенович не тільки зробив школу, а й списав туди 9 роялів з «Большого театра». Він також придбав всі інструменти симфонічного оркестру, на яких досі грають діти в школі. Кожен свій сезон ми закриваємо у Мар’янівці. До речі, серед тих роялів, які він списав, є рояль, на якому колись грав Рахманінов. Вони його відновили.

Там проводять свої виступи світові музиканти. У цю школу возять дітей з усієї Київської області.

Василь Шандро: Іван Козловський — не тільки співак, а й меценат.

Тетяна Зозуля: Йому забороняли бути меценатом. Йому казали: «Іван Семенович, у нас не настільки розвинений комунізм, щоб ми собі таке дозволяли». Але він робив так, як надумав.

Тетяна Трощинська: Як йому це вдавалося? Це унікальна доля: заспівати колядки перед Сталіним, або говорити про духовну музику в тих умовах і навіть виконувати її.

Тетяна Зозуля: Я вважаю, що це був творчий подвиг. Наші колядки, які тоді знищувалися, він заново збирав і виконував. Крім того, у Великдень він заспівав у «Большому театрі» перед Сталіним. Його питали, що він співатиме. Він казав — романс «Христос Воскрес». Його кілька разів попросили заспівати щось інше, бо не могли це оголосити. Він виходить на сцену і оголошує романс сам. Звичайно, відспівав він геніально. Далі — тиша, всі дивляться на Сталіна. Першим зааплодував Сталін.

Василь Шандро: Покоління Івана Козловського фактично загинуло в Сандармоху. Що його вберегло від подібних речей? Він — двічі лауреат сталінської премії, людина, яка створила музичну школу і виконувала колядки.

Тетяна Зозуля: Я думаю, це пов’язано з його популярністю. Його боялися ув’язнювати. Одна американська агенція назвала його найкращим тенором 20 століття.

До речі, влада дала йому премію за що? За Юродивого в «Борисі Годунові», де він «йде проти царя». І це парадокс. З одного боку, вони б його ув’язнювали кожного дня, а з іншого боку, вони слухали його роззявивши рота.


Джерело: Громадське радіо







Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine