Взяли і зробили: Органний зал | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Взяли і зробили: Органний зал
Взяли і зробили: Органний зал
6 лютого 2019, середа
Поширити у Facebook

Дорога до керівництва Органним залом для Івана Остаповича і Тараса Демка була зовсім не простою, більше нагадувала «хрестовий похід». Нагадаємо цю історію. Отож, конкурс на заміщення вакантної посади директора Львівського будинку органної та камерної музики оголосили 4 липня 2017 року. В серпні перемогу в ньому здобув багаторічний директор установи Юліан Винницький, який обіймав цю посаду з 1988 року (!).

Чимало митців та представників мистецького кола відразу почали вимагати перегляду рішення, бо підозрювали фальшування результату конкурсу. Для розслідування цих підозр створили спецкомісію, яка підтвердила факти порушень. Виявилося, що існували одразу два кардинально різні примірники протоколу №2 засідання комісії. Один із них був підготовлений та завізований її секретарем. Його підписали три члени комісії (із зауваженнями). А от другий примірник підробив голова конкурсної комісії. Його завізували п’ять членів комісії та голова.

Тож уже в жовтні 2017-го оголосили новий конкурс, за результатами якого 8 листопада Іван Остапович таки переміг. Та це ще не кінець історії, бо Юліан Винницький через суд намагався поновитися на посаді… Судова тяганина тривала майже рік, однак 30 жовтня Франківський районний суд відмовився поновлювати на посаді колишнього директора Будинку органної та камерної музики. Позивач попередив, що оскаржуватиме це рішення.

Попри суд, за рік хлопцям вдалося зробити дуже багато як у господарці, так і в організації подій та мистецтві. Органний зал пережив ремонт, Іван і Тарас власноруч облаштували приміщення установи, провели мережу «Інтернет», а в останні дні 2018-го навіть відкрили галерею! Тут постійно щось відбувається: симфонічні, камерні, вокально-інструментальні, хорові концерти, фестивалі, перформенси, кіно- та анімаційні покази під музику, майстер-класи, зустрічі із всесвітньо відомими музикантами. Часто у концертному залі на 300 місць керівникам доводиться доставляти крісла, бо відвідувачів приходить значно більше! Про ці та інші здобутки 2018-го і проекти 2019-го в цьому матеріалі розповіла команда Львівського будинку органної та камерної музики, зокрема директор Іван Остапович і його заступник Тарас Демко.

“Щойно переступите поріг органного залу – полюбите його й самі”

Іван Остапович, директор Львівського будинку органної і камерної музики і Тарас Демко, його заступник – про плани на 2019 рік, спільні проекти і те, яким хотіли б бачити свій заклад

– Яким проектом, втіленим у 2018 році, ви як керівники Органного залу пишаєтеся найбільше?

– Із самого початку нашої роботи в Органному залі не було жодного дня, коли не з’являлося б щось нове: сьогодні новий комп’ютер, завтра 50 нових пультів, післязавтра троє нових органістів, чиї імена назавжди ввійдуть у історію культурного життя міста, нова електропроводка в коридорах… А ось і один з найвідоміших скрипалів Європи солює з оркестром на сцені, поповнення в команді, експериментальні формати класичних концертів, а ось ми випадково відкрили галерею Органного залу і презентували виставку, виїзні проекти, гастролі... «Як встигати за всіма цими змінами?» – запитують наші колеги.

Кожна маленька і велика перемога – це результат роботи нашої команди!

Інколи бували місяці, коли ми давали по майже 40 концертів. У святкові дні – три або чотири події. У середньому приблизно 10 тисяч людей на місяць проходять через Органний зал. У нас немає такого періоду в році, коли ми закриваємо концертний сезон!

Пишаємось тим, що Органний зал стає помітним концертним залом на культурній мапі. Про нього знають, до нього хочуть приходити. Тут панує вільна, розкута атмосфера. Тут цінують гостей.

Одним із найвагоміших проектів у Органному залі був приїзд першого концертмейстера Берлінської філармонії Ноа Бендікса Белглі та американської скрипальки Мідорі. Музиканти такого рівня відвідують нашу країну вкрай рідко. І те, що вони приїхали саме на наше запрошення, надихає нас, вселяє віру у розвиток цього місця. У нас виступали найкращі колективи України – такі як хор Верьовки, Національна хорова капела «Думка», хор Cantus. Усі провідні органісти України, хор і оркестр із міста Мальме (Швеція), диригенти Теодор Кухар, Роман Филипчук, Максим Рисанов. Піаністи Вадим Холоденко, Антоній Баришевський, скрипалі Корі Церовшек, Йозеф Шпачек (концертмейстер Чеської філармонії), Далібор Карвай (переможець класичного Євробачення), Орест Смовж. І це тільки частина відомих виконавців, які виступали у нас.

– Розкажіть про найцікавіші, наймасштабніші, найнезвичніші проекти, які плануєте втілити у 2019-ому?

– За багато років роботи в культурному менеджменті ми зауважили певну закономірність, яку трохи боляче визнавати: українське в Україні досить недооцінене, майже невідоме. Скільки сторінок із нашої культури залишаються невідкритими або відомими лише вузькому колу фахівців. Нам важливо змінити стереотипне ставлення до української культури як чогось нудного. Натомість хочемо показати, що нам є чим пишатися. І ось на 2019 рік ми поставили перед собою амбіційну мету – виокремити проекти української музики в довгостроковий рух Ukrainian Live (Українське наживо). Робимо на це великі ставки!

Також готуємо традиційний Міжнародний органний фестиваль, який відбудеться влітку. Цього разу вже дев’ятий після успішного минулорічного. Ми не можемо знижувати планку, тож почали працювати над ним уже давно.

Маємо на меті й далі відкривати Україні молодих та перспективних органісток та органістів.

– Ви мали багато поїздок Україною і світом, багато вчилися, вчитеся й досі. Розкажіть, яким ви хотіли б бачити свій культурний заклад, на кого рівняєтесь?

– Ми завжди рівняємося на такі заклади, як Берлінська філармонія, Лондонська філармонія, «Консертгебау» (Амстердам), Паризька філармонія, Віденська філармонія, Нью-Йоркська філармонія. Постійно переглядаємо всі їхні оновлення, записи, інновації, спосіб комунікації з публікою тощо. Нам здається, якщо не переймати найкращі світові практики, то взагалі не варто цим займатися. Дуже дивно, коли деякі люди вважають своє радянське минуле надзвичайно цінним і єдиним багажем у сфері організації концертної установи. Потрібно постійно тримати руку на пульсі, дивитися в різні боки, але чітко враховувати місцевий контекст. Деякі речі, які спрацюють, скажімо, в Берліні, не спрацюють відразу у Львові, тому треба продумувати довгострокову стратегію впровадження певних мистецьких інновацій.

Звісно, там столітні традиції, великі гроші. Але ми маємо стабільну підтримку Львівської міської ради, представляємо наше місто. І департамент розвитку та управління культури максимально сприяють нашій спільній справі.

– А чого конкретно вам бракує для розвитку закладу – підтримки, коштів, уваги містян, туристів?

– Насправді єдине, чого бракує, це тільки часу. Дуже часто йдемо з роботи пізно увечері через те, що потрібно дописати якийсь грант чи відповісти на всі листи, від яких залежить майбутнє наповнення репертуару Органного залу. Розуміємо, що підхід «із 9.00 до 18.00» тут зовсім не працює. Є робота, яку потрібно виконувати незалежно від часу доби і трудового законодавства. Ми ніколи ні на що не нарікаємо, мовляв, публіка не така, грошей не вистачає. Щойно такі думки виникають, як це одразу стає сигналом, що потрібно працювати краще, наполегливіше, систематичніше. Якщо бракує уваги глядачів, винен не хто інший, а ти сам. Значить потрібно краще працювати! «Змінюйся або помри», – каже закон маркетингу.

– Яка ситуація з колишнім керівником Органного залу? Знаю, що він подав апеляцію. Коли чекати розгляду і рішення суду? Хто вас підтримує в цій справі і чи потребуєте ви ще якоїсь помочі?

– На даний час суд не задовольнив позов колишнього директора. Він має законне право на апеляцію і, здається, він її подасть. Але в нас нема багато часу про це думати. Це нічого не дасть. Треба працювати, а не чекати чогось…

Увага громади до нашої роботи та пильність до цієї справи – ось найкраща поміч! Закликаємо стежити і не бути байдужими!

– Ви багато співпрацюєте, спілкуєтеся з менеджерами від культури, із музикантами з України та цілого світу, керівниками і працівниками різних культурних установ. Чи можемо сподіватися цього року на якість спільні проекти з ними? На вашу думку, наскільки це взагалі потрібно, цікаво?

– Співпраця дає синергію і сталий розвиток. Без цього ніяк. Перелічити всіх, з ким ми співпрацюємо, фізично неможливо – не вистачить місця і часу. Сотні концертів Органного залу в 2018 році є результатом сотень співпраць: найрізноманітніші солісти та диригенти, лейбли і артистичні агенти, спонсори і меценати, партнери і дружні інституції, музеї і філармонії, театри і дипломатичні установи.

Цінуємо наших друзів і колег! Щойно ви переступите поріг Органного залу чи вподобаєте наші офіційні сторінки в соцмережах, як неодмінно, навіть сьогодні, про них дізнаєтеся і полюбите так само, як ми.

14 концертів за 14 днів

Не вірите, що можна організовувати і проводити якісні культурні події на одній локації чи не щодня? Тоді вам неодмінно варто відвідати Органний зал!

Два найближчі тижні він працюватиме за звичним графіком – тут відбудеться 14 (!) подій. Сьогодні, 6 лютого, з 19.00 лунатимуть твори «скандинавських велетнів» у виконанні піаніста Дмитра Микитина. Едвард Ґріґ та Ян Сібеліус дістали скарб своєї холодної землі – народну музику – і зробили його справжнім діамантом світової класики. А молодий музикант Дмитро Микитин, який виконає цього вечора твори головних композиторів Норвегії та Фінляндії, уже встиг полонити серця львів’ян неординарними та атмосферними проектами («Музика для релаксу», «Французький карнавал», «Мультфільми під живу музику», ноктюрни Шопена і Фільда).

Наступного дня о 19.00 на розсуд публіки представлять «Пори року» Антоніо Вівальді у виконанні органа і скрипки. Окрім музики генія італійського бароко, прозвучать твори Йоганна-Себастьяна Баха та Крістофера Пардіні у виконанні Олени Мацелюх (орган) і Анжели Приходько (скрипка). Супроводжуватиме музику «живий» живопис Ольги Куц.

8 лютого о 19.00 ви зможете поринути в світ яскравих кольорів та ефектних звуків органа на концерті «Органне відеошоу». Вам запропонують відеомапінг Альберта Врубеля і безсмертну класику у виконанні органістки Надії Величко.

9 лютого о 15.00 гостей чекають в палаці Потоцьких на концерті «Зимовий шлях». «Це справжній шедевр у творчості Франца Шуберта – найвище досягнення його генія. Для виконання потрібні витончений професіоналізм і виняткові вокальні дані», – так висловився про цикл 24 пісень Шуберта «Зимовий шлях» один із найкращих в історії його виконавців Борис Гмиря. Цього разу в подорож «Зимовим шляхом» вирушить бас Володимир Шинкаренко у супроводі фортепіано Романа Марченка.

А о 19.00, уже в Органному залі, виконуватимуть музику великого Баха. Його прелюдії, фуги і хорали у виконанні чудової органістки Олени Мацелюх надихають на щось величне і геніальне. Це перевірив на собі сам Альберт Ейнштейн. Фізик обожнював музику німецького композитора і казав, що саме вона допомогла йому створити теорію відносності.

10 лютого о 19.00 тут лунатиме французька органна музика. Французькі композитори змагалися в масштабності та красі творів, написаних для «короля музичних інструментів» органа. Тож цього вечора Олена Мацелюх даруватиме гостям концерту музику Сезара Франка, Леона Боельманна, Каміля Сен-Санса, Олів’є Мессіана та П’єра Кушеро.

13 лютого о 19.00 Органний зал пропонує провести вечір за переглядом класичних мультфільмів у супроводі живої музики. Тож якщо ви любите мультфільми і захоплюєтеся класичною музикою, спробуйте їх поєднати!

Не знаєте, як романтично провести День усіх закоханих? Приходьте о 19.00 на незвичний концерт органіста з Києва Богдана Дем’яненка. Цього вечора тут звучатиме музика великих почуттів у перекладі для величного інструмента – органа.

Бо як казав класик, «з усіх насолод життя одній любові музика поступається, але і любов – мелодія».

15 лютого о 19.00 за підтримки проекту Liberate Crimea та Кримськотатарського ресурсного центру в Органному залі відбудеться концерт «Відлуння Криму у Львові» до п’ятої річниці окупації півострова. У виконанні студентів Львівської музичної академії прозвучать твори композиторів-кримчан, а також тих, що надихалися особливою культурою Тавриди.

16 лютого о 14.00 і 17 лютого о 19.00 приходьте на музичний гід з органної музики. В цьому концерті дуже багато цікавинок. Адже більш ніж 400-літню історію органа ви зможете прожити більш як за годину. Найдобірніші твори органних титанів виконає Надія Величко, а Олександр Міщук розкаже про їхню історію так, що ніхто не нудьгуватиме!

Також 16 лютого о 19.00 Органний зал прийматиме партнерів із театру «Слово і голоС» – вокалістів Наталку Половинку, Соломію Кирилову, Марію Кміть та Олю Преображенську. В програмі вечора давні духовні наспіви з галицьких рукописів та стародруків XVII – XVIII століть. Їх виконають старослов’янською.

18 лютого о 19.00 концерт даватимуть гості з далекого Китаю. У першому відділі вокаліст Вей Цзюнь у супроводі піаніста зі Львова Дмитра Микитина виконає традиційні китайські пісні та твори маловідомих нам композиторів. У другому відділі Ukrainian Festival Orchestra під орудою диригента Вей Джона зіграє легендарний цикл Антоніо Вівальді «Пори року».

20 лютого о 19.00 приходьте на «Романтичне тріо». Лауреат міжнародних премій, перший концертмейстер австрійсько-українського оркестру K&K Symphoniker, скрипаль і диригент Ігор Муравйов, лауреатка всеукраїнських конкурсів, віолончелістка Оксана Литвиненко і дипломант конкурсу ім. С. Рахманінова піаніст Максим Сасько виконають цього вечора віртуозну програму: тріо пам’яті великого художника, написане Петром Чайковським на смерть Миколи Рубінштейна, і дві Сонати Людвіга ван Бетховена.

Квитки на всі події можна придбати в касі Органного залу щодня з 13.00 до 19.00, за посиланням: Gastroli.ua та в касах міста!


Автор: Марічка Ільїна
Концертна організація: Львівський будинок органної і камерної музики
Джерело: Львівська пошта



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine