Зустріч майстрів | Music-Review Ukraine
Головна
Анонс
Зустріч майстрів
Ермінь Йожеф
Комонько Марко
Академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії
м. Львів
3 червня 2016, п'ятниця, 07:00
Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії
Зустріч майстрів
XXXV-й Міжнародний фестиваль музичного мистецтва «Віртуози»

Твори, які прозвучать на концерті, є особливими зразками інструментального концерту авторства двох «титанів» світової класичної музики — Йоганнеса Брамса і Людвіга ван Бетховена. Особливими, адже йдеться про ансамбль солістів у супроводі оркестру, а не одного соліста й оркестру, як передбачає типова жанрова модель. 

Бетховена і Брамса об'єднує не тільки перша літера у прізвищі. Першу симфонію Брамса сучасники називали «десятою Бетховена». Для них Брамс був продовжувачем традиції і апологетом класичних канонів досконалості, в той час як Ліст і Вагнер були ідеологами пошуків нових форм і відходу від традиції заради створення «нової музики». Німецьке музичне суспільство у той час розділилося на два табори: «брамсіанців» та «вагнеріанців». Ще одним джерелом суперечок між цими «таборами» був різний погляд на значення музики — чи повинна вона бути «абсолютною», тобто її змістом повинна бути виключно сама музика, чи, навпаки, музика має втілювати якісь позамузичні ідеї — наприклад, фабулу літературного твору? «Брамсіанці» тяжіли до першого погляду. 

Втім, як це притаманно такого роду суперечкам, з віддалі часу аргументи обох сторін виглядають часто дуже умовними. Тепер ми вже маємо можливість поглянути на це відносно незаангажовано й побачити, що Брамс був не меншим новатором, ніж композитори з «новаторського» табору — але його новаторство проявляло себе у зовсім інший спосіб. Брамс використовував класичні й барокові моделі як відправну точку для створення абсолютно індивідуальної, інтелектуалізованої музичної мови, яку неможливо сплутати ні з чиєю іншою. 

Концерт для скрипки і віолончелі з оркестром Йоганнес Брамс написав у 1887 р. і після цього він не написав більше жодного твору для симфонічного оркестру. Якщо чекати від цього концерту віртуозної «бравурності», де технічна вправність соліста є основним «видовищем» для публіки, то ви будете розчаровані — як були розчаровані навіть такі близькі до Брамса люди, як Клара Шуман. Адже це твір зовсім іншого характеру — це саме та «абсолютна музика», до якої виявилися неготові навіть найзавзятіші «брамсіанці». 

Втім, це зовсім не означає, що цей твір не є вимогливим до солістів — тут безумовно «є що пограти». Але віртуозність тут є другорядною, в той час як на першому місці Брамс ставить експресію й напругу музичного розвитку. З перших нот концерту Брамс не дає увазі слухача жодного шансу залишитися розпорошеною. 

Партію скрипки у цьому творі виконає Марко Комонько. Скрипаль навчався у Центральній музичній школі при Московській консерваторії (педагоги: Світлана Безбородна, Зоя Махтіна, Мая Глезарова), Лондонському королівському музичному коледжі (проф. Фелікс Андрієвський), а також у Кельнській вищій школі музики (проф. Віктор Третьяков). Є лауреатом Міжнародного юнацького конкурсу скрипалів ім. П. Чайковського (1992), Міжнародного конкурсу скрипалів ім. Георга Куленкапфа (1993). З 2004 р. Марко Комонько проживає у Південній Кореї, де він виграв конкурс на посаду концертмейстера Сеульського симфонічного оркестру. Марко Комонько також веде активну концерту діяльність як соліст та ансамбліст. 

Партію віолончелі в обох творах, що звучатимуть, виконає Назар Джурин. Після закінчення Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. С. Крушельницької, навчався у Московській державній консерваторії ім. П. Чайковського (клас проф. Ігоря Гавриша). Прибувши до США, Назар Джурин продовжив навчання Chicago College of Performing Arts та Roosevelt University. Він виступав із сольними концертами в Україні, Росії, США, країнах Південної Америки і Африки. Брав участь у Woodstock Mozart Festival, Boulder Festival та інших, виступав на одній сцені з Йо-Йо Ма, Борисом Пергаменщиковим, Іцхаком Перельманом, Даніелем Баренбоймом, Мстиславом Ростроповичем, Георгом Шолті. У 2008 р. випустив компакт-диск «Віолончельний монолог» (Cello Monologue) з музикою Реґера та Кодая, а у 2013 р. — «Віолончельний монолог 2», куди увійшли твори Ізаї, Гіндеміта, Крамба, Ліґеті і Ланюка. Назар Джурин викладає в Південно-східному університеті в Іллінойс та у The School of Performing Arts у Напервіллі, а також працює в оркестрі Elgin Symphony Orchestra. 

Концерт для скрипки, фортепіано і віолончелі Людвіга ван Бетховенa, на відміну від концерту Брамса, не є пізнім твором композитора — Бетховен написав його у 1803 р., тобто ще перед Скрипковим концертом і шістьма останніми симфоніями. Уся краса цього твору — у взаємодії інструментів сольного тріо. Жоден з інструментів не є тут важливішим за інший, а регістри віолончелі й скрипки місцями перехрещуються таким чином, що темброві границі стираються. Оркестр тут виступає радше «рікою», якою пливуть солісти, ніж збуреною стихією, яка може нести якусь загрозу, і з якою велася б відчайдушна боротьба. Фактично Бетховен апелює тут до сфери взаємодій, властивої камерній музиці, збагативши і розширивши її оркестровою підтримкою. Особливо дивовижною є друга частина твору, Largo, де віолончель солює у високому регістрі, «викрадаючи» у скрипки її звучну роль. Хтось може закинути цьому твору, що він недостатньо «бетховенівський» — адже тут немає зіткнень нездоланних сил чи "con fuoco" в нотах — але ж хіба лише до цього зводиться стиль Бетховена? Тут маємо можливість насолодитися майстерною роботою композитора з ансамблем та індивідуалізованими образами інструментів. Музика концерту надзвичайно органічна й жива, не скута якоюсь «печаттю» тривоги чи тягарем драми. 

Партію скрипки у цьому творі виконає Алехандро Драго, музикант, який народився в Аргентині й проживає у США. Його записи виходили на компакт-дисках на таких лейблах, як EMI та Naxos. Алєхандро Драго навчався у Московській державній консерваторії у Маріни Яшвілі. У 2008 р. він здобув ступінь магістра скрипкового виконавства, а також ступінь доктора музичних мистецтв з оркестрового диригування в Університеті Південного Міссісіпі. Того ж року він став професором скрипки та альта, а також керівником відділу струнних в Університеті північної Дакоти. Географія його сольних виступів охоплює США, Францію, Бразилію, Китай, Росію, Австрію, Швейцарію та багато інших країн. 

Партія фортепіано прозвучить у виконанні Йожефа Ерміня. Піаніст навчався у Марії Крушельницької у Львівській консерваторії ім. М. Лисенка, а також у Євгена Малініна у Консерваторії ім. П. Чайковського у Москві. Лауреат премії ім. Л. Ревуцького за пропагування сучасної музики в Україні (1993), премії С. Людкевича, заслужений артист України. Йожеф Ермінь веде активну концертну діяльність і є постійним учасником таких фестивалів, як «Контрасти», «Віртуози», «Київ Мюзик Фест», «Прем'єри сезону». Піаніст виступав з концертами в Україні, Росії, Польщі, Німеччині, Швейцарії, Бельгії, Мальті, США та Канаді. Здійснений спільно з Ольгою Пасічник для студії «Musicon» запис «Курпівських пісень» Кароля Шимановського для сопрано і фортепіано отримав 1998 року фонографічну нагороду «Фридерик 97» у номінації сольної музики. 

Акомпонуватиме солістам Академінчий симфонічний оркестр Львівської філармонії під батутою Фолькера Шмідта-Гертенбаха. Диригент записав понад сто творів для різних радіостанцій і звукозаписних компаній, був постійним диригентом симфонічного оркестру в норвезькому місті Ставангер, т головним диригентом Ґотінгенського симфонічного оркестру (1974–1989). Виступав на одній сцені із такими визначними артистами як Вільгельм Кемпф, Клаудіо Аррау, Альфред Брендел, Марта Аргеріх, Мстислав Ростропович, Генріх Шифф і Пітер Франк. Разом з відомими у всьому світі оркестрами Фолькер Шмідт-Гертенбах виступав у Німеччині, Японії, Італії, Іспанії та США. 


Програма:
Йоганнес Брамс. Подвійний концерт для скрипки та віолончелі ля мінор
Людвіг ван Бетховен. Потрійний концерт для скрипки, віолончелі та фортепіано з оркестром

Виконавці:
Алехандро Драго – скрипка (США)
Марко Комонько – скрипка (Україна)
Назар Джурин – віолончель (США)
Йожеф Єрмінь – фортепіано (Україна)
Академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії
Фолькер Шмідт-Гертенбах – диригент (Німеччина)


Колективи: Академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії
Виконавці: Йожеф Ермінь, Марко Комонько
Концертні організації: Львівська обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль музичного мистецтва "Віртуози"
Джерело: Львівська обласна філармонія

      © 2008-2024 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
110816_4065.jpg