Наталія ПОЛОВИНКА: «Ідеальний актор – Ісус Христос» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Наталія ПОЛОВИНКА: «Ідеальний актор – Ісус Христос»
Наталія ПОЛОВИНКА: «Ідеальний актор – Ісус Христос»
20 липня 2017, четвер
Поширити у Facebook

Наталія Половинка – українська актриса, співачка, педагог, лауреат Національної премії України ім. Тараса Шевченка. Від 1988-го до 2007 року – актриса та музичний керівник театру ім. Леся Курбаса. Стажування у Центрі Єжи Ґротовського (Понтедера, Італія) 1991 року дає поштовх для початку її персональної творчої дороги.


2001 року спільно з режисером Сергієм Ковалевичем Половинка засновує міжнародний мистецький центр «Майстерня пісні», стрижнем ідеології якого є модель особистого розвитку, що базується на законах традиції і традиційних технологіях і здійснюється в сучасному соціокультурному просторі у сучасних художніх формах. Це громадська організація, в якій працюють 20 людей з усього світу, опираючись на три засади: зв’язок з цією землею, зв’язок зі світом, пов’язання з цією державою. «Майстерня пісні» реалізувала численні міжнародні проекти.

Створивши оригінальну методологію роботи з голосом, Н. Половинка веде майстерні голосу та співу в Колумбійському, Пенсильванському, Єльському університетах (США), Уельському університеті (Велика Британія), є педагогом студії «Ательє» Міжнародного інституту Єжи Ґротовського (Польща). З 2008 року вона – солістка та педагог Державної академічної чоловічої хорової капели хлопчиків та юнаків «Дударик» (Львів). У 2010-му створює Львівський муніципальний театральний, художньо-дослідницький та освітній центр «Слово і голос» і стає його художнім керівником та актрисою.

Н. Половинка співпрацює з Академічною чоловічою хоровою капелою України ім. Миколи Ревуцького, з такими музикантами і композиторами, як Богдана Фроляк, Алла Загайкевич, Йожеф Ермінь, Ярослав Мигаль, Клаус Куґель і Пятрас Вішняускас.

“Спів – це зусилля переходу через прірву. Береш біль у руки і йдеш. І цим кажеш: “Таке можливе”. І цим зцілюєш світ”, – ось так Наталія Половинка висловила своє кредо. Ці слова стосуються її всієї творчості і як співачки, і як актриси. Кожна її робота вражає внутрішньою напругою й гострим драматизмом на грані можливого. Завдяки цій особливості глядач чи слухач сприймає твір усім собою у його глибинній суті.

Наталія Половинка – одна з небагатьох у світі виконавців традиційного співу як такого в усіх його жанрах: давні духовні наспіви України, канти, псалми, українські народні пісні, український класичний романс. І разом з тим вона є виконавицею імпровізаційної та класичної музики.

– Людина щаслива, якщо вона встає вранці і йде спати вночі, а між цим ще встигає займатися творчістю. Тобі це вдається?

Для мене саме життя, співжиття з Богом є творчістю… Почала “встигати” відтоді, як почала дуже крепко питати: “Яке моє ім’я?”. І оце “питатися-чути-слухатися” почало ставати щоденною практикою… Тоді творчістю стає все життя, щезає поділ на роботу, сім’ю і спочинок. Тобто він є, але все це стає єдиним творчим процесом. Зі своїми акцентами, звісно. Так, перед прем’єрою циклу “Тихі пісні” Сільвестрова три дні я потребувала повної тиші на самоті і раділа, що чоловік на зйомках, а доня доросла. А моменти “чистої творчості”, звісно, рідкість – коли ти повністю “співпадаєш” з тим, хто ти насправді є…

– Талановитий педагог вчить учнів не предмету, а самопізнанню шляхом цього предмета. Ти згідна з тим, що сам предмет не є ціллю, а лише одним із засобів самопізнання для учня?

Згідна, завжди так чула. А ще мені Бог дав добрих вчителів, які нагадували про це і вчили не впиратися в предмет, не втомлюватися вибирати САМ ШЛЯХ. Я вдячна їм дуже, бо ходячи між форматами – класична музика, традиційна пісня, театр, кіно – іду одною дорогою. І вона – “дорогА дорОга співу”, як каже мій вчитель і режисер Сергій Ковалевич.

– У тебе досить звучне й оригінальне прізвище. Були якісь цікаві казусні історії з творчого та педагогічного шляху, з ним пов’язані?

Половинка – козацьке прізвище, це від мого чоловіка Василя мені дісталося. Він загинув молодим, а є моїм найбільшим вчителем на все життя. Ім’я його зі мною і донькою – завше викликає усміх, вигук, завше. А серед митців більшість думають, що у мене такий псевдонім. Це для Львова рідкісне прізвище, а коли я в Америці зустріла Надійку Світличну, то вона зразу сказала: “А знаєте, я родом з села Половинкино на Луганщині! У нас там всі Половинки!”

– Робота з яким режисером тобі сподобалася найбільше? Відповідь “з Богом” була би влучною для твого життя?

Ти сказав (сміється).

– Деякі позіхають, бо ходять в театр. Інші ходять в театр, бо позіхають. Як тримати глядача в тонусі? До речі, ти сама часто ходиш до театру як глядач?

Тримати можна лише своєю персональною увагою до смислу. Не ходжу часто, бо мало його є. Тим більше, я раділа театральній програмі “Porto Franko”: добра, чесна робота молодих “Буна” (за Вірою Маковій) і шедевр Някрошюса “Майстер голоду” (за Кафкою). Між ними – прірва праці, а намір чесний в обох, і я радію і “знову люблю театр”.

– Знаю, що ти вела майстерні голосу та співу в Колумбійському, Пенсильванському та Єльському університетах. Також у переліку є багато європейських вузів. Чого не вистачає нашим вітчизняним вищим навчальним закладам, щоб піднятися ближче до західного рівня? Що тебе приємно вражає в педагогічній практиці за кордоном?

За кордоном… Ясно, що там реагують швидко на нове, відкриваються новому назустріч. Є у нас, однак, можливість, яка у них втрачена. Це увага до джерела своєї культури, це традиція, її живе дихання.

– А зараз – невеличка гра. Назви сім відмінностей Львова від Києва і сім відмінностей Львова від Франківська.

У Києві бачиш небо, у Львові п’єш каву… Ой, не буду продовжувати… Вони такі різні – Київ, Львів, Франківськ. І слава Богу, що мають своє обличчя. А мені важливо, “щоби всі були вкупі” (Стефаник).

– Думаєш, буде той день, коли премія Шевченка буде нагороджувати легенд української рок-музики? Це я проводжу паралелі з нобелівкою і нагородженням Боба Ділана. Як тобі його творчість, до речі?

Думаю, національною премією треба відзначати тих, хто “подвигає” ситуацію, без поділу на жанри. Щоб здвигати, треба стати у вертикаль культури і собою орати цю цілину, бо завше заростає і кам’яніє. Серед лауреатів є такі, а мали би бути лиш такі… От є Ігор Шевчук у Києві, поет – отакий масштаб маю на думці. Поки що ми як нація мало мислимо універсально, нам би навчитися бачити своїх Живих Великих, і ми заживем! А Боба Ділана шаную за волю робити те, у що віриш (у першому питанні сховалася ж його цитата, чи не так?).

– У кожної людини є своя професійна деформація. Філологи вичитують помилки в рекламі, ремонтники взуття в першу чергу дивляться, що в людини на ногах. Як твій професійний досвід вплинув на відчуття буденної реальності?

У всьому бачу гру, велику гру великого Майстра.

– Які, на твою думку, зміни чекають на українців у найближчі п’ять років?

Бачу зараз в Україні великий потенціал енергії нового порядку, якій треба пропонувати нам, зрілим, береги. Як це робить історик Славко Грицак – практично дбає про майбутнє, промислює проходи. Я намагаюся так жити в мистецтві. От зараз бачу у Франківському театрі “Дерева”, зерна яких я кидала у 2005-му, ще в роботі з “Дарусею”. Тому те, що буде за 5-7 років тут, роблю зараз. І це найперше переміна мислення: стояти в перемозі, довіряти і слідувати покликанню, знати, що персонально від тебе залежить цілий світ, творити художні форми, які несуть звернену в майбутнє вість часу.

– Що таке ідеальний актор, на твій погляд, зустрічала таких?

Ідеальний актор – Ісус Христос. Він єдиний досконало звершив свою роль, своє призначення. А із земних улюблені: Олег Цьона, де Ніро, Ступка, Солоніцин, Ізабель Юппер…

– Уявімо собі фантастичне: тобі доручили робити концепцію театральної реформи. Можеш зараз написати п’ять найважливіших перших кроків?

Театральну реформу я б почала одночасно в п’яти напрямках:

1) освіта, що розвиває Персону (не совковий “ансамбль”, як тепер);

2) лідери – я б запросила-повернула в Україну КЛІМа (Володимира Клименка), Сергія Ковалевича, Валерія Більченка, Гриця Гладія, Жолдака, щоб вони ставили і ВЧИЛИ ТУТ;

3) зали – ремонти, проекти і побудова нових, щоб викинути запах “совка”, через який, наприклад, ніхто не може працювати в колишньому Театрі ПрикВО;

4) фінанси – зняти цю прірву між “національним” і просто театром, перерозподілити і дати актору театру гонорар, а не стипендію;

5) “проекти зв’язку” – гастролі всіх театрів, фестивалі, обмін, опритомнення, циркуляція…

Ти питаєш так легко, а я одразу “вгризаюся” в роботу – настільки це поле занапастили…

Але! Ось просто зараз в Україні з’явилося кілька дуже добрих робіт (!!!) у Києві, Франківську, Львові, Харкові – у Бога свої плани.

– Ти регулярно звертаєшся до глибинних пластів співочої української традиції. Наскільки ця традиція жива і повнокровна, чи це вже тільки орнамент?

Це для мене, мабуть, найперше запитання. Так, “лиш” орнамент, ієрогліф на тілі Землі. І як знак (а не метафора) він є ключем до знання, є дорогою до великого Знання про життя, про Україну і про людину… І чекає свого відкривача і служителя. Пісня – це велика проща до тайни. Як Причастя – не метафора Христа, це сам Христос.

– І насамкінець – ти співаєш у снах?

У снах досі іноді літаю. А співати – так, співаю! Щоразу якусь нову пісню… Прокинуся – від неї лише тон.


Автор: Влад Требуня
Джерело: Галицький кореспондент



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine