Всеукраїнський конкурс скрипалів імені Богодара Которовичач | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Всеукраїнський конкурс скрипалів імені Богодара Которовичач
Которович Мирослава
Пірієв Олександр Валерійович
Скорик Мирослав Михайлович
Всеукраїнський конкурс скрипалів імені Богодара Которовичач
ДЕНЬ ТРЕТІЙ: ПЕРЕМОГА
30 квітня 2018, понеділок
Поширити у Facebook

27 квітня завершився третій тур прослуховувань фіналістів Всеукраїнського Конкурсу скрипалів імені Богодара Которовича.

Згідно програмних вимог, у Фіналі прозвучав, за вибором конкурсантів, один з концертів українських композиторів для скрипки з оркестром:
М. Скорик Концерти №1, 2, 4; Є. Станкович Концерт-поема (Концерт №1), Концерт №2, Концерт №4; В. Губаренко Камерна симфонія №2 ор.29.

Та один з концертів для скрипки з оркестром зарубіжних авторів:
Й. Брамс, А. Хачатурян, Н. Паганіні Концерт №1, Я. Сібеліус, Д. Шостакович Концерт №1, Ф. Мендельсон, П. Чайковський, А. В’єтан Концерт №5.

Отже, лауреатами та переможцями конкурсу 2018 року обрані:
Грані Прі - Яна Стадник
Перша премія - Богдан Шалига
Третя премія - Іван Глібов

Спеціальний приз від UA:Українське радіо за найкраще виконання твору українського композитора в другомy турі, та студійний запис до Фонду Українського радіо отримала Дар’я Тарасова.

Імена переможців названі, і настав час розкрити деякі важливі подробиці у виборі цих імен.

Олександр Пірієв, продюсер UA:Українське радіо: «Власне, саме від Українського радіо пролунала ініціатива відзначили одного з учасників 2-го туру, який виконував твір сучасного українського композитора. Я слухав весь тур наживо, свідомо не дивлячись на перелік молодих конкурсантів. В програмі побачив імена Мирослава Скорика, Євгена Станковича, Левка Колодуба. То були відомі твори наших класиків, українських композиторів, але раптом я прочитав про твір Олега Безбородька, композитора молодшого покоління, який зацікавив мене незвичним форматом: скрипка соло, і присвята Богодару Которовичу.

З перших звуків відбувся діалог між цим твором і подією самого Конкурсу... Дівчина, яка грала цю музику, Дар’я Тарасова, в порівнянні з іншими конкурсантами, вразила мене особливо натхненним відношенням до твору. Я здивований був тією енергетикою, яка йшла зі сцени, і зрозумів, що якимось чином Богодар Которович, мабуть, з’явився десь поряд… В той момент я збагнув, що саме цим твором потрібно розпочати новий етап для Українського радіо і його Фонду, в який ще за радянських часів записується все краще з найкращих, і його новий формат - підтримку молодих українських талантів. Той факт, що Дар’я не потрапила в фінал, не є для мене засторогою, бо це достатньо формальне явище. Конкурс – це змагання, і не завжди молоді видатні таланти одразу посідають перші місця. Сподіваюсь, що вже за місяць ми отримаємо чудовий запис у виконанні Дар’ї Тарасової твору Олега Безбородька «Коммос», грецькою Кόμμος , - пам'яті Богодара Которовича.

Олег Безбородько, композитор, піаніст: «Думка написати твір пам'яті Богодара Антоновича виникла в розмові зі скрипалем Орестом Смовжем, коли ми отримали сумну звістку, що Богодар Которович пішов з життя… Я повернувся додому, і почав писати, твір пішов… Одразу прийшли латиницею перші букви, код його імені – B, G, D, (Богодар), який в звуках означає Сі-бемоль, Соль і Ре – мінорний тризвук. Ці ж звуки закладені в фіналі твору – але в зворотньому напрямку, дзеркальному відображенні.. В творі є декілька алюзій, в тому числі з музикою Паганіні.. Після того, як написав твір, шукав відповідну назву. Ті, що одразу спадали на думку - елегія, епітафія, томбо, присвята, - мені не подобались, тому що не відповідали в повній мірі змісту і емоційному наповненню. Коли дізнався, що існував такий жанр, як коммос, (ред.: грецькою – κόμμος - дослівно означає «биття себе в груди, оплакуючи померлих». Жанр давньогрецької трагедії - скорбна піснь, яка виконувалась разом хором та героями) - зрозумів, що це воно саме.

Першою виконавицею «Коммосу» стала Наталя Мамалига (Миронова): вона писала дисертацію про українську скрипкову музику, дізналася про цей твір, і презентувала його на науковій конференції у Польщі, в листопаді 2009 році. Другий виконавець, скрипаль Орест Смовж, виконував цей твір дуже багато і в Україні і за її межами - в Ізраїлі, Сингапурі, Малайзії, Америці. В 2015 році він отримав першу премію на конкурсі скрипалів ім. Вронського у Варшаві, на якому виконують виключно твори для скрипки соло, і на якому Которович багато разів був членом журі. Під час Гала-концерту цього конкурсу, на біс, він також виконував «Коммос». Саме у його виконанні цей твір почула Мирослава Которович. І коли постало питання - який український твір заграти на конкурсі скрипалів імені Богодара Которовича, - вона запропонувала обрати саме «Коммос». Я дуже вдячний за це.

Виконання твору сьогодні, у фіналі події – «Пасхальна асамблея», Воскресіння Христове, - дало мені неймовірне відчуття: його дух, Богодара Которовича, воскресав!.. І це було чудово. Богодар Которович був надзвичайно яскрава особистість. Я мав велике щастя з ним співпрацювати. Я акомпанував його учням, був на його уроках, грав з його оркестром як соліст. Це завжди було щось неймовірне! Він дійсно уособлював Життя, життєву енергію, надзвичайний дар Божий. І було просто дивно, що його не стало… навіть зараз я досить часто його бачу, його особистість…

Дар’я Тарасова заграла його, як дуже близький їй твір, яким вона проникнулася наскрізь - в неї була якась тендітність, і дуже особливий щем. Те, що саме її виконання піде до архівного Фонду Українського радіо – я думаю, це доля. Ланцюжок невипадкових подій за участі багатьох людей. Вибір Олександра Пірієва є також частиної цієї долі… Життя триває!»

Мирослав Скорик, композитор: «Прекрасні враження від переможців конкурсу, я всіх щиро вітаю! Мені приємно, що мій концерт виконаний володаркою Гран Прі, Яною Стадник. Вона передала всі нюанси, закладені в цьому концерті, я дуже вдячний їй та її викладачам!»

Яна Стадник, Гран-Прі Конкурсу: «Я з міста Чернівці, навчалася в Чернівецькому училищі мистецтв імені Сидора Воробкевича, і зараз вчуся на 5-му курсі Київської консерваторії. Концерт для скрипки з оркестром №2 Мирослава Скорика обирав мій викладач, Анатолій Іванович Баженов. У 1988 році він виконував прем’єру твору, і рекомендував мені його.

Найскладнішим в конкурсі для мене завжди є перший тур, бо він вважається кваліфікаційним. Це перевірка техніки, якості звуку, витривалості музиканта - ми граємо сольно, і як то кажуть, ні за ким не заховаєшся. Конкурс має дуже високий рівень, і складну програму. Шкода, що поки мало учасників, я думала все ж таки буде більше бажаючих позмагатись. Я запрошую на наступний рік всіх молодих скрипалів долучитися до справжніх скрипкових змагань!

Найщасливішим моментом для мене було те, що на конкурсі здійснилася моя мрія! От знаєте, ще з моїх 10-ти років я хотіла заграти з оркестром концерт Дмитра Шостаковича. Дуже класний оркестр, і я дякую всім організаторам, що надали нам таку чудову можливість, зокрема Богдані Півненко, Мирославі Которович, а також диригентові Володимиру Сіренко за високий професіоналізм і, звісно, моєму вчителеві Анатолію Івановичу Баженову - за першокласну підготовку до конкурсу і підтримку. Чи будуть в мене якісь спеціальні можливості, які дає нагорода Гран Прі конкурсу для подальшого розвитку? Я отримала прекрасну практику та досвід, оскільки програмний набір творів конкурсу Богодара Которовича є актуальним для багатьох міжнародних конкурсів світового рівня.»

Мирослава Которович, член журі конкурсу, скрипалька: «Дуже вдячна всім учасникам за таку людяну і щиру увагу до конкурсу імені Богодара Которовича. Мало хто взмозі підготувати і подужати таку складну програму – бо то справжнє випробування! До фіналу дійшли дуже якісні, професійні і міцні скрипалі. Але на першому турі теж були дуже гарні виступи, тому я абсолютно всіх вітаю і вдячна що ви взялися всі за цей ковалок роботи - і достойно його виконали!

Був ще один важливий для конкурсу момент - ми, концертні скрипалі, мріємо грати з гарним оркестром. Одна з причин, чому ми хотіли, аби наші конкурсанти грали саме з Національним симфонічним оркестром України, бо він – найкращий! Дякую Володимиру Федоровичу Сіренко за блискуче виконання!

Окремо я хотіла б подякувати «Пасхальній ансамблеї», Володимиру Рожку та Михайлу Кулиняку, бо коли творчі керівники вміють так чути ініціативу, і підтримати конкурс, це є велика радість! Велика вдячність Українському радіо, і представникам ЗМІ, які висвітлювали всі події конкурсу. Конкурс імені Богодара Которовича – це ментальне і мистецьке продовження життя мого батька, - найкраще, що триватиме з нами надалі.»
На фінал конкурсної хроніки повідомляємо всім вболівальникам і прихильникам подій гарну новину: рішенням Оргкомітету і членів поважного журі було: надати наступного, 2019-го року, Конкурсу скрипалів імені Богодара Которовича статусу – Міжнародного!
Отже, зустрінемося за рік!
























Автор: Анна Архипова
Діячі мистецтв: Мирослава Которович, Олександр Пірієв, Мирослав Скорик
Навчальний заклад: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського
Конкурс (фестиваль): Конкурс скрипалів ім. Богодара Которовича
Джерело: Прес-служба Всеукраїнського конкурсу скрипалів імені Богодара Которовича



Інші:

Справжня весна у Львівському органному залі: 40 концертів, екскурсія та виставка у квітні
Лонгліст Фестивалю-Премії «ГРА» - 2024: хто у списку?!
“Київська пектораль” - названі лауреати
Одеській національний філармонійний оркестр запрошує на вечір високої класичної музики
Піаніст з Харкова Юрій Попов зіграв у Луцьку сольний концерт
Завершився БАХ Маратон у Львівській філармонії
Український диригент Кирило Карабиць отримав орден від британського короля
Музика в них у крові: добірка фільмів про музикантів та проєкти у розробці, які вже скоро будуть на екранах
Вперше у Львові відбудеться лекція про Павла Тичину «Ще до того, як колись» від творців Ти [Романтика]
Розпочався БАХ Маратон у Львівській філармонії
VІ Всеукраїнський Театральний Фестиваль-Премія «ГРА»
Симфонічний оркестр презентував концертну програму для захисників, ВПО та жителів міста
В Одеській філармонії відбудеться благодійний концерт “Відкрий долоні для добра”
День народження Баха у Львівському органному залі: перелік концертів
85-річчя від дня народження святкує відомий український диригент, народний артист України, професор, ТАРАС МИКИТКА
Близько 70 артистів долучаться до музичного марафону "Вівальді для ЗСУ" в Ужгороді
Ватра 80-х та Піккардійська терція запрошують львів'ян на концерт до дня народження Ігоря Білозіра
У житомирській філармонії відбудеться фестиваль майстрів мистецтв ім. С. Ріхтера
Олексій Ботвінов готує ювілейний фестиваль Odessa Classics
У Запорізькій філармонії відбудеться найгучніша мистецька подія року
У Києві презентують виставу паперового театру про Ренату Богданську
Мистецькі виші просять скасувати НМТ для вступу: міністр освіти відреагував
Премʼєра реп-мюзиклу «Ти [Романтика]» менш, ніж за добу зібрала солд-аут у Львівській опері
Реквієм Моцарта та українська класика нескорених
Львівська філармонія запрошує на БАХ Маратон
Експериментальна вистава “Косачка” повертається на сцену: 17.03 та 20.03 в Києві і Хмельницькому
Концерт "Стежками Довбуша" Українського академічного фольклорно-етнографічного ансамблю "Калина"
У Харкові напрацьовують механізм відновлення роботи театрів: навіщо це рішення
Лауреатам Шевченківської премії 2024 вручили нагороди: відбулась урочиста церемонія
Про присудження Національної премії України імені Тараса Шевченка
Театр Франка під час благодійної вистави "Конотопська відьма" зібрав для ЗСУ понад 2,3 млн грн
«Сакральний Шевченко: Станкович, Скорик, Сильвестров»
Український Інститут у Швеціі оголосив перших лауреатів нової преміі для молодих українських піаністів
Головою Наглядової ради УКФ стала Наталя Кривда
В Києві відбудеться прем’єра опери GAIA-24 про підрив Каховської дамби
Концерти при свічках у Львівському органному залі
Прем'єра, на яку чекали 10 років!
12 березня Валерію Матюхіну виповнилось би 75 років
ВИПОВНИЛОСЯ 120 РОКІВ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ ЄВРЕЙСЬКОГО ОПЕРНОГО СПІВАКА ТА АКТОРА ЙОЗЕФА ШМІДТА
У Львові вшанували пам'ять отця-композитора Михайла Вербицького
      © 2008-2024 Music-review Ukraine