Обласний піаністичний конкурс ім. В.Барвінського серед учнів молодших класів у Тернополі | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Обласний піаністичний конкурс ім. В.Барвінського серед учнів молодших класів у Тернополі
Обласний піаністичний конкурс ім. В.Барвінського серед учнів молодших класів у Тернополі
21 квітня 2016, четвер
Поширити у Facebook

Одночасно зі становленням незалежної Української держави, наприкінці 80-х/поч.90-х роках ХХ ст. в країні набуло сміливого поступу відродження заборонених в радянські тоталітарні роки імен представників української еліти, насамперед — науково-мистецької.

Так до нас повернулося й ім’я великого Українця, нащадка знаменитої династії Барвінських, Василя Барвінського — видатного композитора, музичного критика, педагога, багатолітнього (більше 30 років) директора ЛМІ ім. Лисенка (тепер ЛНМА ім. Лисенка), жертви сталінського режиму, в’язня таборів ГУЛАГу (пос. Потьма, Мордва).

Василь Барвінський — студент Празької консерваторії

В період національного оновлення 90-х в Україні почали виходити друком музичні твори та наукові праці композитора, а творчі заклади Зх. України боролися за присвоєння установам імені В.Барвінського: так, звання отримали Івано-Франківська музична школа №2 (1992), Дрогобицьке державне музучилище (1995), і найпізніше цей ряд поповнила Тернопільська музична школа №1 (2013), котра є педагогічним “дітищем” самого Барвінського — фундатора школи як філіалу керованого ним Львівського музичного інституту. Попри довготривале очікування на статусне наймення (побічно підкреслимо, що сама школа розташована на сусідній вулиці від будинку, де народився Барвінський), педагоги закладу не покладали рук та впровадили конкурс в честь засновника школи (ініціатор — ст.викладач школи Одобецька Ірина Миколаївна).

Наталія та Василь Барвінські в таборі ГУЛАГу (імовірно, зйомки під час звіту творчої самодіяльності в’язнів, Мордва, СССР), 1950-і роки.

І от, уже втринадцяте, 27 лютого 2016 р. в м. Тернополі у приміщенні музичної школи №1 ім. В.Барвінського відбулося творче змагання за участі юної генерації талантів Тернопілля — обласний піаністичний конкурс ім. В.Барвінського серед учнів молодших класів (віковий ценз — від 7 до 13 років).

Найперше збірне видання ф-п творів В. Барвінського, упорядник С.Павлишин, Київ «Музична Україна» 1988

Рівень оціночних критеріїв на піаністичних дитячих конкурсах, котрі проводяться на теренах України в актуальний час, є дуже потужним. Перед педагогами та їх учнями-конкурсантами встановлюється чимало нелегких завдань і творчих орієнтирів : це і виховання підопічного вельми складними та вишуканими творами українських композиторів (зокрема, в умовах Тернопільського заходу, що осібно важливо, обов’язковим є твір В.Барвінського), і формування жанрово-стильової адаптивності дитини шляхом опрацювання нею широкого виконавського спектру піаністичного репертуару (на даному конкурсі сумарно зі всіх 3х вікових категорій вимагались до виконання поліфонічна п’єса, віртуозний твір, етюд, кантилена).

Та все ж, попри високі вимоги та нелегку конкуренцію у боротьбі за перемогу (приміром, цього року до Тернополя прибуло близько 60 осіб), мистецькі заходи такого місцевого значення, як музичне змагання серед учнів Тернопільської області, налаштовані дати дітям найважливіше та найцінніше: можливість для кожного маленького музиканта, навіть з найвіддаленішого населеного пункту області, бути поміченим, почутим і гідно оціненим; спробу довести, що не лише в далеких столицях ростуть таланти! Саме в цьому і вбачається найшляхетніша мета конкурсів такого локального формату.

Діти Олександра та Євгенії Барвінських (Василько — третій ліворуч)

Власне, відрадно було бачити у списках конкурсантів діток з смт. Яблунів, Золотий Потік, Коропець, Козова тощо. Успішно проявили себе виконавці з Теребовлі, Заліщиків, Скалата та ін. міст (див. список нагороджених нижче). Багато призових відзнак отримали й тернопільські маленькі віртуози, що представляли 3 дитячі музичні навчальні заклади міста: ТОЕКШМ ім. І.Герети , ДМШ №2 ім. М.Вербицького та ДМШ №1 ім. В.Барвінського. Та найвищу нагороду “Гран-прі” вкотре (уже втретє поспіль на цьому конкурсі) отримала 13-річна Соломія Саламанюк з м. Бучач (педагог Бучацької ДМШ — Світлана Кривко).

Список винагород талановитої учениці вражає: лауреат ІІ премії та володар Срібної медалі ІІІ Міжнародного конкурсу юних піаністів ім.Василя Барвінського (Дрогобич, 2013); лауреат І премії VІ Всеукраїнського конкурсу юних піаністів ім.Нестора Нижанківського (Стрий, 2013); переможець І Всеукраїнського конкурсу юних піаністів ім. Олени Вериківської (Київ, 2012); переможець обласних конкурсів ім. В.Барвінського в м.Тернополі: 2012 – Гран-прі, 2013 – Гран-прі, 2011- І премія, 2014 – І премія.

(Запис виступу Соломії 27.02.16 в Тернополі: https://www.youtube.com/watch?v=4ZA… (Програма: Й.С.Бах Прелюдія і фуга f-moll 2 т.ДТК; К.Черні тв.740 Етюд№26; В.Барвінський -Пісня без слів; А.Кос-Анатольський — Гуцульська токката). Записи інших учасників, що наразі наявні в мережі: Дмитро Мацко, старша група, І премія. https://www.youtube.com/watch?v=OG4… (Тернопільська ДМШ №2 ім. М.Вербицького, викладач Марущак Н.І); Жук Божена — молодша група, ІІІ премія (Тернопільська ДМШ №2 ім.М.Вербицького) https://www.youtube.com/watch?v=92s… ).

Конкурсанти виконували найрізноманітніші твори В.Барвінського — як супер-популярні, так і не дуже поширені, та не менш чудесні: це і п’єси з циклу “Наше сонечко грає на фортеп’яно” (найбільше виконували “Комарика”, “Дощик”, “Зозуленьку”, “Телятко”, “Жучка і Жучиху”), і обробки укр.нар.пісень (“Ой ходила дівчина бережком”, “Жала Ганнуся шовкову траву” і т.д.), і 2 обробки колядок (“Не плач, Рахиле”, “На небі зірка”); п’єси з циклів “Шість мініатюр на українські теми” та обробки лемківських пісень — тричі лунала “Гумореска”, по 4 виконання отримали “Український танок”, “Заколисна пісня” і улюблена всіма fis-dur Прелюдія №2. Дуже яскраво у Єлизавети Фаріон (ТДМШ №1 ім. Барвінського) прозвучала так рідко виконувана на юнацьких сценах “Метелиця”.

Барвінський, В.· Колядки і щедрівки для фортепіано зі словесним текстом [Ноти] Упоряд. О. Смоляк . – Тернопіль : Збруч, 1997 – 24 с

Примітною в конкурсному репертуарі стала майже цілковита відсутність творів російських композиторів. Натомість вітчизняні композитори, окрім В.Барвінського, представлені дуже широко — від Д.Січинського, В.Безкоровайного, Н.Нижанківського, Ф.Надененка та А.Кос-Анатольського до Р.Глієра, І.Берковича, М.Жербіна, В.Подвали, Л.Жульєвої, Н.Лагодюк, Б.Фільц, Л.Шукайло, Р.Лісової (як бачимо, в сучасному конкурсному репертуарі переважають саме жінки-композитори).

Найвідважніші юні музиканти приборкували жанр токкати (С.Саламанюк — “Гуцульська токката” А.Кос-Анатольського, М.Ольховий — “Токкатина” В.Грудіна).

На відміну від розмаїтості у віртуозних п’єсах та кантилені, в інших жанрах бракувало сучасного матеріалу: в царині поліфонії традиційно обиралися Й.С.Бах, Ф.Е.Бах, Г.Телеман, В.А.Моцарт, а серед етюдів переважав досить консервативний вибір екзерцисів Л.Шітте, А.Лемуана, К.Черні. Втім, у загальній репертуарній палітрі конкурсу хотілося б у майбутньому бачити більше зарубіжних творів не лише австро-німецької композиторської школи, а й слов’янської, угорської, скандинавської, японської, американської тощо.

Ось такими звуковими барвами відлунав довгий день творчої боротьби за успіх та визнання, а головне — боротьби за перемогу над своїми недоліками, уявними страхами і хибами. Вітаємо всіх учасників та дипломантів конкурсу з проходженням нової сходинки до вдосконалення в мистецтві Музики. Які б надалі у вашому житті не траплялися конкурси і випробування, пам’ятайте слова Василя Барвінського, звернені від самої глибини його серця — до наших сердець: «Ніколи не зневірюйтеся. Музичний шлях, хоч часто буває всипаний квітами-ружами, проте й рожі мають колючки, які не раз ранять руки до крови. І тільки той є правдивим музикантом, хто любить це мистецтво і, незважаючи на невдачі, не полишає його».

Ukrainian folk songs for piano = Ukraïnsʹki narodni pisni na pi͡ano arr. by Wasyl Barwinsky Published 1920 by Ukrainian Music Edition in New York

Голова жюрі конкурсу, зав.відділу спеціального фортепіано ТДМУ ім. С. Крушельницької Наталія Романівна Кравчук оголосила список переможців конкурсу.

Молодша група: І премія – Мединська Ілона (Теребовлянська школа мистецтв), Криницька Ярина (Тернопільська муз.школа №1), Гречинська Вікторія (Бучацька ДМШ); ІІ премія – Йордан Соломія (ТОЕКШМ), Бабій Аліна (Збаразька ДМШ), Журак Антоніна (Тернопільська муз.школа №1); ІІІ премія – Жук Божена (Тернопільська муз.школа №2), Боднар Анна (Тернопільська муз.школа №1); ІV премія – Галабіцький Олександр (Гусятинська ДМШ), Каськів Андрій (Теребовлянська школа мистецтв); Номінація «Надія» — Лацік Ірина (Тернопільська муз.школа №1), Іванова Соломія (Тернопільська муз.школа №2) ;Номінація «Яскрава індивідуальність» – Паланіч Артем (Козівська школа мистецтв);

Дебют — Солоненко Максим (ТОЕКШМ); Кращий кантиленний твір – Кернога Анастасія (Чортківська ДМШ), Воробель Анастасія (Тернопільська ДМШ№2); Кращий поліфонічний твір – Неділь Вікторія (Вишнівецька ДМШ); Диплом «Краще виконання твору Барвінського»: Собчишин Ольга (Кременецька ДМШ), Шепель Божена (Теребовлянська ДМШ), Вербова Кіра (Збаразька ДМШ)

Середня група: І премія — Гапійчук Аліна (Заліщицька ДМШ), Мацко Дмитро (Тернопільська муз.школа №2); ІІ премія – Ольховий Максим (Тернопільська муз.школа №2), Фаріон Єлизавета (Тернопільська муз.школа №1); ІІІ премія – Окрутна Ганна (ТОЕКШМ), Коцюбійчук Олексій (Заліщицька ДМШ); ІV премія – Гриців Катерина (Збаразька ДМШ), Мельник Соломія (Теребовлянська школа мистецтв); Краще виконання віртуозного твору – Лагіш Адріана (Збаразька ДМШ)

Старша група: Гран-прі – Саламанюк Соломія (Бучацька ДМШ); ІІ премія – Сисак Ірина (Острівська ДМШ); ІІІ премія — Студент Вікторія (Теребовлянська школа мистецтв); Краще виконання віртуозного твору – Липчак Андрій (Острівська ДМШ), Коновалова Наталя (Теребовлянська школа мистецтв); Краще виконання кантилени – Бойко Софія (Тернопільська муз школа №1), Постригач Юлія (Скалатська ДМШ).


Василь Барвінський (до заслання в табори ГУЛАГу)



Автор: Яна Іщук
Джерело: Культурно



Інші:

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Згадуємо Миколу Колессу
      © 2008-2024 Music-review Ukraine