Софія Губайдуліна: "Крім духовного відтворення немає жодної причини для творення музики" | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Софія Губайдуліна:
Юсипей Роман
Софія Губайдуліна: "Крім духовного відтворення немає жодної причини для творення музики"
29 жовтня 2012, понеділок
Поширити у Facebook

Софія Губайдуліна та Роман Юсипей. Фото з сайту: http://vgolos.com.uaВизначна подія для культурного життя всієї України – приїзд Софії Губайдуліної, відбувся в межах фестивалю європейської музики «Контрасти», спеціальним гостем якого була композиторка.

Митець, як творець емоції, почуття, думки знає до кого і навіщо він звертається.

У справжньої творчості завжди є причина і місце для питання: «Для чого я творю?».

В історію міцно вкарбовуються імена тих творців, місія яких була більша, аніж просто поділитись із світом власними переживаннями.

Зазвичай вони хотіли зробити його трішки кращим. І не обов’язково глобально, достатньо «зачепити» людську душу.

«Моя улюблена музична область – це музика для серйозних концертів, не обов’язково популярних, я б сказала навпаки, концертів зорієнтованих на вищий духовний рівень публіки. Це моя улюблена справа: звертатись до публіки, яка прагне не розваг, а бути залученою до якихось проблем. Вся моя діяльність поширюється саме на таку слухацьку авдиторію», – сказала напередодні свого концерту у Львівській філармонії Софія Губайдуліна, одна з найкращих композиторів сучасності.

Впродовж своєї музичної біографії, яка охоплює більш ніж пів століття Софія Губайдуліна створила близько сотні творів, «виробила» мову спілкування із слухачем, який у космосі звуків та настроїв, що їх народила композитор почується дуже захищено. Незважаючи на те, що тон їх може звучати тривожно, застережливо, чи сповіщати про неминуче, тут за будь-яких обставин є місце світлу, проблиски якого – всесильні. Що, власне, відчув слухач під час звучання твору «Ліра Орфея», що був за презентований львів’янам.

Струнні інструменти, в яких солювала скрипка (лауреат низки міжнародних премій Марія Ткачик) створили діапазон контрастних відчуттів, що межували із страхом, просвітленням, хвилюваннями,піднесенням. Проте, опісля кульмінаційного напруження музика завжди сповіщала про спокій та впевненість, які виявлялись переможцями у цих баталіях.

Композитор звернулась до слухача з властивою жіночою тендітністю і ніжністю, яка згодом переросла у силу звучання і сенсу.

У творах слухач вловив турботу і переживання за світ в якому живемо, за людину, її душу. Музика нерідко набувала характеру застереження. Тон її мови спершу звучав пошепки, а далі все сильніше й гучніше, безкомпромісно.

І це та сила, яка дійсно здатна розбурхувати почуття та думки, яка проходить крізь емоції та розум і апелює до вищих духовних сенсів.

«Я релігійна, православна людина і релігію розумію дослівно, як ре-лі-гі-ю відновлення зв’язку між життям і висотою ідеальних установок і абсолютних цінностей. Постійне відтворення. Життя розриває людину на частини вона повинна відтворювати свою цілісність. Це і є релігія. Крім духовного відтворення немає жодної причини для творення музики», – сказала про себе композитор.

Другим твором Софії Губайдуліної, який прозвучав у Львові став баян-концерт «Фахверк».

«Це вершина з тієї серії баянних творів, які написала Софія Езгатівна», – розповів напередодні концерту Роман Юсипович, який виконав цей твір.

Пронизливий, насичений емоціями, настроями «Фахверк», завдяки відмінній грі баяніста цілковито заволодів слухачами. Кожна нота, що її видавав інструмент знаходила резонанс у слухача.

P.S. Самозаглиблена, глибока Губайдуліна справила враження не лише як композитор, але й як особистість.

Кілька коротких довідок, які розповіла про себе композитор у Львові:

Про музичні інструменти. «Я закінчила консерваторію по класу фортепіано. Дуже люблю цей інструмент, залюбки виступала на сцені як піаністка. В мене багато улюблених інструментів. Проте особливо мені близька вілеончель, якось вона зріднилась зі мною».

Про музичні орієнтири. «У мене чимало захоплень у музиці. Цьому сприяло багатство нашої історії. Зрозуміло, що з часом періодами ці захоплення змінювались, послаблювались, чи ставали сильнішими. То Палестрін, то Джезуальде, люблю, без сумніву, класику, романтику, Бехтовена, Шумана, Шопена. У мене дуже багато захоплень. Проте, якщо говорити про орієнтири в музиці, то справжньою, єдиною моєю орієнтацією є Бах. Я вважаю, що він недосяжна вершина, взірець, можна сказати, ідеал композитора».

Про Львів. «Місто дуже красиве. Справляє враження старовинна архітектура, яка збереглась. Я сьогодні побувала в кількох храмах Львова. Відчула те, що це місто з багатими традиціями, старе місто».

Про концерт. «Це велике щастя зустрітись з музикантами такого рівня. Прекрасні солісти, диригент, оркестранти, кожен музикант це персона вищого класу. Це дійсно щастя для композитора провести з такими музикантами кілька репетиційних днів».


Автор: Роксолана Савчин
Виконавці: Роман Юсипей
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"
Джерело: vgolos.com.ua



Інші:

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Згадуємо Миколу Колессу
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
110817_160.jpg