«До музики слід ставитися з благоговінням, інакше...» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
«До музики слід ставитися з благоговінням, інакше...»
«До музики слід ставитися з благоговінням, інакше...»
Піаніст-віртуоз Денис Прощаєв (Німеччина) з великим успіхом виступив у Києві
17 березня 2018, субота
Поширити у Facebook

Виступи музиканта відбулися в Музеї М.Булгакова і Національній філармонії України. Перед виступом у музеї музикант нагадав гостям, що концертна традиція народилася з салонових вечорів, адже за часів Баха й Моцарта великих концертних залів не було. «Музику виконували у невеликих вітальнях, і мені приємний цей формат, коли виникає зв’язок з публікою, якого важко досягти у великих залах. Крім того, у будинку, де жив Михайло Булгаков, особлива атмосфера, така, як, наприклад, у музеї-квартирі Моцарта у Відні або у будинку Бетховена у Бонні — справжня магічна аура».



Піаніст зіграв дві прелюдії й фуги та Партіту № 6 Йоганна Себастьяна Баха, п’єсу Сергія Прокоф’єва «Ромео і Джульєта перед розлукою», дві п’єси Франца Шуберта з Drei Klavierstucke, п’єси Роберта Шумана «Засинаюче дитя» і «Поет говорить».

Нагадаємо, що Денис Прощаєв, учень Володимира Крайнєва, був першим лауреатом Музичного конкурсу ARD 2002 року. 2003-го виступив у Берлінській філармонії на концерті до 150-річчя компанії «Бехштейн». Концертував з Чеським і Мюнхенським філармонічними, Німецьким і Данським симфонічними оркестрами, оркестрами Баварського, Лейпцігського, Штутгартського радіо і «Кремерата Балтіка». Має записи на радіо й телебаченні: NDR (Німеччина), Радіо Баварії, Radio de la Suisse Romande (Швейцарія). На фірмі «Piano Classic» Д.Прощаєв записав два диски: перший — з творами Роберта Шумана, другий, з музикою Альфреда Шнітке, присвячений Володимиру Крайнєву, асистентом якого Прощаєв був понад 10 років. Концертуючий піаніст, капельмейстер театру Оснабрюк, диригент Львівської філармонії, викладач, проводить майстер-класи у Ваймері. І популяризатор сучасної української музики в Європі — нещодавно зіграв у Майнці перше виконання й записав віртуозну транскрипцію Олександра Щетінського «Сюїти у старовинному стилі» Альфреда Шнітке.

На запитання: «У яких країнах ви гастролювали?», — відповів: «У всіх країнах Європи, в США, Китаї, Японії. Але в Африці і Латинській Америці ще не грав».
Після концерту «День» поговорив з музикантом.

«ПЕРШИЙ СЕРЕД РІВНИХ»

— Київ — це мої батьки, які тут живуть, — зізнався Д.Прощаєв. — Це шкільні роки, десятирічка імені Лисенка, консерваторія, роки становлення — дуже важливий етап життя. Щороку приїжджаю до Києва виступати. 2016 року ми з Романом Кофманом закривали філармонічний сезон Третім концертом (останнім незакінченим твором класика, який нині грають нечасто). Вважаю себе учнем Романа Ісааковича, я займався у нього з диригування. І перший раз цей концерт виконували теж разом з ним в Лейпцігу, в Гевандхаузі багато років тому. А нещодавно в Національній філармонії у мене був сольний концерт, другий за 20 років.

— Ви часто включаєте до своїх виступів твори Баха.

— Багато великих композиторів визнавали першість Баха, називаючи його: «Перший серед рівних». Звичайно, є і Моцарт, і Бетховен — найбільші генії, той самий Прокоф’єв, якого недооцінювали за життя, Шуман. Але та досконалість, дивна глибина, майже євангельська чистота і зміст музики Баха на всіх рівнях — настільки недосяжна й наче доводить, що людина сама вигадати цього не може. Тому таку музику неможливо віднести до людських творів — у ній присутнє те, що називається Божественна правда. Альфред Шнітке говорив про деякі свої твори: «Це не моє, не я написав. Це мені наснилося». А в Баха такий дар — в концентрованому вигляді, причому в кожному творі. Коли ви граєте його прелюдії й фуги, таке враження, що музична матерія безперервно розвивається, і вольовим рішенням композитор сам обриває: каданс — і приходить до фіналу. Тому що, в принципі, ця музика безконечна. А поліфонічна форма, дійсно, багато в чому відображає такі поняття, як вічність, як всесвіт, розвиток фуги не має меж. Я думаю, що Бах міг писати нескінченно, це абсолютно фізичне відчуття. Особливо в цих повільних чарівних фугах, пятиголосній до-дієз мінорній з першого тому або триголосній ре-дієз мінорній — унікальні твори! Я починав грати Баха в дитинстві завдяки моїй першій вчительці: «Нотний зошит Ганни Магдалени Бах», прелюдії. Музика Баха стала моєю основою, супроводжувала мене все життя, я завжди повертався до неї, як до витоків. Сьогодні часто виконую «Добре темперований клавір», хочу записати.

«СПРАВЖНЄ МИСТЕЦТВО НІКОЛИ НЕ ПРОПАГУЄ ЗЛО»

— Шуберт у вашому виконанні прозвучав напрочуд сучасно.

— Знаєте, це не лише Шуберт. Геніальні композитори звертаються до нескороминущих тем — теми моральності, перш за все, тому їхні твори завжди будуть первозданними. Бетховен сказав: «Справжнє мистецтво нетлінне». Або пригадаємо Булгакова: «Рукописи не горять». Так, ті, які були спалені, залишаються у вічності, й людям недоступні. Але ті, що залишилися, будуть з нами завжди. Музичні образи Шуберта очевидні: у маленькій картинці відбивається все ціле, як у справжньому шедеврі. У кожній деталі — загальна ідея. Магія музики, про яку пише Гегель: «Музика з усіх мистецтв найкрасномовніше й найдосконаліше, їй не потрібно багато засобів, щоб передати суть». Актуальна музика — це і є шедевр.

— Якого ідеалу прагне піаніст у виконанні твору?

— Ідеал у мистецтві недосяжний: чим більше ви наближаєтеся, тим далі від нього виявляєтеся й розумієте, наскільки ви недосконалі. Мені абсолютно очевидно, наскільки непереборна ця прірва. Були два-три виконавці, які піднімалися до рівня самих композиторів, такі як Святослав Ріхтер. Композитори є творцями первинних цінностей. Музика Баха, музика Шуберта — той рівень, який, звичайно, слід прагнути передати. Але, в принципі, наші прагнення марні. Оскільки це, по суті, неможливо, єдина можливість взагалі існувати, щось робити й розвиватися — прагнути цього ідеалу. До музики слід ставитися з благоговінням, інакше... Адже вона нічого не вибачає.

— Музика не вибачає?

— Звичайно! Не вибачає поверхневого ставлення, нещирості, байдужості. Ця музика написана кров’ю, вона вистраждана, тому що будь-який творчий процес — це страждання. У чому полягає мистецтво? Толстоногов чудово сформулював: «Театр має будити у глядачі совість». Завжди — етична основа. Нерозв’язні етичні протиріччя — і та страшна несправедливість, жорстокий світ, у якому ми існуємо... Саме такі люди, генії, відчувають це з особливою гостротою, відчувають не просто, як ті, хто співчуває, а як ті, хто безпосередньо переживає. Вони йдуть по дорозі на голгофу не просто як спостерігачі — вони проходять її, тому ставитися до цих творів слід з величезною пошаною. Інакше грати не варто.

Останні п’єси Шумана «Засинаюче дитя», «Поет говорить» — це звернення до людського розуму. Адже справжнє мистецтво ніколи не пропагує зло. Я не знаю жодного твору, де б не було етичного посилання. І надія — як у легенді про Ромео і Джульєту. Вмирають дві юні людини, але їхні почуття фактично перемагають смерть. Вони гинуть, але завдяки цій смерті не лише виникає символ справжнього кохання — примиряються їхні батьки. Так кохання породжує добро й перемагає смерть. У результаті євангельський образ самопожертвування, насправді, приносить порятунок, змушує одуматися навіть ворогів. І все це втілено в музиці Прокоф’єва.

ВИПРАВДАННЯ ЛЮДСЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ

— Чому у вас з’явилося бажання грати в Музеї Булгакова?

— Ми з батьками гуляли Андріївським узвозом і вирішили зайти до музею, а під час екскурсії нам розповіли, що в будинку є рояль, відбуваються концерти. Я подумав — чом би не спробувати? — і запропонував провести концерт у музеї.

У юності я багато читав: «Майстер і Маргарита», «Біла гвардія», «Нотатки юного лікаря», «Собаче серце», і ці книжки стали дуже серйозною частиною мого світу. На все життя запам’яталася сцена допиту Єшуа Пілатом, яка на мене, ще дитину, справила незабутнє враження. Відобразилася відразу, з’явилася в кінематографічному образі, настільки яскраво, правдиво вона описана. Страждання хворого Понтія Пілата, страшна ситуація — і безпосередня зустріч з Божественною щирістю. Істинно написано.
Я вдячний, що мені пощастило познайомитися з творцями Музею Булгакова. Про важливість збереження музеїв Гегель дуже точно висловився: «Людська цивілізація зможе виправдати своє існування лише досягненнями у сфері культури». Хочу побажати вам, щоб у правлячих колах виникло розуміння того, що основою життя суспільства є духовні цінності.


Автор: Ольга Савицька
Фото:  АРТЕМА СЛІПАЧУК
Джерело: Газета День



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine