Україна потребує більше реставраторів та рятувальників культури – висновок брифінгу в Академії Бойчука | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Україна потребує більше реставраторів та рятувальників культури – висновок брифінгу в Академії Бойчука
Україна потребує більше реставраторів та рятувальників культури – висновок брифінгу в Академії Бойчука
27 жовтня, понеділок
Поширити у Facebook

Україна потребує більше реставраторів та рятувальників культури – висновок за результатами рятувальної операції в Академії Бойчука після російського обстрілу.

25 березня 2024 року внаслідок російського ракетного удару по Києву була частково зруйнована будівля Академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука. Знищено центральну частину корпусу, де зберігались унікальні мистецькі твори. 

Від березня по серпень 2025 року на території Академії за підтримки ЮНЕСКО відбувалися рятувальні роботи. А також було проведено два одноденних тренінги-інтенсиви в умовах реальної рятувальної операції, які пройшли понад 70 фахівців у сфері мистецтва та охорони пам’яток. Про результати цих заходів та ширші висновки йшлося під час тематичного брифінгу, що відбувся 21 жовтня на території навчального закладу.

Керівниця Представництва ЮНЕСКО в Україні К’яра Децці Бардескі розповіла про результати рятувальних робіт та важливість проведених на базі рятувальної операції навчання фахівців. Понад 600 із врятованих мистецьких творів пройшли належне документування, фотофіксацію, очищення, знезараження від грибка та консервацію. 71 особа з числа музейників, пам’яткоохоронців та викладачів мистецьких закладів підвищили свої знання з першочергових дій з порятунку предметів спадщини. Пані К’яра також наголосила на необхідності комплексного підходу в таких роботах та синергії різних інституцій і фахівців.

На прикладі Академії Бойчука вдалося апробувати та відпрацювати алгоритми такої взаємодії. ЮНЕСКО за сприяння уряду Японії уможливило проведення рятувальних робіт з розчищення завалів, деблокування предметів мистецтва, їх стабілізації та подальшого збереження.

Ректор Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука Олена Осадча вважає, що ракетний удар по Академії, є продовженням цілеспрямованого нищення української ідентичності. Адже зруйновано корпус, де був музей навчального закладу, у якому зберігалися найкращі студентські роботи за останні 20 років. «Академія носить ім’я Михайла Бойчука, українського митця, убитого росіянами у 1937 році за те, що формував синкретичний національний стиль та ідентичність українського мистецтва. Академія працює з тією ж місією – формувати мистецький потенціал України на основі національної спадщини і традицій». Рятувальна операція в Академії унаочнила одну з важливих проблем для збереження культурної спадщини: брак фахівців-реставраторів та відповідних навчальних програм».

Цю тезу підтримала директор Національного науково-дослідного реставраційного центру України Світлана Стрельнікова. У зв’язку з війною кількість предметів культурної спадщини, які потребують втручання реставраторів, зросла кратно. На сьогодні ж кількість реставраторів з належною категорією в Україні – е більше 300. До прикладу, тільки до рятувальної операції в Академії Бойчука було залучено близько 20 реставраторів. Це неспівмірні цифри ресурсів та потреб. Україні слід нагально шукати вирішення проблеми в напрямку підготовки відповідних фахівців.

Роботи в межах рятувальної операції провели фахівці Агенції стійкості культури (ACURE) із залученням членів Національної команди рятувальників культури. Ігор Пошивайло, генеральний директор Національного музею Революції Гідності та координатор ACURE розповів, що масштаб викликів у порятунку та збереженні культурної спадщини у час війни потребують відповідного реагування і формують унікальний досвід.

Роботи в Академії, з одного боку, дозволили застосувати рятувальниками культури раніше отримані знання, але також стали майданчиком для здобуття цінних нових навичок. «Починаючи з 2022 року ми намагаємося не просто точково реагувати там, де культурна спадщина загрожена чи пошкоджена, але і напрацювати дієві механізми швидкого реагування.

Зрозуміло, що захист національної ідентичності потребує системної підготовки, персональної мотивації, значних ресурсів та співпраці різних інституцій. Для цього ми розробили алгоритм такої взаємодії. Ключова умова – культурна спадщина як елемент національної безпеки має бути серед пріоритетів у реагуванні під час  надзвичайної ситуації. Роботи з ліквідації наслідків обстрілу в Академії Бойчука проводилися саме із врахуванням цієї стратегії, що і дозволило зберегти сотні мистецьких творів».

Загалом з-під завалів врятовано близько тисячі творів. Частину із них можна побачити на виставці на першому поверсі центрального корпусу Академії.

Рятувальна операція здійснювалась за сприяння ЮНЕСКО та уряду Японії в Україні, реалізовувала проєкт Агенція стійкості культури (ACURE) у співпраці з Національним науково-дослідним реставраційним центром УкраїниНаціональним музеєм Революції Гідності, за підтримки Міністерства культури та стратегічних комунікацій України.














Інші:

VIII Міжнародний музичний фестиваль
DA PACEM DOMINE
ФОРУМ INVEST ART FORUM / ART CAPITAL
До календаря ЮНЕСКО додали ювілеї композитора «Щедрика» та Києво-Печерської лаври
День відкритих дверей у Музеї Соломії Крушельницької
Музика – тіло образів, звук – дія: «Реквієм» Моцарта у Театрі Франка
Маестро, який творить музику серцем
12 листопада - Всесвітній день балету
Капела «ДУМКА» відправиться на гастролі до Нідерландів
«Літні спогади»
Перелік літературно-мистецьких творів (довгий список) на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2026
Класика під зорями «Моцартіана»
«Мавка» від творців балету “Тіні забутих предків”
Відомого співака-путініста ганебно вигнали з італійської сцени
Kyiv Baroque Fest – 2025
Анна Бурячкова розпочала роботу над фільмом «Gimme Shelter» за романом Ольги Сідоріної-Вілкінс
Золоті оплески Буковини
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №818/2025
«Школа танців Соломона Шкляра»
Закарпатські музейники та артисти створили відеопроєкт про звучання народних інструментів
Театри Лесі Українки та Івана Франка підписали «Меморандум про співпрацю»
Вечір пам’яті українського художника Анатолія Лимарєва
Виставка фотографій «Бруталізм. Італія» в Українському Домі
Примадонна Людмила Монастирська виступить у Харкові
Легендарна Carmina Burana знову пролунає у Києві!
KYIV BAROQUE FEST-2025
«Реквієм» в Одеській національній опері: мистецька спільнодія
Пам’яті маестро Богодара Которовича…
Київ офіційно отримав статус Міста музики ЮНЕСКО та приєднався до Мережі креативних міст ЮНЕСКО
Перформанс «Зерна» в Національній філармонії України
Мелодії рідного краю
Події Львівської філармонії у листопаді
Хор “Гомін” вирушає у великий тур Європою
Що послухати у листопаді у Національній філармонії?
Вітаємо маестро Володимира Сіренка з ювілеєм!
Міністерство культури офіційно перейменували. Це вже восьма зміна у назві
VI Всеукраїнський фестиваль-конкурс хорових колективів пам’яті К. К. Пігрова 2025
Катарсис у звуках: «Реквієм» Євгена Станковича…
«Віртуози Львова» виступлять на фестивалі класичної музики «Буковинський листопад»
Світова прем’єра у Львові: Концерт для органа з оркестром Олександра Родіна
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
21.jpg