Оксана Линів: «Я диригувала у багатьох театрах світу. А у Львівську оперу мене не запрошують» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Оксана Линів: «Я диригувала у багатьох театрах світу. А у Львівську оперу мене не запрошують»
Линів Оксана
Оксана Линів: «Я диригувала у багатьох театрах світу. А у Львівську оперу мене не запрошують»
Найімовірніше, через те, що місцеві колеги-диригенти остерігаються конкуренції.
8 березня 2016, вівторок
Поширити у Facebook

Ми звикли, що за диригентським пультом у чорному фраку стоїть із диригентською паличкою чоловік. Цей стереотип спростувала Оксана Линів, яка робить успішну кар’єру у Європі, заявивши про себе як про талановитого диригента. Уродженка міста Бродів Львівської області, тендітна молода жінка, лауреат міжнародних конкурсів довела світові, що львівська диригентська школа — сильна і конкурентоспроможна. Її високо цінують найсуворіші шанувальники класичної музики у Німеччині, на неї з нетерпінням чекають у театрах Японії, Швеції, Іспанії. Єдине місто, куди її вперто не запрошують, — її рідний Львів. У якому вона виросла, де минули її університети, де на неї з нетерпінням чекають однокурсники і родина…

 Оксана Линів. Фото з сайту: http://wz.lviv.ua/interview/162518-oksana-liniv-ya-diriguvala-u-bagat-okh-teatrakh-svitu-a-u-l-vivs-ku-operu-mene-ne-zaproshuyut

— Якось незвично чути, що жінка диригує симфонічним оркестром… Чому саме таку професію обрали?

— Я народилася у музичній родині, і те, що стану музикантом, було очевидним. При закінченні Львівського музичного училища іспит з диригування пройшов настільки успішно, що одразу багато людей мені рекомендували проконсультуватися у музичній академії на кафедрі симфонічного диригування. Тоді для мене це також стало несподіванкою, бо я думала, що на спеціальність “диригування” беруть лише чоловіків. А коли стала студенткою академії, ця професія захопила мене по-справжньому.

— Аж поки не опинилися у Німеччині?

— Через рік після закінчення академії, у 2004-му я стала учасником міжнародного конкурсу диригентів імені Густава Малера, як єдина учасниця з України, і отримала третю премію. Після цього стараннями організаторів конкурсу мені запропонували стипендію від Гете-інституту: піврічне стажування асистентом головного диригента у Бамберзькому симфонічному оркестрі. Розумію­чи, що ці шість місяців швидко минуть, і доведеться повернутися до Львова без особливих перспектив, вступила на післядипломну освіту у Дрезденську музичну академію. Там провчилася чотири роки.

— На які кошти ви там жили?

— У Німеччині за навчання не треба було платити, освіта там безоплатна, дорого коштують житло і харчування. Але я постійно брала участь у конкурсах, отримувала стипендії від німецьких фондів. Зокрема, виграла річну стипендію, призначену для єдиної жінки-диригента, яка навчається у Німеччині. Ця стипендія передбачала не лише грошову винагороду, а й подальшу практику у чотирьох німецьких оркестрах.

— Після навчання ви опинилися в Одесі…

— За чотири роки навчання у Німеччині дуже скучила за Украї­ною. Раптом довідалася, що після десятирічної реставрації відкривається Одеська опера, яка отримала статус Національної, і там шукають молодих спеціалістів. Оркестр мене добре прийняв, керівництво також. За три роки роботи у цьому театрі на моєму рахунку було понад 15 творів оперно-балетного репертуару, постановок та поновлень. Я працювала другим диригентом у головного диригента, тобто вела найскладніший репертуар. Одеські роки досі згадую з великою приємністю, бо це був період насиченого творчістю життя. Плюс поруч море, плюс це колоритне місто зі своєю неповторною атмосферою… Керівництво Одеської національної опери і Одеського націо­нального симфонічного оркестру мене й досі щороку запрошує виступати з музичними проектами.

— В Одесі працювалося добре, але знову повернулися до Німеччини?

— Випадково на одну з моїх вистав потрапив видатний музикант, скрипаль, концертмейстер Ізраїльського філармонійного оркестру Ілля Коновалов. Після вистави пан Коновалов підійшов до мене і сказав, що я — перспективний диригент, і мені потрібно рухатися далі. Взяв мої контакти та відеозаписи. Незабаром я отримала запит з Баварської державної опери, де за новим контрактом приступав до роботи новий генеральний музичний директор Кирило Петренко. Петренкові був потрібний другий диригент і помічник, і він обрав мене.

— В Україні мало людей ходять слухати серйозну класичну музику. У Німеччині зали заповнені?

— Оперний театр у Мюнхені — це серце міста. Останніми роками у Німеччині запровадили реформи, які стосувалися шкільного виховання дітей. Ввели не просто уроки, де включає­ться і прослуховується якась музика, а колективні практичні уроки музики, наприклад, гри на блокфлейтах (інструмент схожий на сопілку. — Г. Я.). Діти вчаться розуміти, що таке звук, що таке ритм, гра в ансамблі, привчаються до гри в оркестрі з маленького віку, і таким чином вчаться розуміти і відчувати, що таке класична музика. Популярними у Німеччині є так звані дитячі концерти, або, як їх називають, “Концерти на подушках”. Такі заняття проводять у формі казки, якоїсь історії з костюмчиками, переодяганнями, яку ілюструють прикладами з класичної музичної літератури. На такі уроки приходять діти від трьох років разом із батьками. Сидять не за столами, не у глядацькому залі, а на величезних подушках на підлозі у колі, і в ігровій формі беруть участь у дійстві. За такого виховання не виникає того комплексу, як у нас, що класична музика — це щось нудне і потрібне лише студентам консерваторії.

Окрім того, у німецьких оперних постановках немає такого, як у нас, коли роль 18-річної Джульєтти, наприклад, грає 50-річна пані, а перуки і одяг, які одягають актори, давно треба було “списати” на звалище. Постановки робляться сучаснішими, з використанням цікавих технічних засобів. Тут нема такого, наприклад, що невідповідна солістка, яка є фавориткою головного диригента, співає провідну партію. Усе відбувається на конкурсній основі, з високими вимогами до кастингу солістів. Щороку — прем’єри, постійно оновлення репертуарної афіші. У Баварській державній опері у сезон відбувається 10 прем’єр – 6 оперних і 4 балетних. Цікавий момент: генеральна репетиція — це завжди генеральний прогон вистави: з гримом, костюмами, світлом, декорація­ми і за повного залу публіки. Але квитки на це не продають, а роздають. І це — найкраща реклама. Якщо генеральна репетиція проходить успішно, то на цю постановку викуповують квитки не тільки до кінця сезону, а й на рік наперед! Після прем’єри виходить також професійна критика — це момент, що практично відсутній в Україні. Чи то схвальні відгуки, чи, навпаки, негативні, але преса до дрібниць “розбирає” усю виставу по частинках. Квитки купують за п’ять і більше місяців наперед. Заплатити за квиток на особу 250 євро (найдорожчі) – немало. А ще треба зробити зачіску і макіяж, одягнути вечірню сукню — цей вечір стає справді особливим. Тож ніхто собі не дозволить прийти у заповнений зал у джинсах.

— Чому вас, уродженку Львівської області і випуск­ницю нашої музичної академії, жодного разу не запросили диригувати у Львівській опері?

— Насправді, це трохи не так. У Львівській опері я диригувала дві разові вистави. Перший раз це була опера “Трубадур” у 2010 році. Тоді на гастролі повинен був приїхати італійський диригент, але в останню мить він відмовився. Користуючись нагодою, я запитала, чи можу продиригувати цю виставу. Оскільки я не ставила жодних спеціальних умов, фінансових у тому числі, то керівництво театру не заперечило. Після виступу багато людей з колективу підходили до мене, дякували і казали, що було би чудово, якби я приїжджала і диригувала частіше, однак керівництво Львівської опери жодного інтересу не подавало. Наступного разу у 2015 році я запитала диригента Львівської опери Мирона Юсиповича, чи не було би знову такої нагоди, щоб я змогла щось продиригувати, Мирон Іванович запропонував мені свою виставу «Сільську честь». Знову відбувся успішний виступ без спеціальних умов чи гонорару.

Я завжди радо працюю з колективом нашого Оперного театру, адже хочу, щоб сюди прийшли мої друзі, знайомі, моя родина, тому й погоджуюся на такі речі, аби тільки мати можливість виступати. Знаю, що театр не має коштів, тому питання гонорару у Львові для мене не стоїть. Але мені образливо, що сам театр мене жодного разу не запросив, як, скажімо, диригента-гастролера.

— На вашу думку, чому?

— Навіть не можу цього пояснити. Музиканти кажуть, що місцеві колеги-диригенти остерігаються конкуренції. Єдиний колектив, який зі мною веде переговори, — оркестр “INSO-Львів”. Якщо все складеться успішно, то концерт під моїм керівництвом відбудеться взимку 2017 року.

— Ви багато часу проводите на роботі — репетиції, вистави, багато гастролюєте. Хто на вас чекає вдома?

— Мій чоловік. Він — оперний співак, також багато подорожує, підтримує мене в усьому, я — його, розуміємося на півслові. Це дуже важливо у стосунках людей мистецької сфери. Але насправді творче життя таке насичене, що часто хочеться побути на самоті, відновити сили, зосередитися. А якщо у мене випадає кілька вільних днів чи тижнів, відразу їду в Україну – єдине місце, де я черпаю для себе все, що мені потрібно, – духовну і фізичну енергію, емоції, натхнення і нові ідеї.


Автор: Галина Ярема
Диригенти: Оксана Линів
Джерело: Високий замок



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine