«Диригент –це сполучна ланка між автором твору і слухачами» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
«Диригент –це сполучна ланка між автором твору і слухачами»
«Диригент –це сполучна ланка між автором твору і слухачами»
Ялчин Адигезалов (Азербайджан) вперше виступив у Львові
11 липня 2016, понеділок
Поширити у Facebook

Цінителі оперного та симфонічного диригування з цікавістю чекали приїзду до Львова відомого маестро сучасності, народного артиста Азербайджану, професора Ялчина Адигезалова. Він у Львівській опері продиригував «Богемою» Дж. Пуччіні. Вистава набула нових музичних відтінків і дуже сподобалась меломанам.

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОПЕРНИЙ ТЕАТР — ПРОСТО КАЗКОВИЙ!»

— Я схиляю голову перед Пуччіні. Вважаю, що без нього світова опера збідніла б. Це справжнє щастя, що цей композитор створив оперні шедеври, які прикрашають репертуар багатьох країн світу, — відзначає Я. Адигезалов. — Я щасливий, що вперше виступив у Львові. Років п’ять тому кілька разів виступав у київській Філармонії, а в Національній опері України диригував «Тоскою» і «Мадам Баттерфляй» Дж. Пуччіні. Я вірний цьому видатному маестро. Можна сказати, що доля так мною керує... Диригент — це сполучна ланка між автором твору і слухачами, які дослухаються до композиторського «слова». Диригентської палички не досить для того, щоб встати за пульт і повести за собою оркестр. Диригент — це професія, яка вимагає довгих років кропіткої роботи над собою...

— Ви вперше у Львові, які враження від міста і Оперного театру?

— Зі Львовом у мене пов’язана ціла історія. Після закінчення факультету оперно-симфонічного диригування в Санкт-Петербурзькій консерваторії у професора Іллі Мусіна (перед тим був фортепіанний факультет Азербайджанської консерваторії ім. У. Ґаджибекова у класі професора Рауфа Атакішієва) на початку 1990-х я стажувався у Відні. Цікавився історією Австро-Угорської імперії, багато разів зустрічав у різних книжках згадки про Львів як місто високої культури. І щоразу замислювався, читаючи про нього. У різні часи мої друзі, котрі бували у Львові, дуже розхвалювали ваше місто. Ніби підігрівали мою цікавість. Так склалося, що я двічі відпочивав у Трускавці. Знайомі наполягали поїхати до Львова, а я відмовлявся, бо не хотів епізодичності й буденності. Чомусь був упевнений, що приїду у Львів із творчою місією і привітаюся святково з цим містом, ця думка супроводжувала мене майже два десятиліття...

Ялчин Адигезалов

Нині приїхав у місто Лева з Кишинева, де також виступав у філармонії. Молдова — це сади, виноградники. Я боявся, що Львів буде менш квітучим, а тут — зелень буяє, архітектура — зачаровує! Моє захоплення доповнив Львівський оперний театр — просто казковий! Знаєте, я виступав у десятках найпрекрасніших театрів світу — від Лондона і США до Мексики, Бразилії, Південної Африки (столицю Бразилії, наприклад, прикрашає чудо-театр), але львівський не блякне перед ними. Вашому генеральному директорові Тадею Едеру, який залюблений у музику, в театр, я вдячний, що запросив мене, і я нарешті здійснив свою мрію, а у Львів просто закохався.

«МОЯ МІСІЯ — ПРЕДСТАВИТИ МОЮ КРАЇНУ — АЗЕРБАЙДЖАН СВІТОВІ»

— Ви представник династії музикантів. Розкажіть про свої родинне творче коріння...

— Мій дід був відомим народним виконавцем — ханенде. Він виконував муґами, які є одним із основних жанрів азербайджанської традиційної музики. Муґам, який виник ще десь в XI ст., — це багаточастинний вокально-інструментальний твір. Співець може виконувати його повністю або фрагментами в супроводі двох чи більше інструментів. Можемо сказати, що муґам належить до азербайджанського професійного фольклору: в цьому жанрі все підпорядковано чіткому порядкові. І на ньому виростала суто професійна музика моєї країни. (ЮНЕСКО назвало муґам одним із шедеврів усної нематеріальної культурної спадщини людства. — Н.Т.). Також був музикантом і мій дядько. Він закінчив Московську консерваторію як скрипаль і вокаліст. Окремо хочу сказати про мого батька. Саме йому завдячую, що маю прекрасну та улюблену професію. Мій батько Васіф Адиґізалов — видатний композитор ХХ ст., народний артист Азербайджану, знаний громадський діяч, також він був першим секретарем Спілки композиторів Азербайджану. Він навчався в Абульфаза Кара-Караєва, а той, у свою чергу, був учнем Дмитра Шостаковича. Тато написав дві опери, чотири симфонії, шість інструментальних концертів, чотири великих ораторії, музику до спектаклів і кінофільмів, понад 100 пісень, які й досі любить наш народ. Його опери «Мерці» й «Натаван — правителька Карабаху» виконуються на сцені, друга — дуже часто. Батько — представник грона композиторів, які в середині минулого століття спричинили ренесанс азербайджанської музики. Це Абульфаз Кара-Караєв, Фікрет Аміров, Ніазі (ім’я та прізвище в одному) та інші, які дали світові справжні шедеври. Зокрема, балети «Сім красунь», «Стежкою грому», «Лейла і Меджнун» Кара-Караєва, «Тисяча й одна ніч» Амірова... Маестро Ніазі майже півстоліття керував симфонічним оркестром Філармонії в Баку. Азербайджанська музика стала широко відомою ще з 1930-х. А основу професійної азербайджанської музики започаткував Узіір Ґаджибеков.

— Чи це не той композитор, що створив першу оперу на сході?

— Так, 1908 року. Всі жіночі партії, зрозуміло, тоді виконували чоловіки. Наприкінці 1920-х на сцену почали виходити жінки. Остаточно утвердила це Фатма Мехралієва, мецо-сопрано. Красива та смілива співачка. Наприклад, в опері «Самсон і Даліла» (співала французькою) вона вийшла на сцену напівроздягнутою. Глядачі були обурені, і актрису навіть хотіли вбити. Та згодом публіку заспокоїли — це ж образ із вистави...
— Ви в багатьох країнах світу популяризуєте азербайджанську музику...

— Я та інші наші музиканти. Більшість популяризує муґами. Вони викликають шалену цікавість і захоплення. Додам, що наші сучасні композитори з середини минулого століття почали писати симфомуґами. Ці твори ми демонстрували в 25 країнах. До речі, видатний диригент Л. Стоковський на початку 1950-х р виконав із симфонічним оркестром у Бостоні симфомуґам Амірова і здобув величезний успіх, а наша музика — світову славу.

Останні 15 років я тісно співпрацюю з провідними філармонійними оркестрами та оперними театрами. Моя географія — Туреччина, Італія, Росія, Англія, Іспанія, США, Австрія, Бельгія, Люксембург, Румунія, Угорщина. Був постановником опер, виступав із видатними солістами, серед яких — М. Ростропович, М. Петров, С. Стадлер, Б. Березовський, Х. Шахам та ін. Моє постійне місце праці — в Бакинській музичній академії та Азербайджанській державній консерваторії, а також — в Азербайджанському академічному театрі опери і балету. Моя місія — представляти мою країну — Азербайджан світові.

— Як вам працювалося у Львівській опері?

— Чудово. У вас прекрасний оркестр, хороший хор, чудові солісти. Серед них є рідкісні голоси. Я передбачаю, що ваша молодь має блискуче майбутнє. Голоси свіжі, політні, з гарним тембром. Я хотів би бачити декого з вокалістів із гостинним виступом у нас. Буду пропонувати керівництву вашого театру й міністрові культури Азербайджану співпрацю.


Автор: Надія Труш
Концертна організація: Львівський Національний академічний театр опери та балету ім.С. Крушельницької
Джерело: Газета «День»



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine