IYOV: біблейський масштаб | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
IYOV: біблейський масштаб
Загайкевич Алла
IYOV: біблейський масштаб
1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV. Українська композиторка Алла Загайкевич пояснює, чому цей твір – виклик.
24 лютого 2016, середа
Поширити у Facebook

«Реквієм треба писати молодим...» Так казав нам, студентам консерваторії у середині 80-х молодий композитор Володимир Зубицький, який щойно закінчив свій реквієм Sette lacrima. «Молодість – це відплата. Пишіть реквієми».

1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV

Про цю розмову я згадала вже на прем’єрі опери-реквієму IYOV молодих українських композиторів Романа Григоріва та Іллі Розумейка на минулорічному ГОГОЛЬFEST. Їх Реквієм за книгою Йова далекий від учнівського схиляння перед Вавилонською вежею духовних скарбів минулого. Це – виклик, адресований не музичній історії з консерваторських підручників. Це спроба говорити з самими собою і з сучасниками «про вічне», як про «особистісне», дуже відверто і щиро. Власне, це і є той єдино можливий спосіб передачі знання – з рук у руки. Живим словом, власним диханням.

Як вдалося композиторам не втратити той дуже особистісний зв’язок з мовою книги Йова, цим, без перебільшення, найбільш «випробувальним» текстом Старого Завіту? Де людина має витримати, встояти, не зійти з свого шляху...

Композитори виявили спільність драматургічного розвитку текстів книги Йова та класичної будови Реквієму. Сюжет книга Йова розгортається від вступної оповіді до відкритого експресивного вияву людського страждання, болючих пошуків сенсу буття людини – до життєствердного фіналу. Драматургічна лінія Реквієму теж пов’язана з «проживанням» людського життя, перемогою над стражданням та утвердженням віри у Вічне життя. Автори відчували необхідність сценічної реалізації свого твору, «opera» (з латинської «робота»), існування конкретного митецького простору, і, головне, появи особистісного виміру, «дійової особи».

Парадоксальним чином, особистісний вимір в цій опері-реквіємі не є чимось вже існуючим і заданим. Це, власне, безперервний процес «становлення» особистості, виокремлення її голосу, усвідомлення її існування. Здається, співаки опери постійно балансують між «не-буттям» (ансамблева єдність) та «буттям» (сольні арії), що цілком співвідноситься з драматургічним смислом книги Йова.

Абсолютно несподіваним в цьому процесі є використання препарованого фортепіано. Зі звичного в сучасній музиці мистецького знаку «сонористичних» пошуків він перетворився, можливо, – в найбільш виразну метафору опери.

Відкритий, оголений (зламаний?) інструмент – з усіма його нутрощами, струнами, кістяком став своєрідним «розкритим серцем», людиною «без шкіри» що відгукується на кожне слово та жест. Вслухаємось в ці звуки.

Жилаві струни, метал, дерево... Якісь дуже природні та первісні звучання видобувають ці музиканти. Здається – все це звучить уже тисячі років. Особливо ця віолончель... Так по-дитячому світло, і так пронизливо тривожно. Диригент (диригент? чи Йов над своїм серцем) піднімає руки до величезного світу (оркестру? хору?)... Яку відповідь він отримає? Чи «достукається до небес»?

Прем'єра опери IYOV – містично-театрального дійства для препарованого рояля, ударних, віолончелі та солістів – відбудеться 1 березня у БК КПІ.


Автор: Алла Загайкевич
Композитори:Алла Загайкевич
Джерело: Cultprostir





Інші:

16 червня виповнюється 68 років відомому українському режисеру Василеві Вовкуну
Уривський, Трунова, Петросян: що готують київські театри влітку
Стартує проєкт «СПАДЩИНА. DIGITAL.ODESA OPERA HOUSE»
Згадуємо маестро
Неперевершена Примадонна української опери
У Рівному виступить Львівський квартет
«Сценічні фантазії»
Інтелектуальна власність і музика: чому важливо подбати про захист своєї творчості
Фестиваль сучасної хорової музики пройде в Ужгороді
Житомирський хор "Gloria" здобув золотий диплом на Міжнародному фестивалі у Польщі
Нагородили відомого буковинського митця Євгена Савчука
На Сумщині під час волонтерської місії загинув соліст Одеської опери Владислав Горай
У Люксембурзі втретє проводять "Дні України"
Грандіозна імпреза у Національній опері
Класика, закордонні гості та прем’єри: концерти червня у столичній філармонії
російські зірки класичної музики повертаються на сцени Європи - Politico
7 балетних вистав, які варто побачити в червні
Троє українських оперних співаків серед фіналістів XII Міжнародного вокального конкурсу ім. Станіслава Монюшка
KharkivMusicFest завершує фестивальну програму прем’єрою «Симфонії Незламності» у виконанні Національного президентського оркестру
Світові премʼєри з архівів Софійського монастиря від хору "Гомін" в Органному залі
"Тигролови" на Бродвеї: мюзикл за романом Багряного показали у Нью-Йорку
«Вечір в опері»
Переможна “Nessun dorma” («Ніхто не засне!»)
Вцілілі роботи Людмили Мєшкової: 5 червня відкривається нова виставка в Українському Домі
Створюємо українські мюзикли разом:
The Metropolitan Opera відкриває стажування для українських оперних фахівців у 2025 році
Світова прем’єра документального фільму «Дівія» відбудеться у Карлових Варах
Поринь у живу традицію: у Києві відбудеться фестиваль "Кобзарська Трійця"
Помер радянський композитор Євген Дога: що він казав про війну в Україні та яке принизливе майбутнє пророчив росії
KharkivMusicFest запрошує на подію "Нічні концерти"
Метрополітен-опера представила перший уривок з опери про депортованих українських дітей
13 (Тринадцять)
У Києві померла легендарна балерина Валентина Калиновська
«Музика заради миру»
Музика, постаті, відкриття: червень у Музеї Соломії Крушельницької
ТЕАТРАЛЬНА АЛХІМІЯ ЗА ШЕКСПІРОМ
Юні таланти виступлять у Рівненській обласній філармонії
Червень ставить крапку у філармонійному сезоні…
У Львові вшанують видатного композитора Мирослава Скорика
Зеленський призначив гранти 16 молодим діячам мистецтв
      © 2008-2025 Music-review Ukraine