Огляд |
|
|
|
|
Прем'єра перформансу "Війна. Обличчя. Монологи"
8 вересня, понеділок
Поширити у Facebook
6 вересня простір Loft Stage Харків Опера став особливим — наповненим тишею, що кричить, музикою, яка відлунює болем, і світлом, що прорізає темряву. У цей вечір харків’яни побачили перформанс «Війна. Обличчя.
Монологи» — глибокий мистецький вислів про наш час, про те, що болить кожному, і про те, що нас тримає на плаву.
Це не просто вистава. Це — відкрите серце епохи, яке б’ється у ритмі війни, любові, страху і надії. Це — голос, що звучить не зі сцени, а зсередини нас самих. Проєкт став унікальним культурним явищем, де на перетині музики, хореографії, літератури та відеоарту народився новий художній вимір. Тут немає ілюзій — лише правда. Правда, яка має обличчя. Обличчя війни.
«Війна. Обличчя. Монологи» - це новий погляд на війну через мистецтво. Використовуючи метафоричну мову мистецтва, вистава занурює глядача в реальні переживання та осмислення...
«Війна. Обличчя. Монологи» - це не просто вистава, а відкрите серце епохи. На сцені зустрічаються музика, слово, рух і світло, щоб розповісти про найважливіше — про людину у вирі війни. Симфонічний оркестр, що виконує музику харківських композиторів звучить, як нерв країни, що відгукується на кожен біль і на кожну надію. Драматичні актори промовляють сучасні тексти про війну — слова, які ранять і лікують водночас, перетворюючись на свідчення й молитви. Балет стає уособленням душ героїв: крихких і сильних, втомлених і нескорених. Їхня пластика передає те, чого не може вмістити мова — тишу втрат і жагу життя. Художнє світло й відеоарт перетворюють сцену на простір пам’яті й символів: там, де темрява зіштовхується зі світлом, а обличчя війни виходять із тіні, щоб промовити до кожного.
«Війна. Обличчя. Монологи» — це монолог народу, вимовлений музикою, тілом, світлом і словом. Це віддзеркалення нашої спільної пам’яті, що кличе не забувати й залишатися людьми.
«Війна. Обличчя. Монологи» - це і фіксація часу, що ми проживаємо, і художнє висловлювання про наше наскрізь травмоване суспільство, яке намагається винайти способи зцілення і збереження себе серед жахіття війни.
«Війна. Обличчя. Монологи» — голос мистецтва у час війни. Це не про смерть. Він про життя. Про те, як воно триває попри все. І про те, як важливо не втратити обличчя.
ДОДАТКОВО
Аудіовізуальний перформанс «Війна. Обличчя. Монологи» створений за п’єсами сучасних українських драматургів: «Примарна земля» Андрія Бондаренка, «Хроніки евакуйованого тіла і загубленої душі» Анни Галас, «Марафон "російська рулетка"» Катерини Пенькової. Всі три тексти в 2023 році здобули перемоги на українських або міжнародних драматургічних конкурсах, і всі вони присвячені темі війни, що охопила Україну з початком повномасштабного російського вторгнення. Спеціально для цього проєкту харківські композитори створили музику: Ігор Гайденко на твір «Примарна земля», Дмитро Малий – на «Марафон "російська рулетка"», а Володимир Богатирьов – на «Хроніки евакуйованого тіла і загубленої душі».
Спеціально для проєкту «Війна. Обличчя. Монологи», що реалізується Харківською оперою за підтримки Українського культурного фонду, драматург Дмитро Терновий зробив адаптацію, об’єднавши фрагменти цих абсолютно різних історій в цілісний твір, в центрі якого подружня пара — Юра і Юля. Юра — культуролог за фахом, який під час війни став одним з захисників України. Його нова воєнна дійсність настільки контрастує з попереднім цивільним життям, що іноді він не може усвідомити, яка з цих реальностей є справжньою і змушений з цією проблемою звертатися до лікаря. Юля разом з дітьми рятується від війни за кордоном, але відчуває руйнівне внутрішнє роздвоєння: її тіло втягнуте у повсякденні справи, які вона виконує майже автоматично, але душею вона прив’язана до подій в Україні і не може відділити себе від них. При тому Юля, як тільки може, допомагає іншим біженцям і вислуховує безліч людських історій. Одна з них вражає особливо глибоко: це спогади жінки, яка дивом вижила в маріупольському пеклі, і обидві дочки якої теж дивом залишилися живі. Юля мріє про внутрішнє зцілення, про те, що її душа і тіло знову будуть разом.
Повернувшись до України, вона з жахом розуміє, що відчуває полегшення тільки коли на повний місяць накладає прокляття, якому її колись навчила бабуся, на примари росіян. Вона, як і її чоловік, змушена звернутися зі своєю проблемою до лікаря. Але виявляється, що і той лікує власні психологічні травм не менш дивним способом.
ТВОРЧА ГРУПА І ВИКОНАВЦІ
Диригент-постановник - Андрій САВЧУК
Автор літературної адаптації - Дмитро ТЕРНОВИЙ
Режисерка-постановниця - Жанна ЧЕПЕЛА
Хореографиня-постановниця - Антоніна РАДІЄВСЬКА
Художник-постановник - Костянтин ПОНОМАРЬОВ
Авторка відеоконтенту - Карина МОЗИР
Художниця зі світла - Анна СІДОРОВА
В РОЛЯХ: Лікар - Олександр Вірченко / Юра - Олексій Грідасов / Жінка - Наталія Перепелиця / Юля - Інна Островська; артисти балету: Борис Вендеревських, Оксана Цомая, Марія Тугай та СИМФОНІЧНИЙ ОРКЕСТР ХАРКІВ ОПЕРА
Організатор проєкту «Війна. Обличчя. Монологи»: Харківський національний академічний театр опери та балету ім. М.В. Лисенка за фінансової підтримки Українського культурного фонду (ucf.in.ua) #запідтримкиУКФ у партнерстві з Харківським національним університетом мистецтв ім. І.П. Котляревського та за інформаційної підтримки Kharkiv Media Hub




Концертна організація: Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка
|