Kyiv Baroque Fest – 2025 | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Kyiv Baroque Fest – 2025
Kyiv Baroque Fest – 2025
Дванадцять днів барокових відкриттів, діалогів і прем’єр!
Сьогодні
Поширити у Facebook

 З 10 по 21 листопада відбудеться Друга едиція Kyiv Baroque Fest-2025 – міжнародного фестивалю, який щороку відкриває нові грані ранньої музики, завдяки партнерству Національної філармонії України з Open Opera Ukraine та Національним будинком музики. Подія об’єднує зіркових українських та європейських виконавців, дослідників, студентів та меломанів навколо спільного простору барокової музики – її живої присутності, дослідження і натхнення.

Подія перша. 10 листопада, 14:00. Музичний салон НФУ

Лекція «Граційність у музиці: базова орнаментація від ренесансу до романтизму»
Хосуе Мелендес Пелае | Швейцарія/Мексика

Лекція відкриває фестиваль і знайомить слухачів із базовими принципами музичної орнаментації кількох епох європейського музичного мистецтва.   

Хосуе Мелендес Пелае — швейцарсько-мексиканський корнетист та дослідник ранньої музики, що поєднує історичну точність із живим виконавським підходом. Він розкриває, як орнаментика допомагає передати емоції та структуру музичних творів різних епох.
 
Лекція слугує підготовкою до концерту «Відлуння співу корнетто» та дає слухачам підказки для розуміння виразності ранньої музики. Відвідувачі дізнаються про історичний контекст, технічні прийоми та роль прикрас у музичній мові минулих століть. Подія створює міст між академічними знаннями та живим музичним сприйняттям.

Вхід вільний за попередньою реєстрацією

Подія друга. 10 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт «Відлуння співу корнетто»
Дует M&J Meléndez 
Хосуе Мелендес Пелае | Швейцарія/Мексика; Марія Морозова-Мелендес | Швейцарія/Україна

Концерт поєднає голоси корнетто, двох органів і клавесина у поліфонічному плетеві переважно вокальних творів XVI–XVIII століть, сполучаючи оригінальні тексти із авторськими імпровізаціями, натхненними знанням історичних традицій та багаторічним досвідом ансамблювання. 

Дует M&J Meléndez відомий глибинним знанням стилістики ранньої музики різних епох та стилів, а такаож здатністю робити живими та інспіруючими для сучасного слухача віддалені в часі композиції.

Корнетто — інструмент максимально наближений до людського голосу. Його тембр і вокальна артикуляція дозволяють передавати найтонші відтінки почуттів без слів, лише диханням і музикою.

Тож програма «Відлуння співу корнетто» — це діалог між голосом і інструментом, між епохами й душами. У ній проявлено відзвук вокальної музики пізнього ренесансу та раннього бароко, де любов і страждання, ніжність і біль переплітаються у витонченій риториці звука: «Кожен твір — це наш особистий вибір і відлуння наших власних історій. Від «Io son ferito, ahi lasso» Джованні Палестрини, що поєднав нас, до арій Порпори, які доводять, що корнетто може передати драматургію навіть пізніх оперних сцен. Ми прагнемо показати, наскільки ця музика може бути щирою, сентиментальною, віртуозною та живою».

У програмі звучатимуть різноманітні, переважно вокальні, твори, що демонструють вибагливу незліченність мелодійних знахідок ренесансово-барокової музики, їхню здатність до часом парадоксальних перетворень, спонукаючи слухачів розширювати хронологічні межі власних плей-листів.  


Подія третя. 11 листопада, 13:00. Музичний салон НФУ

Майстер-клас Марека Топоровського | Польща

Майстер-клас присвячено одним із ключових творів клавірного спадку Й. С. Баха — його інвенціям та симфоніям. Учасники події — студенти класів клавесина (С. Шабалтіної та О. Шадріної-Личак) Національної музичної академії України.

Марек Топоровський — польський органіст, клавесиніст, піаніст, диригент, викладач, дослідник та популяризатор ранньої музики, що поєднує історичну обізнаність із сучасними педагогічними підходами. Йому властиві глибина розуміння матеріалу у поєднанні з легкістю та емоційною подачею при спілкуванні. 

Учасники матимуть змогу отримати різноманітні поради щодо техніки, стилістики виконання, розуміння та ймовірних інтерпретаційних підходів до цих хрестоматійних для клавірного репертуару творів. 

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Польський Інститут у Києві

Подія четверта
. 11 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ
Лекція Ольги Шуміліної «Творчість Максима Березовського у просторі української культури»

Лекція однієї з провідних дослідниць творчості Максима Березовського музикологині Ольги Шуміліної розкриває перспективи осмислення творчості митця у контексті української культури як невід’ємної частини загальноєвропейської. 

У своєму підході Ольга Шуміліна базується на вивченні автентичних джерел доби життя композитора, у такий спосіб спростовуючи міти, властиві його біографії та зафіксовані у численних джерелах. Це відкриває нові стратегії сприйняття як власне постаті Максима Березовського, так і його різножанрового спадку. Лекція передуватиме концерту з творів композитора, дозволяючи налаштуватись на слухання його світського та сакрального спадку з урахуванням останніх науково верифікованих відомостей щодо його творчої біографії.  

Вхід вільний за умови реєстрації.
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія п’ята. 11 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт «Березовський: звукова антологія творчості»
Ансамбль Partes Open Opera Ukraine, Liatoshynskyi Capella: Orchestra Національного будинку музики, солісти: Олеся Люба (сопрано), Соломія Павленко (сопрано), Денис Сагіров (тенор), Сергій Гаврилюк (скрипка), Наталія Фоменко (клавесин), Тетяна Гречанівська (віолончель). Диригентка оркестру, лідерка та хормейстерка ансамблю Partes Наталія Хмілевська

Концерт пропонує цілісно охопити спадок композитора — його світську музику (арії, скрипкову сонату, симфонію) та сакральні твори (шість духовних концертів). Це — live-версія однойменного релізу, презентованого у вересні 2025 року та здійсненого об’єднаними зусиллями команд Академії давньої музики Леополіс, Open Opera Ukraine, Національного будинку музики, музею «Кирилівська церква» Національного заповідника «Софія Київська» та ін. за підтримки Українського культурного фонду.

Переосмислюючи акценти всередині різножанрового спадку митця, виконавці пропонують почути його музику в суголосності різних напрямів, що заснована на блискучій обізнаності композитора із сучасними європейськими музичними стилями та глибинному розумінні барокової української сакральної традиції.

Подія шоста. 12 листопада, 12:00, Фоє НФУ

Бесіда Анни Гадецької і Марека Топоровського «Освіта в ранній музиці: ймовірні стратегії майбутнього»

Це перше відкрите інтерв’ю в межах цьогорічного фестивалю, що торкатиметься наявних форм та ймовірних стратегій навчання ранній музиці на різних освітніх рівнях. Це — спільна рефлексія, що має на меті охопити найбільш продуктивні способи отримання специфічних знань та навичок, що потребує досвід спілкування із музикою минулих епох.  

Бесіда буде цікавою всім, хто не байдужий освітньо-просвітницьким ініціативам у царині музичної культури.

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Польський Інститут у Києві

Подія сьома. 12 листопада, 14:00. Музичний салон НФУ

Концерт студентів та випускників класу клавесина та старовинного ансамблю Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка «Молоде бароко»
Виконавці: Аліна Капрій, Макар Войнаровський, Юлія Сасюк (клавесин), Михайло Солонченко (скрипка), Адріан Хрущ (віолончель), Денис Левитський (фагот)

Цей концерт — перший у низці подій, що має на меті познайомити із молодими виконавцями, котрі нині опановують історично- поінформоване виконавство в різних вищих навчальних закладах України.

Анна Іванюшенко — клавесиністка та дослідниця, що впродовж багатьох років натхненно розвиває ранню музику у Львівській музичній академії, очолюючи класи клавесина та старовинного ансамблю, — разом із вихованцями підготували програму барокової музики, яка дозволить ближче познайомитись із баченням та чуттям барокового спадку львівськими музикантами: «Ми назвали програму «Молоде бароко» з декількох причин. По-перше — вік виконавців. Вони юні і роблять свої перші кроки на шляху знайомства з бароковою музикою. По-друге, ми впевнені, що барокова музика сповнена життя, енергії, краси, а отже здатна запалювати серця слухачів ХХІ століття. Отже, вона — сучасна і молода».
  
Вхід вільний, за умови реєстрації.

Подія восьма. 12 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Бесіда Георгія Коваленка та Анни Гадецької «Тому, хто дарує перемогу»: про що промовляють духовні концерти Березовського»

Громадський діяч, богослов, філософ, православний священник Георгій Коваленко пропонує зануритись як безпосередньо у тексти, так і похідні багатошарові контексти біблійних першоджерел, що їх обрав для власних концертів Максим Березовський. Можливо, саме у них — джерело розуміння інтенцій та світоглядних роздумів композитора, що може розширити наше уявлення про значення цієї частини спадку Березовського. 

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія дев’ята. 12 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт Хани Блажикової, сопрано | Чехія «Пісні витривалості та втіхи» за участі Олени Жукової клавесин | Україна; Юрія Дубинського, барокова скрипка; Марка Кодла, барокова віолончель | Велика Британія/Польща

Хана Блажикова — світова зірка барокового вокалу, яку відрізняє глибина інтерпретації та дивовижна чистота тембру. Пропонована програма була спеціально розроблена Ханою для концерту в Києві. Її підтримка Україні виразно промовляє крізь вибрані твори двох барокових геніїв — Г. Ф. Генделя та Й. С. Баха: «Війна, безумовно, є найважчим і найболючішим досвідом для будь-якої людини. Тому мені прагнулося представити кілька композицій, які образно стосуються цих обставин. Вони говорять про людську смертність, страждання, але також і про незламність людського духу та, врешті, велику втіху та радість, які знаходяться у чомусь, що перевершує нас. 

Не випадково я включила до програми композиції Баха, які несуть нам послання про те, що людська боротьба не марна. Усі пропоновані арії Генделя виражають захоплення стійкістю та силою Христа перед обличчям страждань і смерті. 

Мені дуже хотілося, щоби сьогоднішній концерт полегшив хоча би деякі жахи, які переживає український народ. Хоча я й знаю, що музика не така вже й сильна. Але сподіватимуся, що ці кілька хвилин у товаристві прекрасної музики, принесуть хоча би трохи втіхи у ваші важкі дні».      

Партнери: Чеський центр у Києві

Подія десята. 13 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Бесіда літературознавиці, дослідниці історії читання Галі Глодзь з директором Інституту святого Томи Аквінського Здіславом Шманьдою «Що ми робимо у храмі: сакральне і світське в барокових месах»

Доба бароко суттєво оновила сприйняття світу, що повсюдно позначилось і на релігійних практиках, і в мирському повсякденні. Спроба реконструювати ті часи з огляду на автентичні ідеї та думки європейських мешканців XVII–XVIII століття дозволить глибше зрозуміти дифузність барокового сприйняття та гостріше сприймати перетини духовного та мирського, слухаючи навіть суто релігійні композиції.  

Вхід вільний за умови реєстрації. 
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія одинадцята. 13 листопада, 18:00 Колонна зала  НФУ

Концерт Марека Топоровського, клавесин/орган | Польща «Битва Давида з Голіафом». За участі Артема Замкова, барокова віолончель |  Україна

П’єса німецького композитора середнього бароко Йоганна Кунау, що дала назву концерту, промовисто окреслює головні ідеї програми, засвідчуючи у такий спосіб підтримку польського музиканта Україні. 

Марек Топоровський віддавна має теплі творчі та дружні стосунки з багатьма українськими колегами, виступає у партнерстві з ними на міжнародних сценах. Він неодноразово приїжджав на концерти та майстер-класи в численні українські міста та повсякчас підтримує молодих українських музикантів, що продовжують вдосконалювати майстерність у польських вищих навчальних закладах. Ця програма — свідчення багаторічної дружби, підтримки, натхнення, взаєморозуміння та спільнотворчості. 

Віддаючи шану Березовському у спеціально створених музикантом для клавіру та віолончелі обробках його Симфонії, Марек безпосередньо звертається і до пам’яті про одного з найважливіших українських митців у царині ранньої музики — Романа Стельмащука, десята річниця смерті котрого припадає на 19 листопада. У п’єсі сучасного українського композитора Івана Тараненка «Там і колись, тут і тепер» наче у вузол стягуються різні часи, щоб врешті перейти в біблійний вимір «Битви Давида з Голіафом», що звучатиме на великому органі Національної філармонії України.          
     
Партнери: Польський Інститут у Києві

Подія дванадцята. 14 листопада, 14:00. Музичний салон НФУ.

Концерт студентів та викладачів класу клавесина та старовинного ансамблю Дніпровської музичної академії «Мандрівка старою Європою»
Виконавці: Юлія Петухова, Єлизавета Сайко (клавесин), Олексій Терновий (барокова лютня, гітара), Дмитро Запорожан (контратенор), Данило Коверя (скрипка), Юлія Дударенко (архилютня)

Цей концерт — другий у низці подій, що знайомлять із молодими виконавцями, котрі нині опановують історично-поінформоване виконавство в різних вищих навчальних закладах України.

Разом зі своїми вихованцями та колегами, Наталія Фоменко — клавесиністка, органістка та дослідниця, що ініціювала створення клавесинного класу в Дніпровській академії та суттєво долучилася до розбудови ранньої музики в місті в цілому, — презентуватимуть музику чи не всіх європейських країн: «Ця програма зумовлена потужним бажанням надзвичайно вмотивованих студентів Дніпровської музичної академії вивчати старовинну музику, спілкуватися завдячуючи їй та в результаті долучатися до створення нових звукових просторів. Вони ініціативні та молоді, наповнені жагою до пізнання, хочуть «усе й одразу». Тому і у програмі — твори різних епох та національних шкіл».

Вхід вільний за умови реєстрації

Подія тринадцята. 14 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Лекція Наталії Сікорської «Звукове полум’я Середземномор’я: родина Скарлатті»

Виконавиця та дослідниця ранньої музики Наталія Сікорська вже кілька років поспіль занурюється у хитросплетіння подій, пов'язаних із родиною Скарлатті, розкриваючи взаємозв'язки між політичним та художнім контекстами. Вплив цієї родини на музичну, а радше — культурну історію Європи — геть не є помітним, і тим більше навряд чи усвідомлюється як беззаперечний та важливий. Утім, поступове вивчення численних першоджерел, свідчень та документів не одного століття переконують, що вага різних поколінь Скарлатті — непересічна. 

Лекція значною мірою готуватиме до сприйняття фестивальних концертів, що у них звучатимуть твори як Алессандро, так і Доменіко Скарлатті. 

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія чотирнадцята. 14 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт «Messa per il Santissimo Natale» за участі ансамблів

Festina Lente | Італія та Partes Open Opera Ukraine | Україна
Ансамбль Festina Lente у складі: Ібен Беґвад Кейзер (скрипка), Габріелє Політі (скрипка), Ребека Феррі (віолончель), Мікеле Каррева (теорба), Маттео Котіконі (контрабас), Алессандро Альбенґа (орган). Мікеле Гасбарро — диригент.

Ансамбль Partes Open Opera Ukraine у складі: Анна Дворицька (сопрано), Анна Павлушенко (сопрано), Олеся Люба (сопрано), Олена Циганкова (альт),Тарас Кушнір (контратенор), Сергій Біда (тенор), Костянтин Ленчик (бас), Іван Ярема (бас). Наталія Хмілевська – хормейстерка.

Центральним твором програми стане меса Алессандро Скарлатті, написана у 1707 році, що  вперше звучатиме в Україні за ініціативи та безпосередньої участі одного з найвідоміших італійських колективів ранньої музики — ансамблю Festina Lente. 

Лідер ансамблю Мікеле Гасбарро — авторитетний знавець італійської музики ренесансу та бароко, а основна мета музикантів Festina Lente — відновлення та презентація широкій публіці рідкісної неопублікованої музичної спадщини італійської музики різних століть. 

Нині увага ансамблю зосереджена саме на сакральній музиці — вони відшукують твори католицької традиції у державних та приватних архівах та виконують їх максимально наближено до автентичних обрядових практик.

Festina Lente поєднує концертну діяльність в Італії та за її межами з інтенсивною студійною роботою, результатом якої стали численні прем’єрні записи, а з 2004 року ансамбль також є організатором Римського Барокового Фестивалю (Roma Festival Barocco).

Ансамбль Partes Open Opera Ukraine має подібне спрямування, адже від 2019 року системно досліджує сакральну традицію українського бароко в межах лабораторії Musica Sacra Ukraina, так само поєднуючи концертну практику із записами релізів рідкісно виконуваної або наново віднайденої української церковної музики.

Ця непересічна колаборація двох колективів стане першою зустріччю музикантів, що мають досвіди інтерпретації сакральної музики різних християнських традицій. Унікальні твори, що складають концерт, ніколи не звучали в Україні та дозволять поринути у світ римського церковного життя початку XVIII століття.     

Партнери: Посольство Італійської Республіки та Італійський інститут культури

Подія п’ятнадцята. 15 листопада, 14:00. Музичний салон НФУ

Концерт студентів та керівниці класу клавесина Київської муніципальної академії музики ім. Р.М. Глієра «MDCLXXXV або Constellatio V: Baroque Anniversary Stars»
Виконавці: Єлизавета Грішина, Олена Курнос, Анастасія Матіяш, Наталія Бєлік, Марія Дудкевич, Ганна Зварич, Єгор Лук’янов, Олена Жукова 

Цей концерт — третій у низці подій, що знайомлять із молодими виконавцями, котрі нині опановують історично-поінформоване виконавство в різних вищих навчальних закладах України.   

Клавесиністка, піаністка та дослідниця Олена Жукова вже чимало років очолює клавесинний клас у Київській академії музики, повсякчас музикуючи у спільних проєктах зі своїми студентами. Програма цього концерту — значною мірою присвята цьогорічним ювілярам — Баху, Генделю, Скарлатті: «Ми хочемо показати розмаїтість музичного бароко: від вишуканих рокайльних візерунків французького «клавесинного театру» та філософії поліфонічних побудов Баха до авангардної музичної мови і новаторських технічних прийомів Скарлатті, а також звернути увагу на самодостатнє місце української музики у цій світовій скарбниці».      

Вхід вільний за умови реєстрації

Подія шістнадцята. 15 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Лекція літературознавці, дослідниці історії читання Галі Глодзь «Усі книжки на світі: що і як читали в епоху бароко»  

Нам може видаватися, що читання книжок — справа універсальна та незмінно однакова у всі часи. Але дослідниця саме історичних читацьких практик Галя Глодзь достеменно знає, що це не так. Цього разу зосередимось на бароковій добі, щоб спробувати наблизитись у відчуттях до текстів, ймовірних думок та фантазій ними інспірованих, властивих людям у XVII–XVIII століттях. 

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія сімнадцята. 15 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт Яна Де Вінне (флейта траверсо, Бельгія) та Київського камерного оркестру «Traversée XVIII: До Дня Короля Бельгії»

Я де Вінне — один із найяскравіших віртуозів гри на флейті траверсо, музикознавець, майстер з виготовлення копій історичних інструментів, Засновуючись на підході історично поінформованого виконавства, він створив легендарний ансамбль Il Gardellino, який уже понад три десятиліття розкриває різнобарв’я європейської музики XVII–XVIII століть.

Концерт пропонує мандрівку до музичного світу переважно XVIII століття, що у ньому подорожі набули нових сенсів і позначились, зокрема, на біографіях відомих музикантів. У її центрі — флейта траверсо, дерев’яна попередниця сучасної поперечної флейти. Цей інструмент із м’яким «вокальним» тембром та елегантною конструкцією досяг піку популярності саме у XVIII столітті. На флейті траверсо грав відомий знавець і майстер цього інструменту — Йоганн Йоахім Кванц, чий трактат «Досвід настанов з гри на поперечній флейті» («Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen»), написаний в 1752 році у Берліні, набув надзвичайної популярності та розповсюдженості, а сьогодні є одним із фундаментальних джерел для реконструкції технічних, естетичних та інших особливостей траверсового виконавства. 

Граційне та витончене звучання траверсо вимагає від виконавця суттєвої майстерності щодо контролю інтонації, передбачає розуміння артикуляційних принад та володіння багатим світом орнаментаційних патернів. Володіючи цими знаннями та навичками, на траверсо можна досягти вражаючої виразності у передачі найменших динамічних нюансів, що є таким важливим для музики галантного та чутливого стилів.

Програма концерту охоплює ключові стилістичні напрями XVIII століття — від зрілого бароко до раннього класицизму з найбільш важливим для траверсо акцентом на чутливій галантності (стилі Galant та Empfindsamerl). 

Торжественно святкова Увертюра бельгійського композитора Й. Г. Фйокко, що нею розпочнеться концерт, акцентуватиме на приводі, що є важливою частиною події — відзначенні Дня Королівської монархії Бельгії. Захоплюючий діалог різних концертних форматів —  оркестрового Третього Бранденбурзького концерту Й. С. Баха та траверсових Концертів Ф. Бенди та К. Ф. Е. Баха, — представить композиції різних стильових естетик XVIII століття з кульмінацією на «чутливому стилі» — емоційно насиченому та такому, що підкерслює вокальні можливості флейти траверсо, пояснюючи її провідну роль у музиці цієї епохи.  Київський камерний оркестр —  колектив Національної філармонії України, відомий своєю майстерністю у виконанні музики різних епох, — гратиме у відповідному для репертуару строї — ля=415 ГЦ, щоб створити збалансований дует із солістом Яном Де Вінне.

Партнери: Посольство Королівства Бельгії

Подія вісімнадцята. 16 листопада, 14:00. Музичний салон НФУ

Концерт клавесинних класів Національної музичної академії України ««Й.С. Бах: щирі поради любителям клавіра». INVENTIONEN UND SINFONIEN».
Виконавці: Паола Прокопенко, Марія Крюкова, Дмитро Шевченко, Ілля Базенко, Тиміш Мельник, Олександр Олійник

Заключний, четвертий, концерт у низці подій, що знайомлять із молодими виконавцями, котрі нині опановують історично-поінформоване виконавство в різних вищих навчальних закладах України, представляє найстарший клавесинний осередок, з якого ще наприкінці ХХ століття стрімко розгорнувся розвиток клавесинного виконавства. Мова про класи клавесина Національної музичної академії України легендарної Світлани Шабалтіної та її випускниці, а нині завідувачки кафедри старовинної музики Ольги Шадріної-Личак. На пропозицію фестивалю вихованці класів звернулися до чи не найбільш натхненного джерела клавірної музики всіх часів і всіх клавірів — інвенцій та симфоній Й. С. Баха: «Це абсолютно унікальний цикл, вишукані ласощі для досвідченого музичного гурмана. Ще в дитинстві ми знайомимося з цими дорогоцінними мініатюрами, але тільки з плином часу починаємо розуміти всю глибину цієї музики, її сенси. Захоплюємося винятковою майстерністю Баха: 15 найуживаніших тональностей, лаконічна форма, гранично прозора фактура — і цілий всесвіт емоційних станів! Відчути їх в нотному тексті, відрефлексувати і відтворити в звуках — справжній виклик для виконавця і величезна насолода водночас». 

Вхід вільний за умови реєстрації

Подія дев’ятнадцята. 16 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Бесіда Анни Гадецької та Олени Савчук «Барокові опери: які, як, чому і для кого їх ставлять у світі (тенденції останнього десятиліття)»  

З другої половини ХХ століття барокові опери почали стало займати місце в репертуарі спочатку європейських, а згодом і світових театрів та фестивалів. За цей час накопичилось чимало знакових постановок, а також підходів, що їх можна побачити в реалізації барокових музичних драм. Утім, в останні десять-п’ятнадцять років ситуація в царині барокової опери дещо змінилася. Білша свобода у відношенні до текстів, сміливе введення в партитури невластивих їм звучань і голосів, виразно проявлений потенціал формату semi-stage, часом епатажно дорога реконструкція історичних костюмів і інтер’єрів та, зрештою, цілісність художнього бачення того чи того режисера поза стильовою приналежністю драми, що втілюється — тенденції, на які звернули увагу програмна директорка Open Opera Ukraine Анна Гадецька та режисерка Олена Савчук.        
   
Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія двадцята. 16 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт Андреаса Шолля, контратенор | Німеччина та Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble Національного будинку музики «Music for a while/Музика на мить»

«Невагомий, але глибокий голос Шолля — це мрія для Перселла», — писали критики BBC Music Magazine, оцінюючи знаковий альбом O Solitude, який Андреас Шолль записав разом із Accademia Bizantina у 2010 році. Це мрія і для нас — почути Перселла у виконанні, яке значною мірою вплинуло на всі подальші інтерпретації творчості композитора, а часом навіть збурювало спільноту чоловічим трактуванням «Плачу Дідони».

Сам Шолль коментує той широкий вплив, що здатна втілювати ця музика: «Перселл є одним з найвидатніших композиторів усіх часів. Але його музика залишається доступною для всіх, це справжні мелодії та мотиви. Після щоденного запису цієї музики ми поверталися до готелю, і в наших головах завжди залишалася якась мелодія».

Цьогорічна програма Liatoshynsky Capella: Early Music Ensemble разом із Андреасом Шоллем має симетричну побудову: твори Перселла стануть опорами для смислового центру — музики Баха. Ця програма — певною мірою медитація з поступовим заглибленням, можливістю осмислення та саморефлексії і, зрештою, легким поверненням до повсякдення. Ця проста ідея втілена і в назві Music for a while: «Нехай музика на деякий час розвіє всі ваші турботи».

Партнери: Посольство Федеративної Республіки Німеччина в Україні 
 
Подія двадцять перша. 17 листопада, 12:00. Музичний салон НФУ

Бесіда Андреаса Шолля | Німеччина, Анни Гадецької, Романа Меліша
«Освітня специфіка у царині ранньої музики» 

Це друге відкрите інтерв’ю в рамках цьогорічного фестивалю, що торкатиметься наявних форм та ймовірних стратегій навчання ранній музиці на різних освітніх рівнях. Це — спільна рефлексія, що має на меті охопити найбільш продуктивні способи отримання специфічних знань та навичок, що потребує досвід спілкування з музикою минулих епох.   

Бесіда буде цікавою всім, хто не байдужий доосвітньо-просвітницьких ініціатив у царині музичної культури.

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Посольство Федеративної Республіки Німеччина в Україні 

Подія двадцять перша. 17 листопада, 14:00–17:00. Музичний салон НФУ

Майстер-клас Андреаса Шолля | Німеччина І

Минулорічні майстер-класи Андреаса Шолля стали одночасно відкриттям, подарунком, унікальним досвідом та трансформаційною подією як для активних, так і для пасивних відвідувачів. Цьогоріч продовжимо! Оpen call визначить, кому цьогоріч пощастить відчути як музика перетворюється на мандрівку в найглибші екзистенційні досвіди.  

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Посольство Федеративної Республіки Німеччина в Україні

Подія двадцять друга. 17 листопада, 16:00. Фоє НФУ

Розмова з композиторами-учасниками проєкту «Веркштат»

Зустріч із композиторами-учасниками проєкту «Веркштат» є можлвістю поговорити про особливості тривання проєкту та його результати. 

Протягом трьох місяців відібрані на open call композитори працювали над новими творами у форматі своєрідної ренесансної майстерні — з обговореннями, обміном думками одне з одним та ментором — німецьким композитором та дослідником Свеном-Інго Кохом, котрий у власній творчості системно переосмислює спадок ранньої музики. На зустрічі автори представлять слухачам твори та поділяться основними ідеями, що важливі для сприйняття та розуміння цієї нової музики.

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Goethe-Institut в Україні, Центр музики молодих

Подія двадцять третя. 17 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт Наталії Сікорської, клавесин, тафель-клавір | Україна та Романа Лопатинського, рояль  | Україна «Скарлатті і Скарлатті»

Доменіко Скарлатті — один із цьогорічної п’ятірки ювілярів. Його спадок давно належить різним клавірам та без упину грається як конкурсантами міжнародних змагань, так і досвідченими виконавцями з тривалим концертним досвідом. Ім’я Скарлатті для музикантів та меломанів — синонім витонченості та віртуозності, а його Сонати чи то Вправи становлять випробування вправності для виконавців на різних клавірах.  

Всесвіт клавірного звучання Скарлатті зазвичай розділений — на інструменти, підходи, естетичні переконання кожного окремого виконавця. Ми вирішили дізнатись чи можуть такі різні клавіри, підходи і відчуття існувати не в окремих концертах, а одночасно, на одній сцені. Цей виклик у дусі поєдинків, властивих добі Скарлатті, підхопили двоє досвідчених музикантів — клавесиністка Наталія Сікорська та піаніст Роман Лопатинський, які зіграють сонати — знамениті і не дуже — на трьох клавірах: клавесині, тафель-клавірі та роялі. 

Особливе випробування при грі Сонат Скарлатті — розуміння його способу нотування власних ідей. З точки зору нотної графіки ці тексти здаються цілком зрозумілими, і лише роки виконавського досвіду та рефлексії відкривають те, що способи фіксації ідей у Скарлатті виявляються так би мовити «неповними». Тож робота з цими текстами — нескінченний пошук, їхнє виконання — драйв та екстрим водночас, а задоволення від процесу — необхідне джерело оптимізму та зухвалої креативності. 
  
Подія двадцять четверта. 18 листопада, 11:00–14:00. Музичний салон НФУ

Майстер-клас Андреаса Шолля (Німеччина) ІІ
Продовження спілкування з Андреасом Шоллем учасників майстер-класів. 

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Посольство Федеративної Республіки Німеччина в Україні

Подія двадцять п’ята. 18 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Лекція Анни Гадецької та Олександра Островського «Lascia ch'io pianga Генделя у кіно»

Здається хоча би раз всі чули один із оперних гітів Георга Фрідріха Генделя — арію Альмірени з другого акту опери «Рінальдо» «Lascia ch'io pianga». Кіно чимало долучилося до популяризації цієї музики і так само численну кількість разів включало її до екранних історій. 

Розмірковуючи над такою популярністю та «живучістю» «Lascia ch'io pianga» у кінематографі, лектори задались питанням: чи є щось спільне у всіх цих історіях, розказаних різними режисерами і у різних жанрах, але із залученням однієї й тієї самої музики? І з подивом визнали, що «Lascia ch'io pianga» повсякчас пов’язана з досвідом тілесних трансформацій, лімінальними психоемоційними станами та відсилає до болісних спогадів про агресію і насильство.     
 
Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія двадцять шоста. 18 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт «На 3 та на 4» Київського камерного оркестру, диригентка Наталія Стець.
Солісти: Наталія Фоменко (клавесин), Ольга Шадріна-Личак (клавесин), Олена Жукова (клавесин), Варвара Турта (клавесин), Андрій Павлов (скрипка), Кирило Бондар (скрипка), Андрій Стьопін (скрипка), Олексій Колесник (скрипка)

Що нині плагіат чи то репліка, за барокову добу — комплімент, визнання таланту та винахідливості, спосіб висловлення вдячності за набутий досвід. Адже використання чужого матеріалу мало на меті саме ці речі, а не слугувало тавром творчої недієздатності та підступної недоброчесності. 

Програма концерту пропонує вслухатись у те, як одне й те саме може змінюватись, не втрачаючи при цьому впізнаваності. Саме так скрипковий концерт Вівальді перетворюється у Баха на концерт для чотирьох клавесинів. Часом неоригінальний твір дозволяє реконструювати унікальний первинний задум, що за тих чи тих обставин було загублено, як у випадку з До-мажорним Концертом для трьох клавірів Баха, який, ймовірно, є версією його ж втраченого потрійного скрипкового концерту.    

Взагалі, обожнювані бароковою добою камерні ансамблі у форматі на три та чотири солісти, які невпинно дискутують між собою, приноровлюючись вигадливо змінювати очікувані слухачем рішення, є джерелом неабиякої винахідливості вести діалог і знаходити способи чути різні думки. Програма концерту пропонує вслухатись у це жваве та елегантне плетиво думок та емоцій, що безупинно провокує очікувати нові й нові деталі розказуваних інструментами солістів та оркестру історій. 

Подія двадцять сьома. 19 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Лекція Іллі Фетисова «Які з українських народних пісень могли звучати в епоху бароко»

Етномузиколог, невтомний практик з навчання автентичним фольклорним пісням і танцям, один із засновників відомого гурту «Божичі» Ілля Фетисов розповість про ймовірність звучання тих чи тих українських народних пісень у барокову добу. Оскільки точних відомостей щодо цього шару репертуару ми не маємо, доводиться реконструювати це, спираючись на різноманітну контекстуальність.    

Вхід вільний за умови реєстрації 
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія двадцять восьма. 19 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт Саломе Ґаслен, віола да гамба | Франція «La part des anges / Частинка янгола»

Саломе Ґаслен — яскрава представниця нового покоління музикантів, яка відкриває слухачам нове життя віоли да гамба. Лауреатка численних відзнак та володарка престижної нагороди Victoire de la Musique Classique у номінації «Відкриття року — інструменталістка», вона паралельно навчалася музиці та сучасній літературі. 

Нині Саломе виступає на провідних сценах світу, співпрацює з ансамблями Pygmalion, Jupiter, Masques, Le Poème Harmonique, а цьогоріч заснувала ансамбль Cairn Consort, що розширює горизонти репертуару для віол, подібно до струнного квартету.

Рідкісної краси програму для сольної віоли да гамба Саломе підготувала спеціально для концерту на фестивалі, написавши до неї поетичну передмову: «Ось небесне воїнство, яке я уявляла. Ці нематеріальні істоти — ангели, посланці, що несуть світло та передають божественне слово, сполучаючи небо і землю, відоме й невідоме.

У світі вина їм належить частка для пиття — «доля (частка для) ангелів». Так називають ту частину алкоголю, що випаровується під час витримування вина в бочках. Коли музиканти виконують старовинну музику, вони стикаються з цією зниклою сутністю. Дозріваючи в часі, музика зберігає частину своєї таїни — і все наше мистецтво полягає у тому, щоб залишатися на зв’язку з посланням твору, попри дію часу.

Помріємо разом про цю випарувану музику. Але не забудьмо й скуштувати те, що залишилося, — те, чим сьогодні ми ділимося з ангелами».

Партнери: Посольство Французької Республіки в Україні, Французький інститут в Україні

Подія двадцять дев’ята. 20 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Лекція Віталія Вишинського «Pro baroque у не-baroque композиції»

Композитор, дослідник, викладач та культуртрегер Віталій Вишинський на власному досвіді неодноразово переконувався у тому, що рання музика — джерело для навчання, віддзеркалення унікально різноманітного людського досвіду і неосяжний лексикон того, що є універсальним звуковим словником європейської музичної традиції. Як навчитися витлумачувати ці старі і часто майже забуті музичні мови в умовах сучасного світу звукового безмежжя — поговоримо на його лекції.    

Вхід вільний за умови реєстрації  
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія тридцята. 20 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ.

Концерт «Baroque Core» Ольги Жукової (барокова віолончель/спів), Артема Замкова (барокова віолончель), Юрія Дубинського (барокова скрипка), Андрія Чопа (альт), Ольги Шадріної-Личак (клавесин) 

Про бароко і рок-н-рол сказано так багато. Але ж найцікавіше у цій римі стилів і епох — звучання. Ми запросили музикантів, які природно пульсують у вимірах бароко-н-ролу, приготувати програму, що у ній би час відчувався буквально як фізичне втілення ідеї свободи. Отже, цей концерт про музику поза стилями чи епохами, адже у всесвіті співіснує та може зустрітись все — навіть те, між чим століття: «Коли світ бароко з його ясністю, гармонією й мелодією, що ллється природно, як подих, торкається світу соулу та фанку, де панує енергія, тілесність і людське тепло, а поруч звучить світ рок-н-ролу — музики, що долала цензуру, яка крізь магнітні плівки й заборони змінювала свідомість і несла одне слово — свобода, тоді народжується новий колір — живий і неочікуваний.

Музика не знає кордонів — вона пам’ятає лише серце. Барокова віолончель поруч із сучасними ритмами, басові лінії, що дихають разом із пульсом барабанів…

Цей концерт — не про контраст, а про єдність. Про музику, що долає час, і про дружбу, яка запалює звук, перетворюючи ноти на живу розмову, а сцену — на простір довіри. Музика будь-якої епохи живе лише тоді, коли її люблять».


Подія тридцять перша. 21 листопада, 16:00. Музичний салон НФУ

Бесіда Анни Гадецької та Остапа Українця «Бароковість в “Алхімічному діарії”»

Автор «Твоєї підпільної гуманітарки» — письменник, перекладач та військовослужбовець Остап Українець, створюючи свій палімпсест, точно занурювався не лише у теологію та антикварні книги рецептів. Якою мірою у музику, звучання, звуки та інструменти — поговоримо на зустрічі з автором.     

Вхід вільний за умови реєстрації
Партнери: Культурна інституція «Міжвухами»

Подія тридцять друга. 21 листопада, 18:00. Колонна зала НФУ

Концерт-закриття. Веркштат // Werkstatt

Київський камерний оркестр за участі запрошених солістів-інструменталістів,
диригентка Наталія Стець, ментор Свен-Інго Кох  | Німеччина

Фінальною подією стане концерт світових прем’єр, адже всі твори, що звучатимуть, поставали у процесі створення фестивалю і дозріють у вигляді живого звучання саме на закритті Kyiv Baroque Fest-2025. Це — спільний проєкт Центру музики молодих та Національної філармонії України.

Учасники «Веркштату» у процесі роботи міркували над питаннями про те, яким міг би бути український ренесанс, якби він відбувся у нашій історії? Чи яким би був його музичний вимір? Чи можливо його уявити, спираючись на суміжні музичні традиції? 

Протягом трьох місяців молоді композитори працювали над новими творами, у яких з різних традицій і практик конструювали можливе звучання українського відродження. 

Електроніка і барокові інструменти, народна традиція та сучасні техніки композиції — разом із ментором, німецьким композитором Свеном-Інго Кохом, молоді митці досліджували нові звукові світи. І зрештою, результат їхньої роботи, 5 нових ансамблевих творів — Excavation для великого ансамблю Ренати Сокачик, Res ficta для ансамблю Юрія Пікуша, Тріада для великого ансамблю Акіма Зварича, Новий твір для ансамблю  Софус Прейзель, Limbo для ансамблю Поліни Погожої, Новий твір для ансамблю та електроніки Ганни Горобинської — уперше прозвучать для широкої публіки. Ohrensessel для скрипки та клавесина ментора проєкту Свена Інго-Коха також вперше звучатиме в Україні. 

Партнери: Goethe-Institut в Україні, Центр музики молодих












Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України



Інші:

Відомого співака-путініста ганебно вигнали з італійської сцени
Kyiv Baroque Fest – 2025
Анна Бурячкова розпочала роботу над фільмом «Gimme Shelter» за романом Ольги Сідоріної-Вілкінс
Золоті оплески Буковини
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №818/2025
«Школа танців Соломона Шкляра»
Закарпатські музейники та артисти створили відеопроєкт про звучання народних інструментів
Театри Лесі Українки та Івана Франка підписали «Меморандум про співпрацю»
Вечір пам’яті українського художника Анатолія Лимарєва
Виставка фотографій «Бруталізм. Італія» в Українському Домі
Примадонна Людмила Монастирська виступить у Харкові
Легендарна Carmina Burana знову пролунає у Києві!
KYIV BAROQUE FEST-2025
«Реквієм» в Одеській національній опері: мистецька спільнодія
Пам’яті маестро Богодара Которовича…
Київ офіційно отримав статус Міста музики ЮНЕСКО та приєднався до Мережі креативних міст ЮНЕСКО
Перформанс «Зерна» в Національній філармонії України
Мелодії рідного краю
Події Львівської філармонії у листопаді
Хор “Гомін” вирушає у великий тур Європою
Що послухати у листопаді у Національній філармонії?
Вітаємо маестро Володимира Сіренка з ювілеєм!
Міністерство культури офіційно перейменували. Це вже восьма зміна у назві
VI Всеукраїнський фестиваль-конкурс хорових колективів пам’яті К. К. Пігрова 2025
Катарсис у звуках: «Реквієм» Євгена Станковича…
«Віртуози Львова» виступлять на фестивалі класичної музики «Буковинський листопад»
Світова прем’єра у Львові: Концерт для органа з оркестром Олександра Родіна
Український «Летючий Голландець» у Данії: опера й анімація для дітей
Фільм «Куба&Аляска» отримав нагороду на кінофестивалі в Римі
Теплий листопад у Львівському органному залі
Листопад натхнення в Музеї Соломії Крушельницької та Станіслава Людкевича
Україна потребує більше реставраторів та рятувальників культури – висновок брифінгу в Академії Бойчука
Проєкт «Репресована українська музика»
Пряма трансляція опери «Макбет» об’єднає Литву та Україну
«Любов з першого слова» у Театрі Франка
Всесвітній день опери
24 жовтня день народження Лесі Дичко
У Львові стартує XV Львівський міжнародний органний фестиваль: музика світла і натхнення
Контрабас, фортепіано та оркестр у новітньому синтезі українського звучання
Яскравий листопад у Національній опері України
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
1.jpg