“Від мадригалу до кантати” | Music-Review Ukraine
Головна
Анонс
“Від мадригалу до кантати”
Сікорська Наталія Валеріївна
м. Київ
12 грудня 2023, вівторок, 07:00
Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
“Від мадригалу до кантати”
музичні «мандрівні сюжети» епохи бароко

У програмі концерту прозвучать сольні клавесині п’єси епохи бароко, вокальне багатоголосся й інструментальні ансамблі того часу. Це панорама найпопулярніших музичних мелодій та жанрових стилів, які з кінця XVI століття формували музичний простір раннього, зрілого та пізнього бароко. Чи не кожен із представлених творів документує розповсюдження так званих
музичних «мандрівних сюжетів».

Розповідає авторка проєкту, володарка гран-прі Міжнародного конкурсу клавесиністів імені Ванди Ландовської (Італія), Наталія Сікорська, клавесин:
– Клавірна музика народилася як наслідування співу й танцю (п’єси Марко Факолі, Джованні Піккі, Джуліо Каччіні та ін.). Втім, вона й сьогодні потребує співставлення зі зразками оригінальних жанрів. Так, у програмі прозвучать 5-ти голосні мадригали Доменіко Мадзоккі із книги 1638 року. Це, мабуть, одні з перших творів такого типу: у нотному тексті композитор зафіксував партію акомпанементу на клавішному інструменті. В діалозі з
клавірною обробкою знаменитого мадригалу «Сльози» Джона Довленда прозвучить 5-голосний мадригал Вільяма Бьорда. Клавірні транскрипції танцювальної музики почуються відлунням радісної та безтурботної Чакони Мауріціо Кадзатті для двох скрипок та бассо контінуо.

У нашій програмі ми спробуємо промалювати ці стежки розвою певних музичних «мандрівних сюжетів», які ми почуємо і в клавесинових поліфонічних транскрипціях мадригалів та танцювальних мініатюр й в оригінальних вокальних
творах, в інструментальних ансамблевих п’єсах.

Геній Йоганна Себастьяна Баха піднімався на недосяжну висоту в усіх формах та стилях музичної практики. І в сольному клавірному мистецтві, і в своїх кантатах композитор часто наслідував зразки жанрових стилів без безпосереднього цитування. Бах увічнив найрозповсюдженіші старовинні вокальні жанри, спираючись на зрозумілий і сьогодні музичний лексикон бароко. Він скомпонував «енциклопедію» образів, які в переважній більшості
були натхненні молитовними зверненнями до Всевишнього. Світське та духовне мистецтво завжди співіснувало паралельно в європейській традиції професійного музикування.

Виконання однієї з найпрекрасніших бахівських кантат має стати кульмінаційною точкою програми, розробленої у співпраці з прекрасними київськими музикантами: Олесею Пастух, скрипка, Юрієм Дубинським, скрипка, Артемом Замковим, віолончель, Олексієм Ємельяновим, фагот. А також Вокальним ансамблем студентів на випускників НМАУ під керівництвом Дмитра Савона та Камерним хором Київської муніципальної академії музики імені Рейнґольда Ґлієра, художній керівник Зоя Томсон.

В 1990-ті – на початку 2000 років дослідженню музики Йоганна Себастьяна Баха, зокрема музичної гомілетики, відображеної в музиці його духовних кантат, присвятила себе молода українська музикознавиця Катерина Михайлівна Бєрдєннікова (1970–2006). Безумовно, українська музична спільнота та широка слухацька аудиторія завдячує Катерині Бєрдєнніковій потужним поступом музикознавчої думки в сфері реконструкції старовинної музики у перші роки ХХІ століття.

Програма «Від мадригалу до кантати» – своєрідний оммаж дорогій людині, колезі, другу...











Виконавці: Наталія Сікорська
Концертні організації: Національна філармонія України
Джерело: Національна філармонія України

      © 2008-2024 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
100629_02.jpg