Еталон взаєморозуміння | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Еталон взаєморозуміння
Крамарєва Оксана
Симфонічний оркестр Національної опери України ім. Т.Г. Шевченка
Дядюра Микола
Чекан Юрій Іванович
Еталон взаєморозуміння
Міжнародне виконання «Реквієму» Дж. Верді було приурочено до 100-х роковин Першої світової війни
7 грудня 2014, неділя
Поширити у Facebook

Цьогорічний київський концертний сезон має потужну італійську складову. «День» уже писав про унікальний І Фестиваль італійського музичного бароко в Україні, а на столичних меломанів уже чекала наступна перлина італійської музики — знаменитий «Реквієм» Джузеппе Верді. Цей міжнародний проект ініційовано державними та культурними інституціями республіки з нагоди головування Італії в Раді Європейського Союзу. До реалізації акції долучилися Посольство Італії та Італійський інститут культури в Україні та численні вітчизняні та зарубіжні партнери — Міністерство закордонних справ та Міністерство культури України, Польський інститут у Києві, Варшавська національна опера, амбасади Польщі, Болгарії, Швейцарії, спонсори.

ОРКЕСТР НАЦІОНАЛЬНОЇ ОПЕРИ ПІД ОРУДОЮ МИКОЛИ ДЯДЮРИ ПОКАЗАВ НАЙКРАЩЕ, НА ЩО ВІН ЗДАТНИЙ У ПЛАНІ БАЛАНСУ З ХОРОМ ТА СОЛІСТАМИ / ФОТО ЮРІЯ ТОЦЬКОГО

Така активна політична підтримка суто мистецького проекту абсолютно зрозуміла: виконання «Реквієму» було приурочено до 100-х роковин Першої світової війни. Для жителів пострадянського простору та «давня» війна дещо прикрита трагедією Другої світової. Але замислимося: наслідки Першої світової були не менш жахливими. Це війна, що прокотилася не тільки Європою, а й Африкою та Азією; у тій війні загинули воїни Австрії, Австралії, Нової Зеландії, Великобританії, Німеччини, Росії, Туреччини, Франції, Палестини, Сирії, Польщі, Балканських країн — понад 22 мільйони! Перша світова — це жахливі злочини проти людства: використання хімічної зброї, геноцид вірменів, руйнування чотирьох імперій — Російської, Австро-Угорської, Османської, Германської, це непоправні суспільні, економічні, культурні втрати.

— Ми досі є свідками шрамів, що залишилися у свідомості європейських націй від тієї жахливої війни, — сказав у своєму вітальному слові перед виконанням «Реквієму» посол Італії в Україні Фабріціо РОМАНО.

Але сьогодні до тих, старих шрамів, додаються нові, адже 2014 рік увійшов у історію як рік збройної агресії та окупації частини України. «Ніколи знову!» — це гасло мистецької акції не лише нагадало про жахіття сторічної давнини, а й апелювало до дня сьогоднішнього.

Вибір твору для вшанування пам’яті загиблих та водночас застереження сучасникам — надзвичайно вдалий.

По-перше, це реквієм — жанр заупокійної меси, що сягає часів Середньовіччя. Втім, у європейській музиці, починаючи з Нового часу, реквієм вже не має суто обрядового значення — він став узагальненим жанром скорботно-траурного характеру. Це не просто обряд, це — філософське усвідомлення тендітної беззахисності Людини і Людства перед трагічною скороминущістю Життя, невпинного і невблаганно-руйнуючого Часу. Саме так сприймаються сьогодні реквієми Моцарта, Верді, Ліста, Брукнера, Гуно, Бріттена...

По-друге, це «Реквієм» Верді — один із найгеніальніших романтичних творів, що має водночас і всезагальне, і національно-італійське звучання. Написаний 1874 року вже знаменитим автором «Риголетто» та «Травіати», «Дона Карлоса» та «Аїди», твір було присвячено річниці смерті одного з найвідоміших італійських письменників, друга Верді Алессандро Мандзоні. Після тріумфального виконання в Мілані (у церкві св. Марка, потім — у театрі Ла Скала), вердіївський шедевр із незмінним успіхом звучав у Парижі, Лондоні, Берліні, Відні, Мюнхені, Санкт-Петербурзі, Нью-Йорку, Токіо. На сьогодні «Реквієм» Верді є одним із найвиконуваніших творів цього жанру в світі.

Неодноразово виконувався «Реквієм» і в Києві, особливо активно торік, до 200-річчя композитора. Проте виконання в межах акції «Ніколи знову» є чи не найкращим та найуспішнішим за останні роки. Багато в чому цей успіх завдячує ідеальному звучанню величезного хору, що об’єднав три монументальні українські колективи (капелу «Думка», Національну оперу та Національну музичну академію України). Хормейстери (Євген Савчук та Богдан Пліш) не просто звели чотириста хористів у «разовий» колектив, а сформували єдиний творчий організм — із природною органікою та унікальною динамічною палітрою (чого варті тільки якнайтонші піаніссімо!), — віртуозний та гнучкий (особливо яскраво ці якості виявились у хорових фугах).

Оркестр Національної опери під орудою Миколи Дядюри (який, до речі, диригував напам’ять) показав краще, на що він здатний у плані балансу з хором та солістами. Дядюра вибудував «Реквієм» як динамічну хвилю, яскраво протиставивши образні полюси: фатально-невблаганні, потужно-активні, з одного боку, та лірично-молитовні, кантиленно-особистісні — з іншого.

І, звичайно, солісти. Цього разу кияни насолоджувались інтернаціональним квартетом, в якому співали Ріккардо Дзанеллато (бас, Італія), Бойко Цветанов (тенор, Болгарія — Швейцарія), Магдалена Ідзік (мецо-сопрано, Польща) та Оксана Крамарєва (сопрано, Україна). Кожен із солістів привніс до інтерпретації «Реквієму» свої неповторні й нічим не замінювані нюанси. Ріккардо Дзанеллато підкорив справжнім італійським бельканто; краса його голосу підтвердила славні традиції італійської вокальної школи. Бойко Цветанов (який співав напам’ять) — справжній героїчний тенор, що тонко підкреслив оперні алюзії вердіївського твору. Магдалена Іздік достойно виконала свою — чи не найскладнішу за діапазоном та тривалістю — партію; справжньою ліричною кульмінацією стала в її виконанні «Лакрімоза». Нарешті, Оксана Крамарєва була неперевершеною не тільки у всіх сольних епізодах та ансамблях, а й у найвідповідальнішій, заключній частині (Лібера ме).

Звичайно, «Реквієм» Верді ще не раз звучатиме у Національній опері. Але виконання з нагоди головування Італії в Раді Європейського Союзу завжди буде еталоном — мистецтва, краси, досконалості, взаєморозуміння та відповідальності.


Автор: Юрій Чекан
Колективи: Симфонічний оркестр Національної опери України ім. Т.Г. Шевченка
Виконавці: Оксана Крамарєва
Диригенти: Микола Дядюра
Музикознавці: Юрій Чекан
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
Джерело: Газета "День"



Інші:

Одеська опера завершила 214-й театральний сезон
Незрячі... трагічна правда чи брехня, яка допомагає жити?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення сезону 2023/2024
Хорова феєрія “Гомону” на сцені Львівського органного залу
У Луцьку біля собору відбувся благодійний концерт оркестру "Кантабіле" на підтримку ЗСУ
Браво, франківці!
У Коломиї виступила солістка Віденської опери та Міланського театру «Ла Скала
Висота «Діалогів кармеліток»
Сніг у червні - “На русалчин Великдень”
Львівський музичний «десант» у Києві – браво!
Завершилось всеукраїнське турне Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії
У Київській муніципальній академії музики ім. Р. М. Глієра провели майстер-класи для юних харків'ян
У Відні відбувся масштабний концерт за участю 150 українських виконавців класичної музики
ЛУЦЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ШКОЛІ №1 ВИПОВНИЛОСЯ 85 РОКІВ
Повернення шедевра: у Відні говорили про віднайдену оперу українця Дмитра Бортнянського
«Спалахи пам’яті»
У Харкові знову виступив прекрасний лебідь в оточенні кращих голосів міста
Вишиванки на сцені і в залі: ансамбль "Запорожці" запросив шанувальників на "Зоряні зустрічі"
Артисти симфонічного оркестру виступили для бійців ЗСУ
На концерті пам'яті Михайла Чембержі "Там, де музика звучить!"
Враження від 21-ших "Акордів Хортиці"
Галас навколо GAIA. В Києві відбулась прем'єра авангардної опери від Opera aperta
Ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Carnegie Hall
“Отелло” - магічна подорож, або Без стереотипів на класику
У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
114.jpg