Сонячний струм таланту Лесі Дичко | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Сонячний струм таланту Лесі Дичко
Турта Варвара
Ходаківська Галина Михайлівна
Ходакова Тамара Анатоліївна
Королько Наталія
Академічний камерний хор
Струць Павло Петрович
Степанченко Галина
Дичко Леся Василівна
Горобець Роман
Курінна Надія
Стельмах Андрій
Сонячний струм таланту Лесі Дичко
Творчий вечір народної артистки України, лауреата Національної премії ім. Тараса Шевченка, композиторки Лесі Дичко
13 березня 2012, вівторок
Поширити у Facebook
25.02.12. Народна артистка України Леся Дичко та  Академічний камерний хор "Хрещатик". Авторський концерт
25.02.12. Народна артистка України Леся Дичко та Академічний камерний хор "Хрещатик".
Авторський концерт. Фото: Сергій Пірієв

У Фонді сприяння розвитку мистецтв у рамках серії концертів камерної музики Music-Review Weekend нещодавно відбувся творчий вечір відомої композиторки, народної артистки України, лауреата Національної премії імені Тараса Шевченка, члена-кореспондента Національної академії мистецтв, професора Лесі Дичко

Леся Дичко – яскрава зірка в сузір’ї видатних композиторів другої половини ХХ – початку ХХІ століть. Вона увірвалася «сонячним струмом» в українську музику 1960-х. За роки творчої діяльності майстриня написала багато: симфонії, ораторії, кантати, балети, опери, вокальні цикли, інструментальні композиції, квартети, твори для органа, хорові п’єси, обробки народних пісень, музика для кіно й мультфільмів. Окремою і дуже важливою сферою її творчості є духовна музика – літургії, хорові концерти, псалми.

Лише короткий перелік жанрових різновидів, у яких працює мисткиня, вражає. У музиці композиторки, яка народилася в Києві, звучать голоси її давніх предків із Полтавщини, серед яких були, на мою думку, і музиканти, і художники, і народні умільці з писанкарства, різьблення, вишивки.

У ній ніби поєднуються дві душі – композитора і живописця. Вона так тонко відчуває колір, переносить у музичні партитури красу архітектурних споруд, – інколи здається, що їй під силу озвучити будь-який орнамент. Таке своєрідне світобачення має не кожний композитор і тому, мабуть, спектр її музичних фантазій обумовив багатовимірність жанрів.

Опери «Золотослов» і «Різдвяне дійство» переносять нас у сиву давнину. Кантата «Червона калина» на народні тексти стала символом втілення у музиці патріотичної ідеї. Як згадував народний артист України Михайло Кречко, «тоді, у 1969 році, хористи “Думки” не сприймали новітнього хорового письма Лесі Дичко, і лише поступово вони навчалися на її творах сучасному хоровому інтонуванню».

Підкреслимо, що саме з творами Лесі Василівни у хорове мистецтво прийшла сучасна музична мова. Михайло Кречко, Віктор Іконник, Богдан Антків, а пізніше Євген Савчук, Галина Горбатенко, Світлана Фоміних, Лариса Бухонська, Людмила Байда, Микола Гобдич та інші хормейстери зробили велику справу – хоровий доробок Лесі Дичко став важливою частиною сучасної культури України.

Повне визнання прийшло до мисткині у 1989 році, коли за ораторії «І нарекоша ім’я Київ», «Індія – Лакшмі» й кантату «У Києві зорі» її було удостоєно Національної премії імені Тараса Шевченка.

Леся Дичко – насправді видатний майстер у хоровому жанрі, тому не випадково у другому відділі камерного концерту на Фролівській виступив Муніципальний академічний камерний хор «Хрещатик» (художній керівник – Павло Струць). Прозвучали фрагменти Літургії № 2 (1990 р.), яку композиторка присвятила патріархові Мстиславу.

У доробку Лесі Василівни дві літургії: № 1 – для чоловічого хору, № 2 – для мішаного. Вона першою з українських митців звернулася до канонічних жанрів, які в радянські часи були під забороною. Її першу спробу в цій галузі – роботу над Панахидою Кирила Стеценка у 1982 році до 100-річчя від дня народження класика з текстом Дмитра Павличка – можна назвати подвигом. Леся Дичко фактично створила заново хоровий концерт і дала життя чудовому твору, на яке чекало забуття.

Вона з величезною енергією реалізовувала проекти з виконання сучасної духовної музики в церквах. А ще у 2009 році відбулася світова прем’єра концерту Артемія Веделя, який знайшов у Москві культуролог Євген Махновець (чоловік композиторки). Співпраця двох відданих українській культурі людей допомогла відродити шедевр Артемія Веделя.

Своє творче кредо Леся Василівна висловила так: «Духовність – це найбагатший скарб людини... Чудо народних інтонацій, що тисячоліттями випрацьовував наш український народ, неповторну красу Київського розспіву я хотіла поєднати з глибиною духовних текстів Біблії... Дні, коли я працювала над літургіями, були найщасливішими» (1999 р.).

Оця емоційна наповненість, молитовність відчувалась у виконанні Літургії хором «Хрещатик». Оновлений склад колективу, молоді яскраві голоси передали багатющу темброву палітру масштабного твору. Диригентові вдалося показати майстерне співставлення прийомів антифонного співу, поліфонії та величі унісонів.

На жаль, маленьке приміщення галереї акустично не пристосоване для хорового співу, через що трохи збіднювався ефект звучання. Особливо це стосувалося епізодів, де хор співав форте. Та попри ці недоліки виконання вражало фресковістю і глибиною інтерпретації.

У першому ж відділі концерту лунала камерна музика Лесі Дичко та її учнів – Романа Горобця, Андрія Стельмаха й Надії Курінної. Вокальні цикли Лесі Василівни «Пейзажі» та «Настрої» на слова українських поетів (обидва 1980 р.) виконали лауреат Премії імені Левка Ревуцького Тамара Ходакова (сопрано) і Наталія Королько (фортепіано).

Слухачів вразила майстерність співачки й тонке відчуття як музики, так і поезії Лесі Українки, Миколи Вінграновського, Василя Стефаника. Пейзажна настроєва лірика композиторки знайшла шляхетних, вишуканих інтерпретаторів.

Композитор Андрій Стельмах, студент V курсу Національної музичної академії – талановитий онук відомого письменника Михайла Стельмаха. Він вправно виконав свою «Сонату Рахманіана» (2009 р.). Молодий автор уже написав Концерт для фортепіано з оркестром, квінтет, інші інструментальні твори. У його виступі відчувалося захоплення музикою Петра Чайковського, Сергія Рахманінова. Надалі йому варто розширити сферу творчих уподобань, бо ми живемо вже у ХХІ сторіччі.

Роман Горобець показав Сюїту на вірші японських поетів (2009 р.). Виконали її Галина Ходаківська (сопрано) й Варвара Турта. Цей композитор зараз уже працює асистентом і пише дисертацію. У його музиці втілилася закоханість у прекрасний світ Сходу. В Лесі Дичко теж є і вокальні, і хорові твори, пов’язані з японською поезією.

Леся Василівна у процесі навчання багато слухає з учнями музику різних епох і стилів, знайомить їх із мистецтвом і літературою багатьох країн. Її енциклопедичні знання впливають на формування рис стилю її учнів.

Надія Курінна вже стала членом Національної спілки композиторів України. Зараз працює в Національному українському хорі імені Григорія Верьовки концертмейстером. У її доробку – опера «Пісні кохання» та інші твори. У концерті в авторському виконанні прозвучали частини з фортепіанного циклу «Образи квітів»: «Кактус», «Чорнобривці», «Лілея», «Соняшник» – яскраві музичні замальовки. Авторка, яка добре володіє інструментом, використала регістрові контрасти, специфічні технічні прийоми.

Всі учні Лесі Дичко різні, але її рука майстра і душа видатної композиторки, сонячний струм її таланту допоможуть кожному з них віднайти свій шлях у мистецтві. Концерт «Леся Дичко та її учні» – іще одна яскрава сторінка діяльності видатної української композиторки.


Автор: Галина Степанченко
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Академічний камерний хор "Хрещатик"
Виконавці: Варвара Турта, Галина Ходаківська, Тамара Ходакова, Наталія Королько
Диригенти: Павло Струць
Композитори:Леся Дичко, Роман Горобець, Надія Курінна, Андрій Стельмах
Музикознавці: Галина Степанченко
Концертна організація: Національний портал академічної музики “Music-review Ukraine”
Концертний зал: Галерея Фонду сприяння розвитку мистецтв
Навчальний заклад: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського
Джерело: Портал Культура


Фотоальбом:Фотоальбом



Інші:

Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
“Лісова пісня” у Будапешті
Урочисте відкриття Конкурсу імені Сліпака пройшло у Львівській філармонії
13 грудня у знаменитому залі Берлінській філармонії відбувся концерт Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії під назвою «Sound of Ukraine»
Концерт ентузіастів
Культурна дипломатія вищого гатунку
Харківський кросовер-оркестр PRIME ORCHESTRA гастролює містами Туреччини
«Пиши листи до Миколая!»
У Рівненській обласній філармонії звучали різдвяні пісні
«Сарсуела. На хвилях іспанської пристрасті»
Відважний проєкт
У Львівській філармонії з успіхом пройшла прем’єра опери польського композитора
У Києві відбулася прем’єра опери “Родинний альбом” Єжи Корновіча (Польща), а 10 грудня її почують у Львові
Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
111022_022.jpg