Про музичну солідарність.. | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Про музичну солідарність..
Олійник Леся Степанівна
Рожок Володимир Іванович
Про музичну солідарність..
Уперше на концертній сцені Києва звучала синагогальна музика у виконанні хору з Німеччини
15 листопада 2014, субота
Поширити у Facebook

Напередодні відзначення 25-ї річниці падіння Берлінської муру у Великому залі Національної музичної академії України ім. П. Чайковського відбувся концерт Камерного хору Вищої музичної школи ім. Ференца Ліста з німецького міста Веймар. Програма співочого колективу з Веймара представила в Києві іудейську духовну музику Європи і США ХІХ — ХХ століть.

КАМЕРНИЙ ХОР ВИЩОЇ МУЗИЧНОЇ ШКОЛИ ім. ФЕРЕНЦА ЛІСТА З ВЕЙМАРА / ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА

Студентський хор під орудою художнього керівника і диригента Юргена Пушбека, солістів Ассафа Левітіна, Авів Вайнберг, Шуляміт Любовської, у фортепіанному супроводі відомого піаніста і музикознавця російсько-єврейського походження Яші Нємцова озвучили напрочуд проникливі релігійні мелодії єврейського народу. Вперше на концертній сцені столиці України звучала синагогальна музика: Кедуша (похвала Богу з книги Ісаї), Кіддуш (молитва благословення), Кадиш (арамейська молитва-освячення), Сім шалом (молитва Подай миру), псалом Гаріу, інші літургійні співання на івриті. Їхні автори — музиканти єврейського походження, серед яких геній французького імпресіонізму Моріс Равель, видатний німецький композитор Курт Вайль. Імена ж інших одинадцяти композиторів виявились для слухачів відкриттям, хоч серед них є й наші колишні співвітчизники. Наприклад, кантор і композитор Ізраель Альтер, котрий народився і навчався у Львові та який після втечі з нацистської Німеччини жив і працював у США, а також музичний директор Центральної синагоги в Нью-Йорку, родом із Черкас, Лазар Вайнер.

Концерт завершила пісня єврейського композитора Меїра Фінкельштайна «leDor vaDor» про таїнство родини, що передається від покоління до покоління. Її мелодія дуже популярна в музичній культурі Ізраїлю. Назва цієї пісні стала символом і для всього веймарського мистецького проекту. Те, що з музичними традиціями іудаїзму киян знайомили співаки Вищої музичної школи з Веймара — не дивно. Адже саме тут створена перша в Європі кафедра історії єврейської музики, яку очолив уже згадуваний Яша Нємцов, і саме в цьому німецькому місті відбувається фестиваль синагогальної музики.

Після Києва Камерний хор виступив у Львові. Знаменно, що концерт у Львові відбувся 9 листопада — в Міжнародний день боротьби з фашизмом, расизмом та антисемітизмом. Отже, обидва концерти прозвучали як своєрідне музичне звернення і нагадування про трагедію людства ХХ століття. Тому не випадково, що серед молитовних співань прозвучала також традиційна молитва, яка виконується на спомин про жертв Голокосту — «Ель малє рахамім» (Господь повний милосердя) відомого американського кантора Ізраеля Гольдштайна.
Приїзд в Україну Камерного хору з Веймара став водночас початком спільної співпраці між Веймарською Вищою музичною школою і Національними музичними академіями Києва та Львова. Виступи й перебування в Україні німецьких співаків стали також проявом надзвичайно теплого спілкування між молодими колегами й початком дружби студентів і педагогів вищих музичних закладів трьох міст. Уже нині підписано Угоду між Веймарською Вищою музичною школою та Львівською національною музичною академією ім. М. Лисенка й підготовлено Угоду про співпрацю з Національною музичною академією України ім. П. Чайковського. І вже наступного місяця з ініціативи Веймара у Львові відбудеться міжнародна науково-практична конференція, присвячена традиціям єврейської музики в історії культури України.

Здійснення цього важливого німецько-українського культурологічного проекту стало можливим завдяки підтримці Міністерства закордонних справ Німеччини.

 Крістоф ВАЙЛЬ, посол Федеративної Республіки Німеччини в Україні:

— Це особлива музична подія, яка дуже близька моєму серцю. Вона зближує нас із грандіозними митцями синагогальної музики двох минулих століть. Наразі це не є чимось самим по собі зрозумілим, що ця музика розвивається в Німеччині. І звісно, цілком природна річ, що сьогодні ця музика звучить тут, в Україні, яка свого часу теж зазнала нацистського терору. Тому я щиро вдячний українській стороні, а саме — музичним академіям Києва та Львова за прекрасну ініціативу. Зараз — скрутні часи для України. Вона потребує і заслуговує друзів. Тож я надзвичайно радий, що початок цих дружніх зв’язків може продовжитись підписанням Угоди про співпрацю. Не знаю, чи можна говорити про музичну солідарність поряд із політичною солідарністю, яку виявляє уряд Німеччини. Але гадаю, що саме зараз, у час випробувань для України, саме музика, культура, мистецтво можуть надихнути людей, дати їм нові сили, дати змогу їм прийти до себе і навіть віднайти себе.

 Крістоф ШТЬОЛЬЦЛЬ, президент Вищої музичної школи ім. Ференца Ліста, відомий німецький історик і політичний діяч, колишній віце-президент парламенту Німеччини:

— Дуже вдячний цій чудовій музичній академії, яка прийняла нас із нашим концертом так гостинно. Ми відчули хвилю сердечності, яку рідко можна зустріти, коли йдеться про офіційні акції. Також я щасливий був бачити повну залу. Наш засновник, видатний композитор та піаніст Ференц Ліст вважав би цей концерт цілком закономірним, бо саме виступаючи в Києві, він знайшов тут щастя свого життя (згадується про кохання Ліста до графині Кароліни Вітгенштейн. — Ред.). І з такою щасливою знахідкою він опинився у Веймарі, де заснував нашу музичну школу. Цим концертом, який започаткував великий спільний проект, ми хочемо звернути увагу всіх нас, європейців. Адже йдеться про образ чудової єврейської культури, яка безперечно належить і до загальноєвропейської, і до світової культури. На превеликий жаль, цей пласт було майже знищено в період нацизму. Україна була місцем, де розквітла єврейська культура, де вона яскраво проявила себе. Сподіваюсь, разом із нашими українськими колегами ми зможемо вивчати її та відроджувати.

 Володимир РОЖОК, ректор Національної музичної академії України ім. П. Чайковського:

— Ми надзвичайно раді гостям із Німеччини, які приїхали до нас, аби відкрити незнайомі чи забуті сторінки музичної культури. Саме спілкування за допомогою культури, музики дає нам змогу краще зрозуміти одне одного, знайти спільну мову й надати поштовх майбутнім поколінням жити в мирі і злагоді. Сподіваюся, що на особистій мапі нашої Академії з’явиться ще один ланцюжок дружби, взаєморозуміння та спільної творчої роботи, коли буде підписано Угоду про співпрацю з Вищою музичною школою імені Ференца Ліста.


Автор: Леся Олійник, Світлана АГРЕСТ-КОРОТКОВА
Музикознавці: Леся Олійник
Діячі мистецтв: Володимир Рожок
Концертний зал: Великий зал Національної музичної академії
Навчальний заклад: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського



Інші:

Вперше в історії «Щедрик» прозвучав у франкфуртській Alte Oper
Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
510.jpg