«Академія»: звіт і зріз | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Академія»: звіт і зріз
Пилатюк Назар
Львівський камерний оркестр
Пилатюк Ігор Михайлович
Микитка Артур
Камінський Віктор
Скорик Мирослав Михайлович
Фроляк Богдана
«Академія»: звіт і зріз
27 квітня 2016, середа
Поширити у Facebook

15-23 квітня 2016 року у Львові проходив вже другий Фестиваль Музичного Мистецтва «Академія» («Молоді – молодим!»), організатором і центральним фігурантом якого була Львівська музакадемія. Звичайно, гасло «Майбутнє за молоддю» – розповсюджений тренд; тим не менш, за допомогою такої кампанії музакадемія може похвалитися своїми найкращими вихованцями – ідея подібного фестивалю у Львові дійсно є влучною.

На «Академії» були представлені більшість колективів і окремих музикантів ЛНМА. І хоч багато прізвищ, представлених в програмі, рідко кому серед львівських меломанів відомі, але смарагд можна знайти і в піску: варто давати шанс молодому поколінню, якому нелегко потрапити на велику сцену, і призвичаїтись до неї для майбутніх концертів. Тож я відвідав заключний концерт фестивалю, на який, згідно логіки та анонсів, організатори залишили найкращі зразки своєї діяльності. Пишу про цей концерт, покладаючись на власні враження, і не претендуючи на об’єктивність в останній інстанції.

Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка

Програма закриття фестивалю складалася з творів провідних професорів кафедри композиції ЛНМА ім. М. Лисенка – Мирослава Скорика, Віктора Камінського та Богдани Фроляк (хоч може, на фестивалі з гаслом «Молоді – молодим» вартувало би представити твори студентів чи випускників цієї кафедри?.. ). Також до списку авторів додали А. Копленда, і цей добір не зовсім мені зрозумілий. Але: це ж фестиваль музичного мистецтва, а не бенефіс львівського композиторського бомонду. Грав студентський камерний оркестр «Академія», концертмейстер – Артур Микитка, солювали Назарій Пилатюк (скрипка), Микола Гав’юк (скрипка), Максим Барабах (кларнет), Андрій Гуменний (саксофон), диригував Ігор Пилатюк.

Попри ажіотаж навколо фестивалю та заключного концерту, слухачів було зовсім небагато – навіть пів залу не набралось. Не дивно, що серед аудиторії переважав студентський контингент – все-таки колеги грають, треба їх підтримати. Того ж 23-го квітня в академії проходив День відкритих дверей, де майбутні студенти могли би познайомитись зі своїми майбутніми викладачами, і взяти в них пробні уроки. Але й абітурієнтів тут не було видно. Були натомість присутні професори академії, їх колеги, знайомі колег і кілька товаришів музикантів. Видно – зрозумів я вже по концерті – львівська публіка нарешті навчилася заздалегідь розрізняти якість концертів.

Камерний оркестр «Академія» має довгу й цікаву історію. Зараз сюди відбирають найперспективніших струнників, майже всі студенти й випускники І. Пилатюка грали в цьому оркестрі, за що його часто називають «придворним». Шкода тих дітей, бо керівництво на них «їздить», і вони світу білого не бачать поза заняттями оркестру.

Щороку склад змінюється – хтось випускається з академії, приходять нові студенти, а традиція й рівень роботи в оркестрі лишаються стабільними завдяки керівнику Артуру Микитці. Вийшовши на сцену (мабуть, згідно тих-таки традицій) оркестр не вважав за необхідне провести ритуал настройки; не настроювались оркестранти і протягом всього концерту – строяться тільки слабаки. Тож фальші трохи було.

Розпочався концерт ніяким не твором, а проповіддю священника, який почав свій спіч словами «Не говоритиму про музику...»

Після прозвучала прем’єра Покаянного псалма Мирослава Скорика, присвяченого «Всім полеглим за Волю України» – і це було шляхетно. Оркестр грав дійсно злагоджено й однорідно – видно було, що студенти вишколені не п’ятьма репетиціями по дві години.

Розуміючи, що грають саме студенти, дозволяєш собі зробити знижку щодо їх промахів; але от на хиби диригента, народного артиста України Ігора Пилатюка якось очі не закриваються – бо, як на мене, їх була маса. Багато відомих диригентів твердять: найкраще й найцікавіше працювати зі студентськими оркестрами. Вони може й не професіонали оркестрової справи, зате повні ентузіазму і бажання; а також вони ніколи тобі не скажуть, що час репетиції вийшов. От і тут молоді обличчя були сповнені відповідальності й страху.

Далі був виконаний Концерт для кларнета, струнних, арфи й фортепіано згаданого американського композитора-модерніста литовського походження Аарона Копленда (хоч пані конферансьє Концерт назвала потрійним, арфа й фортепіано тут не були сольними інструментами). З першої ноти арфи стало зрозуміло, що чистого арфового звуку тут не буде: просто немає у Львові інструменту за якістю наближеного до нормального. Хоч соліст і оркестр (поза арфою) грали чисто й злагоджено, музика Концерту була рівно-метричною й малоцікавою з точки зору аґоґіки та власне «музичності». Таку інтерпретацію можна потрактувати недосвідченістю студентів, та ініціатива такої розміреності все таки йшла від диригуючого ректора.

Кларнетист не раз намагався надати музиці Копленда якоїсь гнучкості, вишуканості, та оркестр і диригент на ці «потуги» не звертали уваги. Максим Барабах хоч і педантично, та дещо по-студентськи грав свою партію, але вона була виконана майстерно, і каденція Концерту вдалася дійсно вишуканою (напевне тому, що соліст грав без супроводу оркестру).

Звичайно ж, баланс між солістом і таким оркестром не міг бути відповідним. У фрагментах з яскраво-насиченою фактурою оркестр злітав і нісся світ за очі, а безпунктний, незрозумілий жест диригента сприяв цій хаотичній вакханалії: ніхто з оркестрантів не розумів, що то за музика і що взагалі відбувається. З рухів Ігора Пилатюка зовсім не ясно було, чого саме він вимагає від оркестру; часто схема була нерегулярною і збивала оркестр замість наставляти – оркестранти й так не завжди давали собі раду з масою нот в своїх строкатих партіях.

Тут варто було б зробити в концерті перерву, та організатори вирішили не поділяти його на відділи. Наступною в програмі була Партита-медитація Богдани Фроляк. Назарій Пилатюк своєю грою одразу дав зрозуміти: на скрипці багато що можна грати й одним пальцем, особливо якщо додати до деяких нот прийом overpress (хоч переконаний: композиторка цього прийому не вказувала).

Партія другої скрипки, яку виконував Микола Гав’юк в І частині твору, написана була настільки нецікаво, що про неї нічого навіть сказати. З огляду на те, що Партита-медитація писана для двох солюючих скрипок зі струнним оркестром, різниця між виконанням скрипкових партій була відверто разючою – партія Миколи Гав’юка цілковито зливалась з оркестровим полотном, підпорядковувалась йому; натомість перша скрипка за балансом і інтенсивністю була на кілька голів вищою і надто виділялась поміж всієї музики.

У порівнянні зі строкатістю попереднього Концерту Копленда, твір Фроляк був страшно повільним, не динамічним, а подекуди – нудним; або ж його так грали музиканти. У швидкій ІІІ частині, яка є прямою алюзією до Партити Вітольда Лютославського, солісти нарешті могли показати свою майстерність, та оркестр їх постійно перекривав своїм «криком».

Як на мене, одна з солюючих скрипок у інструментуванні твору все ж зайва. Загальне враження від прослуховування Партити-медитації лишається добре і свіже. Але якби музиканти дозволяли собі менше динамічних коливань, їм вдалося би краще передати рівну розміреність, вкладену композиторкою у означення «медитація».

Наступною була виконана прем’єра поеми «Мольфар» для саксофона й струнних Віктора Камінського. І тут усі присутні в залі ніби опинилися на якомусь мадярському весіллі з піснями послідовників Іво Бобула. Я не маю упереджень щодо естрадної музики, але вважаю, що не можна змішувати грішне з праведним – тому давати якісь критичні зауваження щодо виконання цього твору не вважаю доречним. Лиш хотів би сказати, що пропонувати такий музичний продукт як зразок сучасного академічного мистецтва – це зневага до львівської публіки.

На закінчення концерту оркестр виконав ще один подібний хіт Віктора Теличка «Прогулянка денді», етимологію назви якого диригент довго пояснював публіці, маючи її невідомо за кого. Звісно, тут вже філармонійний академічний концерт перетворився на «Пилатюк-шоу» з театральними фрагментами – гупанням ногами, вставанням з крісел оркестрантів, плесканням в долоні... Хоч студенти грали майже чисто й разом, концертмейстер Артур Микитка три ноти свого соло відверто прошкрябав – видно, техніка overpress в ЛНМА є популярною. Атмосфера концерту швидко стала нагадувати зустріч якоїсь дивної секти з американських фільмів жахів, тож чутливим глядачам довелось якнайшвидше покинути концертний зал ім С. Людкевича…

Отож, шановні абітурієнти, якщо вам так подобається місто Львів, і ви хотіли би навчитися музичного мистецтва – будь ласка, оминайте Львівську музичну академію ім. М. Лисенка, вступайте в Католицький Університет чи Університет імені Франка – там ви більше навчитеся музики, і над вами принаймні не знущатимуться. Хоч, з іншого боку, можете сприймати таку освіту як випробування – стати музикантом, не зважаючи ні на що.


Автор: Іван Пахота
Колективи: Львівський камерний оркестр "Академія"
Виконавці: Назар Пилатюк
Диригенти: Ігор Пилатюк
Композитори:Віктор Камінський, Мирослав Скорик, Богдана Фроляк
Діячі мистецтв: Артур Микитка
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Навчальний заклад: Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка
Джерело: Збруч



Інші:

Одеська опера завершила 214-й театральний сезон
Незрячі... трагічна правда чи брехня, яка допомагає жити?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення сезону 2023/2024
Хорова феєрія “Гомону” на сцені Львівського органного залу
У Луцьку біля собору відбувся благодійний концерт оркестру "Кантабіле" на підтримку ЗСУ
Браво, франківці!
У Коломиї виступила солістка Віденської опери та Міланського театру «Ла Скала
Висота «Діалогів кармеліток»
Сніг у червні - “На русалчин Великдень”
Львівський музичний «десант» у Києві – браво!
Завершилось всеукраїнське турне Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії
У Київській муніципальній академії музики ім. Р. М. Глієра провели майстер-класи для юних харків'ян
У Відні відбувся масштабний концерт за участю 150 українських виконавців класичної музики
ЛУЦЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ШКОЛІ №1 ВИПОВНИЛОСЯ 85 РОКІВ
Повернення шедевра: у Відні говорили про віднайдену оперу українця Дмитра Бортнянського
«Спалахи пам’яті»
У Харкові знову виступив прекрасний лебідь в оточенні кращих голосів міста
Вишиванки на сцені і в залі: ансамбль "Запорожці" запросив шанувальників на "Зоряні зустрічі"
Артисти симфонічного оркестру виступили для бійців ЗСУ
На концерті пам'яті Михайла Чембержі "Там, де музика звучить!"
Враження від 21-ших "Акордів Хортиці"
Галас навколо GAIA. В Києві відбулась прем'єра авангардної опери від Opera aperta
Ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Carnegie Hall
“Отелло” - магічна подорож, або Без стереотипів на класику
У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
      © 2008-2024 Music-review Ukraine