Богдан Сегін: «Ми прагнемо, щоб наш слухач долав власні внутрішні бар’єри сприйняття музики» | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Богдан Сегін: «Ми прагнемо, щоб наш слухач долав власні внутрішні бар’єри сприйняття музики»
Сегін Богдан
Богдан Сегін: «Ми прагнемо, щоб наш слухач долав власні внутрішні бар’єри сприйняття музики»
У Києві та Львові з успіхом відбувся XIII Міжнародний форум «Музика молодих»
18 квітня 2013, четвер
Поширити у Facebook

ВИСТУПАЮТЬ УЧАСНИКИ ФОРУМУ-БІЄНАЛЕ «МУЗИКА МОЛОДИХ» — АНСАМБЛЬ PLATYPUS (ВІДЕНЬ, АВСТРІЯ) / ФОТО НАДАНО ОРГАНІЗАТОРАМИ ФОРУМУВідомий фестиваль вперше відбувся у форматі Української бієнале нової музики.

Ця акція об’єднала композиторські майстер-класи COURSE, які було започатковано в Києві минулого року, Лабораторію музичної критики — LAB (лекцію на тему нової музики та її сприйняття прочитала Моніка Пасєчнік, редактор польського журналу Ruch muzyczny) та 15 концертів з участю українських і закордонних музикантів.

Директор форуму-бієнале, композитор Богдан Сегін розповів «Дню» про стратегію розвитку проекту і прокоментував проблему сприйняття сучасної музики й описав образ «ідеального слухача».

— Бієнале нової музики в Україні вперше відбувався у двох містах. Що це означає стратегічно, і чи є сенс розширювати фестивальний простір?

— Ідея проведення в Україні першої бієнале нової музики у мене виникла майже одночасно з тим, як на початку минулого року в Національній спілці композиторів України мені доручили організувати XIII Міжнародний форум «Музика молодих». Саме регулярність проведення фестивалю (раз на два роки) і спонукала до ідеї створення його нового формату — бієнале.

Я подумав, чому б не спробувати об’єднати вже наявний проект — Київські міжнародні майстер-класи нової музики COURSE (вони вперше відбулися у березні 2012-го) з концертами, які відбуватимуться за програмою проведення форуму-бієнале. Останнім штрихом виявилося створення в межах події ще одного проекту: Лабораторії музичної критики — LAB.

Завдяки організаційній підтримці Львівської обласної філармонії стало можливим провести декілька акцій форуму-бієнале не тільки в Києві, як це було раніше, а й у Львові. Таким чином, молодіжний фестиваль НСКУ цьогоріч отримав нову назву: XIII Міжнародний форум «Музика молодих». Українська бієнале нової музики і новий формат, у якому розширилася географія проведення акцій та поєдналися три найважливіші складові, необхідні для розвитку сучасної музики в Україні: навчання, музична критика і концерти.

Практично ще за півроку до проведення бієнале деякі акції (як-от: приїзд із концертом відомого колективу з Німеччини Ensemble musikFabrik) було проанонсовано в західних онлайн- і друкованих спеціалізованих виданнях, що анонсують європейські фестивальні події сезону 2012—2013. Крім цього, кожен із запрошених на форум закордонних колективів проанонсував свій приїзд до України на власних інтернет-сторінках. А Львівська обласна філармонія приєднала львівську частину акцій бієнале до свого концертного сезону. Все це свідчить про зростання іміджу події також і на міжнародному рівні.

Наступну Українську бієнале нової музики плануємо провести навесні 2015-го. Є ідея розширити географію акцій за рахунок залучення музичних осередків — Донецька, Харкова, Одеси та інших міст.

— Що ти розумієш під поняттям «сучасна музика»? Адже у нас із цим термінологічна плутанина.

— Я не музикознавець, тому не можу оперувати професійною термінологією, однак спробую поділитися власними роздумами на цю тему. Перше, що спадає на думку, — те, що це музика, яка створюється в наш час, або максимально наближена до сьогодення. Звичайно, під це визначення підпадає практично все, що ми чуємо в нашому повсякденному житті: джаз, рок, поп, естрада, електронна, імпровізаційна музика, так звана академічна музика (пережиток радянської термінології) та інші жанри.

Постає питання: яким же чином з усього цього розмаїття пересічна людина ідентифікує для себе «сучасну музику», чи потрібно виокремити власне ту музику, яка в західному світі уже давно самоідентифікувалась як contemporary, modern music, або neue Musik? І тут на допомогу приходить усвідомлення того, що сучасна (contemporary) музика має витоки з кількатисячолітнього процесу плинності традиції розвитку музики як мистецтва звуків. Саме мистецтво творення звуків і переродження їх у музичне звучання є тим дороговказом, який стає визначальним у виокремленні цього музичного напрямку з-поміж усіх інших.

Поняття «класика» (від латинської classicus, що означає зразковий, — явище, перевірене часом, висока якість якого є загальновизнаною) дуже влучно конкретизує напрямок сучасного музичного мистецтва, про який, власне, і йдеться. Для себе уже давно класифікую цей напрямок як сучасна класична музика. Зрештою, таке визначення, як contemporary classical music, також доволі часто трапляється і в європейських спеціалізованих виданнях.

— Чи є проблема сприйняття сучасної музики у слухачів?

— На мою думку, це не проблема сприйняття, а радше небажання її зрозуміти саме такою, якою вона є. Слід усвідомити, що незалежно від нас самих, наших смаків та вподобань розвиток мистецтва ніколи не зупинявся. Мистецтво як невід’ємний чинник в існуванні людського суспільства перебуває в постійному розвитку.

В усіх цивілізованих суспільствах уже давно не ставиться питання: для чого ж потрібне сучасне мистецтво? В Україні, на жаль, до сьогодні існує нерозуміння і неусвідомлення потреби пізнавати сучасне музичне мистецтво. Це можна пояснити, мабуть, тим, що наші люди продовжують сприймати мистецтво за принципом: «буде хліб — буде й пісня», а радянське гасло: «Мистецтво для народу», хоч як це парадоксально, набуло «нового» значення і нині популяризується.

— А ти думаєш про слухача, коли пишеш новий твір?

— Найперше я думаю про виконавця, бо саме виконавець доносить до слухача те, про що композитор хотів розповісти у своєму творі. Тому дуже важливо для композитора перебувати в постійному контакті з виконавцем. Комунікуючи з виконавцями своєї музики, композитор створює довкола себе своєрідну власну творчу лабораторію: з одного боку, він стимулює виконавців до вдосконалення майстерності, а з іншого — підтримує себе у стані постійного творчого і, зрештою, професіонального пізнавання.

Про слухача, звісно, я думаю теж. Однак я не вважаю, що моя музика повинна всім подобатися. В наш час музичне мистецтво має дуже широкий спектр своїх проявів, і кожен напрямок, стиль або тенденція музичного мистецтва має шанс знайти «свого слухача». До нашої цільової аудиторії належать передусім освічені особистості, інтелектуали, які мають дещо інакші естетичні потреби, ніж просто отримання емоційного задоволення від почутого.

Ми прагнемо, щоб наш слухач долав власні внутрішні бар’єри сприйняття і розвивав у собі потребу пізнавати музику комплексно: аналізуючи, зіставляючи, уловлюючи плинність традиції та переродження її в нові якості. Це слухач, який у процесі слухання готовий навіть співтворити з композитором. Він постійно відкриває для себе щось «нове» і часом несвідомо, базуючись на особистому досвіді, починає наповнювати це «нове» власним змістом. От тоді й виникає резонанс, тобто коли те, про що промовляє композитор через свій музичний твір, починає резонувати з тим, як це зчитується й переосмислюється слухачем.

— Що означає для тебе поняття «професійний композитор»?

— Прийнято вважати, що «професійний композитор» — це людина, яка здобула певну освіту за фахом (вивчала «музичну композицію» в навчальному закладі), після якої продовжує займатися своєю професійною діяльністю. Композитор — це творча професія. Мені імпонує образ сучасного композитора як митця з універсальним типом мислення, який відкритий світові й усім своїм творчим єством резонує до проявів життя, що вирує довкола. Це митець, який комунікує із суспільством та відкритий до постійного діалогу.

Вчитися створювати музику можна упродовж цілого життя, а не лише ті кілька років, проведених у навчальному закладі під керівництвом свого викладача. У світі існує ціла система здобуття композиторської освіти, яку можна здобути паралельно з навчальними закладами, а саме — композиторські майстер-класи.

У доволі стислий термін старші композитори діляться власним досвідом із молодими колегами, не зобов’язуючи їх спеціальними обов’язками здавати якісь іспити тощо, а лише скеровуючи їх до виконання певних творчих і професійних завдань. Перебуваючи на таких майстер-класах, створюється ситуація постійної тісної комунікації та взаємообміну досвідом. До речі, композитори-викладачі іноді самі себе також починають відчувати почасти й учнями, адже через творче спілкування з молоддю вони пізнають для себе щось нове, невідоме...


Автор: Олеся Найдюк
Діячі мистецтв: Богдан Сегін
Конкурс (фестиваль): Міжнародний форум "Музика молодих"
Джерело: Газета "День"



Інші:

Впливають рухи пальців
Мрії, сни і блаженні миті народження мелодії
7 проблем, у вирішенні яких допоможе музика
"Наші музи стоять разом із харківськими гарматами". Історії музикантів університету мистецтв, які повернулися до Харкова
Повернути з імперського небуття автора першої української симфонії. Святкуємо 280 років композитору Максиму Березовському
"Емоції друзів". У Херсоні презентували виставковий проєкт про міста України
Мозок музиканта: наука довела, що біль вони відчувають інакше
FROM KYIV – TO THE WORLD
ОДЕСЬКА ОПЕРА. ART & DIGITAL
Денис Січинський - «український Шуберт»
Бібліотека в епоху змін: збереження спадщини
Згадуємо Костянтина Огнєвого
Згадуємо Анатолія Солов’яненка
Закарпатський народний хор запрошує на свої головні ювілейні події
Митець, що чув музику кольорами: чому Литва вважає Мікалоюса Чюрльоніса національним героєм
Фондова колекція Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові
Презентовано документальний фільм «Не так, як раніше» про лікарів НДСЛ «Охматдит»
20 вересня 112 років тому народився Володимир Цісик
«Київська пектораль»: бути чи не бути?
15 вересня виповнюється 133 роки від дня народження Михайла Гайворонського
12 вересня – народився Олександр Кошиць (1875 -1944 рр.)
10 вересня день пам'яті Станіслава Людкевича
Найвідоміший американський маестро з українським корінням: 107 років тому народився Леонард Бернстайн
Чому провідний театр США ставить оперу про викрадених українських дітей?
Незламний фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики» в Одесі продовжує свою 30-літню історію
Згадуємо Володимира Верменича
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
Маестро Павлу Муравському (Моравському) виповнилось би 111 років
Як працює Київська мала опера на Лук'янівці: від кінця XIX століття до концертів сьогодення
Остап Лисенко - диригент, етнограф, музикознавець, педагог (140 років тому)
Як спів впливає на здоров'я?
Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
Чому вагітним варто слухати класичну музику: науковці відповіли
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
129.jpg