Як доктор мистецтвознавства став... диригентом | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Олександр Чепалов про музичний форум у Литві й майстер-клас, в якому він прийняв участь в новій іпостасі
19 січня 2024, п'ятниця
Поширити у Facebook

Нещодавно у Вільнюсі відбувся міжнародний майстер-клас з симфонічного диригування, у якому взяли участь й українські митці.

Ми звернулись до одного з них, Олександра Чепалова, з проханням розповісти як проходив цей музичний форум та які особливості мав у такий складний для нашої країни час?
    -Олександре Івановичу, досі ми знали вас, як відомого теоретика мистецтва, людину, яка розповідає про митців, а не створює музичні інтерпретації. Тож як ви потрапили на диригентський подіум?

    - Річ у тому, що я отримав хормейстерську освіту, ще коли вчився у Харківському музичному училищі імені Б. Лятошинського. Тоді, на початку творчого шляху, я мав зробити вибір, чи продовжувати навчання в консерваторії або піти іншим шляхом. Життя і певні мистецькі прихильності підказали вибір, отже почав працювати завідувачем літературної частини у Харківському театрі опери та балету ім. М. Лисенка (нині “Схід Опера”). Такі театральні «університети» вважаю найбільш плідними, бо жоден навчальний заклад не дає подібної практичної підготовки у мистецьких галузях. Присутність на сценічних та оркестрових репетиціях, співанках, обговореннях, виступи у якості ведучого перед глядачами дали можливість долучитись до «таємниць» багатьох творчих професій.


    Періодично мені дозволяли диригувати оркестром, але то були себто «показові», не регулярні виступи. А під час навчання в докторантурі Національної музичної академії України мені пощастило взяти кілька уроків у одного з майстрів - диригентів. Адже думка про диригентську професію все одно жевріла з юнацьких років та не давала спокою... І от (на жаль, вимушено) з початком повномасштабного вторгнення росії в Україну, я отримав прихисток в Мюнхені. Там почав відвідувати багато музичних вистав та концертів.

    Особливо вразили виступи диригентів Зубіна Мети, Володимира Юровського, Кирила Петренка, Теодора Курентзіса, Саймона Реттла, Ріккардо Чейлі, Яніка Незе-Сегена, Алана Алтіноглу, Тугана Сохієва, Джона Еліота Гардінера, Кента Нагано. Та й нашої Оксани Линів, яка у Європі є дуже відомою мисткинею.

    Цілком реально спостерігати за ними з хорового балкону Мюнхенської Ізар філармонії, де добре видно обличчя диригентів, їхні руки та прийоми керування оркестром. Повірте, якщо підходити до сприйняття музики не тільки емоційно, а й аналітично, ці враження стають не гірше будь-якого майстер-класу.

    -Розкажіть про те, хто керував цим процесом? Як формувався репертуар репетицій та виступів ?

    -Керівником майстер-класу був Себастіан Ланг Лессінг. Він виявився дуже своєрідною людиною і високопрофесійним та запитаним фахівцем, якого знають не лише у Західній Європі, а й у багатьох азійських країнах, США, Канаді, навіть Африці. Це – чуйний та водночас владний диригент. А, крім того, чудовий педагог, який зосереджує увагу учнів не тільки на мануальній техніці, а на розумінні сутності музики. Тобто на спроможності донести її емоційний зміст до оркестру, а значить до слухачів.

    Крім того, це людина дуже дотепна, іноді навіть ексцентрична, що кінець кінцем призводить до живого, безпосереднього спілкування, а не нудної повчальності.

    Працювати з цим майстром дуже легко, бо він достеменно знає щонайменше п’ять європейських мов, а ще більше непогано розуміє.

    Моя програма була задумана ще місяця за три до початку майстер-класу. Як для представника України, вона доволі символічна. По-перше, це увертюра до опери Миколи Лисенка «Тарас Бульба». Її литовські музиканти вивчали просто під час репетицій. З партитурою, оркестрованою Борисом Лятошинським, добре асоціюється український музичний авангард і водночас період навчання Миколи Лисенка в Лейпцизькій консерваторії, тобто наявним є зв'язок і з класичними європейськими традиціями.

    І тому я вирішив поставити поряд першу частину Четвертої симфонії Фелікса Мендельсона-Бартольді. Це музика, яка буквально випромінює щасливі та чуттєві імпульси вражень від подорожі до Італії. Захоплююче! Наостанок я приготував сюїту з опери Ж. Бізе «Кармен», і на заключному концерті виконував знамениту увертюру.

    Цей твір теж є символічним, бо моя мама часто згадувала відвідини Харківської опери до Другої світової війни, коли цією виставою диригував легендарний Веніамін Тольба.

    У цього блискучого диригента була сила-силенна прихильників, особливо серед прекрасної статі. А я, своєї черги, останнім часом товаришував з сином Тольби Володимиром Веніаміновичем, від якого отримав у подарунок диригентську паличку батька. Саме її пощастило тримати й на подіумі у Вільнюсі.

    -Хто саме брав участь у процесі вдосконаленні диригентської професії?

      -В майстер-класі брали участь близько п’ятнадцяти осіб – диригенти різного віку з Австрії, Греції, Іспанії, Італії, Китаю, Польщі, США, Тайваню, Фінляндії, Швейцарії. Більш точну кількість важко вказати, бо програма майстер-класу була розрахована й на «пасивну» участь, тобто спостерігання процесу репетиційної роботи інших учасників.

      З України, крім мене, була Олександра Коробка, яка брала участь кілька років тому у концертній програмі в Харкові серед інших учнів свого педагога Вадима Гнєдаша.

      Олександра вже зріла диригентка і тепер має «власний» оркестр, що складається тільки з жінок (як на мене, дуже привабливих). Дякуючи Олександрі, я побачив партитуру увертюри «Тараса Бульби» з цінними позначками її видатного педагога. Якщо я був, мабуть, найстаршим учасником майстер-класу, то наймолодшим виявився Коккі Тоцукі з Австрії.

      Пружний, енергійний молодик, якого, я впевнений, чекає блискуча кар’єра, теж обрав для диригування увертюру Лисенка, що анітрохи не дивно. Ця музика і взагалі український культурний і музичний доробок стає все більш популярним за межами України, бо він того вартий.

      -Місцем проведення майстер класу стала литовська столиця. У ці зимові дні до Вільнюсу прилітав для важливих перемовин Президент України Володимир Зеленський. Який настрій характерний для литовських громадян відносно сьогоднішньої ситуації військового нападу росії на нашу країну?

      -Вільнюс гостинно зустрічає українців, потерпілих від російської агресії. Відразу, виходячи з приміщення вокзалу, бачиш на транспортних табло привітальні слова “Вільнюс-Україна”. І потім вони супроводжують тебе під час пересування по місту. Литовці добре розуміють, що загроза стосується не тільки України і вочевидь згуртовуються. А допомагає цьому процесу їхня культура, яка зараз дуже помітна на європейських теренах. Вона має глибокі мистецькі коріння та славну історію.

      Пам’ятаю, наприклад, знайомство з видатним сучасним тенором Віргіліюсом Норейкою, який з часом став директором Оперного театру у Вільнюсі. На відкритті його нової споруди в 1974 році мені пощастило побувати. П’ять років тому я спеціально приїжджав до Вільнюсу аби подивитись моновиставу Михайла Баришнікова за мотивами поезій Йосипа Бродського. Не випадково ж столиця Литви була найближчим до України містом, у якому можна було відвідати цей надзвичайно цікавий проєкт.

      Багато яскравих подій в різних жанрах пропонують глядачам Литовський національний театр опери та балету та Каунаський музичний театр. У першому з великим успіхом працює українська балерина Олеся Шайтанова. Частий гість на європейських концертних майданчиках диригентка Мірга Гражиніте Тула

      Цікаво, що вона теж схожа на тендітну балерину, але владно тримає в руках будь який оркестровий колектив. До речі, Литовський державний симфонічний оркестр під орудою Гінтараса Рінкявічуса нещодавно побував на гастролях у Німеччині. Я слухав у їхньому виконанні дві різноманітні програми, придивлявся до оркестру в цілому та його солістів.

      Звичайно, що потім це знадобилося під час власних репетицій. Я ще із задоволенням згадую виступи у Німеччині видатної литовської співачки Асмік Григорян, доньки литовської оперної зірки Ірени Мількявічуте та знаменитого вірменського тенора Гегама Григоряна. З пані Іреною ми спілкувалися у Вільнюсі, і вона дуже зацікавилася ідеєю створити дослідження про мистецьку династію Мількявічуте-Григорян. Аналоги таких глибинних міжнародних та міжнаціональних зв’язків можна відшукати й в історії української культури. Це з легкістю дозволить оминати ті шляхи у бік культури країни – агресора, на які до недавніх часів ми озирались.

      Сьогодні у Литві теж принципово не грають російську музику.

      Учасникам міжнародного майстер-класу вистачило Бетховена і Мендельсона, Брамса і Россіні, Вагнера і Берліоза, Й. Штрауса і Ф. Зуппе...




      Олександр Чепалов та Коккі Тоцукі

      Себастіан Ланг та Олександра Коробка






    Автор: Надія Петренко



    Інші:

    Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
    Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
    Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
    Актуальність опери у вічних питаннях
    День пам’яті Дмитра Гнатюка
    30-ліття «Віртуозів Львова»
    Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
    Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
    Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
    Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
    Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
    100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
    Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
    Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
    Сто п’ять миттєвостей успіху
    Повітряні коридори життя
    «Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
    Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
    «Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
    «І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
    Як дивитися оперу
    26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
    Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
    Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
    Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
    Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
    Ігор Шамо відмітив би ювілей
    Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
    ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
    Корифейка української опери
    11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
    Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
    Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
    100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
    Леся Українка музикою Франца Шуберта
    Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
    Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
    Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
    «Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
    ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
          © 2008-2025 Music-review Ukraine






    File Attachment Icon
    22.jpg