Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс
Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс
ХXІ  Міжнародний фестиваль Київської організації Національної спілки композиторів України "Музичні прем’єри сезону"
6 квітня 2011, середа


Вадим Педорич, Ніколя Візаллі, Розанна Прессато, Ігор Щербаков, Ольга та Остап ШуткоУ Малому залі Національної музичної академії України імені петра Чайковського зіграли мікротональну й тональну музику і задемонстрували практику синхронного перекладу музики в… живопис.

Презентований у рамках «Музичних прем’єр сезону» проект італійських митців, композитора Ніколя Візаллі й художниці Розанни Прессато, «Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс» – один із тих, від яких не знаєш чого чекати: експериментаторства, новаторства й відкриттів, епатажу чи все ж таки художнього ефекту.

«Я розумію, що музика, створена в мікротонових строях, для вас є незвичною, – ніби виправдовуючись перед київською публікою, говорив італійський композитор. – Однак за Заході люди вже звикли до такої організації звука, для них це вже “правильна” темперація, а не навпаки».

Ми не такі вже й невігласи в цій галузі.
Композитор Ніколя Візаллі (Італія)
У плані розвитку мікроінтервальної техніки в нас зроблено досить багато, насамперед, в електронній музиці.

В акустиці у цьому напрямку працюють, наприклад, музиканти одеського дуету «Віолончеліссімо» Ольга Веселіна і Вадим Ларчиков.

У 2006 році в Києві за ініціативи того ж Ніколя Візаллі у співпраці зі скрипалем Остапом Шутком було проведено конкурс серед виконавців (скрипалів, піаністів і гітаристів) на краще виконання мікротонового твору Візаллі.

А втім мікротональна, або мікротонова музика як явище (радше, як поняття, адже елементи «мікротоновості» є в народній музиці, уся неєвропейська народна музика власне мікротонова) й досі сприймається у нас, неначе екзотика.

Ніколя Візаллі отримав класичну музичну освіту, в минулому він – кларнетист.

До композиції прийшов іще в юності – через джаз і неоромантизм, відтак захопився авангардними композиторськими техніками ХХ століття і, нарешті, вирішив шукати свого стилю й творчого обличчя винятково в мікротоновій музиці.

Композитор вважає, що в професійній інтонаційній практиці потрібно вживати всі звуки, які розрізняються людським слухом, а не обмежуватися дванадцятьма півтонами, що століттями вкорінювалося в нас разом із музикою європейської традиції.

Виявляється, традиційний звукоряд – це тільки п’ята частина доступних нам звуків, водночас, ми не знаємо всього звукового багатства, утвореного від похідних од півтона тритонів, чвертитонів і шеститонів!...

І це, на думку італійського композитора, передовсім поразка сучасного слухача.

Мікротонова музика не потребує нової нотації (приміром, у нотному тексті мікротонового твору для скрипки знаходимо ті самі ноти, лише з позначенням відповідної струни).

Але Візаллі співпрацює з майстрами спеціальних музичних інструментів – скажімо, у мікротоновому фортепіано в одній октаві не дванадцять, як зазвичай, а шістнадцять клавіш.

Як же звучить мікротоновий твір для акустичних інструментів?

Нам представили композицію Ніколя Візаллі «Shafaqa» для скрипки і альта у виконанні вже згаданого Остапа Шутка і Вадима Педорича.

Було відчуття (зізнатись, не зовсім комфортне) ущільнення звукової тканини, так, ніби виконавці свідомо «фальшивили», а близькість інтонацій створювала ефект постійного glissando (очевидно, речитативна інтонація в традиційному розумінні у мікротональній техніці неможлива).

А проте подібний нечленороздільний «текст» мав і свою красу, там була специфічна ніжність і навіть деяка інтимність музичного «висловлювання».

У другій частині проекту публіка стала свідком несподіваної творчої акції.

Обступивши колом художницю Розанну Прессато, що просто на сценічній долівці розмістила полотно і фарби, слухачі (що були водночас і глядачами) спостерігали кольорову абстракцію, котра тут же й народжувалася на полотні, паралельно зі звучанням цього разу тональної музики (виконавці – Остап і Ольга Шутко, відповідно, скрипка і віолончель).

Складно було б говорити про художній переклад, тим паче про семіотичні зв’язки між двома видами мистецтва (хоча неможливо було не помітити, як legato в музиці щоразу оберталося плавною графічною лінією, а staccato – бризками фарб), бо невідомо, який сенс вкладала у все це сама художниця.

Але суть подібного перформансу передовсім у спостереженні за робочим процесом – не дарма ж кажуть, що людина безкінечно довго може дивитися на три речі: на вогонь, на воду і на те, як хтось працює.

Художниця Розанна Прессато

Матеріал надано редакцією журналу «Музика»


Автор: Олеся Найдюк
Фото: Тетяна Платонова
Концертний зал: Малий зал Національної музичної академії
Конкурс (фестиваль): Фестиваль "Музичні прем'єри сезону"
Джерело: Журнал "Музика"


Фотоальбом:Фотоальбом

Додати: Share on Facebook


Інші:

Класик пікнік: У Києві пройшов великий симфонічний концерт під відкритим небом
"Кожен може знайти для себе музичну імпрезу на власний смак"
Відео: Катерина Ханюкова та Джеффрі Сіріо про роботу над балетом «Жизель»
На Вінниччині просто неба звучав Tulchyn OperaFest 
Всесвітньо відомі виконавці просто неба зіграли в Одесі концерт класичної музики
OPERAFEST TULCHYN-2019 зібрав рекордну кількість учасників
Кантата «Гамалія» Шевченка/Скорика уперше звучала в Чернівцях
Класика та сучасність оркестру “Філармонія” і Володимира Гаркуші
Перший Таврійський Міжнародний фестиваль став подією для шанувальників симфонічної музики Херсона
Роман Филипчук - диригент-філософ
Аргентинський диригент Раміро Аріста завітав до Чернігова з прем’єрами
У Познані відбувся фестиваль української культури «Українська весна»
Запорізька міська дитяча філармонія завершила сезон яскравим концертом
Нести «розум» у маси
Кіровоградській філармонії - 80!
Конкурс Горовиця: це збулося!
"Катедральні дзвони" як феєрія хорової музики
Композитор Мирослав Скорик привіз до Харкова прем’єрний концерт
Тріумф України у Відні
Музика без купюр
На честь провідної солістки опери Надії Шакун
Феєрична чернігівська прем’єра балету «Лифар-сюїта» у філармонійному центрі
Грандіозним чуттєвим концертом скрипалі показали, як «Музика єднає друзів» України та Литви
Результати ІІ Міжнародного арфового конкурсу "Арфові Барви"
Вперше в історії міста камерний хор «Вінниця» виступив у новому амплуа
TOP-10
"Це був тріумфальний парад зірок!"
Запорізька філармонія відсвяткувала 80-річний ювілей
Кого слухають у Харкові? Моцарта!
У Львові відбувся концерт 24 Caprices: Paganini - Skoryk
Лоенгрін у твоїй голові
Концерт музики Мирослава Скорика зібрав у Житомирі аншлаг!
Музична дипломатія
Незламний!
Мирослав Скорик і 200 музикантів
У Сєвєродонецьку відбулася прем'єра опери "Назар Стололя"
У Львівській опері симфонією “Кавказ” відзначили річницю з дня народження Тараса Шевченка
Український прорив: "Лоенгрін" у Львові
Ораторією «Великого бажайте» відкрили 10-ий міжнародний фестиваль камерної музики у Хмельницькому
Міжнародний фортепіанний форум «Бескиди без кордонів» 2019
      © 2008-2018 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110307_362.jpg