Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс
Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс
ХXІ  Міжнародний фестиваль Київської організації Національної спілки композиторів України "Музичні прем’єри сезону"
6 квітня 2011, середа


Вадим Педорич, Ніколя Візаллі, Розанна Прессато, Ігор Щербаков, Ольга та Остап ШуткоУ Малому залі Національної музичної академії України імені петра Чайковського зіграли мікротональну й тональну музику і задемонстрували практику синхронного перекладу музики в… живопис.

Презентований у рамках «Музичних прем’єр сезону» проект італійських митців, композитора Ніколя Візаллі й художниці Розанни Прессато, «Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс» – один із тих, від яких не знаєш чого чекати: експериментаторства, новаторства й відкриттів, епатажу чи все ж таки художнього ефекту.

«Я розумію, що музика, створена в мікротонових строях, для вас є незвичною, – ніби виправдовуючись перед київською публікою, говорив італійський композитор. – Однак за Заході люди вже звикли до такої організації звука, для них це вже “правильна” темперація, а не навпаки».

Ми не такі вже й невігласи в цій галузі.
Композитор Ніколя Візаллі (Італія)
У плані розвитку мікроінтервальної техніки в нас зроблено досить багато, насамперед, в електронній музиці.

В акустиці у цьому напрямку працюють, наприклад, музиканти одеського дуету «Віолончеліссімо» Ольга Веселіна і Вадим Ларчиков.

У 2006 році в Києві за ініціативи того ж Ніколя Візаллі у співпраці зі скрипалем Остапом Шутком було проведено конкурс серед виконавців (скрипалів, піаністів і гітаристів) на краще виконання мікротонового твору Візаллі.

А втім мікротональна, або мікротонова музика як явище (радше, як поняття, адже елементи «мікротоновості» є в народній музиці, уся неєвропейська народна музика власне мікротонова) й досі сприймається у нас, неначе екзотика.

Ніколя Візаллі отримав класичну музичну освіту, в минулому він – кларнетист.

До композиції прийшов іще в юності – через джаз і неоромантизм, відтак захопився авангардними композиторськими техніками ХХ століття і, нарешті, вирішив шукати свого стилю й творчого обличчя винятково в мікротоновій музиці.

Композитор вважає, що в професійній інтонаційній практиці потрібно вживати всі звуки, які розрізняються людським слухом, а не обмежуватися дванадцятьма півтонами, що століттями вкорінювалося в нас разом із музикою європейської традиції.

Виявляється, традиційний звукоряд – це тільки п’ята частина доступних нам звуків, водночас, ми не знаємо всього звукового багатства, утвореного від похідних од півтона тритонів, чвертитонів і шеститонів!...

І це, на думку італійського композитора, передовсім поразка сучасного слухача.

Мікротонова музика не потребує нової нотації (приміром, у нотному тексті мікротонового твору для скрипки знаходимо ті самі ноти, лише з позначенням відповідної струни).

Але Візаллі співпрацює з майстрами спеціальних музичних інструментів – скажімо, у мікротоновому фортепіано в одній октаві не дванадцять, як зазвичай, а шістнадцять клавіш.

Як же звучить мікротоновий твір для акустичних інструментів?

Нам представили композицію Ніколя Візаллі «Shafaqa» для скрипки і альта у виконанні вже згаданого Остапа Шутка і Вадима Педорича.

Було відчуття (зізнатись, не зовсім комфортне) ущільнення звукової тканини, так, ніби виконавці свідомо «фальшивили», а близькість інтонацій створювала ефект постійного glissando (очевидно, речитативна інтонація в традиційному розумінні у мікротональній техніці неможлива).

А проте подібний нечленороздільний «текст» мав і свою красу, там була специфічна ніжність і навіть деяка інтимність музичного «висловлювання».

У другій частині проекту публіка стала свідком несподіваної творчої акції.

Обступивши колом художницю Розанну Прессато, що просто на сценічній долівці розмістила полотно і фарби, слухачі (що були водночас і глядачами) спостерігали кольорову абстракцію, котра тут же й народжувалася на полотні, паралельно зі звучанням цього разу тональної музики (виконавці – Остап і Ольга Шутко, відповідно, скрипка і віолончель).

Складно було б говорити про художній переклад, тим паче про семіотичні зв’язки між двома видами мистецтва (хоча неможливо було не помітити, як legato в музиці щоразу оберталося плавною графічною лінією, а staccato – бризками фарб), бо невідомо, який сенс вкладала у все це сама художниця.

Але суть подібного перформансу передовсім у спостереженні за робочим процесом – не дарма ж кажуть, що людина безкінечно довго може дивитися на три речі: на вогонь, на воду і на те, як хтось працює.

Художниця Розанна Прессато

Матеріал надано редакцією журналу «Музика»


Автор: Олеся Найдюк
Фото: Тетяна Платонова
Концертний зал: Малий зал Національної музичної академії
Конкурс (фестиваль): Фестиваль "Музичні прем'єри сезону"
Джерело: Журнал "Музика"


Фотоальбом:Фотоальбом

Додати: Share on Facebook


Інші:

Без щоденної праці талант нічого не важить — піаніст Дід'є Маруані
Світова прем'єра нового твору Мирослава Скорика у Стокгольмі
Піаністи правлять бал!
У Стокгольмі відбувся Другий музичний фестиваль “Переосмислюючи Європу: Україна”
Лінія культури: Харків – Вінниця – Тернопіль = Шиллінгер – Леонтович – Крушельницька
У Віденській філармонії відбувся концерт на підтримку дітей України
У Львівській Національній філармонії відзначили ювілей Tenors BEL’CANTO
Музика Франції та України - квартет "Elysée"
Концерт за участю Телеграм-бота
Завершився 25-й міжнародний фестиваль «Харківські асамблеї»
У Кропивницькому філармонія зайшла у сезон з аншлагом
Бандуристи у Патріршому соборі
В рамках відкриття «Тижнів Німеччини в Україні» відбувся концерт Отто Заутера та Крістіана Шмітта
Високий сезон української опери
Уперше в Чернігові чоловічий хор з Базеля
В Ужгороді відбувся авторський концерт легендарного композитора Мирослава Скорика
Прем'єра в Національній опері
В Ужгороді відбувся фестиваль «Музичне сузір’я Закарпаття»
Від бароко до сучасності
Школярi долучились до культурно-освiтнього проекту SmArt
Мистецтво - у світлі свічок
Полтавська обласна філармонія відкрила свій 75-й сезон
З нагоди Міжнародного дня музики у Борисполі виступив струнний квартет
Прем'єра у Чернівцях. Євсебій Мандичевський повернувся додому
У Черкаському національному університеті відбувся концерт академічної музики
У Чернігові відбувся творчий вечір Андрія Рекуна
У Тернополі вшанували Соломію Крушельницьку
На Черкащині відбувся фестиваль вокально-хорового мистецтва на честь Олександра Кошиця
Ексклюзивне шоу з зірками світового балету зібрало аншлаг у Національній опері України
Тепер – національна!
До 80-річчя українського Маестро Скорика у Львові з аншлагом відбулась тетралогія філармонійних концертів
У Львові концертували юний піаніст із Монреаля та диригент із Пекіна
Київський театр опери і балету для дітей та юнацтва привернув увагу світових опер
У Чернігові відкрили 75 концертний сезон
Ораторія Ігоря Щербакова прозвучала у Кропивницькому
Блискучий виступ українського оркестру у Швейцарії
Нова опера в заповіднику "Давній Галич"
Фестиваль органної музики завершився у Рівному
У Львові переглядали фільми під орган
Львівський оркестр взяв участь у запису британського проекту
      © 2008-2018 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110307_362.jpg