Як музика зустрічає розум? | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Як музика зустрічає розум?
Як музика зустрічає розум?
27 червня 2017, вівторок
Поширити у Facebook

Антропологи, психологи та музикознавці вже не одне десятиліття дискутують про природу музики. У чому загадка цього феномену? Що лежить в основі здатності мозку сприймати звуки як музику? Тепер до цієї когорти долучився і Адам Окльфорд, автор книги «Порівнюючи ноти: як ми усвідомлюємо музику?». Окльфорд – композитор, піаніст, музикознавець та вчитель музики, який працює з дітьми з вадами зору та розладами аутистичного спектру. Багато таких дітей демонструють екстраординарні музичні здібності. Вивчаючи феномен цих дітей, автор прагне пролити світло на сенсорні та когнітивні механізми сприйняття музики в цілому.



Діти, з якими працює Окльфорд, часто не можуть самостійно зав’язати шнурівки або відчувають труднощі, підтримуючи звичайну розмову. Однак, не маючи і десяти років, вони здатні один раз почути складну композицію і точно відтворити її на фортепіано. Їхні пальці немов самі лягають на потрібні ноти. За словами автора, навіть дорослі музиканти, з якими він навчався в Лондонській королівській академії музики, часто не мають таких здібностей. Розгадуючи секрет цих дітей, Окльфорд висуває твердження, які часто спонукають переосмислити звичні уявлення про музичну освіту.

В поясненні здібностей імпровізації, гри та слухання музики автор відводить центральне місце абсолютному слуху. На Заході лише одна людина з 10.000 має абсолютний слух – здатність точно впізнавати й називати будь-яку ноту, незалежно від того, чи вона звучить на скрипці чи в гудінні пилососа («Це – фа-дієз!»). Серед людей з розладами аутистичного спектру кількість таких сягає 8%, тобто 1 з 13. А серед людей, які народилися сліпими або втратили зір в ранньому дитинстві, абсолютний слух притаманний вже 45%. Як стверджує Окльфорд, діти з абсолютним слухом полюбляють подумки розкладати улюблені мелодії по нотах (для них це так само просто, як нам розкласти слово по літерах). Унаслідок таких експериментів-ігор приходить глибоке розуміння музичної структури.

Гармонія музичних нот для таких дітей може перетворитися на нав’язливе захоплення. Американська телевізійна програма «60 хвилин» якось показала сюжет про музичного саванта Рекса Люїса-Клака, який навіть спить поруч з клавіатурою і, засинаючи, підбирає дві останні ноти мелодії. Часто діти стають настільки одержимими нотами, що здатні проводити сотні годин за клавіатурою.

Експеримент з Дереком Паравічіні – одним з найобдарованіших вихованців Окльфорда – підтримує ідею, що абсолютний слух існує не «сам по собі», а нерозривно пов’язаний з відчуттям музичної структури. Окльфорд попросив Паравічіні відтворити дві версії одного й того самого твору. В одній він повинен був дотримуватися традиційних правил західної гармонії, а в іншій – порушити їх. Перше виконання було набагато точнішим, що вказує на те, що піаніст має інтуїтивне відчуття структури західної музики, яке набув, певно, під час якогось з ключових періодів розвитку мозку.

Значну частину своєї книги Окльфорд присвятив викладу положень своєї власної своєрідної теорії, яку він назвав «цигонічною». Вона полягає в тому, що повторення і трансформація музичних елементів можуть сприйматися як навмисна імітація. Ця здогадка, ймовірно, народилася в імпровізаційних іграх з його учнями. Хоча центральна ідея цієї й теорії й не викликає значних сумнівів, вона не отримала значного розвитку, адже її складний понятійний апарат не дає нових здогадок, відмінних від тих, які можна отримати простішими шляхами.

Автор не пропускає нагоди детальніше розвинути свої ідеї про те, як повторення веде до осягнення музичної структури. Порівнюючи музику і мову, він тільки раз звертається до впливової праці Анірудха Пателя «Музика, мова і мозок». Однак він жодного разу не згадує праці Діани Дойч, в яких вона демонструє як унаслідок багаторазового повторення усної фрази мозок починає сприймати її як музику. Крім того, він пропустив і моє дослідження 2014 р. «Про повторення», яке застосовує психологічний підхід до розуміння того, як мелодії «звучать» у мозку.

Багато тем, які розкриває книга (наприклад, визначення звукоряду), підготовлений читач вже розумітиме. Тому цільова аудиторія виглядає дещо розмитою. Для повнішого розуміння того, як «працює» музика, я рекомендую музикознавчий огляд Евана Бондса «Слухай це» (Prentice Hall, 2008) та психологічний нарис Денієла Левітіна «Це ваш музичний мозок» (Dutton Penguin, 2006). Однак хроніка Адама Окльфорда про його роботу з екстраординарними музикантами вкотре нагадує нам, що загадкову природу музики слід і надалі досліджувати.

Зреферував Євген Ланюк


Автор: Elizabeth Margulis
Джерело: Zbruc



Інші:

"Найповніше видання": Лисенко та Соболева про двотомний збірник фортепіанних творів композитора Миколи Лисенка
«Ікар з берегів Борисфена»
Впливають рухи пальців
Мрії, сни і блаженні миті народження мелодії
7 проблем, у вирішенні яких допоможе музика
"Наші музи стоять разом із харківськими гарматами". Історії музикантів університету мистецтв, які повернулися до Харкова
Повернути з імперського небуття автора першої української симфонії. Святкуємо 280 років композитору Максиму Березовському
"Емоції друзів". У Херсоні презентували виставковий проєкт про міста України
Мозок музиканта: наука довела, що біль вони відчувають інакше
FROM KYIV – TO THE WORLD
ОДЕСЬКА ОПЕРА. ART & DIGITAL
Денис Січинський - «український Шуберт»
Бібліотека в епоху змін: збереження спадщини
Згадуємо Костянтина Огнєвого
Згадуємо Анатолія Солов’яненка
Закарпатський народний хор запрошує на свої головні ювілейні події
Митець, що чув музику кольорами: чому Литва вважає Мікалоюса Чюрльоніса національним героєм
Фондова колекція Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові
Презентовано документальний фільм «Не так, як раніше» про лікарів НДСЛ «Охматдит»
20 вересня 112 років тому народився Володимир Цісик
«Київська пектораль»: бути чи не бути?
15 вересня виповнюється 133 роки від дня народження Михайла Гайворонського
12 вересня – народився Олександр Кошиць (1875 -1944 рр.)
10 вересня день пам'яті Станіслава Людкевича
Найвідоміший американський маестро з українським корінням: 107 років тому народився Леонард Бернстайн
Чому провідний театр США ставить оперу про викрадених українських дітей?
Незламний фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики» в Одесі продовжує свою 30-літню історію
Згадуємо Володимира Верменича
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
Маестро Павлу Муравському (Моравському) виповнилось би 111 років
Як працює Київська мала опера на Лук'янівці: від кінця XIX століття до концертів сьогодення
Остап Лисенко - диригент, етнограф, музикознавець, педагог (140 років тому)
Як спів впливає на здоров'я?
Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
      © 2008-2025 Music-review Ukraine