Служба Божа Івана Домарацького від хору "Київ", або Романтизм по-київськи | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Служба Божа Івана Домарацького від хору
Муніципальний камерний хор
Гобдич Микола
Польова Вікторія Валеріївна
Служба Божа Івана Домарацького від хору "Київ", або Романтизм по-київськи
6 жовтня 2014, понеділок
Поширити у Facebook

5 жовтня, в останній день "Київ Музик Фесту-2014", у Михайлівському Золотоверхому соборі в Києві сталося (не "відбулося", а саме "сталося") виконання "Служби Божої" київського композитора першої половини XVIII століття Івана Домарацького.
У концерті також звучала музика українського Середньовіччя, Класицизму та прем'єра духовного циклу сучасного київського композитора Вікторії Польової "Світлі піснеспіви".

Співав камерний хор "Київ" під орудою Миколи Гобдича.

Якщо твори інших епох можна було сприйняти (особливо варто відзначити чудову прем'єру В.Польової - прем'єр цього композитора кияни щоразу чекають з нетерпінням), то барокову "котлету по-київськи" проковтнути так і не вдалося. Виконання партесної музики доби Бароко в Києві рідкісні, і тому сам факт озвучення (байдуже, якої якості) "Служби Божої" Івана Домарацького мусив би, здавалось, радувати, але... З сумом варто сказати: краще б ця музика зараз не звучала, якщо її могли виконати тільки так. Краще б вона ще скількись років чекала свого справжнього виконання, ніж зараз закарбувалась у пам'яті такою спотвореною.

Твір, про який йдеться, зберігся в одному з рукописів зібрання Софійського собору, і там він є під назвою "Служба Божа Дума". Всі вісім партій Служби збережені, і з рукопису ясно, що це - копія, зроблена рукою переписувача, а не авторський оригінал, що важливо для її атрибуції та при редагуванні нотного тексту. На підставі текстологічного аналізу та із застосуванням статистичної перевірки властивостей музичної мови автором цих рядків минулого року було зроблено висновок, що названа Служба належить Іванові Домарацькому - композиторові, який працював, імовірно, у Києві при Софійському соборі в 30-40-х роках XVIII століття (більше про нього нічого достовірно не відомо). Це відкриття було оприлюднене на двох наукових конференціях минулої зими. Як виявилося сьогодні, подібного висновку дійшла й дослідниця з Донецька Ольга Шуміліна. Хоча достеменно не відомо, що її спонукало до такого висновку, оскільки її дослідження з цього приводу досі не було оприлюдненим.

Микола Гобдич, як вдалося з'ясувати, у своєму сьогоднішньому виконанні спирався саме на висновки О.Шуміліної, використавши її розшифровку та редакцію нотного тексту Служби. Остання обставина особливо важлива, оскільки ця редакція містить ряд помилок системного характеру. Отже, спотвореним відносно оригіналу був вже сам нотний текст, який виконувався.

Засмучувала і тривожила неохайність у підході до відтворення стилістики Бароко. Все одно, що в котлету по-київськи замість курячої кісточки вклали свинячу. Не можуть у бароковій музиці всі каданси в урочистих tutti без видимої причини ставати тихими! Не можна в бароковому концерті робити тихі tutti і гучні ансамблі! А жахливе вібрато альтів? А елементарна фальш? А нівелювання природних контрастів, завдяки яким у бароковій музиці тримається форма цілого? А неможливі каданси з мінорними акордами замість мажорних (завдяки помилкам у редакції нотного тексту О.Шуміліною)? А зайві октави у басів замість виписаних автором унісонів – стандартне свідчення поганого смаку? Вже не кажучи про те, що виконавців мусило бути значно менше – по одній людині на кожну партію. Крім того, партії верхніх голосів співалися у XVIII столітті дітьми (хлопчиками), а не жінками: дитячі голоси значно слабші і прозоріші за жіночі. І позбавлені вібрації!

Так, до хору «Київ» не могли бути залучені діти. Але ж і жіночі голоси можуть співати тихіше і без вібрації, наближаючись до автентичної манери звучання. Зрештою, М.Гобдич зумів отримати звучання без вібрації у партії сопрано. То чому ж він не зміг цього зробити у партії альтів?

Що стосується динаміки, то в музиці доби Бароко – у тому числі українській – діють досить прості закономірності щодо динаміки. Якщо звучить весь хор tutti, то це має звучати гучно, якщо ансамбль із трьох співаків – він природним чином звучить тихіше. Так у самій фактурі твору закладений його динамічний каркас, який треба лише виявити і підкреслити. А намагатися перекроїти твір під власний смак, зробивши навпаки – це ознака поганого тону.

Тому, шановні виконавці, якщо ви беретеся виконувати старовинну музику, то не робіть цього поспіхом і без підготовки. Ми – слухачі – хочемо чути, як це могло звучати в оригіналі, хоч би наблизитись до такого звучання. Щоб досягти цього, ви – виконавці – повинні бути добре поінформованими. Якщо ви не знаєте, як таку музику слід виконувати (і чого робити не слід), зверніться до першоджерел, зверніться до фахових науковців за консультацією (і бажано не до когось одного). Особливо коли йдеться про Українське Бароко, то ні слухачі, ні тим паче вузьке коло спеціалістів вже не готові їсти "романтизм по-київськи".


Автор: Богдан Дем'яненко
Колективи: Муніципальний камерний хор "Київ"
Диригенти: Микола Гобдич
Композитори:Вікторія Польова
Конкурс (фестиваль): Міжнародний музичний фестиваль "Київ Музик Фест"



Інші:

Одеська опера завершила 214-й театральний сезон
Незрячі... трагічна правда чи брехня, яка допомагає жити?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення сезону 2023/2024
Хорова феєрія “Гомону” на сцені Львівського органного залу
У Луцьку біля собору відбувся благодійний концерт оркестру "Кантабіле" на підтримку ЗСУ
Браво, франківці!
У Коломиї виступила солістка Віденської опери та Міланського театру «Ла Скала
Висота «Діалогів кармеліток»
Сніг у червні - “На русалчин Великдень”
Львівський музичний «десант» у Києві – браво!
Завершилось всеукраїнське турне Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії
У Київській муніципальній академії музики ім. Р. М. Глієра провели майстер-класи для юних харків'ян
У Відні відбувся масштабний концерт за участю 150 українських виконавців класичної музики
ЛУЦЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ШКОЛІ №1 ВИПОВНИЛОСЯ 85 РОКІВ
Повернення шедевра: у Відні говорили про віднайдену оперу українця Дмитра Бортнянського
«Спалахи пам’яті»
У Харкові знову виступив прекрасний лебідь в оточенні кращих голосів міста
Вишиванки на сцені і в залі: ансамбль "Запорожці" запросив шанувальників на "Зоряні зустрічі"
Артисти симфонічного оркестру виступили для бійців ЗСУ
На концерті пам'яті Михайла Чембержі "Там, де музика звучить!"
Враження від 21-ших "Акордів Хортиці"
Галас навколо GAIA. В Києві відбулась прем'єра авангардної опери від Opera aperta
Ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Carnegie Hall
“Отелло” - магічна подорож, або Без стереотипів на класику
У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
212.jpg