Корифейка української опери | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Корифейка української опери
Корифейка української опери
13 лютого, четвер
Поширити у Facebook

13 лютого виповнилося 133 роки від дня народження Марії Литвиненко-Вольгемут - славетної української співачки, оперної прими (лірико-колоратурне сопрано), педагогині, народної артистки УРСР (1892-1966).

Ім'я Марії Литвиненко-Вольгемут посідає одне з найпочесніших місць серед імен корифеїв українського оперного мистецтва. "Перша солістка Українського драматичного театру імені М. К. Садовського, з унікальним сопрано діапазону у 2 октави, репертуар якої нараховував близько 80-ти партій.", - Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів.

"Така мала і такий голос! - вигукнув Микола Садовський, прослухавши Марію, додавши: велика дорога простелиться перед тобою, мала, тільки працюй і не відступай!".

У неї був рідкісний за красою тембру, силою і діапазоном голос. Понад сорок років творчого життя віддала вона оперній сцені, створивши близько ста незабутніх образів, завоювавши всенародне визнання, здобула широку популярність не лише в Україні, а й далеко за її межами.

Народилася майбутня співачка в Києві в родині робітника заводу "Арсенал" Івана Литвиненка. У родині співали всі - і батько, і брати Яків та Павло, і сестри Ганна й Олександра. Спів супроводжували акомпанементом на гітарі й мандоліні. З п'яти-шести років маленька Марія також стала учасницею родинного ансамблю. З семи років співала у церковному хорі.

Марія вивчала нотну грамоту, опановувала акторську майстерність, навчалася в музичній школі і в музичному училищі (за класом співу), до якого її через соціальний стан прийняли не з першого разу.

Дебют 17-річної Марії відбувся в театрі Миколи Садовського, куди вона прийшла після закінчення музучилища. Була солісткою музичної драми в Петрограді (її слухав Ф.Шаляпін і високо оцінив мистецтво співачки), співала у Вінниці, Харкові, Києві.

Марія Литвиненко-Вольгемут створила близько ста вокально-сценічних образів. Серед партій в операх українських композиторів - Оксана і Одарка ("Запорожець за Дунаєм" С.Гулака-Артемовського), Наталка і Терпилиха, Настя, Панночка ("Наталка Полтавка", "Тарас Бульба", "Утоплена" М.Лисенка), Катерина (однойменна опера М.Аркаса), Варвара ("Богдан Хмельницький" К.Данькевича), Ганна (перше виконання, "Наймичка" М.Вериківського), Надія ("Аскольдова могила" О.Верстовського, Мирослава ("Золотий обруч" Б.Лятошинського), партії з класичного західноєвропейського репертуару.

Співачка була дуже короткозорою. Іноді під час вистави не бачила й партнерів на сцені. Вона не могла покладатися на суфлера і помічати жести диригента, тому скрупульозно вивчала всю партитуру опери напам'ять.

Педагогічну діяльність Марія Литвиненко-Вольгемут розпочала ще в 1920 р. у Вінницькій народній консерваторії, протягом 20 років була професоркою Київської консерваторії.

Записала на грамплатівки партії в операх С.Гулака-Артемовського, М.Лисенка, низку українських народних пісень.

"Я нітрохи не сумую. Я встигла зіграти все, що хотіла.", - сказала тяжко хвора співачка в лікарняній палаті.

У Києві на честь Марії Литвиненко-Вольгемут названо вулицю.

Підготовлено за матеріалами з відкритих джерел.














Інші:

Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
Чому вагітним варто слухати класичну музику: науковці відповіли
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Оперний співак, педагог, керівник театру «Музична драма», професор консерваторії
Дев'ять років тому в бою з російським агресором загинув соліст Паризької опери Василь Сліпак
Як П'ята симфонія Бетховена, присвячена українцю, стала символом перемоги
Тиха революція
9 червня день пам'яті Василя Барвінського
Консульство - філармонія: 20 років співпраці
"Зозулька" Соломії, або Трагічна доля Ганни Крушельницької
Дослідження виявило вплив музики на мозкові ритми людини
Випуск 2025: свято музики і таланту!
Легендарна "Мелодія" Мирослава Скорика має 20 версій і звучить на планеті кожні три дні
8 театральних прем'єр, які не можна пропустити в червні
Короткометражний фільм “ALONG THE LINES” увійшов до програми престижного TRIBECA FILM FESTIVAL
Яка зарплата у вчителя музики: що демонструє середній показник по країні
Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
Актуальність опери у вічних питаннях
День пам’яті Дмитра Гнатюка
30-ліття «Віртуозів Львова»
Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
4.jpg