Дух України над Монте-Веріта | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Дух України над Монте-Веріта
Дух України над Монте-Веріта
У швейцарському кантоні Тічино поблизу Локарно відбувся фестиваль Рудольфа Лабана (1879-1958 рр.)
8 жовтня 2017, неділя

Цей артист, балетмейстер і теоретик танцю не випадково вподобав для своїх дослідів початку ХХ століття (1913-1918) приозерну Аскону, точніше ту її зелену височина, яка отримала назву Монте-Веріта (Гора Правди).


Крилатий янгол вишуканої ручної роботи українських майстрів зворушив організатора фестивалю Нунцію Тіреллі. Монте-Веріта — унікальне місце і мені довелося вперше його побачити. І стало зрозуміліше, чому стільки знаменитостей різних соціальних верств і художніх напрямків прагнули потрапити сюди, на Гору Правди, щоб обговорити з однодумцями, чи ту правду вони сповідують. Серед них були анархісти й феміністки, психоаналітики, теософи та представники артистичної богеми, прихильники єднання з природою і вегетаріанці, а також люди, позбавлені притулку (по-сучасному бомжі). Приїжджала, до речі, і Айседора Дункан, мабуть, перевіряючи засади свого танцю, побудованого на єднанні душі й тіла.


Але незабаром виявилося, що зусилля й пошуки мешканців Монте-Веріта легко можна винести за межі цього природного оазису (адже субтропіки у Швейцарії — не більше ніж екзотика). А досліди Лабана, народжені тут, залишилися в історії танцю, й у них є численні дослідники та продовжувачі. Наприклад, студенти Інституту Лабана в Лондоні (вони й були основними виконавцями його композицій) і нестаріюча Валері Престон-Данлоп, яка дванадцять років навчалася у самого Лабана й пам’ятає кожен рух його танцю. Мені Валері нагадала героїню популярного фільму «Титанік». Одна з небагатьох, хто вижив після трагедії, та жінка, через багато років, вирушила у ностальгічну подорож на місце аварії океанського лайнера. Але на відміну від кіногероїні, Валері хотіла переконатися на фестивалі, що краху Лабановского руху немає, і справа його не залишилася утопією століття. Чи так це, спробувала довести й більш молода співробітниця Центру Лабана в Лондоні Елісон Куртіс-Джонс, яка проводила креативні майстер-класи і реконструювала деякі роботи Лабана.


Саме тут, на «Сонячному фестивалі» можна було побачити дві ритуальні композиції «Пісня сонця, що сходить» і «Тріумф сонця, що сідає», «Барабанні палички» та «Демони ночі».

Все, що акумулювало сонячну енергію, було радісним, піднесеним і виконувалося в хороводному стилі, що відсилав глядачів до основ древнього ритуального танцю. У «Барабанних паличках» під акомпанемент перкусії то розсипалися, то скручувалися у тугі багатофігурні вузли тіла тринадцяти молодих танцівників. Очевидно, ця експресіоністська композиція народжувалася напередодні Першої світової війни. Страх, напружене очікування, часом відчай — ось доля європейців того часу. Ритми тіла напружені у стані небезпеки, стрибки непривабливі й безформні — щоб відірватися від грішної землі. Натовп (маса, як тоді прийнято було говорити) спершу однорідна, але швидко ділиться на активну й пасивну, що не поступається один одному. Кожна не чекає нічого хорошого і не збирається йти на поступки. До того ж погода, яка радувала на світанку і сході, швидко псується, і дрібний холодний дощ обливає глядачів і учасників. Гору Правди, розташовану на висоті 345 метрів над рівнем моря, швидко затягують хмари.

Схожа картина повторилася наступного дня, коли пізно ввечері на галявину, майже у повній темряві, вийшли учасники вистави «Демони ночі». Схвильований спів протагоністкі був сповнений безвиході, дії персонажів агресивні й непередбачувані. Це були жертви демонічних сил, ув’язнених у кожній людині. Виступала старша група учасників фестивалю, — не артисти, а освічені дилетанти, які шанують пам’ять філософа і творчого провісника Лабана — вони вразили не менше, ніж молоді м’язисті студенти.

Це — життя, яке, за словами виконаної пісні, минає, але все у ньому змінюється. Одне явище змінює інше, але щось дуже важливе залишається у свідомості людей та їхньому прагненні змінити світ на краще. Фестиваль спробував порушити й це питання, організувавши акцію проти сучасного насильства та дискримінації. На неї зібралися всі, хто приїхав до Монте-Веріта, щоб доступним кожному способом, а не лише танцем, створити картину проблемних вузлів сучасності. І було дуже зворушливо бачити, як італійська дівчинка, котра приїхала з батьками на фестиваль з Італії, від свого прапора перейшла до українського й поклала поруч із ним плакат із написом «Расе» (Мир).

P. S. У сюжету з фестивалем Лабана виявилося цікаве продовження в Україні. Днями Харків відвідав швейцарський еврітміческого ансамбль Light-Eurytmy і дав два концерти в рамках проекту «Мистецтво зцілює». Евритмія, яку обрали для виконавської та оздоровчої практики артисти зі Швейцарії, як і експерименти Лабана, теж народилася на початку минулого століття і має своїх послідовників до наших днів.


Автор: Олександр Чепалов
Джерело: Газета «День»



Додати: Share on Facebook

Інші:

“Операфест Тульчин 2018” зібрав кращих вокалістів України
П’ятірка 1 червня: Юні, талановиті й уже пошановані лауреатськими званнями
У Львівській філармонії оркестр «INSO-Львів» виконав найвідоміші твори Йоганна Штрауса
Звуки роялю: в Ужгороді виступила піаністка зі Швейцарії
Абсолютний рекорд: майже 1300 дітей з усієї Вінниччини відвідали дитячу оперу «Коза-Дереза» у Тульчині
Концерт під відкритим небом на Потьомкінських сходах зібрав понад 10 тисяч глядачів
У Бучі відбувся Міжнародний музичний фестиваль "О-FEST 2018"
Дев'ята хорова асамблея пам'яті Любомира Боднарука
"Мирослав Скорик у стилі Jazz"
В Одесі стартував IV Міжнародний музичний фестиваль ODESSA CLASSICS
За підтримки благодійного фонду Олександра Шевченка у Франківську дав концерт легендарний Мирослав Скорик
Під час концертів Мирослава Скорика вдалося зібрати понад 50 тисяч гривень на лікування важкохворих дітей
Володмимр Зубицький. Україна. Народна симфонія єднання для хору та симфонічного оркестру. Щедрик.
“Гей, нумо, кобзарі, будем грати до зорі!” „Хортицький Кобзар”
Прем'єра "Українського реквієму" в Чикаго
Королева не мала імені: показали балет "Спляча красуня" з міфічними істотами
В Виннице состоялся 16-ый международного фестиваль имени Петра Чайковского и Надежды фон Мекк.
У Харкові пройшов мистецький фестиваль-конкурс для дітей і дорослих
Гала-концерт V-го сезону Дитячої філармонії Святошинського району
Полтавські гітаристи відзвітували про свої таланти
Концерт "Відродження філармонії" у Дніпрі зібрав 62 тисячі гривень
Запорізька обласна філармонія підбила підсумки 78-го концертного та 61-го симфонічного сезонів
Хобарт Эрл на Театральной площади Одессы: Иоганн Штраус и украинский гопак
Cпівачка Фатіма Чергіндзія презентувала хмельничанам монооперу
У Бейруті відбувся концерт видатної української оперної співачки, солістки Віденської опери, народної артистки України Вікторії Лук’янець
Відкриття Вайнберга
«Джаз-Вітраж» втретє зібрав у Сумах майстрів джазової музики
На сцені Івано-Франківської обласної філармонії звучала музика від польських виконавців
«Школа» Которовича
Чарівні звуки та відчуття спокою: в Ужгороді відкрили фестиваль духовної музики
Композитор живий, якщо його твори звучать: Стефанія Туркевич
Міжнародний конкурс молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця
У авангарда есть своя классика
У Сумах проходить міжнародний конкурс піаністів "Слобожанська фантазія"
У Києві відбувся благодійний концерт пам'яті Квітки Цісик
Львівська філармонія провела п’ять духовних концертів у храмах міста
В Днепре завершился пятый Международный конкурс молодых пианистов имени Фредерика Шопена
У Дніпрі відбувся концерт першого сезону проекту DNEPR-ACCO-BEST
У Вінниці день народження Квітки Цісик відзначили прем'єрною виставою про співачку
Справжній джаз - у Чернігівському філармонійному центрі
      © 2008-2018 Music-review Ukraine