Як розтопити «Крижане серце»? | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Як розтопити «Крижане серце»?
Як розтопити «Крижане серце»?
Враження про український балет, що народився у Албанії, й продовжує життя у Німеччині...
27 січня 2024, субота
Поширити у Facebook

Завдяки тому, що багато артистів українського балету вимушено знайшли прихисток від рашистської агресії за кордоном та почали об’єднуватися в творчі колективи вже у країнах Європи, можна сказати, що український хореографічний театр розвивається сьогодні й поза нашими межами та театральними сценами. Яскравий приклад тому — «Крижана принцеса» — балет за мотивами казки Ганса Крістіана Андерсена «Снігова королева» та діснеївського варіанту казки «Крижане серце».

Цей проєкт створила, як авторка лібрето та менеджер, колишня солістка Харківського академічного театру опери та балету імені М. Лисенка Ірина Клюєва-Хандажевська. Прем’єра вистави відбулась у приморському албанському місті Дурресі, причому влітку, коли про кригу та сніг навіть згадувати було дивно. Такою ж «дивиною» здається й саме створення вистави буквально «на порожньому місці», з початкової ідеї. Не знайшовши спонсорів та навіть не маючи практичного досвіду продюсерства, українська балерина все ж досягла мети. Відбулось це за підтримки Посла України у Республіці Албанія пана Володимира Шкурка.

Балетний колектив у складі близько тридцяти осіб, який Ірині та її чоловіку, теж провідному танцівникові Анатолію Хандажевському, пощастило організувати з випускників різних хореографічних шкіл та артистів вітчизняних театрів, гостинно прийняла Албанія.

Класичний український балет «Етуаль», який в результаті був сформований, отримав свою назву цілком доречно. Місце зірки в українському балеті заслужена артистка України Ірина Хандажевська насправді отримала за яскраві творчі досягнення. До рівня етуалі мимоволі підтягувалась решта артистів, яким було надано репетиційні приміщення і все необхідне для створення успішної вистави. Хореографом-постановником погодився стати німецький балетмейстер Андреас Хайсе, який створив для вистави доволі струнку музичну композицію з творів М. Леонтовича, В.-А. Моцарта, А. Вівальді, Е. Гріга та його співвітчизника Й. Халворсена.
З історії балету відомо, що хореограф - новатор Федір Лопухов майже 100 років тому поставив балет «Крижана діва» на музику Е. Гріга, яку не визнавали консерватори і обожнювали модерністи, бо в її основі були незвичайні для академічної сцени акробатичні елементи. Балет закінчувався смертю героя від крижаних чар.

Але українська «Крижана принцеса», яку вигадала І. Хандажевська разом із сучасним німецьким хореографом, докорінно вирізняється від свого історичного прототипу - трагедії.

Це, насамперед, історія про те, як любов може розтопити навіть крижане серце, яке чекає справжнього кохання. А її глибинний підтекст, в певному розумінні – історія кохання сценічного дуету тепер вже родинного подружжя Ірини та Анатолія Хандажевських. Відповідно в основі хореографічної мови твору - гармонія класичного танцю, якому Андреас Хайсе надав піднесеності, а з іншого боку відтінив вигадливою характерністю другорядних персонажів - мешканців лісу, розбійників тощо. Отже, з одного боку, це типова балетна казка із чарівним дзеркалом та іншими «дивами», з іншого – історія кохання, що зазвичай долає усі перешкоди. А головним чоловічим персонажем стає в ній український хлопець Андрій. Саме завдяки йому «розтає» крижане серце принцеси Софії, яка від природи володіє надзвичайними здібностями, але не хоче їх спрямовувати проти звичайних людей та лісових істот.

Андреас Хайсе один з небагатьох хореографів Німеччини, який продовжує працювати в жанрі «великого» балету, а не хореографічної мініатюри та одноактівок, які переважно виконуються у блетних колективах країни. Його кар'єра танцівника почалася під керівництвом Уве Шольца в Лейпцизькому балеті, а в 2003 р. Хайсе приєднався до Норвезького національного балету в Осло, де виконав багато провідних ролей. До того ж він брав участь у балетах Iржі Кіліана, Вільяма Форсайта, Пола Лайтфута, Сол Леон, Джона Ноймайєра, Начо Дуато, Крістофера Вілдона та ін., вивчав акторську майстерність і театральну режисуру в Нью-Йорку, Осло та Лондоні. Як балетмейстер та режисер, він вміє ставити пластичні та пантомімічні монологи, дуетні та ансамблеві сцени, великі хореографічні композиції з солістами в центрі, тож його вистава переконує в балетному, режисерському та драматургічному аспектах.

Природно, що на передньому плані постановочного рішення постійно заявляють про своїх героїв Ірина та Анатолій Хандажевські. Але і романтична Фея квітів Дарина Іваненко, завзята Сніговинка - Ксенія Малютіна, невгамовна та пародійно погрозлива Розбійниця - Софія Васовська, симпатична й закохана одне в одного парочка Йеті – Анастасія Мусієнко та Євген Шеремет, а також розумник-витівник Гном - Дмитро Звонов – кожен нагороджений відповідною пластичною характеристикою та власним хореографічним малюнком. Навіть наймолодшій учасниці вистави Ангеліні Хандажевській знайшлося місце на сцені – вона не загубилася серед учасників вистави в масових сценах та вдало доповнює постаті колоритних дорослих персонажів.

Незважаючи на невеликі масштаби сцени, її оформлення виглядає яскраво, має переконливе образотворче рішення та мобільно трансформується. Те ж можна сказати про костюми солістів, артистів у масових сценах та кордебалету. Все задумано постановчою бригадою та технологічно досконало виконано зі смаком, вдалими колористичними нюансами. Відчувається, що оформлення вистави зроблено професіоналами, обізнаними у балетному мистецтві, для яких важливим є будь який компонент видовища.

Після Албанії у Німеччині відбулося чотири вистави, й усі – з аншлагами. На першій виставі нового 2024 року, що відбулась в культурному центрі Пуххейма поблизу Мюнхена, були присутніми імпресаріо, які визначили подальшу долю цієї непересічної вистави - вона продовжить свої творчі подорожі вже восени.

Символічно, що гастрольна подорож буде прокладена у напрямку Скандинавії – батьківщини Крижаної принцеси. І, напевно, зігріє серця тамтешніх відвідувачів сімейних вистав, а головне познайомить їх з українським балетним мистецтвом.




















Хореограф Андреас Хайсе




Автор: Олександр Чепалов
Фото: Олександр Чепалов



Інші:

Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
1.JPG