Під знаком мугаму | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Під знаком мугаму
Півненко Богдана
Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Під знаком мугаму
Франгіз Алі-заде — про панорамну сутність музики Азербайджану і про те, чим вона приваблює слухачів світу і, зокрема, українців
11 квітня 2013, четвер
Поширити у Facebook

Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України. Диригент – заслужений діяч мистецтв Азербайджану Фахреддін Керімов. Солістка: Чінара Муталлібова (канон).  Фото: Сергій ПірієвЗнаковою культурною подією у Києві стали Дні азербайджанської музики в Україні.

Стисла у терміні, втім потужна за своїм художнім наповненням, безпрецедентна за суспільним резонансом і високим емоційним градусом мистецька акція, влаштована Міністерством культури, Національною спілкою композиторів України, Посольством Азербайджанської республіки в Україні, Спілкою композиторів Азербайджану, Азербайджанським культурним центром ім. М.Магомаєва, Всеукраїнською громадською організацією «Об’єднана діаспора азербайджанців України» перетворилася на свято єднання двох культур.

Колектив гостей на чолі з відомою композиторкою, головою Спілки композиторів Азербайджану, народною артисткою, професором Франгіз Алі-заде спромігся створити справжнє диво: київська музична спільнота опинилася під магічним впливом азербайджанського мугаму.

Мугам це — філософія життя, втілена в особливу імпровізаційну форму музикування.

Власне, мугам є основою азербайджанської народної музики.

Сьогодні й азербайджанський мугам, і мистецтво азербайджанських ашугів внесено до реєстру шедеврів нематеріальної спадщини ЮНЕСКО. Існує сім основних мугамів.

Класик азербайджанської музики Узеїр Гаджибеков в своєму трактаті «Основи азербайджанської народної музики» так описав гаму настроїв, що їх несуть у собі мугами, кожний з яких має свою назву: «Раст» викликає у слухача почуття бадьорості сміливості, «Шур» вводить у веселий, ліричний стан, «Сегях» пробуджує почуття любові, «Шюштер» несе глибоку тугу, «Чахаргях» — хвилююче збудження, емоційне піднесення, «Баяти-Шираз» — сум, «Хумаюн» — глибоку гіркоту, журбу.

Тож уявіть собі, який насправді шквал бурхливих емоцій, запальних ритмів, незвичних, подекуди екзотичних тембрів азербайджанських народних інструментів (а гості привезли з собою і національний інструментарій і блискучих виконавців на тарі, каноні та кеманчі) чекав на київських слухачів. Надзвичайно виструнчена програма двох концертів — камерного й симфонічного, за словами Франгіз-ханум, — мала на меті «створити у киян максимально панорамне уявлення про азербайджанську музику».

Прозвучали твори композиторів Азербайджану різних поколінь: класиків Асафа Зейналли, Кара Караєва, Фікрета Амірова (фундатора жанру симфонічного мугаму), старшого покоління — Франгіз Алізаде, Джаваншира Кулієва, молодших авторів — Васифа Аллахвердієва, Джейхуна Аллахвердієва, Алії Мамедової та інших. І, зрештою, саме мугамні композиції концерту камерної музики, що відбувся у Концертному залі НСК України викликали непідробний інтерес і навіть ажіотаж у слухачів.

Справжні віртуози своєї справи, музиканти, які продемонстрували феноменальну техніку гри на кеманчі (Аїда Рафієва), тарі (Сахіб пашазаде), каноні (Чінара Муталлібова), сазі (Фірудін Аллахвердієв) створили в залі абсолютно дивовижний, незвичний для нашого слуху акустичний простір. Власне, самобутні, такі не схожі на традиційну європейську музику мугамні композиції, почуті киянами на фесті, настільки заволоділи увагою й думками професіональних музикантів, з-поміж яких було чимало провідних українських композиторів і музикознавців, що всі з нетерпінням чекали на Круглий стіл на тему «Українсько-азербайджанські музичні зв’язки: сучасний вимір». Він і став своєрідною розгорнутою каденцією у дебатах про мугам.

Композиторка Франгіз Алі-заде. Фото: Сергій ПірієвГолова азербайджанської делегації Франгіз Алі-заде — харизматична постать. Вона — видатна композиторка сучасності, піаністка, педагог, диригент, режисер, має звання «Артист ЮНЕСКО в ім’я миру», член Асоціації захисту авторських прав GEVA, до якої приймають композиторів, виконання творів яких має нараховувати не менш як 100 разів на рік упродовж трьох років.

Франгіз-ханум підкорила своєю ерудицією, розкрила панорамну сутність музично-поетичного феномену мугаму, секрети його сучасної затребуваності у світі.

Деякими деталями свого бачення сучасних музичних процесів мисткиня поділилася з «Днем».

— Франгіз-ханум, ваші знання з історії мугаму, докладне тлумачення всіх різновидів, варіантів цього унікального жанру просто вражають. Мабуть, ви були зразковою студенткою музичного вишу...

— Свого часу я закінчила композиторський факультет Бакинської консерваторії і як теоретик теж. Звичайно ж, самоосвіта немало значить. Великий вплив на формування особистості має і континуум, в якому ми діємо, спілкуємося. Я, наприклад, завжди прагнути знайти цікавих людей. Приміром, коли на замовлення видатного сучасного віолончеліста світового виконавського Олімпу Йо-Йо Ма для його глобального мистецького проекту «Шовковий шлях» написала твір «Дервіш», мені спало на думку дізнатися, а чи існують зараз в Азербайджані справжні дервіши? І знайомство з такою людиною відбулося. Тоді подумалося: живемо оце ми в місті і думаємо, що цим містом весь Азербайджан обмежується.

Поряд з нами живуть надзвичайно цікаві люди, які можуть бути і філософами, і мудрецями, і носіями величезного арсеналу світових знань. І коли зненацька часом бува зазирнеш у душу такої людини, просто дивуєшся — таке внутрішнє сіяння походить від неї, такі глибини знаходиш і відкриваєш для себе нові істини.

— У вашій музиці органічно взаємодіють східні, національні художні цінності і європейські цивілізаційні надбання. Вас критики навіть називають «посередником між Сходом і Заходом». Яким чином вам вдається у творчості досягати рівноваги двох культурних полюсів і як уживаються ці контрастні лінії у вашій мистецькій натурі?

— За гороскопом я належу до знаку Близнюків, якому первісно властива боротьба двох начал — гарячого серця й холодного розуму, емоційної нестриманості й тверезої розсудливості. Мабуть, все-таки в цьому є якесь підґрунтя: я маю на увазі дату народження...

— Чи завжди у вас була така внутрішня налаштованість — заявляти про себе насамперед як про азербайджанського композитора? Адже більшість ваших творів вже навіть своїми назвами декларують національну приналежність: «Мугам-саягі», опера «Інтизар», «Абшерон-квінтет» тощо?

— Знаєте, у різні роки це бувало по-різному. Гадаю, що всім молодим людям властивий нігілізм, вони схильні до заперечення існуючих цінностей, вони вирізняються відвертою категоричністю, прагненням чогось незвичайного, інороднього. В тобі весь час ніби живе якась внутрішня антитеза. До речі, в моїй біографії ця риса заперечення відіграла дуже позитивну роль: в 1960-ті я почала активно вивчати додекафонну музику, переграла самостійно всього А.Шенберга, П.Булеза, внаслідок чого отримала дуже потужний європейський базис...

— Ви себе позиціонуєте як «шістдесятницю»...

— Так, це був період неймовірної тяги до пізнання нових світів і шляхів у мистецтві, що відзначався постійним станом незаспокоєності, перебування у зоні пошуковості. Втім, коли дорослішаєш, стає очевидним: стати просто середньоєвропейським композитором без власного «обличчя» — то замало.

Мені доводиться часто бувати в журі на багатьох світових композиторських конкурсах. Інколи слухаєш — один музикант із Косова, інший — з Німеччини, той — з Японії, а ти між їхньою музикою не помічаєш ніяких відмінностей! А так хочеться, щоб тебе щось «зачепило». Музика — це насамперед емоційне мистецтво. Ясна справа, що без інтелекту і знань сучасних технік професійним композитором ти ніколи не станеш. Та є певні закони фізичного сприйняття, яким підкоряються наші органи слуху, зору тощо. І не варто їх ігнорувати.

— Був час, коли ви з гіркотою зауважили, що «увагою азербайджанських виконавців я не розпещена»...

— Цього року я була удостоєна двох почесних нагород Азербайджану: «Жінка — патріот року» і «Золоте перо». 2007 року мене було обрано головою Спілки композиторів Азербайджану, і коли мої колеги побачили, скільки мною було організовано важливих заходів для виведення національної музики на світову орбіту, (а я, зокрема, є художнім керівником двох міжнародних фестів — «Світ мугаму» і «Шовковий шлях»), маятник зсунувся у бік позитиву. Втім, мене й досі не запрошують викладати у Бакинську консерваторію. І це при тому, що я викладаю в Німеччині, Америці, даю відкриті уроки й майстер-класи, на які з’їжджаються зацікавлені люди з різних країн світу і завжди висловлюють свою вдячність за науку.

— Музика, яку ви цього разу привезли до Києва, переважно несла в собі заряд урочистої піднесеності, барвистої святковості, хоча мугами бувають за своїм звучанням і сумними, й навіть трагічними. Історія Азербайджану має чимало драматичних сторінок, яким у вас на батьківщині присвячують відповідні мистецькі акції. Візьмемо хоча б нещодавній фестиваль у Баку, що приурочено до річниці Ходжалинського геноциду. Чи опиняються такі події у фокусі творчих амбіцій азербаджанських композиторів молодшого покоління? Чи хвилюють їх події власної історії?

— Звичайно, будь-яка трагічна колізія мусить бути пропущена через серце, вона має бути осмислена митцем, а це, безперечно, вимагає від композитора зрілості — душевної й вікової.


Автор: Наталія Семененко
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Виконавці: Богдана Півненко
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
Джерело: Газета "День"


Фотоальбом:Фотоальбом



Інші:

У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
107.jpg