“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру” | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
Магера Сергій
Юркевич Андрій
Поліщук Тетяна
Скорик Мирослав Михайлович
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
Андрій Юркевич, головний диригент Державної опери у Празі (чеськ. Státní opera) підготував творчий проєкт, який презентує 21 жовтня
17 жовтня 2023, вівторок
Поширити у Facebook

Гранд-концерт “Ora spei, Година надії...” української музики з  українськими зірками відбудеться у головному оперному театрі столиці Чехії. Про знаковий творчий проєкт Music-Review Ukraine розповів його автор, маестро Андрій ЮРКЕВИЧ:

- Ідея провести концерт української музики з українськими виконавцями буда давно. Я хотів реалізувати проєкт ще у минулому театральному сезоні, коли став головним диригентом у Празькій національній опері, але репертуарна афіша вже була зроблена й опції вихопити якусь дату не було. Тому вирішив перенести концерт на цей сезон - 21 жовтня.

Він відбудеться на сцені Státní opera, а тому у програму включені фрагменти з оперних творів. Я врахував побажання дирекції театру, аби концерт був цікавим для широкого загалу публіки, а виконувані твори мали оперне спрямування.

Перша частина вечора складатиметься з чесько-європейської класики. Наприклад, сцена смерті Родріго з опери “Дон Карлос” Дж.Верді, монолог Шарлотти з опери “Вертер” Ж.Массне, каватина і кабалета де Сілви з опери “Ернані” Дж.Верді, та інші. До речі, розпочне концерт твір “Ми є!” Юрія Шевченка - парафраз на мелодію М. Вербицького (Гімну України) для скрипки і струнного оркестру. Чеські арії з опер”Лібуше”і “Мілада” Б. Сметани виконають прекрасні співачки - Софія Соловій та Валентина Плужникова, для яких це буде відповідальним дебютом перед вимогливої празькою публікою.

У концерті братимуть участь вісім солістів: 4 чоловічих і 4 жіночих голосів. Це співаки які живуть в Україні, або мають українське коріння і виїхали з Батьківщини через повномасштабну війну, розв’язану росіянами, і зараз мешкають та працюють в Європі. Сопрано Софія Соловій - відома львівська оперна і камерна співачка; колоратурне сопрано Тетяна Журавель зі Львова; мецо-сопрано Валентина Плужнікова з Хмельницького, яка цьогоріч закінчує  навчання у вокальній академії при “Ла Скала”; мецо-сопрано Ірина Житинська з івано-франківську, яка давно живе у Польщі, і є солісткою Вроцлавської Опери, яка багато займається волонтерством і допомозі бійцям ЗСУ. Ми з нею від початку війни на цій ниві багато співпрацюємо.

У концерті також виступлять співаки: тенор Валентин Дитюк і бас Сергій Магера - провідні солісти Національної опери України. З Сергієм ми земляки (він з міста Золочів, а я зі Зборова), вчилися разом у Львівський національні музичній академії ім. М. Лисенка. Kоли у Сергія був ювілей, то я приїздив до Києва і диригував вистави у Національній опері, які були присвячені цьому чудовому співаку. Співатиме на концерті тенор Денис Пивницький. Він з Харкова, навчався у Міланській консерваторії, а нині часто виступає у нашій Státní opera, виконуючи головні партії у виставах. Валентин Дитюк тепер також наш частий гість, мені пощастило у тому, що він матиме час і на наш концерт. Порадує слухачів баритон Степан Дробіт. Він з Хмельницького, а зараз виступає, як запрошений соліст у Польщі, Чехії, Німеччині, Швейцарії та інших країнах.

У другому відділені концерту репертуар буде повністю українським і багато речей для публіки стануть відкриттям. Пролунає “Прелюд пам’яті Тараса Шевченка” Яківа Степового в оркеструванні для повного оркестру Тимура Полянського. Під час цього твору на екрані демонструватимуться світлини Одеської опери, яка збудована тими ж архітекторами, що і Празька Статні опера (ательє Феллнер та Гелмер з Відня) знаного фотомитця з Одеси Дмитра Скворцова, яки також приїде до нас та працюватиме на нашому концерті. Його світлини з Одеського оперного неодноразово друкувалися за кордоном, а фотохроніку Одеського оперного у перші дні війни побачили читачі The Washinghton Post.


Інший оркестровий твір - “Гуцульський танець” з балету “Про що співала трембіта” Климентія Домінчена. Мені дуже подобається оркестрове письмо цього композитора і його твір дуже підходить по стильовому спрямуванню вечора. Бо сам концерт у нас оперний і мені потрібна була мова, яка б відповідала програмі. 
Пролунають два фрагменти з опери “Запорожець за Дунаєм” С. Гулака-Артемовського (першого оперного українського твору): аріозо Оксани “Ангел ночі над землею” і дует Оксани та Андрія “Ластівко моя прекрасна”; арія Анни з “Украденого щастя” Ю.Мейтуса - це один із найулюбленіших моїх творів; арія Остапа з “Тараса Бульби” М. Лисенка, а ще виконуватимуться “Солоспіви” Кос-Анатольського, Лисенка, обробки народних пісень - без яких не можна представити українську музику.

Пролунає й легендарна “Мелодія” Мирослава Скорика для сопрано хору та оркестру. Цю версію славнозвісної “Мелодії” для сопрано, хору та оркестру я почув вперше у Римі, у 2012 році, коли працював у Римській опері. Тоді в Італії відбулися гастролі Симфонічного оркестру «ІNSO-Львів», диригував автор, маестро Мирослав Михайлович, а соло виконувала Соломія Соловій.

Це було потрясаюче! Знаєте, коли для концерту я шукав ноти, то не міг їх знайти, прийшлося опускати тональність, робити спеціальну оркестровку і ми брали дозвіл на виконання цього твору у “Фонду імені Мирослава Скорика” та вдови композитора Адріани Ярославівни. До програми концерту я брав ті твори, які мені дуже подобаються, і які дотичні до кращих зразків української музики. Маю надію, що цей вечір сподобається і запам'ятається публіці.

Наш концерт має не лише патріотичне, а й мистецьке значення, бо українська музика дуже цікава, як творами національної класики, так і наших сучасників, які зараз відкривають для себе європейці. Закривати програму буде знаменитий духовний гімн “Боже, великий. єдиний, Нам Україну храни...” у сучасному аранжуванні для симфонічного оркестру, хору та солістів, спеціально написаний для цього концерту львівським композитором Іваном Небесним. Ми займаємо своє достойне місце у світовій культурі, зокрема, й оперному конклаві. Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру, а також твори класиків та сучасників на Празькій сцені.


- Як вам працюється у Празькій опері?

- В Україні я вже давно не живу - з 2002 року. Спочатку виїхав до Італії на навчання по композиції в Консерваторію ім. Дж.Россіні (м.Пезаро). Недовго (2008-2009 рр.) попрацював головним диригентом в Одеській опері, але через те, що мав багато закордонних контрактів, то не встигав повертатися до театру і плодотворно працювати. Бо наші оперні театри вимагають постійної присутності головного диригента не лише на репетиціях і під час вистав, а й щоденно треба вирішувати чимало організаційних й творчих питань.

Я відчув, що не ефективно працюю на цьому місці й звільнився... Хоча Одесу дуже люблю, і коли випадає можливість знайти “віконечко” у щільному творчому графіку, то з великим задоволенням диригую у цьому театрі.

У Прагу я приїхав, як диригент українського походження, який багато спрацював з різними відомими колективами в Італії, Німеччині, Австрії та Франції.

Працювати у Státní opera мені добре, бо тут оркестр і хор - дуже професійні. Репертуар виконуємо широкий - переважно це європейська класика. Відбуваєтеся багато цікавих вистав. Державна опера діє у складі Національного театру Чехії і є однією з престижних театральних сцен у Празі, входить до числа відомих оперних сцен Європи. Так, афіша у колег - Національний театр (чеськ. Národní divadlo) історично була спрямована на виконання виключно чеської або слов’янської опери.

У нас свій великий професійний оркестр і хор. У Народному оперному театрі теж є ці свої творчі колективи, а поєднує нас балет, який працює на два театри (його очолює хореограф Філіп Баранкевич, поляк за походженням). Ансамбль солістів-вокалістів - це приблизно 50 осіб співпрацюють з трьома театрами, крім нашого і Národní divadlo ще й Театром Моцарта (Stavovské divadlo)! Нагадаю, що саме там Моцарт ставив свого знаменитого “Дон Жуана” і ця опера досі є в репертуарі цього театру з чудовою акустикою. Для солістів велике навантаження - виступати у трьох театрах. Бо кожен театр - це різноманітність стилів, вокальних викликів.

Ще кожен колектив, за потреби, співпрацює й з запрошеними солістами.

Репертуар розписаний заздалегідь. Я знаю свій графік від початку до кінця наступного сезону. Тобто можна сказати, що зараз у Празі працює потужна творча “оперна фабрика”.

Скажу щиро: скільки б я не виконував європейську оперну класику, яку надзвичайно ціную, ніколи і ніщо мені не замінить нашу українську пісню, на якій я виріс, яка викликає у мені справжню бурю емоцій, примушує бриніти усі струни моєї душі. Цими емоціями ми хочемо поділитися зі слухачами на сцені Празької Національної опери!

ДОВІДКА Music-Review Ukraine

Андрій Юркевич, музичний директор Державної опери в Празі, вивчав оркестрове диригування у Львівській національній музичній академії імені Миколи Лисенка. Згодом він навчався у Джека Каспшика в Національній опері у Варшаві, в Музичній академії Кіджана в Сієні у Джанлуїджі Джелметті, у Донато Ренцетті в Пескарі та в Альберто Зедда в Пезаро.

З 1996 року – постійний диригент Львівської національної опери.

У 2002 році він переїхав до Італії і з тих пір його кар'єра також продовжилася за кордоном. Він виступав у багатьох італійських театрах, а також у Віденській державній опері, Державній опері та Німецькій опері в Берліні, Баварській державній опері в Мюнхені, Королівському театрі де ла Монне в Брюсселі, Фламандській опері, Гран-театрі дель Liceu в Барселоні, Teatro Real в Мадриді, Teatro Municipal в Сантьяго, Чилі, San Francisco Opera, Афіни, Неаполь, Штутгарт, Дюссельдорф, Дрезден, Кельн, Цюріх, Будапешт та багато інших. Був музичним керівником Національної опери в Одесі, Національної опери у Варшаві та Національного театру опери та балету Молдови. Вперше він з’явився у Празькій державній опері у травні 2022 року під час виконання опери Верді «Травіата».















Автор: Тетяна Поліщук
Виконавці: Сергій Магера
Диригенти: Андрій Юркевич
Композитори:Мирослав Скорик
Діячі мистецтв: Тетяна Поліщук



Інші:

Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
9.jpg