Гія Канчелі на "Контрастах" | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Гія Канчелі на
Молодіжний симфонічний оркестр
Гія Канчелі на "Контрастах"
28 вересня 2014, неділя
Поширити у Facebook

Вересневе бабине літо не перестає дивувати своїм теплом. Звісно ж – антиподом сонця завжди був дощ, котрий як відомо, є характерною ознакою міста Лева. Контрастними будуть не тільки погодні умови, проте й ювілейний ХХ Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти", котрий відбудеться у Львові з 26 вересня до 12 жовтня.

Гія Канчелі на "Контрастах"

Фестиваль складається із двадцяти подій, які принесуть слухачеві рясне різнобарв'я сучасної музики: від "класики" 20-го століття до експериментальних творів українських й зарубіжних композиторів молодої генерації; від зустрічей з відомими сучасними митцями, котрі творять музику – до музичних лекцій та презентацій новинок європейського книговидання, різноманітних журналів, які висвітлюють актуальні тенденції у сучасному музичному мистецтві; від концертів традиційного спрямування до новітніх театральних постановок в найбільш несподіваних місцях. Серед гостей фестивалю – всесвітньовідомий композитор Гія Канчелі, про якого детальніше говоритиметься нижче, композитори з Польщі, Болгарії, Білорусі, Чехії, Росії та України; такі музиканти, як: Діна Йоффе, Михайло Вайман; ансамблі: Nordic квартет саксофоністів (Швеція), NeoQuartet (Польща), Ensemble Nostri Temporis; колективи: камерний хор "Київ" і театр "Альтер"; диригенти: Сімон Камартін, Роман Ревакович, Володимир Сіренко, Микола Гобдич. І, звісно, всі музиканти Львова будуть брати участь у фестивалі.

Справжньою сенсацією "Контрастів" буде поява на сцені Львівської філармонії видатного грузинського композитора Гії Канчелі. Понеділкового вечора 29 вересня о 19:00 слухачі зможуть познайомитися із творчим доробком цього маестро. Зовсім скоро один із найпопулярніших митців сьогодення святкуватиме своє 80-річчя. Ювілей фестивалю "Контрасти" на кілька місяців випереджує цю яскраву подію. Зірка музики до кінофільмів завітає із своїми доробками: Літургією для альта з оркестром під назвою "Оплаканий вітром" в перекладі для віолончелі та Сьомою симфонією "Епілог".

Його називають "аскетом із темпераментом максималіста та стриманістю Везувія, що зачаївся (Р. Щедрін) та "майстром, котрий найпростішими засобами вміє сказати нове й неповторне, що неможливо сплутати ні з чим" (В. Вольф).

Оригінальність музики Гії Канчелі – у поєднанні відкритості стилю з найсуворішою вибірковістю, простоти з глибиною, доступності із захопливою новизною. Здається, таке відчуття музичного простору є абсолютно парадоксальним, проте маестро завжди органічно втілює свої музичні ідеї. Народжений у столиці Грузії, він закінчив геологічний факультет Тбіліського університету. Треба зазначити, що композитор не одразу усвідомив, що хоче пов'язати своє життя із цим видом мистецтва, хоча при народженні йому напророчили музичний шлях.

У одному із інтерв’ю митець мотивує свій вибір так: "Колись давно, в перший день практики від університету, мені довелося пройти 17 кілометрів. Увечері в наметі, знемагаючи від утоми, я терміново склав список професій, котрі не вимагають ходіння і знання математики. Музика мені підходила за всіма параметрами ... "

А й справді, важко собі уявити композитора, котрий не мав би спеціальної музичної освіти. Такі поодинокі самородки, звісно ж, траплялися, проте маестро належав до когорти тих митців, які є спраглими до музичного професіоналізму. Отже, 1963 рік – Г. Канчелі закінчує Тбіліську Консерваторію по класу композиції у Іони Тускія (груз. композитор, педагог – прим. авт.)

Саме тоді у житті метра з'явився шанс. Шанс познайомитися не тільки із знаною ним вітчизняною музикою Шостаковича, Прокоф'єва, твори яких студенти вивчали у Консерваторії, проте й поринути у інший світ музики, про яку Канчелі навіть не мав уявлення. Власне, не важко здогадатися, що із «відлигою» Хрущова, почала надходити інформація про таких митців як Антон Веберн, Едгар Варез, П'єр Булез.

У одному із інтерв’ю маестро зізнається, що музична спадщина Булеза не справила на нього враження, скоріше – навпаки, викликала протилежний ефект. Тим не менше, поступово хрущовська «відлига» почала давати якісь позитивні паростки, проте надія на подальше знайомство із зарубіжною музикою швидко згасла, тому що з'явилися так звані роки застою. З 1970 року Гія Канчелі викладав у Тбіліській консерваторії (клас інструментування), 1971 рік – був завідувачем музичною частиною Театру ім. Руставелі. З 1967 по 1986 з'являються всі 7 симфоній композитора. З 1991 живе в Західній Європі: спочатку — у Берліні, де одержав стипендію Німецької академії мистецтв, з 1995 – за запрошенням Фламандського Королівського симфонічного оркестру – в Антверпені.

Музика Гії Канчелі - це й спектаклі тбіліського Театру ім. Шота Руставелі: «Кавказьке крейдяне коло», «Річард ІІІ», «Макбет» і «Дванадцята ніч»; саундтреки до чотирьох десятків художніх фільмів, серед яких «Мімино» і «Кін-Дза-Дза», «Не журись» і «Ханума». В 1987 році Канчелі нагороджений відзнакою Російської кіноакадемії «НИКА» як кращий композитор року. Кавалер Ордена Честі, лауреат театральних премій «Чайка» і «Тріумф».

Літургія для альта з оркестром «Оплаканий вітром» також відома як "Світла печаль", що звучатиме на концерті, створена спеціально для престижного німецького фестивалю Berliner Feswochen. Твір присвячений пам’яті друга композитора, знаного грузинського музикознавця Гіві Орджонікідзе,

Сім симфоній композитора утворюють макроцикл, остання із них має назву "Епілог" – це останній розділ грандіозного музичного дійства.

Серед виконавців музики грузинського митця – диригент Стівен Дікрен, віолончеліст Артем Шмагайло та Академічний молодіжний симфонічний оркестр ІNSO-Львів.

Стівен Дікрен (*1972), як і Гія Канчелі, котрий із середини 1990-х років живе в Антверпені, тісно пов’язаний із цим нідерландським містом. Саме тут він розпочав свою професійну музичну освіту: спочатку як віолончеліст, згодом як диригент. Під його батутою відбуваються концерти бельгійських молодіжних оркестрів, зокрема місті Ґент. Митець активно гастролює по усьому світі.

Український віолончеліст, котрий закінчив Львівську національну музичну академію ім. М. Лисенка, більше концертує по Бельгії, зокрема, у тому ж таки Ґенті, де також закінчив консерваторію, а нині – учасник Hulencourt Soloists Chamber Orchestra. Усіх цих музикантів разом із Академічним молодіжним симфонічним оркестром .

Також потрібно зазначити, що Академічний молодіжний симфонічний оркестр ІNSO-Львів заснували 1998 року Мирослав Скорик, Володимир Сивохіп та швейцарський диригент Ґунґард Маттес. Протягом 15 років оркестр відкриває слухачам нові сторінки світової класичної музики різних часів та епох. Він відомий своїми успіхами не лише у Львові, а й по всій Україні та далеко за її межами. Завітайте на концерти ювілейного фестивалю сучасної музики й не пропустіть нагоди творити музичну історію, адже всеукраїнських та світових прем’єр в рамках фестивалю буде дуже багато. «Контрастної» усім осені!



Автор: Анна Шпилевська
Колективи: Молодіжний симфонічний оркестр "INSO-Львів"
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Концертний зал: Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"
Джерело: Львівська філармонія





Інші:

ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
101.jpg