Українська диригентка в Мюнхенській опері: Ми маємо право на диво | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Українська диригентка в Мюнхенській опері: Ми маємо право на диво
Линів Оксана
Українська диригентка в Мюнхенській опері: Ми маємо право на диво
24 грудня 2016, субота
Поширити у Facebook

У світі класики з'явилась нова зірка: четвертий сезон поспіль українка Оксана Линів є диригентом Баварської державної опери. Попри щільний графік, вона знаходить час і для проектів в Україні. DW поспілкувалась з нею.

Пані Линів, нині Ви успішно диригуєте в Мюнхені, ваш робочий графік розписаний задовго наперед. Але тепер Ви ще взялись організовувати фестиваль LvivMozArt у Львові та долучились до формування Українського молодіжного симфонічного оркестру. Навіщо вам це?

Оксана Линів


Я не можу відірватися від України, від тієї шаленої ідеї щось робити в Україні й відкрити її для світу. Мені болить, що не грають творів українських композиторів, що про нас ніхто нічого не знає. На пальцях можна порахувати українських музикантів, які в світі досягли національного визнання. Та й то вони дуже часто як закрутяться у тій всій системі, що їм не до України. А моїм кредо є бути культурно-мистецьким послом. Тому я намагаюся й привозити з собою, і в свої програми ставити українську музику. Мені зараз хочеться запросити сюди (до України - Ред.) багато цікавих гостей, які завдяки співпраці відкриють нас, відкриють нашу молодь, наш потенціал.

Чому вам видається, що час для створення українського молодіжного симфонічного оркестру настав саме зараз?

Зараз це особливо на часі! Наша країна вже 25 років як є незалежною, а криза останніх трьох-чотирьох років у черговий раз доводить, наскільки важливою є спільна національна ідентичність. Лише якщо ми розумітимемо себе як єдиний народ, ми зможемо послати чіткий меседж назовні. Мені здається, що молодіжний оркестр є найкращим інструментом для цього.

Нещодавно відбулись перші прослуховування серед тих, хто хоче потрапити до українського молодіжного оркестру. До Львова завітали майже 100 молодих музикантів. Міжнародне журі було сильно вражено майстерністю багатьох з них. Судячи з усього, музична освіта перебуває в Україні на дуже високому рівні…

Передусім хочу наголосити, що всі ці молоді люди для мене є героями: адже їм доводиться долати величезні складнощі, аби займатися музикою - і це без особливої великої професійної перспективи. Старі радянські структури розвалилися, нові постають лише дуже повільно. Фінансова ситуація в країні - вкрай погана, далеко не кожна родина може дозволити собі придбати для дитини хороший інструмент. Але українці є дуже музикальні! Коли ми в Україні створимо для наших дійте умови, які можна буде порівняти із західноєвропейськими, коли діти братимуть участь у майстер-класах та конкурсах і гратимуть на хороших інструментах, тоді світ напевно познайомиться зі значно більшою кількістю хороших українських музикантів.

На прослуховуваннях у Львові була представлена вся українська географія: Харків і Одеса, Львів та Київ, але також Донецьк та Луганськ. Чимало молодих людей зі сходу України нині живуть як біженців в інших українських містах. Чи може такий молодіжний оркестр стати своєрідним оркестром примирення?

Так, абсолютно! Західні та східні українці ставляться одне одного, скажімо так, доволі упереджено. Це мені відомо з власного досвіду: я народилася в західній Україні і довгий час гадала, що люди на сході моєї країни якісь інші, ніж ми западенці, що їхня ментальність відрізняється від нашої. І лише коли я почала працювати диригенткою в Одесі такі стереотипи в мене розвіялися. Але упередження були й з іншого боку: коли я приїхала до Одеси, багато хто говорив: "Навіщо ми взяли когось із західної України? Хіба в нас нема наших музкантів?" Тим часом я є їхньою улюбленою диригенткою, мене постійно запрошують до Одеси. Лише завдяки особистим тісним контактам і передусім завдяки креативній співпраці люди краще пізнають одне одного.

В світі існують різні моделі керування молодіжним оркестром. Ви та Ваші колеги віддають, однак, перевагу "німецькій моделі" федерального молодіжного оркестру. Чому?

У мене є досвід шкільних оркестрів, і це не дуже приємний досвід. Там панує примус; школярі та студенти часто ненавидять репетиції, ненавидять диригентів. Це нікому не приносить жодної користі, адже якщо щось робиш під примусом, тоді не буде і якості. Модель земельного або федерального молодіжного оркестру в цьому має свою відмінність: на конкурс подаються лише ті, хто справді хоче потрапити в оркестр. Після цього вони беруть участь у прослуховуванні й мають витримати іспит. Підготовка й турне відбуваються під час канікул - це час, коли тебе ніщо не відволікає. Чимось абсолютно особливим є й те, що молоді музиканти всі разом відправляються в якесь особливе місце і там "усамітнюються". Я, наприклад, себе вже уявляю в Карпатах з їхньою прекрасною природою.

Що для вас важливіше в роботі: дисципліна музикантів чи їхній творчий підхід, емоції?

Творчий підхід і професіоналізм нерозривно між собою пов’язані тому, що на звичайній критиці дисципліну не побудуєш. Дисципліна з'являється сама собою, коли музикантам цікаво працювати з диригентом. Коли музикантам нецікаво працювати з диригентом, тоді оркестр постійно потрібно заспокоювати, сварити на нього і так далі. А якщо їм цікаво, правильно підібрана програма, і якщо кожен відчуває , що диригент викладається, це спонукає і їх викладатись також на репетиції, і тоді всі починають працювати на найкращий результат.

Зараз ви робите міжнародну кар'єру. І все ж таки - чому для вас особисто важливо займатися ще й формуванням молодіжного оркестру?

Чому? Оскільки моя кар'єра, власне кажучи, також є дивом. Вона стала можливою завдяки багатьом маленьким випадковостям: випадково в нашій консерваторії я побачила буклет конкурсу Малера в Бамбергу (Міжнародний конкурс диригентів імені Густава Малера - Ред.) Всі казали: "Марно навіть пробувати, тебе все одно не візьмуть". Але оскільки в мене так чи інакше не було іншого шансу, я подалася на цей конкурс. У мене навіть не було викладача, який би мене підготував до нього. З інтернету я скачала записи, й готувалась сама. Перед конкурсом упродовж цілого року я не диригувала жодним оркестром, і от раптом я опинилась там з П'ятою симфонією Малера та П'ятою Шуберта! Потім була Одеса, згодом – запрошення до Мюнхена… Але щодалі я просуваюсь, чим більше у мене з'являється можливостей, тим більше я відчуваю, що за мною так само стоять талановиті молоді люди, які перебувають у тій самій життєвій ситуації, в якій була і я. Якщо надати їм шанс, то стартувати вони зможуть відразу! Вони також мають право на диво…


Автор: БуцкоАнастасія, Вікторія Прихід
Диригенти: Оксана Линів
Джерело: DW



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine