Перший акорд «Контрастів» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Перший акорд «Контрастів»
Стельмашенко Богдана
Пірієв Олександр Валерійович
Шумкова Марфа
Молодіжний симфонічний оркестр
Скорик Мирослав Михайлович
Керімов Фахраддін
Кияновська Любов Олександрівна
Камінський Віктор
Скорик Мирослав Михайлович
Щербаков Ігор Володимирович
Перший акорд «Контрастів»
«Вечір прем’єр» в рамках Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти»
30 вересня 2011, п'ятниця
Поширити у Facebook

Міжнародний фестиваль «Контрасти»Львівський міжнародний фестиваль сучасної музики «Контрасти» проходив цьогоріч у сімнадцятий раз, і доводиться лише подивуватись, як такому елітарному мистецькому явищу вдалось втриматись «на плаву» попри всі соціально-економічні бурі, що проносились над ним впродовж майже двох десятиріч.

Гадаю, секрет такого успішного тривання фестивалю – щорічний пошук якогось нового підходу, родзинки, що привабить вибагливих львівських і приїжджих меломанів оригінальністю, новим, свіжим поглядом на мистецький процес.

Не зрадили своїй традиції організатори фестивалю (Львівська філармонія, Спілка композиторів і Національна музична Академія імені Миколи Лисенка) і цього року.

Попри парад видатних виконавців, знаних в цілому світі, прискіпливо вибрані програми, інноваційні задуми, цьогорічний фестиваль об’єднала якась особлива сердечність і прагнення продемонструвати серйозні і сильні почуття, які не в змозі знівелювати жодна глобалізація і заслонять жодні економічні проблеми.

Олександр Пірієв виконує концерт «Mersiye» для віолончелі з оркестром Франгіз АлізадеОці ж лірико-філософські образно-емоційні пріоритети виявив «Вечір прем’єр» в рамках Міжнародного фестивалю «Контрасти», що став відкриттям фестивалю 30 вересня у концертному залі філармонії ім. С. Людкевича.

Перший могутній прем’єрний акорд дав монументальний твір – Концерт для віолончелі з оркестром «Mersiye» однієї з найбільш голосних зараз у світі композиторок, азербайджанки Франгіз Алізаде.

Цим розгорнутим полотном у виконанні симфонічного оркестру «INSO-Львів» драматично, сильно і пристрасно продиригував відомий диригент Фахраддін Керімов, краянин авторки, а соліст – киянин Олександр Пірієв, безумовно, заслуговує найвищої оцінки не лише завдяки професійній майстерності, але й глибокому розумінню і відтворенню складної філософської авторської концепції.

Твір Франгіз Алі-Заде в такій вельми вдалій інтерпретації сприйнявся, сподіваюсь, адекватно, але поруч з тим «різновекторно»: по-перше, в ньому не відчувалось переваги «типово жіночого» начала, замкнутого у внутрішньому світі переживань і субтельних настроїв, що звично асоціюється з жіночою творчістю, а навпаки, він залишив враження жорсткої експресіоністичної, а навіть апокаліптичної картини сучасного світу, переданої з граничною відвертістю; по-друге, експериментальні прийоми композиторської техніки не відчувались як «епігонство авангарду» (вираз М. Томашевського), що нерідко так дратує в деяких опусах сьогодення, а попри повне усвідомлення модерності творчої свідомості виглядають абсолютно органічно, стисло відповідні до сутності авторського задуму, навіяного трагедією 11 вересня 2001 року у США.

Диригує Фахраддін Керімов

В зовсім іншій площині образного мислення вирішений одночастинний концерт «Пам’яті Олега Киви» Ігоря Щербакова для флейти і оркестру, солісткою в якій виступила прекрасний тонкий музикант Богдана Стельмашенко. За жанровою спрямованістю видається доцільнішим окреслити його як «Елегію» - настільки особисто і чуттєво він сприймається.

Кілька алюзій з творчості дочасно померлого Олега Киви, зокрема з найвідомішого його твору – Третьої камерної кантати на слова Павла Тичини – проходять контрапунктом до вібруючої медитативної матерії, до ліричної рефлексії, що складає істоту індивідуального стилю І. Щербакова.
Грає Богдана Стельмашенко

Наступна прем’єра – Диптих «З Жюлі д’Аспермон» для меццо-сопрано і оркестру Віктора Камінського на вірші Лідії Мельник з солісткою Марфою Шумковою, під батутою Мирослава Скорика – стала, властиво, майже моментальним віддзеркаленням київської прапрем’єри.

Сам поетичний текст містить деякі елементи художньої містифікації: адже Жюлі д’Аспермон – ймовірна, однак неіснуюча французька поетеса початку ХХ ст., за припущенням – сестра Ґійома Аполінера (Д’Аспермон, Франсуа – ймовірний, майже підтверджений історично батько поета), відтак і поезія вирішена у вишукано символістичному дусі.

Марфа Шумкова виконує Диптих «З Жюлі д’Аспермон» Віктора КамінськогоВідповідно, і музика двох «співаних поезій» - «Ноктюрну» і «Останнього листа» - чутливо «підігрує» символістичним обертонам поетичного змісту, рельєфніше інтонує численні алітерації і колристику фонетичного ряду, хоча за музичною мовою все ж не залишається сумніву, що це твір постмодерної доби.

В контексті актуального стилю Віктора Камінського Диптих став справжім сюрпризом, настільки незвичним він сприймається у його останніх творчих пошуках.

Надзвичайно цікаво показала себе в цьому творі Марфа Шумкова (випускниця Московської консерваторії, учениця Владислава П’явка), її сильне, гарно забарвлене меццо-сопрано – справжній оперний голос! – додав загальному образу дещо більшої чуттєвості.

Восьмого скрипкового концерту Мирослава Скорика, ще й з самим Маестро за диригентським пультом, публіка чекала з великим нетерпінням. Адже і те, що цей жанр в останні роки став улюбленим для композитора, кожного разу вражаючи новими вершинами досконалості, і те, що для кожного з них автор знаходив найбільш відповідних виконавців (Юрій Харенко (№ 3), Юрій Мазуркевич (№ 4), Олег Каськів (№ 5), Андрій Бєлов (№ 6), Назарій Пилатюк (№ 7), що мали змогу в призначених для них творах максимально розкрити своє творче ego, і те, що цей концерт мав ще «Присвяту Шопену» і пов’язаний з ювілеєм геніального польського митця, формувало дуже виразну слухацьку установку.

Диригує Мирослав СкорикСам концерт, звісно, справив те враження, яке від нього очікували: драматичний, позначений більше трагічними відтінками (вже ряд цитат з музики Шопена творить недвозначний змістовний ряд: прелюдія сі мінор – прелюдія до мінор – Траурний марш з Сонати № 2 – фінал цієї ж сонати); авторське ж висловлювання сповнене величезним спів-чуттям і спів-розумінням внутрішнього світу польського романтика.

Мирослав Скорик недаремно підкреслює, що Шопен належить до його улюблених композиторів – це особисте ставлення було дуже помітним у концерті in memoria.

В ряду скрипкових концертів Восьмий займає цілком особливе місце, де вже не «я і моє бачення світу», спрямоване на конкретного виконавця, творить головну авторську концепцію, а «мій погляд на Шопена і сучасний світ» стає серцевиною задуму.

Скрипалька Катажина Феєер виконує Концерт №8 Мирослава СкорикаА от солістка – молода польська скрипалька Катажина Феєер – на превеликий жаль, дещо розчарувала слухачів.

На думку практично всіх, з ким довелось спілкуватись, її грі забракло належної експресії, свободи і сили виразу, так необхідних для цього твору.

Дещо відсторонена рафінована манера інтерпретації пасувала би більше до конструктивно-авангардового опусу, аніж до кордоцентричної енергетики стилю Скорика.

Та загалом враження від «Вечора прем’єр» слушно було б окреслити, як «катарсис»: цим грецьким словом, як відомо, позначався стан духовного просвітлення, відкриття незвіданих обріїв на межі свідомості й інтуїції, яке під силу лише справжньому високому мистецтву.

Кожен з творів, що увійшли у «Вечір прем’єр» з повним правом можуть претендувати на цей найвищий титул в мистецтві.

Учасники і гості відкриття фестивалю «Контарсти»: М. Шумкова, Б. Стельмашенко, І. Щербаков, Ф. Алізаде, Й. Єрмінь, М. Скорик, О. Пірієв, Ф. Керімов


Спеціально для Music-review Ukraine
Доктор мистецтвознавства
Любов Кияновська


Автор: Любов Кияновська
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Молодіжний симфонічний оркестр "INSO-Львів"
Виконавці: Богдана Стельмашенко, Олександр Пірієв, Марфа Шумкова
Диригенти: Мирослав Скорик, Фахраддін Керімов
Композитори:Віктор Камінський, Мирослав Скорик, Ігор Щербаков
Музикознавці: Любов Кияновська
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Концертний зал: Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"





Інші:

Ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Carnegie Hall
“Отелло” - магічна подорож, або Без стереотипів на класику
У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110623_215.jpg