Прикраса Цариці. Співачка Сусанна Чахоян: «У Європі значно веселіше — у плані затребуваності» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Прикраса Цариці. Співачка Сусанна Чахоян: «У Європі значно веселіше — у плані затребуваності»
Чахоян Сусанна
Прикраса Цариці. Співачка Сусанна Чахоян: «У Європі значно веселіше — у плані затребуваності»
Інтерв'ю з співачкою Сусанною Чахоян
18 листопада 2007, неділя
Поширити у Facebook

Деякі поціновувачі називають її «найкращим колоратурним сопрано України». Хоча — чи то на щастя, чи то на жаль — сама Сусанна Чахоян, одна з улюблених учениць Євгенії Мірошниченко, сьогодні частіше виступає не в Україні, а в Татарстані.

А зовсім недавно, після київського концерту Сусанни в Національній філармонії, у редакції «ДТ» пролунав дзвінок від однієї з її шанувальниць: «Ви просто мусите написати про цю співачку! Такі голоси у нас на вагу золота!». Якщо згадати, що слово «колоратура» перекладається з італійської як «прикраса», то вокал співачки — прикраса справді щирозлотна, найвищої проби.

«Навіть не знаю, за якими критеріями у нас оцінюють виконавця»

— Сусанно, нещодавно ви виступали у філармонії, чудові відгуки. Але все одно буквально завтра летите за кордон. У вас там контракти?

— Останнім часом тісно контактую з казанським оперним театром. Це театр антрепризи. Тобто там на постійній основі працює оркестр, хор, солісти другого і третього плану. Але на перші партії вони запрошують солістів із усього світу шляхом кастингу. Таким чином я й потрапила в їхній перший проект: мене запросили виконати партію Лейли в опері «Шукачі перлів» Жоржа Бізе ще чотири роки тому. А після цього в рамках закордонних гастролей Шаляпінського фестивалю була вже Паміна в «Чарівній флейті» Моцарта. Уявіть, у цього театру близько 180 спектаклів на рік за кордоном! До того ж вони ще й постійно працюють у себе в Казані — такий собі європейський варіант трупи. Саме тому вони мають можливості розширювати репертуар. Адже коли трупа стабільна, то творчий процес ніби стоїть на місці. Тут же цілковите багатоголосся, абсолютно різні й унікальні особистості. Наприклад, цього року на
25-й ювілейний Шаляпінський фестиваль їм удалося запросити зірок першої величини — Паату Бурчуладзе, Анатолія Кочергу, Ольгу Бородіну. Тобто таких знаменитих солістів можна порахувати на пальцях однієї руки. І знаєте, я щаслива, що в мене є ця альтернатива простоям у Національній опері.

— Простій для оперних виконавців — це вже буденне явище, неминучість?

— Так, постійне очікування прем’єр... Але навіть якщо і йдуть якісь нові постановки, то в них немає партій для мого тембру голосу. Тому виступити в рідному театрі вдається, на жаль, рідко. У нас працює багато складів і існує певна черговість. До мене ця сама «черга» доходить украй рідко.

— А чому так?

— Сама не можу зрозуміти. Дехто, щоправда, натякає, що, мовляв, черга буває тільки в магазині. Я вже навіть не знаю, за якими критеріями у нас сьогодні оцінюють виконавця. На моє щастя, я все ж таки постійно виходжу на сцену — нехай і не рідного оперного театру. Тому ситуація вдома не діє на мене деструктивно, а навпаки, навіть дає додатковий стимул знайомитися з іншими режисерами, новими партнерами. У Росії, наприклад, дуже цінується колоратурне сопрано. Скажімо, до Казані я потрапила цілком випадково. Як зараз пам’ятаю: була середина лютого, я хворію вдома, дивлюся трансляцію модернової постановки «Весілля Фігаро» з Казані... І буквально наступного дня дзвінок: «Доброго дня, вас турбують із Казані, ми про вас чули і хочемо запросити взяти учать у концерті». Уявіть, вони навіть не мислять концерту без колоратурного сопрано! І не вимагають підлаштовуватися під свій репертуар, а хочуть, щоб артист показав на сцені свої коронні номери і талант на повну силу. І якщо ти класна Цариця ночі, то під тебе зроблять спеціальну постановку. Загалом у них значно більше ліричних спектаклів, аніж драматичних. Вони цінують співаків, у яких є «родзинка». Казанська опера гідно себе зарекомендувала постановкою «Чарівної флейти» — квитки на всі 40 спектаклів у Голландії було миттєво розкуплено задовго до прем’єри. А це показник довіри і якості.

— Виходить, що саме з цим театром ви подорожуєте світом?

— Так. «Татарстан-опера» забирає в мене досить багато часу, але тільки в позитивному значенні слова. Вони гастролюють по всій Європі — Голландія, Іспанія, Данія, Франція. На спектаклі в Страсбурзі зал на чотири тисячі місць був просто забитий. 24 травня я виступала в нашій філармонії із сольним концертом у супроводі Національного симфонічного оркестру України, яким диригував Володимир Сіренко. Зал був повний, а це свідчить про певний ступінь довіри слухача.

«Мірошниченко нагадує шедевр образотворчого мистецтва»

— А що дали вам у житті — окрім професіоналізму, звісно, — уроки Євгенії Мірошниченко?

— Мене іноді запитують, що все ж таки в моєму житті стало поворотним моментом. Можу сказати однозначно — зустріч із Євгенією Семенівною. Адже невідомо, що з мене вийшло б, якби я одного чудового дня не приїхала до неї на прослуховування. Знаєте, ця людина нагадує мені якийсь шедевр образотворчого мистецтва. Здається, що ти на нього дивишся — і відразу бачиш певні штрихи образу, котрі живуть у тобі самій. Але згодом хочеться знову і знову повертатися до цього твору, тільки він уже зачаровує іншими нюансами та деталями. І ти намагаєшся розшифрувати це вже інакше, глибше. Так крок за кроком постійно відкриваєш у Мірошниченко щось нове й незнане. Так би мовити, у процентному співвідношенні я навіть не можу сказати, чого більше в неї навчилася — вокальної техніки, акторської майстерності чи просто філософії життя, вміння спілкуватися з колегами. Нещодавно Євгенія Семенівна зателефонувала: «Ти записала «Казки Віденського лісу»? Знаєш, дуже пристойно...». Для мене це дуже важлива оцінка. До Євгенії Семенівні я прийшла, на жаль, досить пізно. Хоча в житті в мене так іноді й виходить: спершу довго виношую якусь ідею, але вже потім свідомо приходжу до чогось.

— Сьогодні Євгенія Мірошниченко активно бореться за створення Малої опери в столиці. На вашу думку, якою мірою такий театр міг би допомогти розкритися творчим індивідуальностям?

— Я теж уболіваю за цю справу. Хочеться, щоб ідея не померла і, нарешті, втілилася в життя. Це, мабуть, одне з найперспективніших починань у культурі — у всякому разі, за останній час. Важливо, щоб створення такого театру стало пріоритетним для влади. Це ж перспектива на вічність! Чому в Москві дев’ять оперних театрів, а в Києві тільки два?

— Але ж і гарними концертними залами Київ також не може похвалитися...

— Так, це ще одна проблема, якщо вже ми говоримо про європейську столицю. Київ на сьогодні не має жодного такого залу! Тому жоден достойний голос не може зазвучати без підзвучки, щоб розкритися у всій своїй неповторності. Палац «Україна» — кіноконцертний зал для з’їздів і шоу, там немає натуральної акустики. Візьміть зал «Концертгебау» в Амстердамі — це ж колосальна споруда з приголомшливою акустикою! І концерти в них проходять тричі на день, вони повністю себе самоокуповують.

— Мрієте виступити на таких престижних сценах, як Большой театр, Ла Скала, «Метрополітен-опера»?

— Звісно! Будь-який соліст про це мріє. Мені байдуже, де виходити на сцену. Набагато значиміше, в якій якості і наскільки повно це виражає мене як особистість. А вже Київ це, Москва чи Амстердам — не настільки важливо. Головне, щоб не було простоїв.

«В Україні тільки недавно дізналися про Ганну Нетребко»

— Сучасний оперний світ — для багатьох terra incognita... У всякому разі, у нас він не має потужного медійного підживлення. Кого б ви виділили із цього світу — бодай із числа тих, із ким доводилося працювати?

— Безперечно, це Марко Боемі — італійський диригент, який запросив мене в оперу «Шукачі перлів». Узагалі, партнери по сцені змінюються часто. Оскільки Казанська опера в основному робить ставку на молодих виконавців. Причому варто їм виступити на сцені «Татарстан-опери», як вони відразу ж «вистрибують» на серйозніші контракти. Наприклад, моя партнерка Альбіна Шагімуратова буквально днями здобула першу премію серед вокалістів на XIII конкурсі ім.П.Чайковського.

Причому розділила цю нагороду з українцем Олександром Цимбалюком. А от Віталій Білий — мій партнер — торік виборов перший приз на конкурсі Пласідо Домінго. А в Україні сьогодні тільки-тільки почули про Ганну Нетребко, котру знає вже весь світ. Та й взагалі — про що ми говоримо, якщо в нас немає навіть адекватного каналу «Культура»!

Скажімо, на нинішньому Шаляпінському фестивалі я була єдиним представником від України, а мої співвітчизники були позбавлені можливості насолоджуватися унікальними голосами, представленими на цьому міжнародному конкурсі. Взагалі, якщо чесно, то в Казані я почуваюся дуже комфортно, там немає гри в одні ворота, а добре ставлення до тебе прямо пропорційне тому, наскільки ти викладаєшся на сцені.

— А які партії у вашому репертуарі найулюбленіші?

— Най-най — Лючія в опері Доніцетті «Лючія ді Ламмермур». У Нацопері — Джильда в «Ріголетто» Верді, Джульєтта в «Ромео і Джульєтті» Гуно, Мюзетта в «Богемі» Пуччіні... А от на сцені Казані — це Паміна в «Чарівній флейті» Моцарта і Лейла в «Шукачах перлів» Бізе.

Сьогодні, коли дивишся світову постановку гарного оперного режисера, то не можна зрозуміти, де хор, а де балет — є одна потужна творча спайка. Тому зараз уже недостатньо, щоб просто був гарний добротний спектакль, це має бути одкровення. У нас потрібно виховувати режисерську генерацію. І консерваторської п’ятирічної освіти тут недостатньо. Режисер — це філософ. Це погляд на речі з висоти пташиного польоту. Але в принципі, це загальна проблема культури — дефіцит особистості в будь-яких сферах мистецтва.

— А чому ми ніяк не можемо переломити тенденцію відторгнення цих самих особистостей — тобто молодих талановитих виконавців і режисерів від української сцени?

— Так, проблема відпливу актуальна як ніколи. Люди їдуть від нас. І найближчий шлях — Москва, країни Європи. Там значно веселіше в плані затребуваності. Тому потрібно якимось чином шукати меценатів, аби повернути таланти в рідні пенати.

— Що більшою мірою притаманне вам на сцені — суворий самоконтроль навіть «усередині» образу чи повне розчинення в ньому?

— На сцені треба показувати як ти кохаєш, як ти радієш, як ти страждаєш. І це аж ніяк не перевтілення — навпаки, завжди має бути самоконтроль. Я проти того, щоб виходити на сцену в стані оголеного нерва. Потрібно поєднувати раціо з емоціями. Я напевне знаю, що коли ти ридаєш на сцені — у залі всі будуть байдужі. Бо людини, котра ридає, не шкода.

А якщо всі почуття під контролем, і артист їх може виразити професійними засобами — тоді в залі, аж до гальорки, завжди буде відгук. І цей місток індивідуальний у кожного актора. От моя Лючія — це божевілля, це 20 хвилин на сцені, і тут треба передати абсолютно різні грані цього образу, але переключатися потрібно лише з допомогою дуже міцного професіоналізму і продуманості образу.

Адже не можна двадцять спектаклів поспіль обривати своє серце... Я, наприклад, спостерігала такі випадки, коли у співачки був колоратурний потенціал, і зовсім були відсутні потрібні для цього внутрішні артистичні якості і достатній темперамент. Тому вони й не могли дати раду своєму таланту.

Вважаю, що органіка і гармонія в усьому — це основа основ. Якщо ти сприймаєш життя у похмурих тонах, то твоїм солов’їним трелям ніхто не буде вірити. Це, можна сказати, світоглядна позиція щодо ставлення до сцени, до музики і взагалі до життя.

З ДОСЬЄ

Сусанна Чахоян: закінчила музичну школу імені Столярського в Одесі, потім — Одеську консерваторію за класом фортепіано у відомої піаністки Людмили Гінзбург. Далі — Київська консерваторія за класом вокалу в Євгенії Мірошниченко.

Ще студенткою Сусанна отримала диплом на співочому конкурсі в Братиславі. А 2000 року, вже будучи солісткою Національної опери, виборола другу премію на конкурсі в Будапешті; 2002-го — почесний диплом на конкурсі в Більбао (Іспанія). На сцені Нацопери створила п’ять образів — Джильда («Ріголетто»), Лючія («Лючія ді Ламмермур»), Джульєтта («Ромео і Джульєтта»), Мюзетта («Богема»), Віолета («Травіата»).


Автор: Катерина Константинова
Виконавці: Сусанна Чахоян
Джерело: Газета "Дзеркало тижня"



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
110816_094.jpg