Мирослава Которович подарувала прекрасну музику | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Мирослава Которович подарувала прекрасну музику
Которович Мирослава
Поліщук Тетяна
Гаврилець Ганна Олексіївна
Родін Олександр Леонідович
Скорик Мирослав Михайлович
Станкович Євген Федорович
Мирослава Которович подарувала прекрасну музику
Концертом "Agnus Dei" (Агнець Божий) відкрився фестиваль “Bouquet Kyiv Stage"
21 серпня 2023, понеділок
Поширити у Facebook

Концертом "Agnus Dei" (Агнець Божий) відкрився фестиваль “Bouquet Kyiv Stage", ідейною натхненницею цього проєкту є видатна скрипалька

          Попри повітряні тривоги, а їх впродовж дня було п’ять, захід все ж відбувся в Софіївському соборі. Всіх охороняла легендарна Оранта - світоносна покровителька Києва (нині найвідоміше зі збережених зображень іконографічного типу Богородиці у світі).

ПРОГРАМА КОНЦЕРТУ:

Г.Гаврилець “Хорал”, І. Кириліна ”Молитва”, М. Скорик “Елегія” (перекладення для скрипки і струнних М. Ковальової), Є. Станкович “Гірська легенда” (редакція для скрипки М. Которович), В. Бібік Сім мініатюр для струнних ор.20 (1,2,5,7), Б. Лятошинський “Мелодія” (перекладення для голосу і струнних М. Ковальової), З. Алмаші ”Рефарефа”, О. Родін “Agnus Dei”, Postludium. Після кожного номеру лунали крики - “браво” та овації.

          Про те, як народився творчий проєкт "Agnus Dei", як підбиралися твори для програми розповіла music-review Ukraine знана скрипалька, керівниця ансамблю “АРТЕХАТТА”, авторка ідеї Мирослава Которович.

“В НАШИХ ПРОГРАМАХ ЗАВЖДИ ВСЕ НЕ ВИПАДКОВО”

          - Цей проєкт -  наш творчий відгук на запрошення  унікального  фестивалю високого мистецтва “Букет”. Він народився у співпраці з чудовою співачкою, солісткою Національної опери України Сусанною Чахоян, - каже М. КОТОРОВИЧ. – І це вже не перший концерт  Сусанни із Камерним ансамблем  “АРТЕХАТТА”. Наша творча співпраця розпочалася вісім років тому   дуже красивою програмою "Вокаліз в інструментальному мереживі".


У 2020 році ми взяли участь у фестивалі “Bouquet Kyiv Stage” з програмою “Букет для маестро Которовича”, присвяченою пам'яті мого батька, видатного українського скрипаля та диригента Богодара Которовича.  То  був один з найщемливіших концертів, який запам’ятали організатори форуму й слухачі, думаю, це одна з причин, чому й цьогоріч ми з Сусанною  отримали пропозицію знову стати учасниками “Bouquet Kyiv Stage".

Фактично наша нова програма народилася через один твір - “Agnus Dei” Олександра Родіна. Коли я вперше його почула, то зрозуміла, що “Agnus Dei”-  “зерно” майбутнього концерту. Знаєте, в наших програмах завжди все не випадково. Це й місце проведення концерту - Кафедральний Собор Софії Київської - духовне серце України. Не випадково, що всіх присутніх оберігала легендарна Оранта і ключовим у концерті є звернення до Бога зі словами: “Даруй нам мир”, яке звучить у  фіналі "Agnus Dei".

Всі інші твори програми наче “притягнулися” до великої музичної “планети”, до основної ідеї. У концерті лунають виключно твори українських композиторів - Гаврилець, Лятошинського, Скорика, Станковича, Бібіка, Кириліної, Алмаші й Родіна, і  вони безперечно належать до скарбниці світової музики!

          Я вдячна  Оксані Мадараш, що вона долучилася до нашого проєкту, адже на підготовку ми мали лише три дні.  З Оксаною ми  нещодавно мали виступи  на музичних фестивалях у Литві, де ця прекрасна диригентка презентувала українську музику. Саме  там і  виник наш перший  творчий контакт, який я із задоволенням продовжила вже у Києві. До речі, з твором Кириліної “Молитва”, що звучав в нашій програмі, я познайомилася саме в Литві на проєкті Оксани Мадараш.


          Але два твори для скрипки у супроводі струнних ми виконуємо без диригента, бо ансамбль  “АРТЕХАТТА” вміє звучати як єдиний  живий музичний  “організм”. Я навіть попередила  звукорежисерів, які здійснювали запис, що коли ми будемо грати самі,  то будемо ставати ближче один до одного на сцені, аби відчути биття  серця кожного з нас. Це важливо для того, щоб виник один порив, імпульс, щоб музика “дихала” й кожен  музикант відчував себе безпосередньо причетним до сенсу того, що ми виконуємо. У “АРТЕХАТТИ” є здатність говорити між собою своїми інструментами і це я завжди підтримую та розвиваю.


“КОЖЕН МУЗИКАНТ Є ЛИШЕ В ОДНОМУ ЕКЗЕМПЛЯРІ”

          
-Скоро осінь і розпочинається концертний сезон. Де буде виступати ваш камерний ансамбль “АРТЕХАТТА”, і чому до цього концерту ви залучили музикантів з Національного ансамблю “Київська Камерата”, а не виступали виключно своїм колективом?
          

- На жаль зараз музиканти “АРТЕХАТТИ” разом збираються дуже рідко, але якщо ми виступаємо - то дуже яскраво. Наприклад, попередній концерт був  у жовтні минулого року, коли на запрошення Бетховенського дому в Бонні, ансамбль «АРТЕХАТТА» здійснив запис своєї програми “DIABELLI TODАY”. То була знакова подія, присвячена 200-літтю написання варіацій на тему “Діабеллі”, в тому числі, Бетховенських, і наш український ансамбль був запрошений для аудіо- й відеозаписів.

Нагадаю, що “Варіації на тему Діабеллі” включає 33 варіації Бетховена. Цей твір був готовий до 1823, і в 1823-1824 рр. Задумане Діабеллі видання вийшло у двох томах (один включав музику Бетховена, другий - роботи інших композиторів) під назвою “Союз музикантів Вітчизни” (нім. Vaterländischer Künstlerverein). У 2009 році Будинок-музей Бетховена в Бонні отримав у свої фонди зошит, до якого композитор записав свої варіації. Рукопис було придбано за кілька мільйонів євро. У зборі коштів брала участь ціла низка музичних виконавців, а також свої пожертвування зробили близько трьох мільйонів людей по всьому світу!

Ідея “DIABELLI TODAY” полягає в тому, що окрім варіацій видатних австрійських композиторів 19 сторіччя, що написали свої варіації, як прояв власної мистецької й громадянської позиції щодо наполеонівських походів, у проєкті звучали варіації на ту ж тему Антона Діабеллі, але вже наших українських композиторів 21 століття в контексті теперішнього наступу на Україну новітнього російського тирану. Один твір з проєкту “DIABELLI TODAY“  - “Рефарефа” Золтана Алмаші, який присвячено пам’яті загиблим на війні українським воїнам, ми виконали й на концерті у Києві.

Директор музею “Дім Бетховена”, запрошуючи нас до співпраці, наголосив, що “ми разом робимо цей запис в тому числі для того, щоб він нагадував слухачам в різних країнах світу про те, що нині Україна бореться з російською агресією за свою незалежність, і це те, що ми - музиканти, можемо робити: привертати увагу і нагадувати”. Це була  потужна творча акція, коли ми могли на повний голос заявляти про Україну через нашу  культуру.

          -
Через повномасштабну війну багато музикантів виїхали з України... Як нині функціонує “АРТЕХАТТА”?
         

 - Я теж виїхала. Ми по крупинках воз’єднуємо колектив. Колись тато казав, що “Київські солісти” - це “штучний матеріал”, а кожен музикант унікальний і є лише в одному екземплярі.

Тому його оркестр так і звучав свого часу.  Те  саме сталося й з “АРТЕХАТТОЮ”.  Я маю “кістяк” - основа колективу, це шестеро музикантів, з якими ми  граємо разом від початку, але тепер деяких з них для виступу мені доводиться  привозити з різних країн Європи. Проте для повноцінного звучання ми запрошуємо ще декілька музикантів. Нині з нами виступали прекрасні музиканти з “Київської камерати” і велика подяка колегам за плідну творчу співпрацю. Це щастя – відшукати однодумців.

У Київ я приїхала зі своєю незмінною помічницею Юлею Гончаровою. Ми разом їхали на машині на цей концерт з Німеччини. Знаєте, “АРТЕХАТТА” - це такий творчий осередок, який вже прожив разом багато всього, і те, про що ми граємо звучить саме так, як раз через великий спільний досвід. І я  дуже ціную нашу творчу дружбу.

          
- Ваші відчуття   - як скоро Україна переможе і мир прийде на нашу землю?
         

 - Майже всі проєкти, які ми робили -  ставали пророчими, їхні месенджи через якийсь час підтверджувались реальністю, а головною метою завжди була гармонізація й очищення… Основна ідея проєкту “Agnus Dei”-  вийти з точки жертовності, яку безперечно ми зараз всі відчуваємо, та вийти в абсолютно нове майбутнє. 

Програма "Agnus Dei" складається з творів, які, на нашу думку, якнайкраще розкривають поетичні й духовні змісти України мистецької. Це своєрідний концерт - молитва з надією почути відповіді. "Agnus Dei" сьогодні звучить із точки жертовності світу і це момент, коли постають питання: "Хто ми? Що ми? Які наші сенси й цінності ?", а переживання вимушеної дійсності сьогодення у війні стають шляхом розкриття сердець і людяності. Цією програмою ми прагнемо створити простір для внутрішніх роздумів.

Нашою творчістю ми можемо активізувати на рівні  свідомості, прагнень віру в силу України. І я переконана, що слова молитви, з якими ми звертатимемось, вже почуті.
 
ДОВІДКА MUSIC-REVIEW UKRAINE
 
Мирослава Которович – заслужена артистка України, концертуюча скрипалька, педагог, член журі всеукраїнських і міжнародних конкурсів.Учениця свого батька, знаменитого Богодара Которовича і його багаторічна заступниця в камерному ансамблі "Київські солісти".

Своєю "практичною європейською консерваторією" Мирослава вважає десятирічну концертну діяльність у складі камерного оркестру Гідона Кремера "Kremerata Baltica".

У 2013 році, прагнучи поділитися власним виконавським досвідом, скрипалька об’єднала молодих талановитих музикантів у Творчу майстерню – камерний ансамбль “АРТЕХАТТА”

З 2001 року викладала у Національній музичній  академії України. Виконавській  манері скрипальки  притаманні віртуозність, виразність інтонації, артистизм.

Виступала із Національним симфонічним  оркестром та симфонічними оркестрами низки обласних  міст України.

Авторка циклу музично-театральних проєктів у жанрі музновели: «Роль для скрипки», «Сотворіння», «Скрипкові капризи», «Сходами», «Намисто з дитячих мрій», «Нововіденський бал», «Подвійне соло» тощо; СD-проектів «Грають “Київські солісти”», «Сотворіння».

Має фондові записи на Українському радіо та дисках. 2009 разом із батьком записала альбом «Фердинанд» (класична музика для дітей). Про Мирославу Которович знято документальний фільм «Варіації на тему» (режисер М. Панкова).











Автор: Тетяна Поліщук
Виконавці: Мирослава Которович
Композитори:Ганна Гаврилець, Олександр Родін, Мирослав Скорик, Євген Станкович
Діячі мистецтв: Тетяна Поліщук



Інші:

Людмила Монастирська: «У співака має бути такий агент, якому можна повністю довіряти»
Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
104.jpg