Євген Громов: «Автором міг бути саме Нестеров» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Євген Громов: «Автором міг бути саме Нестеров»
Громов Євген
Євген Громов: «Автором міг бути саме Нестеров»
Піаніст Євген Громов розповів про ідею концерту «MEDITATIO 1», присвяченого пам'яті музиканта Олександра Нестерова (1954 – 2005)
18 вересня 2013, середа
Поширити у Facebook

Як ви познайомились з Олександром Нестеровим?

У моїй свідомості не закарбувався сам момент знайомства з Олександром. Але точно можу сказати, що до цього причетна Алла Загайкевич, мабуть, саме вона нас і познайомила. Відколи я почав мешкати на Нивках, ми з Нестеровим стали сусідами. Він жив у приватному будинку, де й народився, там жили і його батьки. Нестеров грав у тріо з Петром Товстухою та саксофоністом Юрієм Яремчуком. Вони активно займались новою імпровізаційною музикою, це був власне free-джаз. Я ніколи джазом особливо не цікавився, але цікавився сучасною аванґардовою музикою. І наші смаки і погляди збігалися дуже в багатьох напрямах. Ми познайомилися в роки так званої «перебудови». Саме тоді знову відкрилися (після короткої «відлиги» 60-х) інформаційні шлюзи. Нестеров багато замовляв дисків в Америці та Європі через своїх приятелів.

Що за людиною він був?

Він був специфічною людиною. Не знаю, чи можна назвати його відкритою людиною, але він був інтелігентним внутрішньо. Ми з ним багато говорили про аванґардову музику, і мене захоплював рівень його знань у цьому питанні, це попри те, що він самотужки пройшов цю «школу», сидячи в абсолютно глухій провінції, якою на той час був (а в музичному відношенні залишається з деякими поправками і сьогодні) Київ. Він добре орієнтувався у ситуації з українською композиторською школою, в першу чергу школою Б. М. Лятошинського, учні котрого становили групу, знану в світі як «Київський аванґард», цінував творчість Сильвестрова, Грабовського. Імпонував також його потяг до експериментаторства, творча відкритість. За людськими якостями він був досить стриманим, тихим; як зараз бачу його посмішку, можливо, трохи лукаву… Зі свого боку я давав йому багато нот фортепіанної музики, він навіть сам розучував п’єси Штокгаузена.

Його цікавила американська музика - Кейдж, Фельдман, Беббітт, Вуоринен, Вольпе, Картер, Крам, Браун, Вульф... Коротше, він був в курсі сучасного музичного процесу, і мене це теж дуже дивувало, тому що я знав людей, які, викладаючи в консерваторії, не знали навіть десятої частки з того, що знав він. В його особі я відчував якийсь свіжий та абсолютно живий процес, людина розвивалася ніби сама по собі, була абсолютно незаангажована. Йому була властива медитативна свідомість. З іншого боку, він був досить сміливою людиною, бо знав, на що йде. Адже коло його однодумців було надто вузьким, вкрай небагато людей дійсно розуміли і поділяли напрямок його пошуків.

Як виникла ідея концерту, судячи з усього, поштовхом було щось інше, щось поза всякими ювілейними чи пам’ятними датами?

Не зовсім. І от це дійсно дуже дивно. Я був на концерті «Кронос-квартету» в театрі ім. Франка. Концерт, організований ініціативними та амбітними молодими людьми Олександрою Андрусик та Євгеном Шимальським та їх концертною аґенцією УХО, був досить довгим, і я час від часу «переміщався» в якісь свої внутрішні світи. У певний момент переді мною чомусь виник образ Олександра, і я відчув його присутність. В цю мить я абсолютно точно знав, якою би була його реакція на виступ «Кронос-квартету», бо цей ансамбль Нестеров знав як ніхто. І спонтанно виник внутрішній діалог з ним. Враження від «Кроноса» перейшло в спогади про самого Нестерова, про те, що він робив, що слухав… Наступного дня (вірніше ночі) я відчув, що хочу цей наш з ним діалог продовжити, але вже публічно. Невдовзі з’ясувалось, що саме тієї ночі (з 5 на 6 липня напередодні Івана Купала 2005 року) Олександр помер. Є щось містичне в усьому цьому. Бажав би в даному концерті показати те, що, власне, ми обидва любили, і, насамперед, любив він. Я вже давно мріяв започаткувати цикл «Медитація». Мій виступ і стане першим у циклі концертів з однойменною назвою. Але це абсолютно не концерт, принаймні в традиційному значенні слова. Я назвав би його (кажучи красномовно і точно) ритуалом. Ритуал є демонстрацією форми, що втілює не стільки змістовність цінностей, скільки ставлення до них – визначення, повагу. В широкому розумінні слова, ритуал – це вшанування, але вшанування не пам’яті Нестерова, а його самого, бо він для мене живий.

В ролі кого у цьому ритуалі виступаєш ти?

В ролі «нікого», «порожнечі» в дзенському розумінні слова. Мені б хотілося взагалі відсторонитися від себе заради того, щоб ці арабески, акорди, окремі ноти на межі чутного, а особливо паузи (музика за слуховою межею) пройшли крізь свідомість слухача та змінили її, щоб вони зупинили відчуття часу. В цей потік треба увійти. Свою роль бачу в тому, аби стати провідником тих сміливості (щоб не сказати – творчої мужності), таланту, тонкощів, нюансів та напівнюансів, що закладені в цих композиціях. Є композитори, їх твори, паперові партитури цих творів, точність їх виконання, і т. ін.… Але за всім цим стоїть ще щось. От стати містком між тим невимовним, невловимим, непередаваним, що є в музиці, і слухачем – це і є моя мета. Я навіть не розглядаю цей проект як свій власний.

Розкажи трохи про програму

Вона наскрізь складається з музики із сильним і концептуально загостреним медитативним елементом, уповільненим і прихованим дискретним розвитком, відсутністю психологізму та становлення форми. Але медитативним не в загальновизнаному розумінні. Певною мірою взагалі вся музика є медитацією. Традиційно вважається, що медитативна музика – це тиха гарна мелодія, яка провокує мрійливі образи, принаймні розслаблює чи заспокоює. А тут цього немає абсолютно, тут діаметрально протилежна ситуація, не розпливчастість, а саме необхідність знаходитись в даній миті, не відволікаючись. Просто слухати, уважно слідкувати за кожним звуком, включаючи дратуючі звуки зовнішнього середовища та слухацької аудиторії. І хто не зможе цього зробити, то йому буде дуже важко слухати таку музику. Ця музика у певному сенсі статична, вона повністю дисонансна, в основному тиха, хоча є й гучні конструкції. Я вже не кажу про те, що автори, які будуть представлені – Кейдж, Штокгаузен, Фельдман, Куртаґ – це найгучніші імена сучасної аванґардової музики, потрясаючі композитори і потрясаючі особистості. Програма для мене склалася як давно омріяна цілісність. Впевнений, що для більшості слухачів ця музика незнайома. І якщо ти цього не знаєш, але слухаєш дуже уважно і від цього слухання в тебе не починають боліти зуби-голова-серце, то неможливо відділити одну п’єсу від іншої, встановити, яка котрому авторові належить. Це ніби одна нескінчена композиція, мета-музика. Я власне граю це як одного (над)автора. І можливо, ним міг бути саме Нестеров…


Автор: Олеся Найдюк
Виконавці: Євген Громов
Джерело: uaculture.com



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
64.jpg