Композитор Олексій Шмурак: Те, чого вчать у консерваторії, не існує | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Композитор Олексій Шмурак: Те, чого вчать у консерваторії, не існує
Шмурак Олексій
Композитор Олексій Шмурак: Те, чого вчать у консерваторії, не існує
21 серпня 2017, понеділок
Поширити у Facebook

Олексій Шмурак – піаніст, композитор і співзасновник ансамблю Nostri Temporis.

Він закінчив Національну музичну академію імені Чайковського і відмовився від нот. Тепер він створює музичні перформанси, займається академічною композицією та інтердисциплінарними практиками.

УП.Культура поговорила з композитором про те, чому він насправді не композитор, чим небезпечні консерваторії, де працювати випускникам музичних академій і чому сучасна музика має бути мультимедійною.

Я не композитор, я артист. Композитор пише музику, а артист виступає. Я пишу музику, звісно, але з людьми мені легше спілкуватися як артисту.

Композитор може сидіти в залі у той час, коли його музику грають. Або композитор може, наприклад, зробити музику – і її слухають в інтернеті. Мені так некомфортно.

Комфортно, коли я присутній у просторі, спілкуюсь із аудиторією – і вона на мене реагує.

Про вигаданий простір

Під час навчання в консерваторії я зрозумів: те, чому нас вчать, і що насправді відбувається у світі, ніяк не пов’язано.

Вчать нас одному, на телебаченні щось зовсім інше, в кіно третє, на фестивалях четверте, на рок-сценах п’яте. А те, чому нас вчать, не існує нiде. Це такий вигаданий простір, якась секта, яка не має жодного відношення до реальності.

Тому було зрозуміло від самого початку, що треба щось змінювати. На останніх курсах я вже взагалі не сприймав почуте на парах.

Спершу було легко i трохи смiшно, бо я нічого не знав – ні про літературу, ні про кіно. Я взагалі був дуже наївний і обмежений, якщо порівнювати з собою нинішнім.

Мені було комфортно, я думав, що це так треба – дивитись у ноти, правильно грати ноти, інакше не можна. Я не знав, що можна інтерпретувати, грати з простором, що важлива візуальна складова, світло.

Наприкінці другого курсу ми з колегою Максимом Коломійцем [композитор, арт-директор, гобоїст – прим. УП.Культура] заснували Ensemble Nostri Temporis. Це був ансамбль, який грав сучасну академічну музику і робив різні мультимедійні проекти. З цього все почалося.

Потім я почав співпрацювати з електроакустичним композитором i артистом Олегом Шпудейко. І всюди було або відео, або перформанс, був задіяний простір.

Композиція з вокально-електроакустичного альбому Олега Шпудейка і Олексія Шмурака, що вийде у 2018-му

Це деякою мірою кризовий момент, коли довго перебуваєш в одному середовищі, де нічого нового не відбувається, хочеш з нього вийти. Врешті-решт виходиш. Це як у фільмі "Матриця" – дають червону таблетку, він виходить у реальний світ і не може вже повернутися назад.

Саме тому я не зможу зараз просто сісти писати ноти й ігнорувати все те, що відкрив за ці роки. Я можу тільки інтегрувати.

Є органіка людини. Вона може змінюватися з часом, але не радикально. Людина не може стати принципово іншою. Ця моя органіка – використовувати рiзнi засоби, активно спiлкуватися, iнтегрувати – була завжди, просто ранiше в мене не було поля, де я міг би її висловити.

Про музичні межі

Стерти рамки – це звучить красиво, але нереально. У Києві зараз все кипить і розвивається – є "Ухо" [музичне агентство, яке влаштовує концерти академічної та імпровізаційної музики – прим. УП.Культура], Kyiv Contemporary Music Days [освітньо-концертна платформа сучасної академічної музики – прим. УП.Культура].

Але в багатьох iнших структурах продовжує жити академічний формат. Мені здавалося, що за останні чотири роки сталося море всього і просто неможливо робити одне і те ж.

Консерваторії працюють за тими ж програмами, грає роль соціокультурна ідентичність – людям приємно усвідомлювати себе продовжувачами традицій, Бетховена і Шостаковича. Ти не можеш їм сказати: все, чувак, цього більше немає, кордонів немає, давайте зіллємось в екстазі.

Тому я займаюсь іншим – привношу підходи з академічного бекграунду в експериментальну мультимедійну сцену.

Про консерваторії

Потрібно визнати, що більшість речей, які викладають у консерваторії, не існують на ринку. Якщо оркестри і театри ще існують, то нотна академічна музика, що пишеться сучасними композиторами, існує на останньому подиху.

Тому, якщо казати про реформу освiти, по-перше, треба дуже серйозно зайнятися звукорежисурою. Треба вивчати функціональну музику. У нас взагалі ніде не вчать писати хорошу музику для фільмів, реклами, телебачення.

Потрібно визнати, що крім нотної музики для акустичних iнструментiв, існує безліч інших сучасних жанрів. Є інсталяція, мультимедійний проект, інтернет та його можливостi, врешті-решт.

Звісно, в Україні є люди, які працюють у форматі електроакустичної музики, але це просто крапля в морі.

Щороку в українських консерваторіях випускають по 20-22 композитора, для яких немає ринку. Нікуди не можна влаштуватися композитором.

Тому потрiбно або зробити спеціально під це дотації, як це роблять на Заході, де є купа фестивалів, замовлень, стипендій, або визнати, що ринку немає і змінити освіту. Навіщо на це виділяти гроші?

Про композиторів, які зникають

Існує серйозна проблема. Ніхто не працює над тим, щоб виростити нове покоління. Коли ми з Максимом Коломійцем заснували в 2007 році ансамбль, то думали, що за десять років в Україні буде п’ятнадцять-двадцять крутих композиторів. Але ні.

Майже всі з тих талановитих людей, яких ми знали, поїхали. Вони зараз переважно в Європі. А ті, кому зараз по 15-18 років, навіть не хочуть вступати в українські консерваторії. Вони хочуть одразу на Захiд. Тому, думаю, з цим реальна криза.

Необхідно створювати композиторську спільноту. Причому ця композиторська спільнота має бути з мізками, вони мають вміти працювати з мультимедіа, простором, інтернетом, неакадемічними жанрами.

Про контакт аудиторії з музикою

Люди бояться взаємодії. Ми одного разу з поетами робили перформанс на книжковому фестивалі в Запоріжжі. Це був перформанс у цікавому просторі, абсолютно не академічному – бетонні стіни, будматеріали.

Ми були в різних кутках зали, ходили туди-сюди, читали, експериментували з музичними iнструментами. І ми були впевнені, що люди теж ходитимуть і якось з нами взаємодіятимуть.

Але вони поводилися зовсім інакше. Вони притислися до стін і з усіх сил намагалися бути не артистами.

Те ж саме в мене було, як не дивно, в Мюнхені. Ми проводили там перформанс із російським хореографом і європейськими художницями. Вiдвiдувачi сідали на підлогу, ближче до стін.

І ось що я зрозумів: люди бояться бути перформерами, артистами. Виявилося, що інтеракція – це дуже складно. І проблема не в людях. А в тому, що ми не знаємо, як це робити.

Хоча, мабуть, сучаснi театральнi i перформативнi дiячi знають. А нам треба вивчати.

Про те, що далі

Музика неймовірно змінюється. У класичній цього, можливо, не помітно. Але сучасна музика трансформується з шаленою швидкістю.

Молодь, яка є зараз, кардинально відрізняється від тієї, що була десять років тому. Відповідно, і з сучасною класичною музикою відбудеться те саме – за десять років ситуація зміниться, зміниться попит, і люди слухатимуть щось інше.

Це не означає, що вони слухатимуть лише сучасну музику. Ми живемо в епоху архiвiв i стирання кордонiв сучасного й iсторичного.

Вистрiлити може будь-що. Наприклад, Чарльз Айвз [американський композитор, основоположник нової американської композиторської школи ХХ століття – прим. УП.Культура] і Джачiнто Шельсi [італійський композитор і поет – прим. УП.Культура].

Це композитори, які прожили дуже довге життя – більше 80 років. Але за життя їхню музику ніколи не виконували. Вони собі існували всередині своєї тусовочки.

Але коли Айвзу було під 90, а Шельсi за 80, їх хтось актуалізував і почав виконувати. Тепер це світові композитори, класики.

Тому я припускаю, що зараз в Україні живе композитор, якого ми не знаємо, або знаємо, але не надто цiнуємо. Може, колись він стане модним – і ми дуже здивуємося.


Композитори:Олексій Шмурак
Джерело: Українська правда





Інші:

Людмила Монастирська: «У співака має бути такий агент, якому можна повністю довіряти»
Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
      © 2008-2024 Music-review Ukraine