«Спалахи пам’яті» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Спалахи пам’яті»
Півненко Богдана
Національний ансамбль солістів
Гаврилець Ганна Олексіївна
Козаренко Олександр
Сильвестров Валентин Васильович
Шевченко Юрій Валентинович
«Спалахи пам’яті»
Так було названо програму Національного ансамблю солістів «Київська камерата», яка завершила цьогорічний фестиваль камерної музики «Дзеркало»
21 травня 2024, вівторок
Поширити у Facebook

Вже сама назва викликає безліч асоціацій. Пригадуєте виставку два роки тому: «Революція гідності: спалахи пам’яті» чи фільм про документування подій голокосту «Спалахи пам’яті»… Весь концерт весь був пронизаний ідеєю меморіальності: загалом він був приурочений до 30-річчя «Київської камерати», присвячений пам’яті його керівника Валерія Матюхіна (24 травня 2023 р. – річниця його відходу до вічності).

Окрім того, що програма була укладена з композицій виключно українських митців, була карколомно складна як з ансамблевої точки зору, так із з огляду на партії окремих виконавців (тут колектив блискуче підтвердив свою назву – як ансамбль солістів!!!), більшість творів мала свою меморіальну місію.

Програму відкривав медитативний твір Валентина Сильвестрова «Миттєвості пам’яті». Це мейнстрімний ракурс його творчості пізнього періоду, адже в його програмному доробку теми миті і пам’яті фігурують особливо послідовно: «Миттєвості Моцарта», «Пам'ять про П. І. Ч»., ор. 34 (2004) «Миттєвості Шопена», «Миттєві вальси», «Миттєвості віденського вальсу», « В пам'ять про I.S.B.» для віолончелі, «Посвята I.S.B.» для скрипки, його «Миттєвості пам‘яті ІІ», тв. 27 (2004) присвячені київському наставникові О. Козаренка в Київській консерваторії – видатному педагогу класу фортепіано Всеволоду Воробйову,

Світлим спогадом про Ганну Гаврилець, піснею і моливою водночас, став «Хорал» для струнних (2003) – вона покинула світ у третій день повномасштабного вторгнення (27 лютого 2022).

Концерт для флейти і струнного оркестру, тв. 10 (1965) Віталія Губаренка (феєричне соло в ньому виконав Дмитро Кузьмін) став присвятою першовиконавцю Олегу Кудряшову (його річниця також близенько - 28 травня 2016).

Наступна композиція - «Місто Марії» для струнних (2022) авторства учасника колективу, композитора та віолончеліста-соліста Золтана Алмаші стала меморіалом-реквіємом для цілого міста, слухаючи цей твір над долею багатостраждального Маріуполя у ці гіркі роки плакали слухачі багатьох країн. І справді – жоден відеозапис не дає тієї глибини емоцій причетності, які мали змогу пережити ми у залі.

Втратою першого місяця війни став і Юрій Шевченко (він пішов з життя 23 березня 2022.). Його сповнена ніжності і тепла композиція «Ми є!» не раз пронизувала серця зарубіжних слухачів всієї Европи і змушувала плакати українців-виконавців. У цій програмі його творчість було представлено «Старосвітською елегією» для альта та струнних (соліст - Андрій Тучапець), композицією, яка майстерно балансувала між традицією і сміливим експериментом, ставлячи непрості акустичні та ансамблеві завдання для соліста і колективу.

Розкішною епітафією поваги і захоплення Олександру Козаренку (рік його непоправної втрати минув зовсім недавно - 21 березня 2023) стало виконання «Concerto Rutheno» для фортепіано з оркестром (1990), де за препарованим інструментом розсипався гуцульскими цимбалами Дмитро Таванець, а вишуканий ансамбль академічних інструменталістів-віртуозів творив шалений вихор весільних троїстих музик в традиційний фольклорній парі думка-коломийка.

Посвята наступного твору для кожного, хто слухав його хоч раз, більш ніж очевидна: Концерт № 1 для скрипки з оркестром Володимира Зубицького (1977) існує лише в рукописному вигляді і виконується лише «Київською камератою». І хоч написаний він в рік народження його солістки - Богдани Півненко, він очевидно дочекався саме тієї унікальної виконавиці, яка стал його неповторною інтерпретаторкою. Майстерність взаємодії музикантів оркестру у композиції межових рівнів віртуозності викликає справжню гордість і щире захоплення диригентським хистом Олега Маринченка.

Неочікуваним теплим і умиротворюючим завершенням такої барвистої і вибухово емоційної програми стала «Фінська колискова» для скрипки, альта та струнних (2005) Євгена Станковича з ірреальним парним соло скрипки (Кирило Бондар) і альта (Валентина Буграк), яке м’яко переводило з материнської пісні у мрії ніжного сну. До сприйняття кожного твору вводило супровідне слово Аліни Плахтієнко, яке заворожуюче привідкривало особливі грані особистості митця чи самої композиції як для музичних гурманів, так і для слухачів-аматорів.

Це було воістину розкішне завершення надзвичайно цікавої програми Другого Всеукраїнського фестивалю камерної музики “Дзеркало”, за масштаб, рівень, представництво, якість, прямі стріми і записи програм якого маємо нагоду подякувати його артдиректору Миколі Гречуху, його дружині – скрипальці та художниці Оксані Гречух, їх чудовій самовідданій і злагодженій команді та керівництву Львівської опери, яке підтримує цю унікальну і вкрай потрібну ініціативу!



















Автор: Роксолана Гавалюк
Колективи: Національний ансамбль солістів "Київська камерата"
Виконавці: Богдана Півненко
Композитори:Ганна Гаврилець, Олександр Козаренко, Валентин Сильвестров, Юрій Шевченко
Концертна організація: Львівський Національний академічний театр опери та балету ім.С. Крушельницької



Інші:

125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
Музичний шедевр пролунав у Харкові
Вистава, яка об’єднала митців Києва, Дніпра, Одеси та Харкова
Новий сезон в Одеській філармонії
Новий концертний сезон обласної філармонії розпочався українською класикою
Юлій Цезар і Со у бомбосховищі: про постановку опери Ґеорґа Фридриха Генделя на Зальцбурзькому фестивалі 2025
ТРИ СИМФОНІЇ ГАЙДНА У ФІЛАРМОНІЙНОМУ ЦЕНТРІ: МУЗИКА, ЩО ДАРУЄ СВІТЛО
Перса юної Джульєтти та Ромео-акробат: одеська Музкомедія поновила легендарну рок-оперу
“Слава Україні!” підхопили 250 тисяч глядачів: одеські музиканти ВМС підкорили фестиваль в Едінбурзі
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою
Хто ми, ким були і ким ще можемо стати…
У Харкові вперше в Україні зазвучали п'ять органів одночасно: як це було
"Тут буде сад": як у театрі "Нафта" створили танцювальну виставу, для якої актори брали уроки із жестової мови
Прем’єра фільму «Сірник у копиці сіна» (Match in a Haystack)
У Києві презентували український аналог complete works – повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича
Новий погляд на «Травіату»
"Тигролови" у Нью-Йорку: на Бродвеї пройшли драматичні читання українського мюзиклу
Враження про відкриття «Схід Опера Фест – 2025»
Органна зала у полоні мрій, марень й казкових образів
Повернення опери після 300 років забуття
Куточок Італії у… Харкові
Концерт-перформанс «Я люблю тебе» ( Je t’aime)
ПІДСУМКИ 27-Ї «МЕЛЬПОМЕНИ ТАВРІЇ»
Фантастичне Чарівнолісся
Івано-Франківська філармонія розпочала 86-й концертний сезон
Голос епохи у рок-опері: Київська опера відкрила новий сезон виставою «Патріот»
"Оксамитовий сезон" в Одеській опері: як завершився Х Міжнародний фестиваль мистецтв
«Харків Опера» офіційно відкрила свій 150-й театральний сезон
Запорізька філармонія поєднала в Grand Concert'і зал і сцену
Міфи і сучасність "Готелю Метаморфозис": Зальцбурзький фестиваль 2025
Відбулась урочиста прем’єра фільму «Медовий місяць»
«Летючий голландець» - концертна версія
Прем'єра перформансу "Війна. Обличчя. Монологи"
Ми-Є! Музика української Незалежності
Мелодії Турку і Львова. У Фінляндії прозвучали твори українських композиторів
У Мукачеві виступили військовий оркестр «Едельвейс» та струнний ансамбль «Дивертисмент»
"Ковток нормальності у важкі часи": в Одесі відбувся фестиваль "Два дні і дві ночі нової музики"
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
1.jpg