1 жовтня відомий альтист Андрій ВІЙТОВИЧ виступив у Національній філармонії, відкриваючи «Київ Музик Фест» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
1 жовтня відомий альтист Андрій ВІЙТОВИЧ виступив у Національній філармонії, відкриваючи «Київ Музик Фест»
1 жовтня відомий альтист Андрій ВІЙТОВИЧ виступив у Національній філармонії, відкриваючи «Київ Музик Фест»
5 жовтня 2016, середа
Поширити у Facebook

Серед знакових подій музичного життя України вже майже три десятиліття займає свою впливову нішу «Київ Музик Фест», який органічно вплітає надбання сучасної української музики в міжнародний контекст. І не випадково, що відкриття його — 1 жовтня — співпало з Міжнародним днем музики.

У програмі відкриття взяв участь наш земляк, екс-львів’янин, який давно вже очолює групу альтів «Конвент Гардена», Андрій Війтович. Крім основної програми, в якій він виконуватиме концерт Євгена Станковича, пан Війтович дасть майстер-клас у Національній музичній академії. І це теж має стати неабиякою подією для студентства.

Із Львова до Лондона пройдено великий, непростий і дуже натхненний шлях. Саме про це ми говорили з нашим земляком.

— Альт — не надто популярний інструмент, дітей частіше віддають до класу фортепіано, скрипки. Як і ким було обрано альт, і хто ваш перший учитель?

— Я грав на скрипці, вступив до Львівської десятирічки ім. С. Крушельницької. Моїм першим учителем був Іван Іванович Шутко, на жаль, уже покійний. Саме в нього закінчив школу і вступив до Львівської консерваторії, до класу його дружини Лідії Остапівни. Але в неї провчився тільки півтора року, тому що мене запросили в Академію Менухина до Швейцарії. Якщо чесно, то мене перевели на альт примусово. Рівень виконавців-скрипалів був надзвичайно високий. На той час там були лауреати міжнародних премій — королеви Єлизавети, Ліпіцера та інших. Я просто не підходив за рівнем як скрипаль, хоча видавалося, що мав певний талант, мене вважали обдарованим скрипалем. Так сталося, що мені запропонували спробувати альт, і як сказав Альберто Лисий, на той час директор школи: «А там далі буде видно». Саме так «народився» альтист Війтович.

— Я чула, що пропозицій, коли ви закінчили школу, було багато, і вони були найрізноманітніші, може, більш цікаві у фінансовому плані, але ви обрали «Ковент-Гарден». Чому?

— Коли закінчував академію у Швейцарії, вислав понад 40 листів до різних оркестрів, здебільшого у Європі, зокрема в Німеччині. Отримав три відповіді — з Цюріхської опери, з Ліонської опери і з Лондонського симфонічного оркестру. Поїхав до Цюріха, заграв на іспиті, пройшов у фінал, але на той час нікого не взяли. У Ліон не поїхав, а вирішив спробувати пройти у Лондонський симфонічний оркестр. Склав успішно іспит, мені запропонували trial — випробувальний етап, який пролетів майже непомітно, — за півроку мені запропонували роботу. Отже, дуже багато запрошень на той час я взагалі не мав, але Лондонський симфонічний — один із найкращих оркестрів, який входить у так звану п’ятірку кращих оркестрів світу. Так що мені пощастило. В оперний театр прийшов значно пізніше — після шести років перебування в Лондонському симфонічному оркестрі — на запрошення тодішнього головного диригента опери Бернарда Хайтінка. Він мене запросив прослухатися, я пройшов пробу, потім випробувальний етап, і отримав роботу. Але... з підвищенням — на посаду концертмейстера групи. І кардинально змінив музичну орієнтацію — з симфонічної музики перейшов на оперну і балетну.

— Ви багато гастролюєте і займаєтеся сольними концертами, граєте квартети, ансамблі. Як це почалось, і чи вистачає часу?

— В останні п’ять років у мене — сольна кар’єра. Трохи запізно, тому що взагалі сольна кар’єра починається в юності або хоча б, коли людині виповнюється 20 — 25 років, а не в 40, як у мене. Так сталося, що мене почали запрошувати різні диригенти ансамблів, в оркестри, грати сольні концерти, а також як камерного музиканта. Протягом п’яти років ця діяльність дедалі більше наповнювалася, тепер на рік у мене виходить десь 20 сольних концертів. Це незважаючи на те, що я не маю агента. Відіграють певну роль приватні зв’язки, знайомства. І в камерному виконанні виступав із багатьма колективами, наприклад, Ансамблем Розумовського, який базується в Лондоні, також були солісти у Лондонському симфонічному оркестрі, в оперному театрі — солісти «Ковент-Гардену», з якими ми, до речі, приїжджали на гастролі й до Києва. Так само беру участь, оскільки викладаю, в багатьох фестивалях: викладацьких, камерної музики. Тобто приїжджають педагоги, студенти, маємо уроки, потім граємо камерну музику. Діти виступають, педагоги виступають окремо, потім — разом із дітьми. Це дуже велика музична освітянська робота, яка проводиться здебільшого влітку. Але є деякі фестивалі, які проходять упродовж цілого року. Тож роботи дуже багато. Нещодавно повернувся з Єревана, там був концерт з Єреванським національним філармонічним оркестром, виконували концерт Уолтона з Кирилом Карабицем — він диригував. У програмі також були твори В.Сильвестрова — І. Карабиця і скрипковий концерт Бетховена, який виконував концертмейстер Берлінської філармонії. Концерт мав дуже великий успіх.

— Багато років ви живете у Великобританії, це для вас дім, робота, яку ви любите, і життєві перспективи. Світ відкритий для вас, але що для вас є сьогодні Україна — і концерти, і те, що відбувається нині в країні?

— Як каже моя донька — їй 15 років, вона народжена в Лондоні: «Я вчуся в Англії, а живу в Україні». Тобто завжди, коли має можливість, на кожні канікули їздить до України. У Львів, Київ — увесь свій вільний час проводить в Україні, не бачить іншого місця, де б вона хотіла відпочити. Має дуже багато друзів, так само, як і я. Ми всі взаємопов’язані — батьки у Львові, Леся Степанівна, мама моєї дружини, — в Києві, у нас дуже близько стосунки. Вони приїжджають до нас, ми дуже багато часу проводимо в Україні — мінімум тричі на рік їздимо.

Я не грав в Україні приблизно років дев’ять. Якщо були якісь концерти, то такого плану, як збирання коштів на інструменти для школи або гала-концерт, присвячений річниці моєї школи у Львові. От і все. Здебільшого даємо концерти, щоб зібрати гроші на АТО. Ці концерти проводяться в Лондоні серед української діаспори, в українському клубі, й кошти переводимо на АТО. Те, що могли, те й робили. З України приїжджали Марійка Бурмака і Тарас Чубай, а ми своїми силами старалися зібрати людей — зі Швеції, Фінляндії, навіть приїжджали з Америки. Нині досить багато музикантів живе в Лондоні. Зараз із радістю їду в Україну на відкриття фестивалю.

А у вас є якісь особисті плани, програми, які ви хотіли б запропонувати Україні?

— Звичайно, є. Ми зараз ведемо переговори зі Львовом, із містом, де я виріс. Там є фестиваль «Віртуози», на який мене було запрошено, хочу поїхати на цей форум у травні й зіграти зі своїм піаністом Мирославом Драганом, з яким маємо ансамбль уже протягом 20 років. На перших порах ми дуже багато концертували, а потім наші шляхи трохи розійшлися: я поїхав за кордон, а він лишився у Львові. Буде дуже приємно знову спільно зробити гарну програму, яка складатиметься з усіх творів Брамса, які написані або перекладені для альта. Тобто це будуть дві сонати Брамса для альта, скрипкове скерцо, яке перекладено для альта, і дві оригінальні пісні — я не впевнений, що вони колись виконувалися в Україні. Це пісні для контральто і фортепіано. Є запрошення в Одесу від Кармелли Цепколенко на фестиваль сучасної музики «Два дні і дві ночі нової музики», на який, думаю, приїдемо зі своїм колегою-альтистом із Лондона. Тобто щонайменше тричі гратиму в Україні найближчим часом.

— Завжди раді бачити вас в Україні, чути вашу чудову гру, але ми не закінчили попереднє питання: чим для вас є те, що відбувається сьогодні в Україні?

— Зараз на моїй Батьківщині йде війна. І це для мене є очевидним. Це —агресія Росії. Люди гинуть кожен день... А музичне життя йде своїм шляхом, і дуже тяжко відокремити щось від чогось іншого, тому що все взаємопов’язано. Я працюю в Англії. Тут ідуть свої політичні справи — Англія вийшла з Європейського Союзу, це також величезна політична акція, і ми всі чекаємо, що ж буде далі. Але щодо України хочу сказати, що дуже хотілося б поїхати колись із концертами на Донбас, у Дніпро. Є такі ідеї, щоб допомогти армії, людям, які воюють. Такі переговори ведуться...

— У вас була зустріч з М. Ростроповичем і його дружиною Г. Вишневською. Як це відбулося?

— Це була вечірка, дуже приємна для нас усіх. Ростроповича ми запросили після лондонського концерту до нас додому. Це була наша перша квартира, куди ми приїхали з дружиною Оксаною і де ми жили перші три роки перебування в Лондоні. Я не знав, що він прийде разом зі своєю дружиною, яка має репутацію людини настрою. Ми наробили вареників, столи ломилися, але в нас була дуже маленька квартира. Був чудовий вечір, Галина Павлівна навіть співала в кінці, була у прекрасному настрої, розповідала історії про життя у Москві, про своє навчання, становлення М. Растроповича як музиканта, і вечір пройшов просто дуже тепло. Ми потім продовжували спілкуватися по-колежанськи протягом трьох-чотирьох років, поки я не пішов із Лондонського симфонічного оркестру, але встиг все-таки пограти разом і як соліст. Побажання і похвала Ростроповича для мене мали велике значення, і я це дуже високо цінував.

— У вас буде майстер-клас у НМАУ, адже в Лондоні ви викладаєте у Королівському музичному коледжі. Чи спілкувалися ви раніше з нашими студентами? Наша музшкола завжди вважалася дуже високою, а як ви оцінюєте те, що відбувається зараз?

— В Україні я ніколи не викладав. За ті роки, які я працюю в Англії, мене не запросили на жоден майстер-клас або якийсь обмін досвідом, симпозіум чи щось подібне. Це і в Києві, й у Львові. Тому в мене не було можливості давати відкриті уроки. Але я знаю дітей з України, які навчаються в Західній Європі. Свого часу зі мною вчився Олег Каськів, інші українці, так само як Аліна Комісарова, Олесь Семчук, його сестра Свята Семчук, яка працює в Симфонічному оркестрі, з якою я сподіваюся зустрітися на нашому концерті 1 жовтня. Мої контакти зі студентами в Україні дуже незначні, виключно дружнього плану. Майстер-клас у НМАУ стане першим, я до нього готуюся і сподіваюся, що зможу чимось допомогти студентам Академії.


Автор: Світлана Агрест-Короткова
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Газета «День»



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine