За весь час війни Мінкультури жодного разу не поцікавилося долею Донецької опери - Писарев | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
За весь час війни Мінкультури жодного разу не поцікавилося долею Донецької опери - Писарев
За весь час війни Мінкультури жодного разу не поцікавилося долею Донецької опери - Писарев
5 листопада 2014, середа
Поширити у Facebook

"Я зараз не в театрі. Я більше займаюся дітьми. Я забрав їх від війни", - такими були перші слова Вадима Писарева у відповідь на прохання розповісти про нинішню ситуацію з Донецьким національним академічним театром опери і балету ім. А.Б.Солов‘яненка, в якому він до недавнього часу працював, - і все ще рахується - художнім керівником. Він говорив обережно, не даючи різких оцінок, розуміючи, що це може позначитися на долі частини трупи, яка продовжує працювати у нелегких умовах окупації.

Народний артист, відомий в Україні та світі, розповів, що в театрі був великий колектив - п'ятсот чоловік: бутафори, художники, оркестр, хор, балет... Зараз їх трудові книжки лежать, ніхто їх не забирав, але багато артистів змушені було виїхати. Частина трупи під обстрілом продовжує у вихідні дні давати вистави. Тим часом, стверджує Писарев, з самого початку воєнного протистояння Міністерство культури жодного разу не поцікавилося долею театру, не зробило спроби його евакуювати.

ШЕВЧЕНКІВСЬКУ ПРЕМІЮ НАМ ВРУЧИТИ НЕ ВСТИГЛИ

- Вадиме Яковичу, що зараз відбувається з Донецькою оперою? Якийсь період через постійний обстріл міста вона не працювала. Зараз, схоже, там все-таки відкрили черговий театральний сезон. Ви знаєте, як працює Ваш рідний театр в умовах війни?

- Ситуація там дуже складна. Мені важко про це говорити, я дуже боюся їх чимось образити. Адже вони  прагнуть працювати, вистави давати. Але все-таки, якщо чесно, вистави не можуть проходити на тому рівні, як раніше. Вже і хору половини немає, і балету немає, і диригента жодного немає... І моя школа балетна розбіглася - хто в Івано-Франківську, хто в Києві. Тому що війна, над головою літають снаряди. Там справді дуже небезпечно. Люди дійсно злякалися і за дітей своїх. І дуже багато хто виїхав. Отже трудові книжки лежать, але багато хто - ніби на гастролях.

Мені б потрібно бути там, приїхати. Але не можу, я не згідгний з усім, що там відбувається. З війною не згідний - це надумана війна. Я не згідний з тим, що вона зіштовхнула православних людей. Що прийшли якісь дивні керівники. Звідки вони з'явилися? Хто їх призначав? Хто вони такі? Допустимо, якийсь масажист - сьогодні міністр охорони здоров'я... Люди приходять без знань і починають керувати. Самі розумієте, що виходить.

Я не підтримую цю владу, яка там зараз, - "ДНР". Вони всі зі зброєю, все контролюють. До театру їм справи немає, грошей не платять, одні обіцянки. Те, що вони говорять, - одне базікання. Ще жодної копійки не виплатили ні пенсій, ні зарплат артистам.

- Образливо Вам за свій театр, який так набирав у своєму розвитку, прогримів своєю грандіозною прем'єрою "Летучего голландца"?

- Ви знаєте, що згоріли верстати (на яких ставляться декорації - ред.) наших найкращих вистав, у тому числі  - "Летучий голландец", "Богдан Хмельницький", "Кармен", "Спартак"? Снаряди влучили у складські приміщення, щастя, що вони не поряд з театром. І декорації є простріляні кулями. Слава богу, костюми збереглися.

- Сподіваєтеся все-таки, що всі ці вистави скоро йтимуть знову?

- Я поки що не сподіваюся. Хочу бути реалістом... Пам'ятаю, як важко нам було ставити "Летучего голландца", як давалася кожна копійка. Ми раділи - все-таки ми це зробили! Здавалося б, ось, будь ласка, танцюйте, співайте, виступайте... Ба-бах - і все...

Чудову виставу поставили, і до Києва її возили, і до Німеччини. Багато разів її грали. Вона мала величезний усіх. Її висунули на Шевченківську премію, і ми її одержали. Але нам її не вручили. І не лише нам. Тому що - війна...

- Коли Ви востаннє були у Донецьку? Яка там ситуація? Ми читаємо і бачимо в новинах, що російська військова техніка їздить вулицями міста...

- Був тижні три тому. І так воно і є - там дуже багато техніки, військовослужбовців. Всі звикли до цього.
У мене мама залишилася у Донецьку, Олена Миколаївна. Телефоную їй щодня.

- Що вона розповідає?

- Сказала, що сьогодні не стріляли. І на виборах теж не стріляли. Але одного разу так гуркнуло, що у всіх у цьому будинку кондиціонери повилітали.

- А де остання Ваша родина?

- Ми не хотіли, щоб наші діти залишалися у Донецьку. Там небезпечно для життя. Моя дружина зараз працює у Харківському театрі. І молодша донька там навчається, вона займається балетом. А я з середньою донькою в Києві, вона захоплюється тенісом. Дівчаткам 7 і 14 років. Син Андрій, ви знаєте, танцює у Київській опері.

ГЕНДИРЕКТОР НЕ ЗМІГ ПЕРЕЖИТИ СИТУАЦІЇ, ПОВ'ЯЗАННОЇ З ВІЙНОЮ

- Гендиректор Донецької опери Василь Рябенький помер 7 жовтня. 25 років він працював у театрі. Писали, що раптово помер. Що насправді сталося?

- Інфаркт. Василь Іванович не зміг пережити тих проблем, які на нього звалилися, цієї ситуації, пов'язаної з війною. Йому було 56 років. Здорова, сильна людина... Раптово за десять секунд людини не стало. Це сталося вдома після репетиції. Гадаю, це результат важкої напруженості. Всі проблеми він носив у собі, дуже переживав: зарплати немає, частина декорацій згоріла, артисти чогось чекають, невизначеність... Ситуація важка, а він нічого не міг зробити. Помер від безвихідності.

Я виїхав з Донецька ще влітку. Але він просто не міг виїхати, був до кінця на своєму посту.

- У театр призначено нового директора?

- Так, Євген Денисенко. Він був директором краєзнавчого музею.

- Це нова влада його призначила? До музики він відношення має?

- Схоже, що так, нова влада. Щодо музики, він був режисером багатьох концертів.

- Отже Донецький театр опери і балету як працюватиме?

- Він буде. Саме так, як ви запитали - "якось"... Адже там як подають: війна йде, а ми - ура-ура! - з виставами. Але цей час минув, просто минув. І "Летучей мышью" відкривати сезон - це від безвихідної ситуації. Дещо не той рівень... Але мені здається зараз треба просто зберегти життя акторам.

- Для них це, напевно, як працювати на лінії фронту?

- Ще гірше... Якщо чесно, я боюся, щоб після цього інтерв'ю у театр не полетіли снаряди. Адже нам і погрози були.

- На аресу дирекції театру? Якого роду погрози?

- Ще влітку до нас з автоматами прийшли. Нам вдалося вмовити їх не проводити якісь свої заходи, на зразок з'їзду чи що, у театрі. А насправді в театрі під сценою зробили бомбосховище. Сказали, щоб в разі нальоту глядачі збігалися під сцену. Там і зараз вода стоїть, килими, все потрібне, щоб можна було перечекати.

- Вже використовували ваш театр як бомбосховище?

- Так, тижнів три тому, коли був сильний вибух і в 10-кілометровій зоні повилітали шибки. У театрі вилетіли вікна і трохи люстра не впала. Так вибухнуло, - не знаю, що це було, але була репетиція, - всі злякалися, збіглися туди...
 
ПАСПОРТ "ДНР" МЕНІ НЕ ПОТРІБЕН


- Вадиме Яковичу, Ви зараз вимушено поза театром. Що робите?

- Треба працювати, заробляти. У мене є пропозиції поїхати викладати до Катару, давати майстер-класи у Сполучених Штатах, завжди можу поїхати до Китаю. Я можу знайти роботу, але поки що - вільний художник. У Харкові давав майстер-класи, у Києві теж допомагаю...

Ми підтримуємо Івано-Франківськ у балетному світі. Наш педагог Вікторія Холодова зробила постановки у моїй івано-франківській школі (Балетній школі ім. Вадима Писарева - ред.) - і вчора вони здобули перше місце на конкурсі у Львові.

- Скільки учнів у цій школі? Як довго вона існує? Чия ідея була її створити?

- Ідея була моя і композитора з Івано-Франківська Володимира Павликовського. Нас підтримав тодішній губернатор Михайло Вишиванюк. Школі вже понад п'ять років. У ній сто сорок учнів. А починали з двадцяти. Пішов результат - і пішли до нас діти...

Звичайно, школа розвиватиметься й далі. Але, розумієте, якби цей міст, який ми зробили з Івано-Франківськом, ми зміцнили раніше... Якби все зміцнили раніше... Тоді б у нас не було сьогодні цієї страшної ситуації.

Словом, зараз я планую заїхати до Івано-Франківська, потім поїду до Катару, а потім до Америки. Повернуся до України в січні. Обов'язково повернуся. Адже я був патріотом і за радянських часів. Просто зараз змушений виїхати через дітей.

- Учора в новинах прозвучало, що в Донецьку готуються до видачі паспортів "ДНР"? Як ви до цього ставитеся?

- Ось і тому я тут, а не в Донецьку.

- Вам не потрібен паспорт "ДНР"?

- Ні. Крім того, ці громадяни будуть невиїзними – в жодну країну світу. Я не знаю, чим це закінчиться, але все це дуже погано. Всі зміни, які там досі відбувалися, вели лише до гіршого - до загострення. Тому запровадження нових паспортів - тільки до погіршення життя людей. Я навіть не уявляю, що може бути.

- Зараз багато пишуть про те, що територія Донбасу, який знаходиться не під контролем України, може стати зоною замороженого конфлікту. Вам ви це бачите?
- Просто жахливо те, що, скажімо, син живе в Авдіївці - на українській території, а батьки його за 500 метрів - на російській території. І як бути? Ось це жахливо. Я думаю, важкий період там буде. Найважчий.

З МІНКУЛЬТУРИ НІХТО НЕ ПІДТРИМАВ: МИ - З ВАМИ

- Скажіть, Вадиме Яковичу, а влада в Києві, Міністерство культури могло допомогти театру? Були якісь спроби? Ви зверталися до них? Чи не стояло питання про евакуацію театру з Донецька?

- Ви знаєте, не стояло. Чомусь про театр всі забули. Ми і телефонували, і писали. Ще влітку, коли в червні все це починалося, ми хотіли кудись евакуювати театр. Було таке бажання.

- Київ вас не підтримав? Ви особисто зверталися до міністра культури?

- Я не звертався. Але знаю, що міністру телефонував наш головний диригент Василь Василенко, який, до речі, зараз десь в Києві. Результат ви бачите. Хоча, якщо це міністерство країни, звичайно, воно мало нам допомогти. Міністр мав вирішити цю ситуацію, хоча б зателефонувати і запитати: "Як ви там, хлопці?" Не хочу нікого звинувачувати, але ми український театр - і чому з Міністерства культури нам ніхто не зателефонував? Жодного разу? Ніхто не сказав: хлопці, ми вам допомогти не можемо, у нас немає грошей, але ми - з вами? Хоча б так, і то було б культурніше. Я тут, якщо чесно, навіть не знаю, що сказати...

Та й до сьогоднішнього дня ніхто не телефонує і нічого не питає, неначе так і має бути. Бог їм суддя...

- А не було ідеї заради порятунку театру взяти той же "Летучий голландец" - і, як бродячі артисти, виїхати на якісь тривалі зарубіжні гастролі?

- Але на ці гастролі теж Мінкультури мало б дати добро - щоб на тривалий період трупа виїхала. Напевно, і країни якісь знайти, щоб нас взяли...

- А зараз міністерство могло б щось зробити в цьому плані, щоб допомогти театру?

- Мені здається, вже пізно. По-перше, майже всі розбіглися. По-друге, театру просто можуть не дати можливості виїхати.
Я думаю, нехай війна закінчиться. А потім за допомогою мирних переговорів ми всі разом намагатимемося якось театр відновлювати. Тому що поодинці це зробити не вийде. Отже давайте трохи почекаємо.

- Я бажаю успіху - і Вам, Вадиме Яковичу, і чудовій Донецькій опері - і щоб все повернулося на своє місце. Нехай повернуться актори, Ваші вистави, і Ваші глядачі. І нехай до України повернеться мир.


Автор: Валентина Пащенко
Концертна організація: Донецький національний академічний театр опери та балету імені А. Солов’яненка
Джерело: Укрінформ



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
110125_237.jpg