Рівнянин Андрій Ляшук продовжує традиції лірників | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Рівнянин Андрій Ляшук продовжує традиції лірників
Рівнянин Андрій Ляшук продовжує традиції лірників
Відеосюжет
12 серпня 2016, п'ятниця
Поширити у Facebook

Традиції українських лірників живуть і донині.

На власному досвіді це доводить рівнянин Андрій Ляшук.

Андрій Ляшук

Йому вдається поєднувати бізнес та мистецтво. Про тонкощі та складнощі вивчення і продовження старовинних традицій лірник розповів журналістам Rivne1.tv.

Андрій Ляшук - родом з міста Ковеля. У Рівному оселився після закінчення школи.

Закінчив Рівненський інститут культури. Нині багато часу віддає творчості, культурі, мистецтву, і водночас з дружиною керує рекламною студією.

- Відколи почали займатись музикою?

- З дитинства. Я закінчив музичну школу. Це був інструмент баян, який я невзлюбив, закинув і на ньому не грав. Потім я захопився етнічною музикою і етнічними духовими інструментами (флейти, сопілки, дудки, не тільки з різних регіонів україни, але й з світу).

- Кому належить ініціатива займатись музикою?

- Моя ініціатива. Я захотів в музичну школу і батьки мене туди відвели, не змушували.

- В дитинстві виникало бажання покинути музику?

У дитинстві дуже часто. Коли всі приходили із школи і на вулиці бавились, грали в футбол, а мені треба було брати великий інструмент і працювати, тоді це було дуже важко. Багато разів виникало бажання покинути.

- Що зараз надихає?

- Тяжко пояснити об’єктивними причинами. Надихає гра інших людей, творчість їхня. Коли чую музику, яка чіпляє мене, чи спонукає до того, щоб зіграти те ж саме, чи створити щось краще - це найбільше. Я, наприклад, взяв ліру в 42 роки, а до цього я просто слухав, а от в той період воно мене зачепило, я послухав записи, як грали лірники, як співали. Тоді вирішив, що цей інструмент буде у мене, я його знайду, я хочу на ньому грати.

- Важко далася ліра?

- Не важко. Оскільки у мене був досвід гри на інших інструментах, то я, мені здається, взяв інструмент до рук, і протягом перших десяти хвилин, понатискавши на клапани, вже міг грати.

- Якими ще інструментами володієте?

- Різноманітні етнічні духові, не варто навіть їх перераховувати - їх багато. Вони схожі між собою, і в різних етносах є схожі інструменти. В нас – сопілка 6-ти діркова, а у ірланців – вістл, індійська флейта бансурі, сякухаті – японська флейта, балканські духові. Всі ці інструменти можна назвати – аерофони. А крім того, пізніше захопився іншими інструментами,також струнними.

- Чим особлива ліра?

- Ліра – дивний інструмент – смичково-струнно-клавішний, тому що там є колесо, яке треться по струнах і виконує роль безперервного смичка, струни ми не притискаємо пальцями до грифа, а рухаємо клапанами лади, тому є клавіші, і струни і смичок.

- Звідки у Вас ліра?

- Перший інструмент від майстра з луцька Віктора Іщука, потім він зробив реконструкцію з музею точні параметри ліри на якій грав останній волинський лірник Іван Власюк. На сьогодні, єдине що збереглося це його записи . хотів собі. Нещодавно в мене появився інструмент, можна сказати електронна ліра, яку змайстрував Станіслав Ногай з Польщі.

- А Ви умієте самотужки майструвати музичні інструменти?

- Роблю духові інструменти, сопілки, флояри. Ліри ще не вмію, але ті інструменти які для мене робив Віктор Іщук допрацьовував, варив спеціальний лак, яким покривав ліру і підганяв щоб струни терлися об кола так, як потрібно, доводив до ладу як музикант.

- Чи є записані піснеспіви у вашому виконанні?

- Дисків нема, але записи можна знайти в інтернеті, також можна переглянути відео виступів в Youtube.

- Альбом плануєте записати?

- Варто. Планую, але поки відкладаю. Я хочу добре відпрацювати пісні. Тому дат назвати не можу.

- Яким буде майбутній альбом?

- Він буде швидше за все з традиційними лірницькими псальмами та кантами, релігійного та історичного змісту, щось в цій концепції.

- Де знаходите матеріал?

- Є декілька основних джерел. Одне з них - записи останнього волинського лірника Івана Власюка, який в 20-ті роки минулого століття на Волині мандрували з поводирями, на заході це зникло із приходом індустріалізації, а в нас збереглося. Є записи на бобінний магнітофон в 70-ті роки. Крім того є зібрані істориками ноти, також багато дізнаюсь від інших лірників та піснярів. Лірники та кобзарі багато переймають один від одного. Також проводять фольклорні експедиції, деякі люди ще пам’ятають пісні.

- Андрію, Ви наголошуєте на тому, що своє уже віджив останній волинський лірник, але ж як щодо вас?

- Я маю на увазі традиції незрячих лірників, я не живу тільки за рахунок співів, як це колись робили. Традиція уже видозмінена. Ми прагнемо виступати не на сцені, а на вулиці, біля церкви, на ярмарках, на святах, щоб люди бачили традиційні виступи. Це радше реконструкції традицій. Світ міняється - традиції міняються.

- Лірники, як відомо, оспівували історичні події свідками яких ставали чи про які чули. Чи присутня творча складова у вас?

- Колись не було газет, радіо, ТБ, і лірник був носієм новин, психологом, міг розрадити. До нього ставились як до сакральної постаті(незрячий лірник він не бачить цього світу, але бог відкриває йому більше). Але навіть і сьогодні люди часто запитують про різні речі. Дещо присутня, але не дуже сильно.

- Ви релігійна людина?

- Авжеж, я релігійна людина. Вважаю, якщо співаєш і декларуєш такі речі, життя теж мусить відповідати цьому, коли ти закликаєш людей не грішити, то мусиш не грати, як актор, а відчувати. Кобзар чи лірник невіруючий не може бути. Його б просто не прийняли.

- Лише сольні виступи чи співпрацюєте з колективами?

- Я крім співу під ліру, учасник колективів, які займаються традиційною музикою. Я учасник рівненського колективу «Сільська музика», вони займаються відродженням традиційної музика та фольклору Полісся. Київський колектив «Варйон», який грає традиційну музику від Карпат до Слобожанщини…

- Лірники часто передавали свої уміння та знання в спадок, чи маєте Ви учня?

На жаль я ще вважаю себе учнем, по-перше не можу передати професійно, по-друге дуже мало дитячого репертуару, а діти не спроможні розуміти псальми і канти. Хоча, буває, що хтось побачить на Youtube, і переймає. Мене здивував один лірник з Польщі, який вивчив по Youtube пісні в моєму виконанні. А ще мама хлопчика з Росії попросила щоб я написав слова карпатської псальми, я звісно написав, а вона мені потім скинула його виконання. Чим не учень? – Сподобався його виступ? - Так. Дуже.

- Коли і де Вас можна послухати?

- Що стосується Рівного, на День Незалежності в місті буду кобзарювати. Взагалі, лірники були мандрівними співцями, вони мало виступали на одному місці, там де жили, і в мене теж так виходить, я майже кожен тиждень десь граю, на цих вихідних на Київщині буде фестиваль, туди їду.


Автор: Віктор Петриляк
Джерело: Рівне 1





Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine