«Його музичність властива саме українській душі» | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
«Його музичність властива саме українській душі»
«Його музичність властива саме українській душі»
У Санкт-Петербурзі помер композитор Олег Каравайчук
17 червня 2016, п'ятниця
Поширити у Facebook

«У мене з радянською владою переважно естетичні розбіжності». Ця максима дисидента Андрія Синявського цілком правильна і для композитора Олега Каравайчука, з одним суттєвим уточненням: естетичні розбіжності в нього були з будь-якою владою, зокрема і з владою грошей чи натовпу.

Олег Каравайчук помер

Олег Каравайчук народився 28 грудня 1927 року в Києві в родині скрипаля. Коли батька арештували, Олегові було два роки. З раннього дитинства він писав музику. Закінчив музичне училище за класом фортепіано, у 1945—1951 рр. навчався у Ленінградській державній консерваторії. З 1953-го працював у кіно, стверджуючи, що це єдина творчість, яку не контролює КДБ.

Постать Каравайчука завжди оточували міфи, котрі він сам і підживлював доволі ексцентричною поведінкою та безкомпромісною вдачею. Так, перший публічний виступ на сцені Ленінградського Концертного залу на початку 1960-х став і останнім, ледь не завершившись скандалом. Наступного разу він зміг вийти на сцену лише 1984-го, в Будинку актора ім. К. С. Станиславського, і то лише в ролі піаніста — віртуозного виконавця музики Мусоргського і Бетховена.

До 1990 року Каравайчук був відомий виключно як композитор театру й кіно. Його концерти забороняли, періодично переслідували всю його родину, багато його партитур і понині не опубліковано. Його композиторський доробок в Росії невідомий, та у світі його цінують дуже високо.

Олег Каравайчук писав музику для фільмів провідних авторів українського кіно — Сергія Параджанова, Кіри Муратової («Короткі зустрічі», «Довгі проводи»), Віктора Греся («Чорна курка», «Янки при дворі короля Артура»), для російських майстрів — Петра Тодоровського, Василя Шукшина, Іллі Авербаха. В останні роки він іноді виступав у Петербурзі. Попри фінансові труднощі, відмовлявся від комерційних пропозицій, надихався лише проектами, що цікавили його творчо. Він нерідко брав участь у перформансах (зокрема, з Сергієм Курьохіним), що синтезували його музику, балет, поезію і відео. Його відмінною рисою стали епатажні виступи з наволочкою на голові, гра на роялі лежачи або на колінах. Сам композитор пояснював це бажанням зосередитись і залишитись наодинці з музикою. Він імпровізував за роялем просто під час концертів. Нинішнього кремлівського режиму наш земляк категорично не сприймав.

Своїми спогадами про Олега Миколайовича з «Днем» поділився живий класик української кінематографії Віктор ГРЕСЬ:

— Каравайчук для мене — не просто композитор. Я вважаю, що Олег був мені посланий Богом. Він — унікальний митець, геній! Він відкрив у мені щось таке, про що я й не знав. А його музичність властива саме українській душі. Його смерть для мене великий удар.

Суто по-людськи він був як дитина, але при тому мав добрі око й вухо і вражаюче аналітичне мислення. Далеко не до всіх ішов писати музику, дуже неохоче пускав до свого світу сторонніх. А щодо його ексцентричності, то, знаєте, всі великі митці вирізнялися дивацтвами. З другого боку, це була певна форма самозахисту, щоби частіше опинятись наодинці з самим собою. Він був і по-своєму щасливим, і, водночас, дуже самотнім. А це властивість геніїв.

Він, пішовши з цього світу, дуже багато нам лишив. Україна може ним пишатися.


Автор: Дмитро Десятерик
Джерело: Газета «День»



Інші:

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Згадуємо Миколу Колессу
      © 2008-2024 Music-review Ukraine