Клуб композиторів | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Клуб композиторів
Громов Євген
Клуб композиторів
Київський аванґард 1960-х: школа Бориса Лятошинського, Київ: студія «Аркадія», 2018.
19 серпня 2018, неділя

Ідея записати музику українських аванґардистів 1960-х років виникла в Євгена Громова двадцять років тому.




Він тоді мав славу «чи не єдиного київського піяніста, який зухвало не грає ані Бетговена, ані Шопена, ані Рахманінова, ані навіть Дебюсі», натомість із задоволенням виконує музику другої половини ХХ сторіччя, передусім аванґард. Видавцем зголосився бути Вірко Балей, американський дириґент і композитор із українським корінням, який у 1990-х мав репутацію промотора української музики за кордоном, зокрема у США (диски призначалися для американського лейбла звукозапису). Ішлося про запис двох авторських альбомів – Валентина Сильвестрова і Володимира Губи. Але зреалізувати задум із американцями не вдалося, а Балей із часом узагалі відійшов від проєкту.

Утім, Громов свою роботу зробив. Ба більше, піяніст-ентузіяст далі працював у студії, як той Ґлен Ґулд, попри те, що видавця у той час, як і задовго по тому, не було; поступово він записав усе, що вважав за найцікавіше в українській фортепіянній музиці постсталінського періоду.

Так з’явилися записи (переважно прем’єрні) знакових для всієї історії української музики фортепіянних творів Леоніда Грабовського, Віталія Годзяцького, Валентина Сильвестрова, Володимира Губи, Євгена Станковича, Петра Соловкіна, Володимира Загорцева, Святослава Крутикова. Майже всі записи авторизовано: композитори були присутні на сесіях запису, а дехто – і під час монтажу.

Кому їх адресував сам піяніст? Очевидно, своєму гіпотетичному alter ego, як сказав би Стравінський. Але цікаво інше: здійснені за відсутности «намацальної» перспективи реалізації, записи цієї музики немовби повторили шлях її створення, адже писалася вона теж переважно в стіл.

Те, що диски дочекалися накладу тільки тепер, до того ж коштом Міністерства культури України, – це якась іронія долі. Колись перебувати у внутрішній опозиції до офіційних структур для аванґардистів було чимось само собою зрозумілим. Із другого боку, самі шістдесятники давно відійшли від аванґарду, вважаючи цей період творчости за експериментальний, мало не за «гріхи молодости». Дехто (як Віталій Годзяцький) у свої вісімдесят дочекався першого (!) у житті авторського авдіоальбому.

Дехто, на жаль, не дочекався (Володимир Загорцев помер 2010 року). Поза тим, двадцять років тому в Україні була інша епоха. На наших очах помирав ринок магнітофонних касет, поступаючись компакт-дискові, який сягне розквіту десь у першому десятиріччі 2000-х, а відтак почне здавати позиції. На зміну прийде цифрова доба. Не дивно, що деякі громовські записи за ці роки проникли в інтернет. Змінився час, змінилась і рецепція цієї музики ...


Автор: Олеся Найдюк
Виконавці: Євген Громов
Джерело: Критика



Додати: Share on Facebook

Інші:

Композитор, що вмів дружити
Той, що відкрив світові музику української бандури
Як Ліст захворів Україною, а світ — Лістом
Заспівала ''Щедрик'' українською і підкорила світ: британська співачка розповіла, як це вийшло
Аккомпанемент искусству дирижера - музыка
Рік під знаком «Мелодії»
Час сміливих, зухвалих, талановитих...
Музикант і громадянин на всі часи
«Травіата» — подорож у часі
Viva, Пуччіні!
Магічна трембіта, дзвінка зозулька та інші українські музичні інструменти, які мають особливий характер та колорит
Бетховен присвятив коханій "Місячну сонату"
Класична музика покращує серцебиття
Сміливі ініціативи Одеської опери
МАЙСТЕР ТРИ РОКИ ШУКАВ У КАРПАТАХ ЯЛИНУ, ЩОБ ЗРОБИТИ З НЕЇ СКРИПКУ
Уроки доброти
Легенды и были Одесской филармонии
Композитори пишуть спеціально для неї
Учитель Давида Ойстраха: "Деточка, сыграй мне эту фразу, как вкусный борщ"
Соломія Крушельницька в образі Аїди на фото 1900 року
Патрік Генрі Хьюз: незрячий хлопець, який став віртуозним музикантом
Київський король світового фортепіано
Як вибрати музичну школу і не помилитися?
Українські "Варіації" у Скандинавії
Вуличним музикантам у Львові заборонили виступати без дозволів. Як все працює на практиці?
Чого найбільше боявся Фридерик Шопен?
Дует батька і сина Бочеллі
Музика пам'яті
Класична музика в контексті реклами і маркетингу
Вересень: творчий пошук ідей
Дні музики Мирослава Скорика у Львові
Мирослав Скорик і музика Львова
Кістки та фрески: про що мовчать стіни Львівського органного залу
З любов’ю, Скорик
Принц піаністів
Які фестивалі потрібні та де їх проводити?
Під звуки піаніно: юний принц Джордж займатиметься балетом
Покинуті фортепіано і роялі у дивних світлинах
Бах для ...корів
Клуб композиторів
      © 2008-2018 Music-review Ukraine